Tillägg: jag ser nu att du ville ha a och b som heltal samt a=1. I så fall,
[;\ln(0.1)=\ln(1/10)=\ln1-\ln10=-\ln10,;]
Nu blir lösningen
[;t=199\ln(10)\Rightarrow t=\ln(10^{199}),;]
där jag använde relationen [;x\ln(y)=\ln(y^{x});].
Tack som inåt bomben för hjälpen, nu förstår jag hur jag ska göra och har fått det rätt trots andra siffror än de jag gav dig här. Det är inte alltid lätt att lära sig matte utan lärare som kan visa, men jag är tacksam för fb, för här finns det folk med kunskaper att dela med sig av. Du visade mig på ett mycket bra sätt som gör att jag lär mig under tiden och inte bara ger mig ett svar rakt av, det uppskattas
Ja, det ser ut att stämma. Jag ser inget enklare sätt att göra det på såhär på rak arm. Möjligen att det är pyttelite enklare att istället visa att A är sluten under uppräkneliga snitt:
men då borde man i och för sig också visa "sluten under uppräkneliga snitt" och "sluten under uppräkneliga unioner" är ekvivalenta. Så det blir nog längre i alla fall, i alla fall om man definierat σ-algebra som att den ska vara sluten under unioner.
Jag förstår, och oftast visar jag inte hela lösningar. Men i det här fallet tycks MissieJay redan ha fått hjälp men inte lyckats lösa uppgiften. Därmed valde jag att visa hur man löser ett sådant tal så att MissieJay - förhoppningsvis - lär sig och kan tillämpa i andra uppgifter.
Om du läser ovan, ser du att jag, till exempel, försökte hjälpa Shawn92 med sina logaritmuppgifter. Shawn92 ignorerade fullständigt min fråga om var han/hon felar och valde att posta om, troligen i förhoppningen om att någon skulle lösa hans/hennes uppgift (vilket även skedde).