Citat:
Ursprungligen postat av
Buhll
+ busskort
Det är behovsanpassat, och ingen självklarhet.
Nu var det några år sedan jag själv fick socialbidrag, men jag fick aldrig något busskort. Jag kunde bara få pengar om jag behövde ta bussen till sjukhuset, och sedan hem. Att ta sig dit utan buss/bil skulle vara väldigt tidskrävande. Men då fick jag själv betala och sedan visa kvitto på att jag hade betalat för resorna och helst även visa att jag hade besökt sjukhuset också. Jag fick då pengar i efterhand för dessa resor.
Just då bodde jag i utkanten i en viss stad, vilket innebar att jag fick promenera i princip överallt. Jag valde att ansöka om busskort för att det skulle underlätta när jag skulle bege mig till olika möten (socialtjänsten, Arbetsförmedlingen etc). Fick avslag. Jag kunde bara få ersättning för sjukhusresor. Tydligen kunde man bara få busskort om man hade ett behov av det, till exempel om man hade en arbetsplats/praktikplats långt bort (men att promenera till exempel en halvtimme enkel väg för att komma till möten, det var inget som gjorde att jag hade rätt till busskort).
Jag antar att reglerna fortfarande är ungefär detsamma. Att om man behöver busskort för att kunna ta sig till sjukhus/rehabilitering (främst om man är sjukskriven eller behöver uppsöka vård) eller kunna ta sig till arbete/praktik som inte ligger på gångavstånd, då kan man ansöka om busskort och få det beviljat. Eller få enstaka resor betalt.
Om inte, så hade jag väl en övernitisk socialsekreterare eller något.