Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ja det tycker jag, även om nog skulle kunna strukturera upp det lite så att det blir tydligare vad det är du försöker bevisa, vad du vet, och varför det du försöker bevisa följer från det du vet. Med ord alltså, utöver formlerna.
x^n < y^n <=> y^n - x^n > 0
Jag faktoriserar y^n - x^n så att man kan skriva om det som en product av två faktorer, och produkten av två faktorer är positiv om och endast om båda faktorerna är positiva eller båda negativa.
y^n - x^n > 0 <=>
(y - x)*(y^(n-1) + xy^(n-2) + ... + yx^(n-2) + x^(n-1)) > 0 gäller om och endast om (<=>)
(y - x) > 0 OCH (y^(n-1) + xy^(n-2) + ... + yx^(n-2) + x^(n-1)) > 0 ELLER
(y - x) < 0 OCH (y^(n-1) + xy^(n-2) + ... + yx^(n-2) + x^(n-1)) < 0
En av villkoren, (y - x) > 0, medför att y > x
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Nej, det var inte såhär jag tänkte. Hur vet du att (y/x)^n > 1 <=> y/x > 1? Detta är (inte sant om du inte antar att y, x > 0, villket du borde nämna, men också) inte alls uppenbart. Jag skulle säga att det är ungefär lika svårt att bevisa som ursprungsfrågan.
Jag utgick från att x,y > 0 gällde, och såg (y/x)^n > 1 som (y/x)^n > (1/1)^n. Sen upphöjer man båda sidor med 1/n och får y/x > 1, men jag vet inte om man får göra så, eller att man får sätta ekvivalenspilen (<=>) mellan (y/x)^n > 1 och y/x > 1.
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Man säger ju att dom reella talen är en delmängd till dom komplexa. Men jag har även hört att dom komplexa talen också är en delmängd till en annan typ av tal. Dock kom jag inte ihåg vad dom kallas för. Är det något som känner till det?
Googling på möbiusavbildning gav detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sphere
Men kanske inte det du är ute efter...