Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-02-06, 19:55
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Nej, det framgår inte.
Tvärtom är det en långsökt gissning om vad orsaken skulle vara till att inga fler utredningsåtgärder kan göras. För i så fall skulle det vara totalt obegripligt varför Ny ändå genomförde fler åtgärder efter förhöret, som nämns i dokumentet. Varför skulle hon göra olika utredningsåtgärder om delgivning misslyckats? Hade det handlat om omöjlighet att genomföra delgivning skulle hon förstås lagt ned direkt efter förhöret.

Det framgår inte VILKA åtgärder man genomförde, eller möjligen försökte genomföra. Jag tror att det primärt handlar om att man försökte hitta sätt att få JA/Ecuador att gå med på delgivning av misstanke men att man till slut gav upp.
Citera
2018-02-06, 19:58
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eftersom du är en så okunnig person så finner jag att det är min skyldighet att tillrättavisa dig . Och i det här fallet även Överåklagare Marianne Ny. Det ligger INTE på åklagaren att bestämma om den misstänkte måste infinna sig i domstolen eller inte. Det beslutet tar bara DOMSTOLEN. Att Överåklagare Marianne Ny har det som "skäl" att lägga ner förundersökningen, är ytterligare en osanning från hennes sida. En åklagare ska se till att målet tas till åtal, om det finns bevis för att väcka åtal vill säga. Om den misstänkte infinner sig eller inte är inte hennes bord.

Har du synpunkter på det där med domstol så är det inte mig du ska tillrättavisa utan ta det med åklagaren. Du har uppenbarligen inte läst nedläggningsbeslutet. Ska du ta och göra det kanske innan du uttalar dig? Inget talar för att du vet mer än åklagaren i ärendet. Att du kryddar med nedlåtande epitet visar bara på din bristande argumentation i sakfrågan. En debattör med kunskaper i sakfrågan behöver inte gå till personangrepp i nästan varje inlägg när debatten går hen ur händerna.

Citat:
Det finns med hänsyn till detta och till att en lagföring kräver (JA:s) personliga närvaro i domstol därför inte längre anledning att fortsätta förundersökningen.
Senast redigerad av Anonymare 2018-02-06 kl. 20:01.
Citera
2018-02-06, 20:12
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Du får läsa hela beslutet för att få helheten. Det framgår att man givit upp angående att delge misstanke om våldtäkt och att i och med detta inte längre finns några utredningsåtgärder som är möjliga att genomföra. Det enda som återstår är därmed att vänta tills han grips av brittisk polis eller möjligen att han mot förmodan senare skulle gå med på delgivning av misstanke. Givet att inga utredningsåtgärder är möjliga så bedöms det inte längre vara motiverat att bibehålla häktning/EAW och internationell efterlysning och därmed lägger man också ner förundersökningen. Åklagaren har muntligt förklarat innebörden av detta, vilket inte står i nedläggningsbeslutet eftersom detta tar upp sakskäl och inte implikationerna av beslutet. Implikationerna av beslutet (eller rättare sagt grunderna för beslutet) är just det att förundersökningen kan tas upp igen när förutsättningarna ändras, eftersom grunderna för brottsmisstanke kvarstår och det enda som hindrar är just det att Ecuador ger honom frikort via asylen.

Men nu börjar du bli pinsam så man nästan skäms å dina vägnar.

Citat:
Åklagaren har muntligt förklarat innebörden av detta, vilket inte står i nedläggningsbeslutet eftersom detta tar upp sakskäl och inte implikationerna av beslutet. Implikationerna av beslutet (eller rättare sagt grunderna för beslutet) är just det att förundersökningen kan tas upp igen när förutsättningarna ändras, eftersom grunderna för brottsmisstanke kvarstår och det enda som hindrar är just det att Ecuador ger honom frikort via asylen.

Så åklagaren har muntligen förklarat detta. Till vem då?

Så grunderna till beslutet att lägga ner förundersökningen är att man kan ta upp förundersökningen igen. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Snälla du vad pinsam du är.
Citera
2018-02-06, 20:13
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Det framgår inte VILKA åtgärder man genomförde, eller möjligen försökte genomföra. Jag tror att det primärt handlar om att man försökte hitta sätt att få JA/Ecuador att gå med på delgivning av misstanke men att man till slut gav upp.
Det får du gärna tro, precis som jag tror något annat om det. Men ditt påstående att det stod i nedläggningsbeslutet om att delgivning inte kunnat ges är fortfarande lika falskt.
Citera
2018-02-06, 20:17
Medlem
Citat:

Vi vet att du alltid tror att saker sker i det fördolda och alltid lägger större vikt åt saker som saknar stöd än i riktiga fakta. Vi vet av historien att MN alltid försökt svärta ner Ecuador och JA men hade hon verkligen på riktigt gjort de försöken du pratar om så hade det givetvis redovisats. En guldsits för MN att komma ur sin knipa och ge någon annan skulden. Men har vi sett några sådana bevis .... nä, eftersom de inte finns annat än i fantasin.
Citera
2018-02-06, 20:54
Medlem
Goulburns avatar
Detta var visst endast första ronden. Ja får tydligen en ny chans nästa vecka.
http://klackspark.com/nyheter/ny-chans-for-assange-i-nasta-vecka-ntm12289398.aspx
Citera
2018-02-06, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Hej farfar. Du behöver läsa på lite. Låt dig inte luras av anonyma troll.

Marianne Ny har inte åtalat Assange över huvudtaget. Han är inte åtalad, har aldrig varit åtalad och kommer med största säkerhet aldrig att bli åtalad för de anklagelser som Marianne Ny försummat att undersöka.

Sant, slarv av mig att påstå att åtal var väckt, men annars är det otroligt slappt att säga att folk som inte tycker som en själv gör det för att de inte läst på.

Vad tror du, kommer Assange ut innan 2020? Kommer han ens ut då?
Citera
2018-02-06, 21:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du har uppenbarligen inte läst alternativt läst men inte förstått nedläggningsbeslutet. Av detta framgår att JA benämns "den misstänkte" och nedläggning sker som resultat av att det inte går att delge misstanke om våldtäkt och att lagföring kräver hans personliga närvaro i domstol. Man lägger ner som resultat av det frikort Ecuador givit honom via den långtgående asyl, i strid med mänskliga rättigheter, som skyddar honom mot lagföring för sexualbrott. Men vi får se om han grips innan preskription 2020. Jag utgår från att man då tar upp förundersökningen igen. Det finns inget som tyder på något annat givet att man i nedläggningsbeslutet inte nämner ett enda ord om att han inte längre skulle vara misstänkt för brott, just för att nedläggningen görs pga teknikaliteter som resultat av Ecuadors frikort mot likhet inför lagen.

Marianne erkänner alltså att hon totalt svikit SW. För en lösning för SW vore ju att förundersökningen avslutades så att SW fick veta om det gick att åtala på det material som åklagaren hade. SW själv får anse sig våldtagen om hon vill. Finné höll inte med om detta, men Marianne gav sken av att tycka att det var värt att utrdeda vidare. Så varför gav hon sig inte den på att faktistk avsluta förunersökningen så att SW fick veta om det kunde bli ett åtal eller ej? Nu lämnas SW i ytterligare några års limbo då Marianne svävande hänvisat till att den ännu oavslutade förundersöknignen eventuellt kanske kan komma att upptas.

Mariannes uppgift vara att avsluta förundersökniningen. Varför gjorde hon inte det? För att hon kollrades bort av ett gäng bitska men ytligt smickrande britter som hade sin egen agenda. Pinochet-ulvar i fårakläder. Marianne svek Sverige och Marianne svek SW. Stackars SW.
Citera
2018-02-06, 21:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Sant, slarv av mig att påstå att åtal var väckt, men annars är det otroligt slappt att säga att folk som inte tycker som en själv gör det för att de inte läst på.

Slarv och slarv, det är en ganska grov missuppfattning. Som om en geografilärare av rent slarv skulle lära sina elever att jorden är platt, eller att en läkare av rent slarv skulle hävda att hjärnan sitter i höften.

Det är ju tvärtom själva kärnan i den här soppan, att fallet står och stampar på ruta ett, att Marianne inte kunnat förmå sig att slutföra förundersökningen, trots att åren bara går och alla sträcker ut en hjälpande hand mot henne för att underlätta genomförandet av förhör i UK. Utom de knäppa britterna förstås, som sätter käppar i hjulet för den svenska rättvisan.

Det är inte slarv att säga att han är åtalad. Slarv vore det kanske om man kunde tro att han skulle åtalas, men kom ihåg att Finné ansåg att inget brott var begånget. Det handlar alltså inte alls om några smärre teknikaliteter, utan sannolikt att det inte finns och aldrig funnits grund för åtal. Alltså ska du inte insinuera att ett åtal skulle kunna ske, genom att tro att det bara är lite slarv som ligger bakom ditt synsätt att det skulle finnas grund för åtal.

Det är väl mer som förtal att ge sken av att det finns grund för åtal, att det skulle finnas några som helst belägg för att ett brott begåtts. Dröm på din slafsiga slarvgubbe.
Citera
2018-02-06, 21:16
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det får du gärna tro, precis som jag tror något annat om det. Men ditt påstående att det stod i nedläggningsbeslutet om att delgivning inte kunnat ges är fortfarande lika falskt.

Det stämmer faktiskt, det står istället i pressmeddelandet. Beslutet om nedläggning fokuserar främst på beslutet och tar inte upp alla detaljer om varför det inte gick att komma vidare.
Citera
2018-02-06, 21:17
Medlem
stefania maurizi har lagt ut sitt vittnesmål i rättsprocessen att få ut dokument från CPS rörande JA och wikileaks. Det är från 4e Augusti 2017 men jag tror inte jag sett det förut även om en hel del av innehållet är bekant. Hursomhelst intressant läsning och det verkar finnas en oerhört stor mängd material av vilket hon bara fått ut en bråkdel.
Citera
2018-02-06, 21:18
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Min gissning är att han inte kommer ut före 2020 och inte heller 2020. Men jag kan ha fel, kanske Ecuador till slut sparkar ut honom. Tror inte att han självmant lämnar då hans paranoia är mycket djupt rotad vid det här laget. Tror inte att något vare sig USA, UK eller Sverige säger kan få honom på bättre tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in