2021-04-08, 18:55
Medlem
tcfmogs avatar
Hade unnat Ayla att vinna, känns som det betyder mer för henne än för Christin.
Citera
2021-04-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Hade unnat Ayla att vinna, känns som det betyder mer för henne än för Christin.

Höll också på Ayla även om jag var nära nog 100% säker på att Christin skulle vinna.
Citera
2021-04-08, 21:23
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Höll också på Ayla även om jag var nära nog 100% säker på att Christin skulle vinna.
Ayla är dessutom sötare.
Citera
2021-04-09, 00:30
Avstängd
Varför lagade christine ständigt östasiatiskt, bodde där som liten eller? För antar både hon och ayla har ngt mellanösternursprung?
Citera
2021-04-09, 11:16
Medlem
Jonipoons avatar
Problemet är att juryn är så biased när det kommer till asiatisk mat. T.ex så har deltagare som Niclas fått kritik när han lagar för mycket klassiskt, men Christin fick aldrig kritik för att hon lagade för mycket asiatiskt.

Det beror på att jurymedlemmarna fortfarande tycker att mycket asiatisk mat känns ”ny och spännande” samt dessutom inte har koll på hur rätterna ursprungligen skall smaka. Jag själv t.ex som bott i Kina 4 år blev ju full i skratt när Christin lagade xiaolongbaos som inte hade soppa inuti. Men eftersom juryn inte VET att xiaolongbaos ska ha soppa inuti så kunde de ju inte kritisera Christin för det.

Dessutom så lagar ju mästerkockarna i TV4 vääääldigt sällan autentiska asiatiska rätter, utan de gör ju i princip alltid någon himla fusionrätt där de skall ”låta Sverige möta Japan” eller ”ge den här pizzan en österländsk touch”. Jennie Walldén från tidigare säsong var väl en av de få som faktiskt gjorde det autentiskt.
Senast redigerad av Jonipoon 2021-04-09 kl. 11:23.
Citera
2021-04-09, 15:52
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Varför var inte Lisa Larsson med i finalprogrammet samt Efter stängning?

För hon var rätt jäkla fin att titta på.
Citera
2021-04-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Till våren startar ett nytt program i TV4. Ni som har kanal 8 har säkert sett formatet, masterchef.

Jag gillar masterchef, därför att det inte är ett flamsigt lekprogram utan en serie där deltagarna verkligen vill jobba med mat. Ska bli riktigt intressant att se sveriges version!

Dom svenska programledarna kommer vara Markus Aujalay, Leif Mannerström och Per Morberg. Bådar väl gott?! Jag var orolig att Tobbe Trollkarl, kocken ( ) Niclas Wahlgren och Staffan Ling skulle kunna vara påtänkta för rollerna vilket hade ytterligare ett flamsprogran i matgengren
Jag trodde kanske att Edvard Blom och Tom Sjöstedt skulle vara med, men dom tycker jag inte riktigt passar heller, så det var ju bra att dom inte är med.

Nån som tänker titta? Kanske nån som till och med tänker ställa upp?
Man kan ställa upp i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Umeå.

Vad tror ni, kommer det bli bra?

Från tv4:
Hade varit kul om de bara tävlade om svensk husmanskost en säsong.
Citera
2021-04-11, 04:00
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Ayla är dessutom sötare.

Det var ju ett tungt argument.
Citera
2021-04-11, 04:03
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Varför lagade christine ständigt östasiatiskt, bodde där som liten eller? För antar både hon och ayla har ngt mellanösternursprung?

Hennes pappa bodde periodvis i Kina och hon var tydligen där en hel del. Men jo: hon är från en kristen palestinsk familj, och Ayla från en turkisk.
Citera
2021-04-11, 13:27
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Värdig vinnare! Inte varit i en enda utslagstävling. Ayla dock ruskigt duktig också.

Ayla saknar basläggande kunskaper om smaker.
Därav misstaget att inte använda citron / syra i sparrisrätten.
Vi som kan såg hur chockad Marcus blev över missen.
Det är sådant varje lunchrestaurangskock minns.
Hennes utseende är helt ok men sådana ser man ju var dag i stan, vad är speciellt?
Citera
2021-04-11, 14:04
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det var ju ett tungt argument.
Kränkt å hennes vägar?
Citera
2021-04-13, 08:46
Medlem
Märkligt finalavsnitt, väldigt konstigt ihopklippt.
Vad hände med dom tidigare deltagarnas provsmakning? Vi fick se någon ta en tugga och mumla något inget mera.
Lät som om Ayla hade fördel men ändå vann Christine. Hur motiverade man smakmässigt och tekniskt det beslutet? Jämnare under hela säsongen?

För övrigt är svenska upplagan blek. Vi är väl ett för litet land för att gå fram duktiga amatörkockar. Jämför med brittiska serien där det är riktigt hög klass på maten. Där får för övrigt deltagarna prova på att jobba skarpt i ett restaurangkök under en lunch. Dom flesta vinnare i den brittiska MC driver idag framgångsrika krogar.

I den svenska är det för många lagtävlingar, ofta en bestämd rätt som ska lagas och juryn har blivit för mesig och sitter mest å flinar. Eller går runt och spänner ögonen i deltagarna.
Och smaktestet, varför? Låt gänget laga mat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in