2014-12-11, 01:24
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Hej

Någon här som vet vad soc räknar som existensminimum? (belopp alltså).
Gäller vuxen i enmanshushåll utan barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
3800

Tack !
Citera
2014-12-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Tack !
+ busskort
Citera
2014-12-11, 05:00
Bannlyst
Citat:
+ busskort
+ hyra + el
Citera
2014-12-11, 06:53
Medlem
Citat:
+ busskort

nej busskort är inte en nödvändighet, behöver du inte det för att du är sjuk med intyg eller för att kunna ha praktik/arbete, så är det ingen garanti att få busskort.
Citera
2014-12-11, 07:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
+ busskort
Nej, det beror på. I Göteborg fick jag alltid pengar till busskort, som givetvis aldrig gick till något men ja. I Stockholm har jag också för mig att jag fick det men jag är inte helt säker. Där jag bor nu fick jag busskort vid behov. Det är inte en del av normen.
Citera
2014-12-11, 12:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanne-darc
Självklart kan de börja undra om det handlar om för stora belopp. Men 500-1000 kr har aldrig varit något problem för mig att få in på kontot om det är märkt med "lån".

Då ska du vara överlycklig för din handläggare bryter mot reglerna till din förmån.
Citera
2014-12-11, 14:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
+ busskort

Det är behovsanpassat, och ingen självklarhet.

Nu var det några år sedan jag själv fick socialbidrag, men jag fick aldrig något busskort. Jag kunde bara få pengar om jag behövde ta bussen till sjukhuset, och sedan hem. Att ta sig dit utan buss/bil skulle vara väldigt tidskrävande. Men då fick jag själv betala och sedan visa kvitto på att jag hade betalat för resorna och helst även visa att jag hade besökt sjukhuset också. Jag fick då pengar i efterhand för dessa resor.

Just då bodde jag i utkanten i en viss stad, vilket innebar att jag fick promenera i princip överallt. Jag valde att ansöka om busskort för att det skulle underlätta när jag skulle bege mig till olika möten (socialtjänsten, Arbetsförmedlingen etc). Fick avslag. Jag kunde bara få ersättning för sjukhusresor. Tydligen kunde man bara få busskort om man hade ett behov av det, till exempel om man hade en arbetsplats/praktikplats långt bort (men att promenera till exempel en halvtimme enkel väg för att komma till möten, det var inget som gjorde att jag hade rätt till busskort).

Jag antar att reglerna fortfarande är ungefär detsamma. Att om man behöver busskort för att kunna ta sig till sjukhus/rehabilitering (främst om man är sjukskriven eller behöver uppsöka vård) eller kunna ta sig till arbete/praktik som inte ligger på gångavstånd, då kan man ansöka om busskort och få det beviljat. Eller få enstaka resor betalt.

Om inte, så hade jag väl en övernitisk socialsekreterare eller något.
Citera
2014-12-11, 15:02
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanne-darc
Eller be den som sätter in pengar märka överföringen med "lån".

Jag tror inte att det spelar någon roll vad man namnger överföringen, eller vilka belopp det handlar om. En socialsekreterare som följer riktlinjerna, den personen ska se alla inkomster på bankkontot som just inkomster. Oavsett om det handlar om lån, bidrag, någon som har råkat skriva in fel kontonummer så att pengarna skickades till fel konto, lön eller något annat. Då det är en inkomst så ska man göra avdrag på socialbidraget.

Det spelar alltså ingen roll att det är ett lån som ska betalas tillbaka. Socialtjänsten tar inte hänsyn till lån och skulder. Oavsett om lånen är privata eller inte. Om man lånar pengar så ska det ses som en inkomst, och då ska det bli avdrag på summan som man ska få ifrån socialtjänsten.
Citera
2014-12-11, 15:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då ska du vara överlycklig för din handläggare bryter mot reglerna till din förmån.
Min senaste socialsekreterare, eller vad fan den egentliga termen är, ville bara ha kontoutdrag första gången jag ansökte. Mycket behändigt.
Citera
2014-12-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Inte då, det kallas att söka individuella lösningar
Citera
2014-12-11, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smidigt
Räknas allt som inkomst? T.ex gåvor från familjen eller liknande?
Ja, men detta innebär inte att soc direkt drar av från bidraget. När jag levde fattigt så fick jag småpengar hit och dit av mina föräldrar, men detta var innan jag fick bidrag och pengar måste man ju ha för att överleva!
Citera
2014-12-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är behovsanpassat, och ingen självklarhet.

Nu var det några år sedan jag själv fick socialbidrag, men jag fick aldrig något busskort. Jag kunde bara få pengar om jag behövde ta bussen till sjukhuset, och sedan hem. Att ta sig dit utan buss/bil skulle vara väldigt tidskrävande. Men då fick jag själv betala och sedan visa kvitto på att jag hade betalat för resorna och helst även visa att jag hade besökt sjukhuset också. Jag fick då pengar i efterhand för dessa resor.

Just då bodde jag i utkanten i en viss stad, vilket innebar att jag fick promenera i princip överallt. Jag valde att ansöka om busskort för att det skulle underlätta när jag skulle bege mig till olika möten (socialtjänsten, Arbetsförmedlingen etc). Fick avslag. Jag kunde bara få ersättning för sjukhusresor. Tydligen kunde man bara få busskort om man hade ett behov av det, till exempel om man hade en arbetsplats/praktikplats långt bort (men att promenera till exempel en halvtimme enkel väg för att komma till möten, det var inget som gjorde att jag hade rätt till busskort).

Jag antar att reglerna fortfarande är ungefär detsamma. Att om man behöver busskort för att kunna ta sig till sjukhus/rehabilitering (främst om man är sjukskriven eller behöver uppsöka vård) eller kunna ta sig till arbete/praktik som inte ligger på gångavstånd, då kan man ansöka om busskort och få det beviljat. Eller få enstaka resor betalt.

Om inte, så hade jag väl en övernitisk socialsekreterare eller något.

När jag gick på soc innan fick jag +300kr i resor för varje månad. När de skickade mig till ALC 2 månad efter så fick jag ett busskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in