Citat:
Ursprungligen postat av
Gugge-B
Jag ser framför mig hur de ansvariga på åklagarmyndigheten svär och hytter med nävarna mot nån kvällstidningsbild på Fritzen...
- "...du och din stora jävla käft Fritz... Vi hade ju för i helvete lyckats slingra oss ur det här och så kommer du och yrar om att öppna upp fallet igen. Nu måste vi hitta på ytterligare nån lögn om en byråkratisk detalj att skylla på så att vi slipper stå där igen och bli tvungna att stå till svars för 7 års justitiemord...
- "Men vad sägs om... 'det kan inte förväntas att USA skulle låta Sverige gå före" så därför är det ingen idé att vi öppnar upp fallet igen... "
- "Ha ha ha, 'inte kan förväntas' jo det blir perfekt. Den formuleringen funkar alltid..."
Jag avundas inte åklagarmyndigheten just nu.
(Hoppas att de inte läser flashback för då har jag precis visat hur de ska kunna slippa undan igen...

)
Håller med om att åklagarmyndigheten troligen svär och svettas lite nu och med största sannolikhet förbannar Fritz glappkäft men jag hyser inga tvivel på att de kommer komma med nåt torrt byråkratiskt avvisande som ingen journalist ifrågasätter.
"inte kan förväntas" är helt klart kungen av intetsägande uttalanden.
Men jag tror att det blir något som signalerar att Sverige "inte har möjlighet att". På det sättet kan de signalera att åklagarmyndigheten verkligen skulle vilja öppna upp fallet igen men att de inte kan på grund av att det är "Storbritanniens rättsväsendes regler som bestämmer att..." och därför är det poänglöst för Sverige att öppna upp utredningen igen.
Jag tvivlar inte på att åklagarmyndigheten kommer hitta en byråkratisk procedur att skylla på så att de slipper undan. Har de kämpat i sju år för att slippa komma till ett riktigt avslut så kommer de inte låta Fritz sabba allting de kämpat för.
Vill man vara lite mer konspiratorisk lagd så samkör Sverige och Storbritannien nåt spel där Sverige trots allt gör en formell begäran om att få Assange till Sverige som man vet kommer att avslås på grund av att Storbritannien i sin tur skyller på nån byråkratisk procedur att de på grund av benhårda rättsregler inte kan låta Sverige gå före USA. Det vore ju ur svensk synvinkel det klart lindrigaste sättet att slippa undan, men jag tror inte på det.