Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Antar att u1 är indexerat.
Vad jag ser direkt är att du har en rotationsmatris A medurs som roterar alla punkter i ℝ², alltså i xy-planet, u radianer (vinkeln u). Du skall härmed visa att en rotation med vinkelfältet u₁ av en rotation med vinkelfältet u₂ är samma som att rotera en gång med vinkelfältet u₁+u₂. Det är ganska intuitivt att det gäller, men det skall likförbannat visas.
Aritmetiskt exempel:
Om vi först roterar 50 grader och sedan roterar 60 grader, så är det samma sak som att rotera en enda gång, fast rotera 50+60 grader direkt istället.
Men istället för att indexera u till 1 och 2 så kallar jag vinklarna för u och v. Jag tror det blir enklare.
Kod:
A_u = ( cos(u) sin(u) )
(-sin(u) cos(u) )
A_v = ( cos(v) sin(v) )
(-sin(v) cos(v) )
Vi skall då visa att produkten av dessa matriser är samma som A_(u+v). Det finns flera sätt att utföra detta på, men enklast kan jag tycka är helt enkelt att utföra matrismultiplikationen och se vad vi får, och på något sätt med hjälp av trigonometriska identiteter visa att det är samma shit.
Eftersom jag är lat så gillar vi wolframalpha. Dock så öva gärna på detta moment, det är bra att bli duktig på trigonometrin (ta mig fan essentiellt) om matematiken skall bli enklare för dig.
http://www.wolframalpha.com/input/?i={{cos%28u%29%2C+sin%28u%29}%2C+{-sin%28u%29%2C+cos%28u%29}}.{{cos%28v%29%2C+sin%28v %29}%2C+{-sin% 28v%29%2C+cos%28v%29}}
Titta nu på varje element i den nya matrisen. Dessa element skall vara lika med tex cos(u+v). Titta på de trigonometriska identiteterna för additionsformler etc.
Mvh
Det här var ju lagom kul
Jag har utfört matrismultiplikation A(u)A(v) och erhållit
[cos(u)cos(v)-sin(u)sin(v) cos(u)sin(v)+sin(u)cos(v)]
[-sin(u)cos(v)-cos(u)sin(v) -sin(u)sin(v)+cos(u)cos(v)]
Jag utför matrisaddition A(u+v) erhåller
[cos(u)+cos(v) sin(u)+sin(v)]
[-sin(u)-sin(v) cos(u)+cos(v)]
Jag kan
ingenting om trigonometri så jag kan inte dra några som helst slutsatser kring detta.
Den som känner sig manad får gärna hjälpa till.
Ps. Länken till wolfram fungerade inte.