Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Båda påståendena låter likadana :P Som du sa, jag behöver visa att det för varje P finns ett Q så att olikheten gäller. Jag tänker då att man "listar" alla P, och bredvid varje P har man Q som för [a,x1] är finare än P, och i övrigt godtycklig, och därmed applicera (2) enligt ovan. Det här är ju samma som att man kollar på den "finaste" P och sedan förfinar ytterligare... Aja, jag förstår principen.
Teknisk fråga: Du skrev att jag behöver visa sup (V(P(u) + u(x1)) ≤ ... Var kommer den yttre parentesen ifrån, eller var det ett misstag? u+(x) := (1/2)(V{a,x}(u) + u(x)) = (1/2)( u(x) + sup V(P,u) ).
supremum går över partitioner så u(x_1) är bara en konstant, så den kan man flytta in o ut ur parantsen som man vill, e.g. spelar ingen roll om man translaterar först eller om man utför supremum operationen först. varför u+(x_1)≤u+(x_2) kan översättas till:
sup {V(P(u)+u(x_1)-u(x_2) s.t. P is a partition of [a,x_1]}≤sup {V(Q(u)) s.t. Q is a partition of [a,x_2]}
använd sen tex metoden dbshw nämnde med:
A:={V(P(u)+u(x_1)-u(x_2) s.t. P is a partition of [a,x_1]} och
B:={V(Q(u)) s.t. Q is a partition of [a,x_2]}
det enda man behöver för att fortsätta då är att om
P* är en partition av [a,x_1] så är Q*:=P* union {x_1,x_2} en partion av [a,x_2] som uppfyller V(P*(u))+|u(x_1)-u(x_2)|≤V(Q*(u))