2011-08-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Let X = Y = ℕ, M = N = P(ℕ), μ = v = counting emasure.Define
f(m,n) =
{ 1 if m= n
-1 if m=n+1
0 otherwise }
Then ∫|f|d(μ x v) = ∞, and ∫∫f dμdv and ∫∫f dμdv exists an are unequal.

Vi börjar med ∫|f|d(μ x v).

Förslag 1

|f| = 1 i D_1 = {(x,x) : x ∈ ℕ} och D_2 = {(x, x-1) : x ∈ ℕ}

så beräkningen av integralen mynnar ut i

∫|f|d(μ x v) = μ x v (D_1 ∪ D_2)

vidare så är

μ x v (D_1 ∪ D_2) = inf{Σμ(A_j)v(B_j) : A_j x B_j ∈ P(ℕ) x P(ℕ), D_1 ∪ D_2 ⊂ ∪ A_j x B_j }

Det är "uppenbart" att μ x v (D_1 ∪ D_2) = ∞ och således har vi att∫|f|d(μ x v) = ∞.

Detta tycker jag är okej. Uppgiften (tycker jag) handlar mindre om att verkligen "bevisa" något, utan mer om att själv bilda sig en uppfattning om varför villkoret att ∫|f|d(μ x v) < ∞ är viktigt i Fubinis sats, och mot den bakgrunden är det okej så länge man själv anser sig ha fått en ganska klar uppfattning om varför ∫|f|d(μ x v) = ∞ i det här fallet.

Citat:
Förslag 2:

(X, M, μ) och (Y, N, v) är σ-finita. Vi har att E ∈ M ⊗ N (?) och

μ x v (D_1 ∪ D_2) = ∫v([D_1 ∪ D_2]_x)dμ(x) = ∫μ([D_1 ∪ D_2]^y)dv(y)

Där [D_1 ∪ D_2]_x = {y ∈ Y : (x,y) ∈ D_1 ∪ D_2} och [D_1 ∪ D_2]^y = {x ∈ X : (x,y) ∈ D_1 ∪ D_2}

Det är klart att v([D_1 ∪ D_2]_x) = μ([D_1 ∪ D_2]^y) = ∞, och v(Y) = μ(X) = ∞. Vi har att

μ x v (D_1 ∪ D_2) = ∞.

Det här tycker jag förvisso är korrekt, men lite mindre uppenbart så; hela poängen med uppgiften är ju att förklara att man behöver vara försiktig om man försöker tillämpa Fubinis sats blint. Därför tycker jag att det borde motiveras extra tydligt varför det fetmarkerade steget är okej. (Googla "Tonnelli's theorem".)

Citat:
För ∫∫fdμdv

∫f(m,n)dμ = ∫_{D_1} f(m,n)dμ + ∫_{D_2} f(m,n)dμ = ∫_{D_1} f^{n}(m)dμ + ∫_{D_2} f^{n}(m)dμ = μ(D_1_n) - μ(D_2_n) = μ(ℕ) - μ(ℕ) = 0

Jag kommer nedan anta att de naturliga talen börjar på 1. Slutresultatet kommer vara detsamma om de börjar från 0, så det gör inte så stor skillnad.

Jag tror att idén bakom detta är okej men notationen är konstig, och hursomhelst är μ(ℕ) - μ(ℕ) inte definierat, inte 0. Däremot funkar det för jag tror att du med D_1_n menar mängden

{m: (m, n) ∈ D_1}.

I så fall så är D_1_n = {m}, och alltså µ(D_1_n) = 1, och inte µ(ℕ). Samma med D_2_n, n = 1, ty då är D_2_n tom.

Däremot så tror jag det blir tydligare om man skippar D_1 och D_2 (problemet är så pass enkelt att jag tror att extra notation bara förvirrar, och istället funderar på funktionern f^n (m) = f(n, m). Vad är f^n, för n fixt alltså?

Det är enkelt att se att

f^n(m) = 1 om m = n, -1 om m = n - 1, 0 annars.

Därför är det så att funktionen f^n har värdet 1 på ett ställe, och -1 på ett ställe, förutsatt att n ≥ 1. I detta fall så är det alltså "uppenbart" att ∫f^n(m) dµ = 0. Om n = 1, så finns det inget m så att m = n - 1, och funktionen f^1 har alltså bara värdet 1 på ett ställe, och 0 överallt annars. Då blir ∫f^n(m) dµ = 1.

Totalt så är alltså

∫∫f(n, m) dµ dν = 1.

Jag tror att det är enklare att se för sig själv vad som försiggår om man ritar en tabell där man skriver in värdena på f(m, n) på plats (m, n) i tabellen. Sen försöker man att "summera alla värden i hela tabellen" genom att

1) summera varje rad för sig, och sen summera ihop alla radsummorna

2) summera varje kolumn för sig, och sen summera ihop alla kolumnsummorna

och övertyga sig själv om att svaren blir olika.
Citera
2011-08-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Behöver hjälp med att faktorisera fullständigt.

1, (x^2+y^2-z^2) - 4x^2y^2

Jag lyckas komma till

x^4 + y^4 + z^4 - 2x^2y^2 - 2x^2y^2 - 2y^2z^2

här ser jag ju att det finns ett uppenbart samband. Men jag klarar inte av att lista ut hur man ska gå till väga. Även fast jag vet svaret. Finns det ett mellanliggande steg innan facit? Om inte hur ska jag tänka för att faktorisera rätt?

Jag antar att det ska stå (x² + y² - z²)²- 4x²y².

Ett sätt som jag tror är enklare är att istället för att försöka expandera detta uttryck, använda man konjugatregeln direkt:

(x^2 + y^2 - z^2)^2 - 4x^2y^2 = (x² + y² - z²)² - (2xy)²
= ( x² + y² - z² + 2xy)(x² + y² - z² - 2xy).

Sedan kan förenkla x² + y² + 2xy = (x+y)², och sen använda konjugatregeln igen, och på liknande sätt använda x² + y² - 2xy = (x-y)² i andra faktorn.
Citera
2011-08-12, 15:03
Medlem
muminporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Detta tycker jag är okej. Uppgiften (tycker jag) handlar mindre om att verkligen "bevisa" något, utan mer om att själv bilda sig en uppfattning om varför villkoret att ∫|f|d(μ x v) < ∞ är viktigt i Fubinis sats, och mot den bakgrunden är det okej så länge man själv anser sig ha fått en ganska klar uppfattning om varför ∫|f|d(μ x v) = ∞ i det här fallet.

Det här tycker jag förvisso är korrekt, men lite mindre uppenbart så; hela poängen med uppgiften är ju att förklara att man behöver vara försiktig om man försöker tillämpa Fubinis sats blint. Därför tycker jag att det borde motiveras extra tydligt varför det fetmarkerade steget är okej. (Googla "Tonnelli's theorem".)

Jag kommer nedan anta att de naturliga talen börjar på 1. Slutresultatet kommer vara detsamma om de börjar från 0, så det gör inte så stor skillnad.

Jag tror att idén bakom detta är okej men notationen är konstig, och hursomhelst är μ(ℕ) - μ(ℕ) inte definierat, inte 0. Däremot funkar det för jag tror att du med D_1_n menar mängden

{m: (m, n) ∈ D_1}.

I så fall så är D_1_n = {m}, och alltså µ(D_1_n) = 1, och inte µ(ℕ). Samma med D_2_n, n = 1, ty då är D_2_n tom.

Däremot så tror jag det blir tydligare om man skippar D_1 och D_2 (problemet är så pass enkelt att jag tror att extra notation bara förvirrar, och istället funderar på funktionern f^n (m) = f(n, m). Vad är f^n, för n fixt alltså?

Det är enkelt att se att

f^n(m) = 1 om m = n, -1 om m = n - 1, 0 annars.

Därför är det så att funktionen f^n har värdet 1 på ett ställe, och -1 på ett ställe, förutsatt att n ≥ 1. I detta fall så är det alltså "uppenbart" att ∫f^n(m) dµ = 0. Om n = 1, så finns det inget m så att m = n - 1, och funktionen f^1 har alltså bara värdet 1 på ett ställe, och 0 överallt annars. Då blir ∫f^n(m) dµ = 1.

Totalt så är alltså

∫∫f(n, m) dµ dν = 1.

Jag tror att det är enklare att se för sig själv vad som försiggår om man ritar en tabell där man skriver in värdena på f(m, n) på plats (m, n) i tabellen. Sen försöker man att "summera alla värden i hela tabellen" genom att

Lika bra förklaringar som vanligt!

Vänta nu, varifrån får vi det fetmarkerade? f(m,n) = -1 om m=n+1.
Senast redigerad av muminporr 2011-08-12 kl. 16:02.
Citera
2011-08-12, 17:16
Medlem
Guitarsmokes avatar
Skriv talen i polär form:

1+sqrt(3)i

r=sqrt(1+3)=2

v=arctan(1/sqrt(3))=30 grader

2(cos(30)+i sin(30))

Facit säger 60 grader.

I nästa uppgift är siffrorna omvända:

sqrt(3)+1i

r=sqrt(3+1)=2

v=arctan(sqrt(3)+1)=60 grader

2(cos(60)+i sin(60))

Facit säger 30 grader.

Är det jag som räknar ut den resterande vinkeln av 0<v<90 eller är det författarna som råkat skriva fel?
Citera
2011-08-12, 17:29
Medlem
Citat:
Vänta nu, varifrån får vi det fetmarkerade? f(m,n) = -1 om m=n+1.

Tror jag visst blandande ihop m och n; jag skrev som om funktionen f var definierad som

f(m,n) =
{ 1 if m= n
-1 if m=n-1
0 otherwise }

vilket blev lite galet. Jag tror dock att allt jag skrivit är korrekt om man byter plats på m och n samt
µ och ν. Jag tror också att det sista rådet:

Citat:
Ursprungligen postat av dbshw

fortfarande är vettigt.
Citera
2011-08-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faciteus
Hur delar man upp intervall i olika delar när man beräknar integraler? Jag har kommit en bra bit på väg på en uppgift och behöver hjälp med sista delen.

a. Beräkna undersumman och översumman till x^2 på intervallet [-2,2] då intervallet delas upp i två lika delar.

Svar:
Jag testar att sätta in de två delarna efter uppdelning i lika delar:
undersumman = f(0)= 0
översumman = f(2,-2)= 16
Uträkning; undersumma: f(0)*2+f(0)*2=0
översumma: f(2)*2+f(-2)*2=16
Skillnaden är alltså 16

b. Om du räknat rätt så kommer skillnaden mellan undersumman och översumman att vara 16. Medelvärdet av under- och översumman är därför (16+0)/2=8. Hur mycket skiljer sig detta från din uträkning av integral från -2 till 2 av x^2 dx ? (Jag har alltså redan räknat ut detta innan och får 16/3 vilket är korrekt)

Svar:
Det skiljer sig med 16/3-8=-8/3

c. Dela nu upp intervallet [-2,2] i åtta lika stora delar och beräkna under- och översumman. Beräkna medelvärdet av under- och översumman. Är detta en bättre uppskattning av integral från -2 till 2 av x^2 dx än när vi delade upp intervallet i två delar?

Svar: ?

Tacksam för hjälp!
/F

Jag förstår att man ska dela upp det på åtta lika stora delar vilket ger
2-(-2)=4
varje längd är alltså 4/8=1/2

Någon som kan förklara resten och hur man beräknar över- och undersumman nu?
Citera
2011-08-12, 17:52
Medlem
mangotupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Skriv talen i polär form:

1+sqrt(3)i

r=sqrt(1+3)=2

v=arctan(1/sqrt(3))=30 grader

2(cos(30)+i sin(30))

Facit säger 60 grader.

I nästa uppgift är siffrorna omvända:

sqrt(3)+1i

r=sqrt(3+1)=2

v=arctan(sqrt(3)+1)=60 grader

2(cos(60)+i sin(60))

Facit säger 30 grader.

Är det jag som räknar ut den resterande vinkeln av 0<v<90 eller är det författarna som råkat skriva fel?

arg(a+bi)=tan(b/a)
Citera
2011-08-12, 18:02
Medlem
Citat:
Jag förstår att man ska dela upp det på åtta lika stora delar vilket ger
2-(-2)=4
varje längd är alltså 4/8=1/2

Någon som kan förklara resten och hur man beräknar över- och undersumman nu?

delintervallen blir [-2+(1/2)*(n-1),-2+(1/2)*n], n=1,..,8
för varje delintervall så beräknar du kurvarns största och minsta värde
översumman blir summan av de 8 maxvärdena multiplicerat med 1/2
undersumman blir summan av de 8 minvärdena multiplicerat med 1/2
Senast redigerad av onkelstankel 2011-08-12 kl. 18:11.
Citera
2011-08-12, 18:32
Medlem
behöver hjälp att komma igång med flervariabel

Beräkna volymen (svar 2pi/3) mellan paraboloiderna

z=x^2+y^2
och
3z=4-x^2-y^2
Citera
2011-08-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onkelstankel
delintervallen blir [-2+(1/2)*(n-1),-2+(1/2)*n], n=1,..,8
för varje delintervall så beräknar du kurvarns största och minsta värde
översumman blir summan av de 8 maxvärdena multiplicerat med 1/2
undersumman blir summan av de 8 minvärdena multiplicerat med 1/2

Yes, jag vet det:

f(x)+f(x)*längden/delar på intervallet

Dock har jag lite svårt att förstå hur jag ska hitta de max- och minvärdena på åtta delar. Hur delar jag upp [-2,2] i åtta delar?
Citera
2011-08-12, 18:47
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Yes, jag vet det:

f(x)+f(x)*längden/delar på intervallet

Dock har jag lite svårt att förstå hur jag ska hitta de max- och minvärdena på åtta delar. Hur delar jag upp [-2,2] i åtta delar?
Om intervallet är 4 långt och ska delas i 8 lika delar hur lång blir varje del?
Citera
2011-08-12, 19:16
Medlem
huwrs avatar
Hej, någon som har koll på statistik (specifikt funktioner av slumpvariabler)? Uppgiften som jag skulle behöva hjälp med finns i bilden nedan. Jag har ingen aning hur jag ska ta mig ann den, skulle verkligen uppskatta en lösning med förklaring av processen.

http://i.imgur.com/17mhj.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in