Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Mr Moaning,
Vore trevligt om du kan erkänna att du faktiskt inte vet vad som finns i de drygt 20 olika förhör som gjorts i ärendet. En stor del av materialet är hemligstämplat.

Det finns ju i runda slängar 10 förhör gjorda med SW vilket är väldigt egendomligt. När Marianne återupptog ärendet så är det osannolikt att hon hade någon avgörande information som inte Eva Finne hade. Det finns ingenting i förhören med AA,SW eller JA som visar något som helst skäl till att återuppta förundersökningen (vilket är väldigt ovanligt oavsett vad du påstår). Du har "samtal" som Linda Wassberg gjorde med båda målsägandena samtidigt och sedan enskilt. Allt som finns från detta är några meningar i ett pm utan substans.

Citat:
Jag håller med dig om att caset verkar svagt. Att driva ett fall som detta utan att det finns en reell chans att ta det till åtal är rent självmord. Tror inte Marianne Ny är självmordsbenägen. Misstag har gjorts. De allra flesta av den misstänkte Assange själv.

MN kör kamikazee stil. Du har ju sett hennes agerande mot Ecuador (även om du ger en oärlig bild av det). Sista meningen är ordagrant vad vissa skribenter här och på andra ställen utan någon substantiell fakta som stödjer det upprepar i oändlighet i förhoppning att något som upprepas tillräckligt ofta ska tas som sanning.

Citat:
Om du skulle få råda en utländsk vän som är misstänkt för våldtäkt. Skulle du råda honom att stanna i Sverige 2 veckor och under den tiden vara fullständigt oåtkomlig för din advokat? Och om du visste att din kompis var fullkomligt oåtkomlig vad skulle du berätta i domstol om du fick frågan?

Bättre om du tar ett exempel som relaterar till fallet. Du tar ett hypotetiskt fall där du insinuerar att det handlar om JA men du lägger till uppgifter som inte stämmer.

JA's advokat fick inte tag i honom medans han var i Sverige mellan den 21/9 och 27/9. Det är en knapp vecka inga två veckor. Den 21/9 är förövrigt 3 veckor efter det tidigare förhöret. Han borde givetvis ha blivit hörd inom några dagar efter att MN återupptog fallet.

Om du hade varit på semester i Grekland i 5 veckor vilket är all din semester och sista dagen du är där så får du höra att du är anklagad för ett allvarligt brott. Hur länge skulle du stanna tills du tycker att åklagaren fått sin chans?

Eller hur skulle du reagera ifall du själv anmält en våldtäkt i Grekland där fallet genast läggs ner men när du kommit tillbaka till sverige så får du veta att du blivit anmäld för falskanmälan och de kräver att du ska komma dit på rättegång?

EAW gäller lika mycket i Grekland som i Sverige. Det är dock slående att de flesta som uttalar sig i Sverige och tycker att JA gör fel tycker att kvinnan som blivit anmäld för falskanmälan inte ska tvingas till Grekland. Inte meningen att lägga ord i din mun, jag har ingen aning om vad du tycker men det finns många hycklande personer som har motsatta åsikter i de två fallen.

Hade jag haft en vän som hade ett extremt viktigt stort arbete och var väldigt busy och som redan väntat 2 veckor på att åklagaren ska vilja intervjuva honom så hade jag gett rådet att han skulle prioritera arbetet och inte riskera sitt företags framtid för att åklagaren inte gör sitt jobb. Sedan hade jag gett rådet att försöka komma överens med åklagaren om en tid som passar honom bättre.

Hade jag vetat att han var avlyssnad(av skurkar) så hade jag gett rådet att använda olika telefoner som jag aldrig har på samtidigt och för det mesta ha de avstängda även om det kunde innebära att han ibland kunde vara svår att nå. Att JA var avlyssnad är troligt, vilket senare inte minst visat sig när wikileaks lurade USA att Snowden var på Bolivias president Evo Morales presidentflyg ...

Citat:
Under 2012 inkom till Utvecklingscentrum 107 överprövningsbegäran. 100 ärenden avgjordes under året. I 13 fall ändrades beslutet. Till detta ska läggas alla de fall när överprövningsbegäran kom in till de övriga åklagarkammarna. Ett mycket stort antal av dessa går inte vidare till UC. Assanges fall är ingalunda unikt. Det enda som är unikt i fallet är hans beteende.

Vad då för typ av fall? Nu har jag inte tid att leta upp din källa men är ganska övertygad om att det 2012 kom in flera hundra fall relaterade enbart till sexualbrott att runt 30 togs upp och utreddes av UC och att exakt ett fall ledde till att UC ändrade tidigare åklagarens beslut. Det är ENBART UC i göteborg som handlägger överklaganden relaterat till sexualbrott. Därför är det ovidkommande ifall någon skickat överprövningsbegäran någon annastans. Det är enbart UC i Göteborg som de kan göra överprövningar map sexualbrott . Du hittar säkert mer exakt information om du bara letar lite (om det nu inte gick att se i den källan du refererar).

Citat:
Avslutningsvis håller jag med om att Billy Butt blev felaktigt dömd.

Fantastiskt. Du fick ett rätt. Känd person, rättsskandal, ingen upprättelse -> ingen lärdom. Undrar vad som kan inträffa i liknande fall?
Citera
2016-02-18, 10:03
Medlem
Kaitas avatar
Associate Professor Mark Klamberg is involved in a fierce discussion on Twitter with UN independent expert Alfred de Zayas. https://twitter.com/Klamberg/status/699530356115009536

Klamberg is defending the Swedish position using his authority as an expert in International law. What he doesn´t mention is the fact he is married to a member of the government in question, Birgitta Olsson, who was minister for EU-affairs from 2010 to 2014. Hence directly responsible for the actions and omissions in the Assange case.

Perhaps Prof Klambergs opinion is slightly influenced by that...
Citera
2016-02-18, 10:36
Medlem
Citat:
Först är jag tacksam för att du i detta svar inte kommer med insinuationer och kränkande tillmälen. Jag kommer därför bemöta dig med respekt även om jag uppfattar att du av obegripliga skäl inte förstår vad jag skrivit eller vad som står i domen i fallet Kandola.

Jag besvarar alltid dina inlägg med större respekt än vad du själv uppvisar. Jag uppskattar att du nu väljer att tona ned din raljanta stil något och avhåller dig från de grövsta personangreppen.

Citat:
Innan vi kommer till samförstånd om vem som slarvläst vad låt mig bara citera vad jag skrivit och göra några kommentarer.

Punkt 1

Som du borde förstå med min skrivning att Ms Dromas överklaganden bifölls innebar att Ms Dromas utlämning avslogs.

Du har rätt i att jag missuppfattat ditt påstående. Jag ber om ursäkt för detta!

Men din tvärsäkra slutsats är att en ny prövning av JAs EAW inte skulle komma fram till något annat än att utlämning kommer att beviljas. Fallet Droma ger dig uppenbarligen inget stöd för denna slutsats. Den säger inget om vad utfallet av en proportionalitetsprövning i fallet JA kan förväntas bli. Det enda man kan konstatera är att en utförlig och oberoende proportionalitetsprövning faktiskt görs och att det inte är otänkbart att man finner en utlämning oproportionell.

Citat:
Punkt 2.
Sedan gällande fallet Kandola som har stora likheter med Assanges fall. I fallet använde sig de tyska myndigheterna av EAW istället för Mutual Legal Assistance precis som i Assanges fall och på samma grunder. Dessutom är det i Tyskland precis som i Sverige inte lagligt att åtala någon innan vederbörande förhörts. Nedan är utdrag ur domen. Jag har gjort fetstilarna för att visa på det viktiga.

När jag läser dina kommentarer tror jag att du fått mer om bakfoten än jag någonsin anat. I Tyskland kan man inte åtala en person innan vederbörande är förhörd. Det är en lagstiftning som liknar vår. I Sverige kan man inte åtala en person innan han blivit personligen förhörd. I ett tidigare inlägg skrev jag

Ditt påstående om att det är en teknikalitet i tysk lagstiftning som skulle utgöra ett hinder är taget ur luften. Det finns ingen grund för det påståendet.

Fallet Kandola liknar i oroväckande hög grad fallet Assange. Kandola blev utlämnad. Något som också Assange skulle blivit om hans fall blivit prövat idag.

High Court för en detaljerat resonemang över vad det innebär att en misstänkts utevaro är the sole reason att beslut om domstolsprövning ej fattats. En av punkterna i detta resonemang är denna:

Citat:
38. The letter of 4 December 2014 explains the stages in the German criminal procedure, which are, broadly: (i) an investigation stage leading to what is called by the JA a "bill of indictment", (ii) the opening of the "main proceedings" and (iii) their continuation to completion of the trial by the competent court. An examination of the accused is a pre-requisite for closing the investigation proceedings and then the submission of a bill of indictment to the competent court. In the case of an accused person not being present in Germany, the public prosecution office can and will make use of the European machinery for Mutual Legal Assistance in criminal matters to ask the authorities in the state where the accused resides to conduct an examination of him. If an examination cannot take place at all then the investigation proceedings have to be "provisionally determined", ie. terminated. The decision of the public prosecution office to apply for the opening of the main proceedings does not require the accused to be present in Germany. However, the main proceedings cannot be conducted against an absent person. "The court may thus provisionally terminate the proceedings before deciding on the opening of the main proceedings if the absence of the indicted accused prevents the holding of the main hearing for a considerable time".

I Tyskland måste förundersökningen stängas med ett provisoriskt beslut innan beslut om huvudförhandling kan fattas, om den åtalades utevaro fördröjer huvudförhandlingens genomförande. Jag antar här att "considerable time" här är en betydligt kortare tid än preskriptionstiden för själva brottet. För Tysklands del är det alltså betydligt enklare att hävda att MLA ej är en möjlig alternativ åtgärd till EAWn än vad gäller utlämning till länder där motsvarande teknikalitet saknas. Man kan därför inte dra slutsatsen att motsvarande argument skulle hålla vid utlämning till Sverige.

Det man kan konstatera från dessa tre fall (vilka alla berör just denna fråga) är att för att det skall bli tal om att godkänna en EAW i det fall åtalsbeslut saknas, ställer High Court höga krav på att förundersökningen skall vara driven så långt som möjligt med hänsyn tagen till det begärande landets lagstiftning. Eftersom det i JAs fall är möjligt att höra honom och fatta beslut om åtal innan EAWn verkställs, är det alltså rimligt att tro att man skulle neka utlämning av JA på denna punkt. Det är därför magstarkt av dig att tvärsäkert påstå att JA ljuger och att UN WGAD missuppfattat innebörden i Englands nya lagstiftning.
Citera
2016-02-18, 10:45
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Associate Professor Mark Klamberg is involved in a fierce discussion on Twitter with UN independent expert Alfred de Zayas. https://twitter.com/Klamberg/status/699530356115009536

Klamberg is defending the Swedish position using his authority as an expert in International law. What he doesn´t mention is the fact he is married to a member of the government in question, Birgitta Olsson, who was minister for EU-affairs from 2010 to 2014. Hence directly responsible for the actions and omissions in the Assange case.

Perhaps Prof Klambergs opinion is slightly influenced by that...
Birgitta Olsson fick sin ministerplats av Reinfeldt då hon låtsades streta emot FRA-lagen. Reinfeldt "ogillar" denna kvinna. Klamberg tillhör det utvalda folket. Denna förening människor påminner lite om Dabrowski-Helström i Assangefallet.

Edit o innan jag läst klart kom J. Inde in i twittret med #sionistkommunist . Frisk fläkt ...
Senast redigerad av wtfuk 2016-02-18 kl. 11:14.
Citera
2016-02-18, 11:26
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns någon kunnig som skulle kunna förklara lite mer vad nedanstående ur Pilgers artikel betyder?
The Assange case finally reached the UK Supreme Court in May 2012. In a judgement that upheld the EAW - whose rigid demands had left the courts almost no room for manoeuvre - the judges found that European prosecutors could issue extradition warrants in the UK without any judicial oversight, even though Parliament intended otherwise. They made clear that Parliament had been "misled" by the Blair government. The court was split, 5-2, and consequently found against Assange.

However, the Chief Justice, Lord Phillips, made one mistake. He applied the Vienna Convention on treaty interpretation, allowing for state practice to override the letter of the law. As Assange's barrister, Dinah Rose QC, pointed out, this did not apply to the EAW.

The Supreme Court only recognised this crucial error when it dealt with another appeal against the EAW in November last year. The Assange decision had been wrong, but it was too late to go back.

http://johnpilger.com/articles/the-siege-of-julian-assange-is-a-farce-a-special-investigation
Det finns alltså en Wienkonvention som ibland låter nationell praxis gå före lagens bokstav. Detta tillämpades felaktigt på EAWn.

Har det att göra med huruvida han skulle betraktas som "charged" i brittisk medning? Eller är det något helt annat? Är det svensk eller brittisk "state practice" som avses?

Inte nog alltså att EAWn inte skulle godkännas idag, den skulle inte ens ha godkänts 2012. Ändå envisas Marianne med att hålla den vid liv. Hur kan det vara försvarbart?

Det John Pilger hänvisar till är att Dinah Rose försökte få Supreme Court att re-open caset, då hon menade att de hade felaktigt hänvisat till Wienkonventionen som enligt henne inte har bäring på EAW. Supreme Court avvisade Roses begäran med hänvisning till att hon inte hade protesterat i rättssalen när Lord Brown hävdade att Wienkonventionen var applicerbar. Så nu var det för sent att klaga på det. (Se punkt 3 i länkat dokument.) (Punkt 5 om "charged" kan också intressera några.)

http://infotorgjuridik.se/premium/incoming/article180107.ece/BINARY/__www.supremecourt.gov.uk_news_julian-assange-v-swedish-pr.pdf?fromType=branchartikel

Senare hävdades av juridisk expertis att Rose hade haft rätt. Se t.ex. här:
http://cjicl.org.uk/2012/06/20/assange-v-swedish-prosecution-authority-the-misapplication-of-european-and-international-law-by-the- uk-supreme-court-part-i-2/
Citera
2016-02-18, 12:27
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

"Märk datum! Den 10 augusti 2010 anmodar Förenta staterna nationer med styrkor i Afghanistan – till vilka Sverige hör – att överväga åtal mot Assange. Den 13 augusti 2010 inleds i Sverige affären."
Om detta stämmer är det ju uppseendeväckande.
Men det är väl bara ytterligare en tillfällighet...

Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Jo det stämmer, Myrdal har skrivit om det förut (finns i tråden) och här finns orginaldokumentet med som han hänvisar till, med slutklämmen:

Citat:
The appeal exemplifies the start of an international effort to focus the legal element of national power upon non-state actor Assange, and the human network that supports Wikileaks.

.

Det är mycket relevant för vår diskussion. Några dagar senare, 18 augusti 2010 berättade Anders Hellner, Utrikespolitiska institutet, att Sverige var utsatt för ett hård tryck från USA för att stoppa Assange och Wikileaks.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/piratpartiets-samarbete-med-wikileaks-risk-for-samre-relation-till-usa

Fredrik Reinfeldt intervjuades om detta både i TV och på radio, onsdagen den 18 augusti. Samma dag som Assange lämnade in ansökan om arbets- och uppehållstillstånd. Intervjun finns inte kvar på SvT. Reinfeldts svar (jag citerar ur minnet) gick ut på att man givetvis enbart skulle använda lagliga medel om det fanns skäl att ingripa mot Wikileaks. Två dagar senare, 20 augusti häktades Assange i sin frånvaro. Jouråklagaren var lösmynt och hela världen kunde läsa att Assange var en våldtäktsman.

Det är fakta. Och det ser inte snyggt ut. Milt talat.
Senast redigerad av trenterx 2016-02-18 kl. 12:46.
Citera
2016-02-18, 12:44
Medlem
trenterxs avatar
Maj Wechselmann underkänner åklagarens agerande, vill inte ha något åtal mot Assange:
Citat:
Vad talar för att åtalet mot Assange läggs ned?

Att Assange efter 5 år ännu inte har åtalats.
Att chefsåklagaren, Eva Finné, har friat Assange för misstankar.
Att målsägarna, de två kvinnorna inte har anklagat Assange för våldtäkt.
Att en åklagare inte bör driva ett ärende som vederbörande knappast har chans att vinna i en domstol (Thomas Bodström sade i SVT Nyhetsmorgon att målet knappast har någon utsikt att komma upp i domstol ).
Att Assange riskerar att utlämnas till USA.

http://www.svt.se/opinion/atalet-mot-assange-maste-laggas-ned
Citera
2016-02-18, 13:40
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
I 9 är Sekretesskälen angivna som att de begärda åtgärderna under 7 är sekretessbelagda för att inte försvåra utredningen.

Under 7 anges de begärda åtgärderna:

- Förhör med misstänkt
- Delges misstanke (Han är alltså inte ens formellt delgiven misstanke, enl ÅKM!) Charged någon?
- Verkställande av beslut om topsning (När beslutades det?)

7B är motiveringen till åtgärderna. Ett är att föra utredningen framåt (förhöret), två att topsa baserat på beslut 27 september men sedan är det sekretess.

Tre är då troligen delges misstanke. Kanske med ett datum för det beslutet?

Vild gissning. Nagelprov för att kolla kondomsönderrivningspotentialen? Blodprov för HIV-test? 5 år efter händelsen
Citera
2016-02-18, 14:42
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Jag besvarar alltid dina inlägg med större respekt än vad du själv uppvisar. Jag uppskattar att du nu väljer att tona ned din raljanta stil något och avhåller dig från de grövsta personangreppen.

Du har rätt i att jag missuppfattat ditt påstående. Jag ber om ursäkt för detta!

Men din tvärsäkra slutsats är att en ny prövning av JAs EAW inte skulle komma fram till något annat än att utlämning kommer att beviljas. Fallet Droma ger dig uppenbarligen inget stöd för denna slutsats. Den säger inget om vad utfallet av en proportionalitetsprövning i fallet JA kan förväntas bli. Det enda man kan konstatera är att en utförlig och oberoende proportionalitetsprövning faktiskt görs och att det inte är otänkbart att man finner en utlämning oproportionell.

Det är helt ok att missuppfatta, skriva fel/slarvigt. Det är viktigt att tala om när man gör så. Bra.

Jag har delat upp fallen. Tar i denna kommentar endast upp Ijaz och Ms Dromas fall. Det viktiga, som visar att Assange inte skulle bli utlämnad väntar jag med tills vi har nått samsyn om de andra två fallen.

Att jag är tvärsäker beror på att jag noggrant studerat fallen, tillämplig lagstiftning och läst löjligt många domar flera gånger och testat argumenten på kritiker. Då jag vet att jag har rätt är det givetvis lätt att bli raljant. LEdsen om det sårat dig.

Om vi börjar med Ijaz. Noterar att du inte nämner hans namn med ett ord. Beror det på att du nu håller med om att hans fall saknar likheter med Assanges. Vore bra om du kan klargöra din syn på fallet Ijaz.

Så fallet Miss Droma. Om jag börjar med att inleda med District Judge Devas’s utvärdering:

Citat:
74. The DJ referred to the leading cases on Article 8 and extradition under Parts 1 and 2 of the EA, namely Norris v Government of USA (No 2) [2010] 2 AC 487 and HH v Italy [2013] 1 AC 338. The DJ noted the following facts about Ms Droma and her circumstances: (1) She had lived in the UK for 16 to 17 years and was only 13 when she gave birth to her first child. (2) She lived in rented accommodation with her partner and three children, who are all in education in the UK. The tax credits and other benefits amount to £230/£240 per week and the rent on the family house is £580 per month. (3) Ms Droma had had no education and the mental health assessment showed a picture of a “very vulnerable young woman”. (4) The alleged offence was, effectively, one robbery for which “an immediate custodial sentence of some length would be the inevitable outcome of a conviction in this jurisdiction of the alleged offence in the EAW”. (5) The ages of the children (about 12, 10 and 9) and the fact that Ms Droma was not the sole carer.

Jag tycker att det är enastående märkligt att du inte sett detta tidigare och insett att några likheter mellan Assange och Ms Droma inte finns. Om det skulle vara så att du anser att det finns likheter vänligen ange dem eller tala om att likheter saknas,

Att en proportionalitetsbedömning utföll så att det ansågs att det inte var proportionerligt att utlämna Ms Droma anser jag som ett självklart och korrekt beslut. Speciellt mot bakgrund av vad den tyska myndigheten underlåtit att göra, inget charge and trybeslut, och inte heller försökt genomföra ett förhör med MLA

Så till Dromas 12A hearing. Vad jag kallar charge and try testen. I domen skriver man:

Citat:
45. Ms Droma: The section 12A issue was argued before the DJ. With great respect to him, his ruling does not record any findings of fact or conclusions relating to that issue. It is accepted that the JA that issued the Droma EAW is a prosecutor, rather than a judge of the court. It was issued in the context of the issue of an underlying “untersuchungshaftbefehl”, or warrant for “examination, scrutiny or investigation”, as is clear from box (b) of the EAW. In box (e) it states that the “accused with an as yet unknown perpetrator” carried out the extradition offence. On this basis, Mr Summers submitted that there were clearly reasonable grounds to believe that no decision to charge or try Ms Droma had been made. We accept that submission. In fact Mr Jones, on behalf of the respondent JA, conceded that no decision to charge or try Ms Droma had been made by the competent authorities.

50. Conclusion on section 12A in Ms Droma’s case: In the light of the other material before the court on German criminal procedure, we interpret this last answer to mean that if Ms Droma is extradited under the EAW then she will be examined before the chief public prosecutor and then she will be charged and a decision to try her will be made immediately thereafter. As we understand the evidence that is before the court in these cases, in particular the first answer given in the document dated 4 December 2014 in Mr Kandola’s case, under German criminal procedure the examination by the chief public prosecutor that must precede the decision to charge and try (which is constituted by the issue of the indictment and moving to the main proceedings), does not have to be in Germany. On the face of it, MLA could be used for an examination of Ms Droma by the chief Public Prosecutor in this case. In the absence of any coherent explanation of why MLA has not been used in Ms Droma’s case to undertake the “pre-indictment” examination, we have concluded that those representing the category 1 territory have not proved, to the criminal standard, that the sole reason for not making the decisions to charge and try Ms Droma is her absence from Germany. Therefore, the extradition of Ms Droma is barred under section 12A.

Ms Droma är ingen flyktrisk, Assange är. I Ms Dromas fall har man inte hållit förhör med MLA. Något som man borde gjort. Det finns visserligen ett krav på att en misstänkt måste förhöras av en prosecutor innan man kan fatta ett beslut om åtal. Men det finns inget krav på att det förhöret måste äga rum på tyskt territorium.

I Assange fall har man inte hållit några förhör. Det beror på att Assange hållit sig undan under den tid han var i Sverige, han har vägrat att återkomma för förhör och när han väl suttit i London har han ställt fullkomligt orimliga krav för att deltaga. Han har begärt hela förundersökningen innan han ställer upp på förhör.

Domarna i High Court skrev i näst sista punkten något som ser ut som synskt mot bakgrund av vad som har hänt sedan domen:

Citat:
160 We would add that although some criticism was made of Ms Ny in this case, it is difficult to say, irrespective of the decision of the Court of Appeal of Svea, that her failure to take up the offer of a video link for questioning was so unreasonable as to make it disproportionate to seek Mr Assange' s surrender, given all the other matters raised by Mr Assange in the course of the proceedings before the Senior District Judge. The Prosecutor must be entitled to seek to apply the provisions of Swedish law to the procedure once it has been determined that Mr Assange is an accused and is required for the purposes of prosecution. Under the law of Sweden the final stage occurs shortly before trial. Those procedural provisions must be respected by us given the mutual recognition and confidence required by the Framework Decision; to do otherwise would be to undermine the effectiveness of the principles on which the Framework Decision is based. In any event, we were far from persuaded that other procedures suggested on behalf of Mr Assange would have proved practicable or would not have been the subject of lengthy dispute.

På något sätt bevisar domen att "Everybody gets what they deserve. Man kan inte bete sig som en fullkomlig idiot och sedan kräva att bli respekterad som en hederlig medborgare.

Avsikten med charge and trytesten och proportionalitetsbedömningen som infördes var inte för att personer som Assange skulle komma undan. Vad man ville åstadkomma var att få ner antalet EAWs där brotten var triviala och där man rimligen kunde använda mindre stränga metoder.

Likheterna mellan Ms Dromas fall och Assange fall är i stort sett obefintliga, något som jag trott att du skulle se direkt. Nu bör det i alla fall vara fullkomligt glasklart. Om du har anser att några likheter finns, vänligen ange dem. Om du håller med mig tala om det kan vi ta tag i fallet Kandola.
Senast redigerad av Bob-Wright 2016-02-18 kl. 14:48.
Citera
2016-02-18, 15:17
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi

JA's advokat fick inte tag i honom medans han var i Sverige mellan den 21/9 och 27/9. Det är en knapp vecka inga två veckor. Den 21/9 är förövrigt 3 veckor efter det tidigare förhöret. Han borde givetvis ha blivit hörd inom några dagar efter att MN återupptog fallet.

Om du hade varit på semester i Grekland i 5 veckor vilket är all din semester och sista dagen du är där så får du höra att du är anklagad för ett allvarligt brott. Hur länge skulle du stanna tills du tycker att åklagaren fått sin chans?

Eller hur skulle du reagera ifall du själv anmält en våldtäkt i Grekland där fallet genast läggs ner men när du kommit tillbaka till Sverige så får du veta att du blivit anmäld för falskanmälan och de kräver att du ska komma dit på rättegång?

EAW gäller lika mycket i Grekland som i Sverige. Det är dock slående att de flesta som uttalar sig i Sverige och tycker att JA gör fel tycker att kvinnan som blivit anmäld för falskanmälan inte ska tvingas till Grekland. Inte meningen att lägga ord i din mun, jag har ingen aning om vad du tycker men det finns många hycklande personer som har motsatta åsikter i de två fallen.

Hade jag haft en vän som hade ett extremt viktigt stort arbete och var väldigt busy och som redan väntat 2 veckor på att åklagaren ska vilja intervjuva honom så hade jag gett rådet att han skulle prioritera arbetet och inte riskera sitt företags framtid för att åklagaren inte gör sitt jobb. Sedan hade jag gett rådet att försöka komma överens med åklagaren om en tid som passar honom bättre.

Hade jag vetat att han var avlyssnad(av skurkar) så hade jag gett rådet att använda olika telefoner som jag aldrig har på samtidigt och för det mesta ha de avstängda även om det kunde innebära att han ibland kunde vara svår att nå. Att JA var avlyssnad är troligt, vilket senare inte minst visat sig när wikileaks lurade USA att Snowden var på Bolivias president Evo Morales presidentflyg ...

Vad då för typ av fall? Nu har jag inte tid att leta upp din källa men är ganska övertygad om att det 2012 kom in flera hundra fall relaterade enbart till sexualbrott att runt 30 togs upp och utreddes av UC och att exakt ett fall ledde till att UC ändrade tidigare åklagarens beslut. Det är ENBART UC i göteborg som handlägger överklaganden relaterat till sexualbrott. Därför är det ovidkommande ifall någon skickat överprövningsbegäran någon annastans. Det är enbart UC i Göteborg som de kan göra överprövningar map sexualbrott . Du hittar säkert mer exakt information om du bara letar lite (om det nu inte gick att se i den källan du refererar).

Fantastiskt. Du fick ett rätt. Känd person, rättsskandal, ingen upprättelse -> ingen lärdom. Undrar vad som kan inträffa i liknande fall?

Hurtig fick inte tag på JA på ca två veckor. Att det är en vecka som är viktigt för duckandet av förhör är givetvis korrekt.

Frågan med falskanmälan är en bra fråga. Jag hade tagit råd av min advokat. Jag hade inte som JA, frågat för att sen helt skita i råden.

Komma överens om en tid med åklagaren är ett vettigt råd.

Om du nu hade en vän som var avlyssnad vore det inte enklare att be vännen att skaffa sig en kontaktperson som håller kontakt med advokaten. Eller att använda sig av vänners telefoner. Och sen till sist, om du nu hade en vän som du tror är avlyssnat, hade du trott på honom om det första han gör sedan han lämnat Sverige där han var våldtäktsanklagad var att ringa sin advokat och tjata om att han blivit av med bagaget. Och att han dessutom råkade glömma att meddela att han blivit av med 3 av sina datorer och viktiga papper. Och sen höll vännen inne med en polisanmälan i över tusen dagar.

Överprövning görs till den åklagare som hanterat fallet. Om den åklagaren ändrar sitt beslut flyttas inte ärendet till ny åklagare. Det är bara i fall där åklagaren inte ändrar sitt beslut som ärendet flyttas upp till nästa nivå på åklagare. Det innebär att vissa överprövningar äger rum inom en lokal åklagarkammare. Det är inte förrän beslutet som överprövas är fattat av det högste åklagaren på den lokala kammaren och den åklagaren håller fast vid sitt beslut som ärendet flyttas till Utecklingscentrum.

Min länk till informationen är här. Titta själv på antalet överprövade våldtäktsbeslut. Din uppgift kan jag säga är fel. Det finns ett UC som har en liknande som den du hänvisar till och det är UC i Malmö. Men de hanterar inte sexualbrott. Jag får snart statistik för de senaste åren. Om något intressant finns meddelar jag dig.
Citera
2016-02-18, 15:17
Medlem
Citat:
Mr Moaning,
Under 2012 inkom till Utvecklingscentrum 107 överprövningsbegäran. 100 ärenden avgjordes under året. I 13 fall ändrades beslutet. Till detta ska läggas alla de fall när överprövningsbegäran kom in till de övriga åklagarkammarna. Ett mycket stort antal av dessa går inte vidare till UC. Assanges fall är ingalunda unikt. Det enda som är unikt i fallet är hans beteende.

Här är Överprövningar 2012

Här är statistiken för 2012 som du glömde att länka till. Översta tabellen är alla fall som inkommit till UC. För sexualbrott så var det 28 st 2012 varav det i 23 fall hade tagits beslut och i ETT fall så ändrades det. Det är alltså unikt = mycket ovanligt att ett åklagarbeslut ändras gällande sexualbrott.

2010 så var det Assange fall som var unikt.
Citera
2016-02-18, 15:19
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
DNA-topsningen Ny vill göra på JA har diskuterats mycket. I Ansökan om rättslig hjälp i brottsmål (punkt 7b), "Motivering för de begärda åtgärderna" skriver ÅM att man beslöt den 27 september 2010 att DNA-prov skulle tas från den misstänkte. Men efter det finns en överstruken mening i dokumentet. Under punkt 9 lite längre fram förklaras att de begärda åtgärderna under punkt 7 är sekretessbelagda med hänsyn till risken att utredningsarbetet försvåras eller skadas.

Är det någon som har någon gissning om vad den överstrukna meningen kan handla om? Att man vill ta DNA är inte hemligt. Är det någon ytterligare åtgärd avseende DNA som avses? Eller är det något annat än DNA-prov och förhör, vilket också nämns i 7d? Vad skulle det i så fall röra sig om för åtgärd?

http://fr.scribd.com/doc/274523564/ASSANGE-Justitiedepartementet-Undermattan-2015-1

Bakgrund om DNA-provet:

Den 16 april 2015 skriver Per E Samuelsson till Marianne NY att JA redan lämnat DNA-prov i anslutning till förundersökningen, den 7 dec 2010. "Vi har tillgång till referensnumret för det fall att ni skulle vilja ha det. Trots detta samtycker Julian Assange till att det tas ett DNA-prov i anslutning till förhöret, för det fall det skulle påkallas".

Ny svarar den 17 april:
"Begäran att få ta DNA-prov är föranlett av att England har som praxis att inte lämna över de prover som tagits där."

Källa: http://fr.scribd.com/doc/274523564/ASSANGE-Justitiedepartementet-Undermattan-2015-1

Den 2 juni 2015 skriver Home Office, International Criminality Unit, UKCA, med anledning av Nys request för MLA från 29 maj. (Namnet på UKCA-representanten är maskat men i ett annat dokument har man glömt att göra det: Nicola Yang):

"I have liaised with the UK's National DNA Strategy Board regarding your proposal to obtain a DNA sample. The UK would not normally permit a DNA sample taken by the UK authorities to be transmitted abroad. It will, however, be possible for the Swedish authorities to take a sample with the donor's consent."

Följande villkor gäller då: 1) The donor of the DNA must provide his informed consent for the collection and transport of his DNA outside of the UK. 2) UK kommer inte att ta provet och UK:s provtagningskit får ej användas. 3) The donor of the DNA must be advised that the UK retains no responsibility for, or control of, the sample.

Källa: http://fr.scribd.com/doc/274524374/ASSANGE-Justitiedepartementet-Undermattan-2015-3
Senast redigerad av Creatur 2016-02-18 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in