2014-12-12, 05:07
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
+ busskort

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
nej busskort är inte en nödvändighet, behöver du inte det för att du är sjuk med intyg eller för att kunna ha praktik/arbete, så är det ingen garanti att få busskort.

Aldrig fått nåt busskort. Som bäst kan man få några hundra till resekortet (Sthlm).

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I Göteborg fick jag alltid pengar till busskort, som givetvis aldrig gick till något men ja.

Här kräver de kvitto.

Edit: Tydligen var det Moderaternas finansministerkandidat Ulf Kristersson som tog bort rätten till busskort under sin tid i Stockholms Stadshus.
Senast redigerad av gato12 2014-12-12 kl. 05:13.
Citera
2014-12-12, 05:25
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Ja, men detta innebär inte att soc direkt drar av från bidraget. När jag levde fattigt så fick jag småpengar hit och dit av mina föräldrar, men detta var innan jag fick bidrag och pengar måste man ju ha för att överleva!

Det kan det visst göra.
Jag bor i en kommun där soc vill se kontoutdrag med varje ansökan. Min mor satte in 90 spänn åt mig när jag fyllde år så jag skulle kunna unna mig en kaffe och bakelse eller nåt liknande. Följande månad fick jag 90kr mindre i socialbidrag pga den inkomsten.

När det gäller resor har jag stött på både socialsekreterare som utryckligen sagt att det kan vara smartare att ta cykeln till läkare/rehabilitering och använda pengarna för busskortet till annat och bidragshandläggare som vägrat betala ut pengar till busskort utan uppvisat kvitto.
Citera
2014-12-12, 05:27
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det kan det visst göra.
Jag bor i en kommun där soc vill se kontoutdrag med varje ansökan. Min mor satte in 90 spänn åt mig när jag fyllde år så jag skulle kunna unna mig en kaffe och bakelse eller nåt liknande. Följande månad fick jag 90kr mindre i socialbidrag pga den inkomsten.

När det gäller resor har jag stött på både socialsekreterare som utryckligen sagt att det kan vara smartare att ta cykeln till läkare/rehabilitering och använda pengarna för busskortet till annat och bidragshandläggare som vägrat betala ut pengar till busskort utan uppvisat kvitto.

Jo, när det gäller båda dina exempel så verkar det hänga på hur "hårda" handläggarna väljer att vara.

Själv måste jag också alltid lämna kontoutdrag varje månad. Trodde jag alla måste.
Citera
2014-12-18, 19:15
Medlem
Kommer bidraget i December innan Jul?
Citera
2014-12-18, 19:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det kan det visst göra.

Under tiden jag fick pengar till busskort så krävde första soctanten kvitto och andra soctanten tyckte att det var upp till mig hur jag löste resorna (dvs om jag köpte busskort eller ej, krävde inget kvitto). Men senare så tyckte dom att jag klarade mig med ett 10 resorskosrt som jag skulle redovisa resorna på för att få det påfyllt "vid behov" (detta pga att jag fick personligt ombud som hjälpte med mied alla myndighets och vårdkontakter som ställde upp och hämtade mig hemma hos mig när jag skulel till läkare/soc mm)
Citera
2014-12-18, 19:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark

Dom brukar försöka ordna så att man får pengarna före jul, men det förutsätter att man sökt i god tid.
Citera
2014-12-18, 23:01
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Det beror på var du bor.
Citera
2015-01-06, 08:45
Medlem
Hur ser Soc om man jobbar samtidigt som man får bidrag? Är det bara om de begär ut bankutdrag?
Citera
2015-01-06, 10:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hur ser Soc om man jobbar samtidigt som man får bidrag? Är det bara om de begär ut bankutdrag?

Dom kräver att du ska lämna in bankutdrag varje månad i sammband med att du lämnar in din ansökan (3 månader bakåt i samband med nyansökan), dom kan även se det på skattebeskedet/deklarationsgrejjen som du ska lämna in.
Citera
2015-01-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom kräver att du ska lämna in bankutdrag varje månad i sammband med att du lämnar in din ansökan (3 månader bakåt i samband med nyansökan), dom kan även se det på skattebeskedet/deklarationsgrejjen som du ska lämna in.

Nej alltså jag går på soc nu,jag behöver inte lämna bankutdrag varje månad.
Citera
2015-01-06, 12:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Nej alltså jag går på soc nu,jag behöver inte lämna bankutdrag varje månad.

Då har du tur, normalt så måste man lämna in ett utdrag varje månad.
Citera
2015-01-06, 12:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då har du tur, normalt så måste man lämna in ett utdrag varje månad.
Det var nog flera år sen som jag lämnade in kontoutdrag varje månad. Kvitton på betald hyra och såna saker måste jag ju lämna in men det går ju att skriva ut helt separat från kontoutdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in