2012-02-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är fortfarande sjukskrivning som gäller om man är sjuk och inte klarar av att arbeta. Skillnaden är att om man är sjukskriven från arbete, så får man sjukpenning istället. Den baseras på ens inkomst (dvs lönen). Vid sjukpenning och sjukskrivning från arbete gäller särskilda regler om hur länge man kan få ersättning och hur länge man kan vara sjukskriven.

Är man student och sjukskriven så är den viktigaste skillnaden att man kan slippa bli återbetalningsskyldig till CSN om man kan visa upp läkarintyg på att man är/har varit sjukskriven. Sjukanmälan görs för att du ska kunna få rätt till studiemedel under sjukdom och få eventuell avskrivning av studielån. För att du ska få studiemedel krävs att du är helt oförmögen att studera.

Men i ditt fall är du arbetslös, vilket innebär att du ändå kan vara sjukskriven. Men du har inte rätt till samma inkomster som de andra. Du kan istället få bidrag. Som till exempel aktivitetsersättning eller försörjningsstöd. Det beror helt och hållet på hur din situation ser ut. Men du behöver visa upp läkarintyg och ha en regelbunden kontakt med vården för att kunna bli frisk. Om man då anser att du bör ha kontakt med psykolog, så får du helt enkelt ställa upp på det.

Om du vägrar ha kontakt med psykolog så kan du förlora ersättningen från försäkringskassan och helt enkelt anses vara friskförklarad och därmed ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Bland annat vara inskriven på Arbetsförmedlingen och delta i olika aktiviteter.

Främst det som jag funderade över . Kan de ta tillbaka pengar som jag fått in under typ 6 månader? Eller är pengarna mina hursomhelst även om jag inte gjort som vi kom överens om?
Citera
2012-02-28, 00:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galensnubbe
Främst det som jag funderade över . Kan de ta tillbaka pengar som jag fått in under typ 6 månader? Eller är pengarna mina hursomhelst även om jag inte gjort som vi kom överens om?

Du kan få återbetalningskrav om det visar sig att du inte upfyllt kraven.
Citera
2012-02-28, 14:12
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Just nu har jag ingen inkomst överhuvudtaget och undrar hur jag ska gå tillväga just nu. Jag sökte studiebidrag och alfa-kassa och det fick man inte. Fattades poäng för jag skulle få studiebidrag och jag kunde tydligen inte få alfa-kassa för jag inte jobbat. Trodde det räckte att man sökte jobb och stod till arbetsmarknadens förfogande för att få alfa-kassa. Jag börjar bli ganska desperat om pengar för jag har räkningar att betala och är skyldig en polare 1500 kr. Jag har varit helt utan inkomst sedan slutet av November. Jag bor fortfarande hemma och äger saker så då kan man väl inte få socialbidrag? Jag har haft aktivitetsstöd innan pga jag har asperger, men om jag ska söka det igen så kommer det ta ännu 3-4 månader. Så jag undrar hur fan jag ska göra just nu.

bumpar min post eftersom jag inte fått något svar.
Citera
2012-02-28, 18:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
bumpar min post eftersom jag inte fått något svar.

Du bor hemma så du anses höra till samma hushåll som dina föräldrar, alltså är det deras inkomst som är avgörande om du kan få soc eller inte.

Skulden till din polare är irrelevant då det är en privat skuld (enda skulder man kan få hjälp med är vård, hyra, el)

Att du äger saker behöver inte spela nån roll sålänge det inte rör sig om dyra "lyxartiklar" tex båt/bil/stuga/bostadsrätter mm. TV/Dator/TVsoel/telefon mm får man äga (visst har du sånna grejjer med väldigt högt värde så kan dom tycka att du ska sälja dom och skaffa nåt billigare).

Sök ditt aktivitetsstöd igen och prata med soc. Jag tror dock ärtligt talat att dom kommer begära att dina föräldrar försörjer dig i första hand (iaf delvis) iom att du bor hemma (räknar er som 1 hushåll och då räknar dun dina föräldrars ekonomi för att avgöra om ni tillsammans behöver stöd).
Citera
2012-02-28, 21:36
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du bor hemma så du anses höra till samma hushåll som dina föräldrar, alltså är det deras inkomst som är avgörande om du kan få soc eller inte.

Skulden till din polare är irrelevant då det är en privat skuld (enda skulder man kan få hjälp med är vård, hyra, el)

Att du äger saker behöver inte spela nån roll sålänge det inte rör sig om dyra "lyxartiklar" tex båt/bil/stuga/bostadsrätter mm. TV/Dator/TVsoel/telefon mm får man äga (visst har du sånna grejjer med väldigt högt värde så kan dom tycka att du ska sälja dom och skaffa nåt billigare).

Sök ditt aktivitetsstöd igen och prata med soc. Jag tror dock ärtligt talat att dom kommer begära att dina föräldrar försörjer dig i första hand (iaf delvis) iom att du bor hemma (räknar er som 1 hushåll och då räknar dun dina föräldrars ekonomi för att avgöra om ni tillsammans behöver stöd).

Problemet är bara att mina föräldrar är väldigt trötta på att försörja mig, ärligt talat är jag det också. Vill inte vara någon till last så helst vill man inte ta bidrag o leecha på samhället heller. Min dator är ju inte direkt topnotch, har en ganska gedigen film/spel samling och både PS3 och Xbox 360. Ingen stor TV, endast 32". De enda "lyxartiklar" jag är. det är en liten samling på 7 st märkesglasögon. Dom har väl ett samlat värde på kanske 10k.
Citera
2012-02-28, 21:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Problemet är bara att mina föräldrar är väldigt trötta på att försörja mig, ärligt talat är jag det också. Vill inte vara någon till last så helst vill man inte ta bidrag o leecha på samhället heller. Min dator är ju inte direkt topnotch, har en ganska gedigen film/spel samling och både PS3 och Xbox 360. Ingen stor TV, endast 32". De enda "lyxartiklar" jag är. det är en liten samling på 7 st märkesglasögon. Dom har väl ett samlat värde på kanske 10k.

Enda sättet att komma ifrån det är nog att få tag i ett jobb och flytta hemifrån.

Grejjer tvingas du bara sälja om du typ har ett hemmabiosystem för sådär en 50k+, "konst" med högt värde och liknande saker.
Citera
2012-02-28, 22:38
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Enda sättet att komma ifrån det är nog att få tag i ett jobb och flytta hemifrån.

Grejjer tvingas du bara sälja om du typ har ett hemmabiosystem för sådär en 50k+, "konst" med högt värde och liknande saker.

Kan man fortfarande söka jobb med mera när man har aktivitetsstöd? För när jag läser på FK's hemsida verkar det vara som en pension typ.
Citera
2012-02-28, 22:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Kan man fortfarande söka jobb med mera när man har aktivitetsstöd? För när jag läser på FK's hemsida verkar det vara som en pension typ.

Aktivitetsstöd:
Ersättning för de som är arbetslösa och inskrivna på AF, men som saknar rätt att få a-kassa/alfa-kassa. Dessa personer SKA söka jobb.

Aktivitetsersättning:
Detta är en slags sjukersättning. Dessa personer har inte samma krav på sig att söka jobb. Men det beror på. Om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt till 100 %, så är det konstigt om man helt plötsligt söker jobb och lyckas få ett och därmed börja arbeta. Är arbetsförmågan bara nedsatt 25-75 %, så kommer det förväntas att man deltar i aktiviteter som kan göra en frisk. Om det är möjligt så får man gärna söka deltidsarbete och arbeta.
Citera
2012-02-28, 22:50
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Aktivitetsstöd:
Ersättning för de som är arbetslösa och inskrivna på AF, men som saknar rätt att få a-kassa/alfa-kassa. Dessa personer SKA söka jobb.

Aktivitetsersättning:
Detta är en slags sjukersättning. Dessa personer har inte samma krav på sig att söka jobb. Men det beror på. Om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt till 100 %, så är det konstigt om man helt plötsligt söker jobb och lyckas få ett och därmed börja arbeta. Är arbetsförmågan bara nedsatt 25-75 %, så kommer det förväntas att man deltar i aktiviteter som kan göra en frisk. Om det är möjligt så får man gärna söka deltidsarbete och arbeta.

Jaha då förstår jag, då för jag ta o söka aktivitetsstöd helt enkelt tillsvidare.
Citera
2012-02-28, 23:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jaha då förstår jag, då för jag ta o söka aktivitetsstöd helt enkelt tillsvidare.

Om du har aktivitetsersättning pga AS så kan du söka bostadstillägg för att kunna flytta hemifrån, summan du får är en bra bit över vad du skulle få från soc, soc ligger på ~3500 + hyra och AE typ 5000 + hyra (iaf om man har normal hyra)
Citera
2012-02-29, 02:44
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Om du har aktivitetsersättning pga AS så kan du söka bostadstillägg för att kunna flytta hemifrån, summan du får är en bra bit över vad du skulle få från soc, soc ligger på ~3500 + hyra och AE typ 5000 + hyra (iaf om man har normal hyra)

Fast h*n har ju ingen inkomst alls just nu, inte aktivitetsersättning heller. I inlägget som du citerade verkade det som om enbart aktivitetsstödet skulle kunna bli aktuellt.

Bara för att man har AS så får man inte automatiskt aktivitetsersättning vid en ansökan. Det finns faktiskt folk som har AS och som klarar av att arbeta. FK går ju efter läkarintyg och bedömningar, så om man anses kunna arbeta ändå så kan man glömma ersättningen alternativt bara få aktivitetsersättning på 25-75 %. Om arbetsnedsättningen anses ligga på 25 % så får man ersättning därefter. Jag är då skeptisk till att man får de belopp som du nämner.

Socialtjänsten brukar vara "snällare" när det gäller att betala ut pengar till folk som är sjukskrivna eller som har nedsatt arbetsförmåga.
Citera
2012-02-29, 03:36
Medlem
paprikaflickans avatar
någon som har koll på hur lång tid det tar från att man går till ams till att man får sitt soc? om jag går och skriver in mig på ams idag eller imorgon, hinner jag få bidraget innan nästa månadsskifte då?

sen om någon skulle kunna förklara lite snabbt exakt hur det går till osv så vore jag jättetacksam. vad behöver man göra hos ams och vad behöver man göra hos soc? hur lång tid tar det? måste man gå på en massa möten osv? tänkte gå och skriva in mig idag eller imorgon nämligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in