Citat:
Det finns ju i runda slängar 10 förhör gjorda med SW vilket är väldigt egendomligt. När Marianne återupptog ärendet så är det osannolikt att hon hade någon avgörande information som inte Eva Finne hade. Det finns ingenting i förhören med AA,SW eller JA som visar något som helst skäl till att återuppta förundersökningen (vilket är väldigt ovanligt oavsett vad du påstår). Du har "samtal" som Linda Wassberg gjorde med båda målsägandena samtidigt och sedan enskilt. Allt som finns från detta är några meningar i ett pm utan substans.
Citat:
MN kör kamikazee stil. Du har ju sett hennes agerande mot Ecuador (även om du ger en oärlig bild av det). Sista meningen är ordagrant vad vissa skribenter här och på andra ställen utan någon substantiell fakta som stödjer det upprepar i oändlighet i förhoppning att något som upprepas tillräckligt ofta ska tas som sanning.
Citat:
Om du skulle få råda en utländsk vän som är misstänkt för våldtäkt. Skulle du råda honom att stanna i Sverige 2 veckor och under den tiden vara fullständigt oåtkomlig för din advokat? Och om du visste att din kompis var fullkomligt oåtkomlig vad skulle du berätta i domstol om du fick frågan?
Bättre om du tar ett exempel som relaterar till fallet. Du tar ett hypotetiskt fall där du insinuerar att det handlar om JA men du lägger till uppgifter som inte stämmer.
JA's advokat fick inte tag i honom medans han var i Sverige mellan den 21/9 och 27/9. Det är en knapp vecka inga två veckor. Den 21/9 är förövrigt 3 veckor efter det tidigare förhöret. Han borde givetvis ha blivit hörd inom några dagar efter att MN återupptog fallet.
Om du hade varit på semester i Grekland i 5 veckor vilket är all din semester och sista dagen du är där så får du höra att du är anklagad för ett allvarligt brott. Hur länge skulle du stanna tills du tycker att åklagaren fått sin chans?
Eller hur skulle du reagera ifall du själv anmält en våldtäkt i Grekland där fallet genast läggs ner men när du kommit tillbaka till sverige så får du veta att du blivit anmäld för falskanmälan och de kräver att du ska komma dit på rättegång?
EAW gäller lika mycket i Grekland som i Sverige. Det är dock slående att de flesta som uttalar sig i Sverige och tycker att JA gör fel tycker att kvinnan som blivit anmäld för falskanmälan inte ska tvingas till Grekland. Inte meningen att lägga ord i din mun, jag har ingen aning om vad du tycker men det finns många hycklande personer som har motsatta åsikter i de två fallen.
Hade jag haft en vän som hade ett extremt viktigt stort arbete och var väldigt busy och som redan väntat 2 veckor på att åklagaren ska vilja intervjuva honom så hade jag gett rådet att han skulle prioritera arbetet och inte riskera sitt företags framtid för att åklagaren inte gör sitt jobb. Sedan hade jag gett rådet att försöka komma överens med åklagaren om en tid som passar honom bättre.
Hade jag vetat att han var avlyssnad(av skurkar) så hade jag gett rådet att använda olika telefoner som jag aldrig har på samtidigt och för det mesta ha de avstängda även om det kunde innebära att han ibland kunde vara svår att nå. Att JA var avlyssnad är troligt, vilket senare inte minst visat sig när wikileaks lurade USA att Snowden var på Bolivias president Evo Morales presidentflyg ...
Citat:
Under 2012 inkom till Utvecklingscentrum 107 överprövningsbegäran. 100 ärenden avgjordes under året. I 13 fall ändrades beslutet. Till detta ska läggas alla de fall när överprövningsbegäran kom in till de övriga åklagarkammarna. Ett mycket stort antal av dessa går inte vidare till UC. Assanges fall är ingalunda unikt. Det enda som är unikt i fallet är hans beteende.
Vad då för typ av fall? Nu har jag inte tid att leta upp din källa men är ganska övertygad om att det 2012 kom in flera hundra fall relaterade enbart till sexualbrott att runt 30 togs upp och utreddes av UC och att exakt ett fall ledde till att UC ändrade tidigare åklagarens beslut. Det är ENBART UC i göteborg som handlägger överklaganden relaterat till sexualbrott. Därför är det ovidkommande ifall någon skickat överprövningsbegäran någon annastans. Det är enbart UC i Göteborg som de kan göra överprövningar map sexualbrott . Du hittar säkert mer exakt information om du bara letar lite (om det nu inte gick att se i den källan du refererar).
Citat:
Fantastiskt. Du fick ett rätt. Känd person, rättsskandal, ingen upprättelse -> ingen lärdom. Undrar vad som kan inträffa i liknande fall?