2017-02-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
vad kollar de efter?

Inkomst.... kommer det in pengar på kontot kan din ersättning dras ner med motsvarande summa...
Citera
2017-02-08, 06:11
Medlem
Försöker hjälpa en bekant men har ingen erfarenhet av socialtjänsten så jag frågar här om något vet.

Han började en vuxenutbildning i januari (2017) men har valt att hoppa av den då hans sambo vänstrat och deras förhållande tog slut förra veckan. Han har därför inte kunnat prestera så som han hoppats utan kommit efter i utbildningen eftersom hans sambo varit en riktigt, ja ni vet vad. Han har tagit detta mycket hårt.

Han har ingen annan inkomst och kommer därför få söka socialbidrag. Kommer han kunna få det trots att han valt att hoppa av en utbildning? Han har ju så att säga aktivt gjort ett val som gjort honom "arbetslös" men av personliga skäl.
Citera
2017-02-08, 08:32
Medlem
Tillägg till ovanstående inlägg.

Har har haft studiemedel (lån+bidrag) från CSN under 1 mån men som jag förstår det så räknas inte detta som inkomst när han söker socialbidrag?
Citera
2017-02-12, 09:59
Medlem
Spessartins avatar
Jag får försörjningsstöd sedan något år tillbaka då jag är sjukskriven. Jag funderar lite över mitt beslut om bostadsbidrag. Jag sökte och fick svar om året 2015 av någon orsak, då jag gick på CSN. Det står att jag ska få ut ca 5.000 retroaktivt nu i februari. Eftersom detta var två år sedan när jag gick på CSN, är det pengar jag får behålla och ändå få fullt försörjningsstöd eller kommer soc dra av det för nästa månad?

Fick även svar om 2017 (Inget om 2016...) och ska få 1300 varje månad som jag förstår såklart kommer dras av.

Men hur blir det med pengarna för 2015?

Tacksam för svar.
Citera
2017-02-12, 13:40
Medlem
dagus1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spessartin
Jag får försörjningsstöd sedan något år tillbaka då jag är sjukskriven. Jag funderar lite över mitt beslut om bostadsbidrag. Jag sökte och fick svar om året 2015 av någon orsak, då jag gick på CSN. Det står att jag ska få ut ca 5.000 retroaktivt nu i februari. Eftersom detta var två år sedan när jag gick på CSN, är det pengar jag får behålla och ändå få fullt försörjningsstöd eller kommer soc dra av det för nästa månad?

Fick även svar om 2017 (Inget om 2016...) och ska få 1300 varje månad som jag förstår såklart kommer dras av.

Tacksam för svar.

Det är för att försäkringskassan alltid ger kontrolluppgifter för två år tillbaka i tiden. Förmodligen kommer soc dra av den där femtusingen av ditt bidrag den månaden du får ut den mannen.
Tyvärr asså det är tuffa tider osv.. 😔
Citera
2017-02-12, 14:41
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagus1
Det är för att försäkringskassan alltid ger kontrolluppgifter för två år tillbaka i tiden. Förmodligen kommer soc dra av den där femtusingen av ditt bidrag den månaden du får ut den mannen.
Tyvärr asså det är tuffa tider osv.. 😔

Stämmer bra, de där tusenlapparna dras med all säkerhet av.
Citera
2017-02-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spessartin

Tacksam för svar.

Du får pengarna utbetalade nu i februari - det innebär att du har pengar som du kan använda till din försörjning. Inkomsten är nu, inte då.

Dessutom, så har socialen möjlighet att begära in retroaktivt om du hade bistånd då med.

EDIT: Direkt från Fkassan, inte från dig.
Citera
2017-02-16, 17:48
Medlem
Hur kommer det sig att man går tillbaka tre månader i tiden och kollar vad man hade för inkomster då när man ansöker om försörjningsstöd ?
Citera
2017-02-16, 20:40
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexarn
Hur kommer det sig att man går tillbaka tre månader i tiden och kollar vad man hade för inkomster då när man ansöker om försörjningsstöd ?

För att filtrera bort de som haft så pass höga inkomster eller tillgångar att det inte anses rimligt att man skulle behöva söka hjälp. Har man t ex lyxkonsumerat för 20 000 kr eller ägnat sig åt att skyffla undan tillgångar från kontot som annars kunde använts till att försörja sig själv blir man nekad.
Citera
2017-02-17, 02:14
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Har tvingats leva på socialbidrag ett tag då jag varit sjukskriven och inte haft rätt till pengar enligt försäkringskassans regler. Igår fick jag veta att jag inte kommer att få några pengar alls eftersom jag har en "sambo".

Ja min handläggare ringde mig och meddelade att jag har en sambo och att denne är försörjningsskyldig. Hon sa att hon fått ett anonymt tips och att en grundlig beslutsmotivering kommer att skickas hem med post.

Sagt och gjort, idag kom "beslutsmotiveringen" på posten och det står att "en utredning har konstaterat att XXX har en sambo och får därmed avslag på ansökan om försörjningsstöd".

Vad är detta för jävla pajasutredning? Jag är den enda skriven på adressen, alltså är jag den enda som bor här. Hur kan en myndighet skicka en jävla beslutsmotivering bestående av en jävla mening utan grund?

Nåväl nu kommer min fråga som egentligen är det enda väsentliga i denna soppa: Vem ligger bevisbördan på? Hur ska jag kunna bevisa att jag inte har en sambo under perioden 20170301-20170331? Hur ska socialtjänsten kunna bevisa detta under samma period som ligger i futurum?

Har fått en blankett om överklagan men gissar att det är helt lönlöst som vanlig människa mot en myndighet. Känns helt omöjligt för mig att bevisa att jag inte har en sambo så om jag ska få några pengar undrar jag vem som ska bevisa vad i detta fall.
Citera
2017-02-17, 21:21
Medlem
Har du inte en sambo då?

Jag hade absolut överklagat om jag vore du och inte har en sambo. Socialtjänsten måste ha någonting att gå på (exempelvis folkbokföring eller att du själv berättat att du har sambo) för att de ska kunna avslå med den motiveringen. Om du hävdar att du är ensamstående och är ensam på adressen ligger bevisbördan på dem för att motivera varför du skulle vara sambo. Begär ut utredningen/journalen om du inte läst den och se varför de har kommit fram till att du har sambo och förhåll dig till det i överklagan. De kanske omprövar beslutet när du skickar in överklagan till dem för att de förstår att det inte håller och inte vill släppa vidare det till förvaltningsrätten och då slipper du vänta på förvaltningsrättens svar. Klart att man kan få rätt mot socialtjänsten. Oftast är det ju rätt beslut från början, men ibland avslår socialtjänsten när de är osäkra på bedömningar och vill ha en "second opinion" från högre instans för hur man ska göra med liknande fall.
Citera
2017-02-18, 16:13
Medlem
Säg att man har ett arbete eller annan inkomst men av någon anledning saknar pengar akut.
Är det då socialjourens skyldighet att hjälpa till med pengar för mat? Då kan de väl ändå inte begära att man borde sparat tidigare månaders inkomst?
Senast redigerad av jojoh 2017-02-18 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in