2011-10-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Ptja, jag är väldigt osäker nu, men 1) [a,x1] ⊂ [a,x2], och 2) V(P,u) ≤ V(P*,u) om P* är en refinement av P. Om man ser till att Q är sådan att den för [a,x1] är "finare" än alla partitioner P av [a,x1] (och godtyckligt fin för "resten", alltså [x1,x2]) borde det väl följa av (2). Om det nu stämmer, hur kan man formulera biten om att Q skulle vara finare än alla P? Antalet partitioner av [a,x1] är ouppräkneligt, hur formulerar man att Q skulle vara finare än samtliga?

Jag tycker du gör det lite för komplicerat. För varje P så behöver du behöver alltså bara hitta ett Q för vilket V(P,u) ≤ V(Q, u). Det är inte så att du behöver hitta ett Q som funkar för alla P.

Så om P = (a=y0 ≤ ... ≤ y_n = x_1), vad kan du säga om partitionen Q = (a=y0 ≤ ... ≤ y_n ≤ x_2 = x_2)?

Citat:
(Om man visat att u+,u- är växande, är det då trivialt att visa u = (u+) - (u-) ? Borde följa bara av att flytta på termer hit och dit, men man kanske inte kan göra så pga supremum?)

Det är trivialt. V{a,x}(u) är bara ett tal. Det är ett tal, vars definition använder ett supremum, men det är ändå bara ett tal. Så du kan flytta runt det i ekvationer, och låta det ta ut varandra, precis som du kan göra med vanliga reella tal.
Citera
2011-10-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ishi
lös ekvationssystemet:

{x1 + 4x2 + 2x3 -3x5 -3x6 = 1
{ -x4 -3x5 -2x6 = 4
{x1 + 4x2 + +5x5 -7x6 = 1

får det till att

x1 = 1 - 4s -11t + u
x2 = s
x3 = 4t -2u
x4 = -4-3t-2u
x5 = t
x6 = u

men detta är inte korrekt och jag har ingen aning om vad jag gör för fel :S hjälp uppskattas

Bumpar mig själv
Citera
2011-10-09, 18:42
Medlem
Mr.Kallestropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kallestropp
Har fastnat på denna. Förenkla: 1/(3x-9) - (x+34)/(6x^2-24) - (x+1)/(2x^2-10x+12)
Jag har funnit minsta gemensamma nämnaren:6(x+2)(x-2)(x-3) men mitt svar blir galet fel pga att det står 34 i täljaren. Någon som kan visa hur man gör steg för steg?
Är det någon som vet hur man löser uppgiften? Den har gjort söndagens huvudvärk ännu jävligare
Senast redigerad av Mr.Kallestropp 2011-10-09 kl. 19:22.
Citera
2011-10-09, 19:04
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Jag tycker du gör det lite för komplicerat. För varje P så behöver du behöver alltså bara hitta ett Q för vilket V(P,u) ≤ V(Q, u). Det är inte så att du behöver hitta ett Q som funkar för alla P.

Båda påståendena låter likadana :P Som du sa, jag behöver visa att det för varje P finns ett Q så att olikheten gäller. Jag tänker då att man "listar" alla P, och bredvid varje P har man Q som för [a,x1] är finare än P, och i övrigt godtycklig, och därmed applicera (2) enligt ovan. Det här är ju samma som att man kollar på den "finaste" P och sedan förfinar ytterligare... Aja, jag förstår principen.

Teknisk fråga: Du skrev att jag behöver visa sup (V(P(u) + u(x1)) ≤ ... Var kommer den yttre parentesen ifrån, eller var det ett misstag? u+(x) := (1/2)(V{a,x}(u) + u(x)) = (1/2)( u(x) + sup V(P,u) ).
Citera
2011-10-09, 19:11
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kallestropp
Är det någon som vet hur man löser uppgiften? Den har gjort söndagens huvudvärk ännu jävligare

https://www.flashback.org/t1113897
Citera
2011-10-09, 20:31
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Funktionen f(x) = 2sin²x - sin 2x är given.

Visa att f(x) = 1 - √2 cos(2x - (π/4))

Fattar att jag ska använda mig av olika trigonometriska identiteter men det blir bara rörigt och jag får inte till det.
Citera
2011-10-09, 20:45
Avslutad
Vilket är det största värdet som funktionen y= 6 sin + 8 cos x kan anta?
Citera
2011-10-09, 21:00
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Vilket är det största värdet som funktionen y= 6 sin + 8 cos x kan anta?

y=6sin(x)+8cos(x)
Skrivs om till en vanlig sinusfunktion
y=sqrt(6^2+8^2)sin(x+arctan(8/6))
y=10sin(x+53.13)

Nu ser du enkelt att största värdet är 10.
Citera
2011-10-09, 21:27
Medlem
Cyberpunk-s avatar
radera
Senast redigerad av Cyberpunk- 2011-10-09 kl. 22:00.
Citera
2011-10-09, 22:47
Medlem
Citat:
Båda påståendena låter likadana :P Som du sa, jag behöver visa att det för varje P finns ett Q så att olikheten gäller. Jag tänker då att man "listar" alla P, och bredvid varje P har man Q som för [a,x1] är finare än P, och i övrigt godtycklig, och därmed applicera (2) enligt ovan. Det här är ju samma som att man kollar på den "finaste" P och sedan förfinar ytterligare... Aja, jag förstår principen.

Teknisk fråga: Du skrev att jag behöver visa sup (V(P(u) + u(x1)) ≤ ... Var kommer den yttre parentesen ifrån, eller var det ett misstag? u+(x) := (1/2)(V{a,x}(u) + u(x)) = (1/2)( u(x) + sup V(P,u) ).
supremum går över partitioner så u(x_1) är bara en konstant, så den kan man flytta in o ut ur parantsen som man vill, e.g. spelar ingen roll om man translaterar först eller om man utför supremum operationen först. varför u+(x_1)≤u+(x_2) kan översättas till:

sup {V(P(u)+u(x_1)-u(x_2) s.t. P is a partition of [a,x_1]}≤sup {V(Q(u)) s.t. Q is a partition of [a,x_2]}

använd sen tex metoden dbshw nämnde med:
A:={V(P(u)+u(x_1)-u(x_2) s.t. P is a partition of [a,x_1]} och
B:={V(Q(u)) s.t. Q is a partition of [a,x_2]}

det enda man behöver för att fortsätta då är att om
P* är en partition av [a,x_1] så är Q*:=P* union {x_1,x_2} en partion av [a,x_2] som uppfyller V(P*(u))+|u(x_1)-u(x_2)|≤V(Q*(u))
Citera
2011-10-09, 23:42
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
...
û(ω) = 1/(iω + 1)²

e^(-t)·H(t) ↔ 1/(iω + 1)

tf(t) ↔ iF'(ω)

Eftersom (1/(iω + 1))' = -i/(iω + 1)² och -i·i/(iω + 1)² = 1/(iω + 1)² så följer att:

t·e^(-t)·H(t) ↔ 1/(iω + 1)²
Citera
2011-10-09, 23:50
Medlem
spudwishs avatar
Tack Rolvaag0.

Om nån hinner tar jag gärna tips på följande: Show that if a<c<b then we have V{a,b}(u) = V{a,c}(u) + V{c,b}(u).

Om man antar att u har begränsad variation (? bounded variation) så existerar V{a,c} och V{c,b} och man kanske kan ta lim V(P,u) + lim V(Q,u) = lim ( V(P,u) + V(Q,u) ) = V{a,b} ? Inte alls säker, men om man inte heller antar att u har bounded variation så har jag inte en susning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in