Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Om du anser att det är fel på resonemanget så ska du angripa det sakligt, inte med osakliga tillmälen. Vad är fel på resonemanget?

Om WGADs slutsatser är korrekta betyder det att Sverige och Storbritannien begår övergrepp mot de mänskliga rättigheter som de är bundna att följa, inte sant?

Felet i ditt resonemang är att du inte i ett enda inlägg framfört något sakligt argument som talar emot att WGADs slutsatser är korrekta. Det är inte sakligt att hänvisa till någon som kallar sig "folkrättsexpert" men som bara kan yttra nedlåtande tillmälen Du kan inte heller hänvisa till Bob-Wright, eftersom det visade sig att han hade fullständigt fel.
Citera
2016-02-17, 22:24
Medlem
Citat:
Men det var ju JA som var den första att inte följa domstolsbeslut, då han flydde borgen, eller hur? Så då ska man acceptera att andra gör samma sak?

Det är alltså OK att JA inte inrättar sig efter domstolsbeslut i högsta instanser i UK och Sverige, samtidigt som att UK och Sverige utan knot ska rätta sig efter en åsikt från UN WGAD? Dubbla måttstockar...

Hur kan du tycka att det är rimligt att jämställa stater som begår övergrepp på mänskliga rättigheter med individer som eventuellt begår brott? Det är högst befogat med dubbla måttstockar i dessa fall då implikationerna är av helt olika dignitet.
Citera
2016-02-17, 22:28
Medlem
the saints avatar
Citat:
Mina eller dina åsikter kan också baseras på internationella överenskommelser. Detta gör inte att våra åsikter har någon auktoritet eller juridisk betydelse. Dock har de internationella överenskommelserna en juridisk betydelse. Precis samma resonemang kan tillämpas angående UN WGAD:s åsikt, den åsikten har ingen juridisk betydelse. Punkt.

Jo, utlåtandet har juridisk betydelse, indirekt, eftersom det är baserat på internationella överenskommelser. Men, det vet du.
Citera
2016-02-17, 23:08
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtlisa
Nu har jag läst igenom High Courts beslut i fallen Kandola, Droma och Ijaz. Jag vet inte om du är oförmögen att begripa Engelsk skrift eller om du bluffar med förhoppning om att ingen skall ta sig tid att läsa igenom texten, men High Courts dom säger nästan precis det motsatta till det du påstår.

Till att börja med nekar High Court utlämning av Droma av två skäl: 1) Det saknas beslut om åtal och hennes utevaro från Tyskland kan inte sägas vara den enda anledningen. 2) Det bedöms som en oproportionerlig åtgärd med tanke på att hon bär huvudansvaret för tre barn i skolålder.

De anser förvisso att Kandola kan lämnas ut, trots att beslut om åtal saknas. Det som skiljer fallet Kandola från fallet Ijaz är att på grund av en juridisk teknikalitet i Tysk lagstiftning kan man bli tvungen att lägga ned fallet helt om EAW:n ej beviljas:

High Court nekar även utlämning av Ijaz på grund av att utevaro från Italien ej kan anses vara den enda anledningen. Man kommer alltid att göra denna bedömning vad gäller utlämning till Italien eftersom Italiensk lag inte hindrar att man driver en förundersökning fram till åtalsbeslut medan den misstänkte fortfarande befinner sig utomlands.

Detta fall ger alltså ett starkt stöd till JAs påstående om att EAW:n ej skulle beviljats om den prövas idag åtminstone på denna punkt. Vad resultatet skulle bli av en proportionalitetsprövning kan man inte dra några definitiva slutsatser om från fallet Droma, men EAWn anses alltså vara en oproportionell åtgärd för hennes del.

UNWGAD har med andra ord helt torrt på fötterna angående detta. Du har flera gånger postat vilseledande information i denna tråd men detta tar ändå priset!

Kära Bengtlisa,

Jag vet inte vad du tänker med men jag anar på goda grunder att du sitter på det. Jag har skrivit om fallet Kandola och att det fallet har likheter med Assanges fall. Jag skrev:

Citat:
Som framgår av domen är fallet Kandola mycket likt fallet Assange. Man har inte använt sig av MLA utan istället använt sig av EAW. Trots att den tyska myndigheten svarade nej på frågan om den enda anledningen till att man inte fattat "the formal decision to charge" ansåg domstolen att anledningen till att åtalsbeslut inte fattats beroende på Kandolas utevaro.
Uppenbart är att Kandolas fall är mycket likt Assanges fall. Det är därför som det är lätt att förstå att Assange hade blivit utlämnad om han blivit prövad idag.

Jag har inte skrivit om fallet Droma. Jag har inte heller skrivit om fallet Ijaz. Trots det försöker du använda fallen Droma och Ijaz som bevis på att det jag påstår gällande fallet Kandola inte är sant. Döööhh. Sen tillägger du att jag, genom att ha bifogat en länk till domen, ”bluffar med förhoppning om att ingen skall ta sig tid att läsa igenom texten”. För att avsluta det hela kommer du med påståendet ”Du har flera gånger postat vilseledande information i denna tråd men detta tar ändå priset!”

Att du är intellektuellt ohederlig är uppenbart. Men jag tror inte att det stannar där. Jag tror att du dessutom är korkad. Du verkar inbilla dig att jag inte skulle se hur tomma dina argument är och vilken ynklig människa du är. Om du har svårt att hitta en bostad är jag säger på att det finns plats även för dig på Hans Crescent 3.

Jag skulle vilja att du att du utvecklar dina påståenden lite mer. Vill därför att du svarar på några frågor:
  1. På vilket sätt bevisar High Court’s dom i fallet Droma att Assange inte skulle bli utlämnad om hans fall hade blivit prövat idag?
  2. På vilket sätt bevisar High Court’s dom i fallet Ijaz att Assange inte skulle bli utlämnad om hans fall hade blivit prövat idag?
  3. Är Ms Dromas privata situation på något sätt lik Assanges gällande proportionalitetsbedömning?
  4. Är lagstiftningen i Sverige densamma som i Italien när det gäller hur man får bedriva förundersökningar?
  5. Om jag skriver om domen i fallet Kandola, varför tar du upp fallen med Droma och Ijaz?
  6. Vilken information har jag lämnat i denna tråd som är vilseledande?

Den enda slutsats jag kan dra av din senaste kommentar är att du fullständigt saknar argument som tyder på att Assanges utlämning skulle stoppats om hans fall hade prövats idag. Du har inte ens en tillstymmelse till argument. Jag kan också se att du, precis som UNWGAD, har ”malicious intent”. Det är inte så att du av misstag skriver det du gör. Du kommer med grundlösa beskyllningar precis som UNWGAD. Något som bara bevisar att det jag påstod, att Assange inte skulle bli utlämnad om hans fall prövats idag, är sant.
Citera
2016-02-17, 23:20
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
Du håller dig inte till sanningen. Ditt oumkullrunkeliga faktum är en osanning, bl.a.

Åklagaren anser sig naturligtvis inte ha formellt delgivit Assange anklagelserna som häktningsframställningen baserar sig på överhuvudtaget. Eftersom hon då även måste ge honom tillgång till förundersökningen inklusive SMS:en och uppgifter om de beslag och den avlyssning han utsätts för.

Å andra sidan är nu detta nu poänglöst eftersom förundersökningen inte, efter UN WGAD:s avgörande, inte är att betrakta som rättsskipning, och följaktligen bör ha förlorat sin status som förundersökning. Liksom besluten som fattats baserat på denna, eftersom man är utanför den dömande maktens jurisdiktion. Politiska fångar är den exekutiva maktens jurisdiktion, dvs. regeringens.

En intressant fråga är om detta även innebär att förundersökningssekretessen inte längre är giltig.

Du behöver inte bevisa för mig att du inte har en aning om svensk lagstiftning. Jag har redan förstått det.

Att du inte fattar att Assange blev formellt delgiven misstanke om brottet ofredande den 30 augusti 2010 har jag också förstått. Att du också inbillar dig att en misstänkt har rätt till allt förundersökningsmaterial när han/hon blir formellt misstänkt för brott ligger givetvis i linje med din allmänna okunskap.

Bara ett råd. Sluta skriv om saker du inte begriper. Läs på. Det är inte svårt. Det mesta är på svenska.
Citera
2016-02-17, 23:26
Medlem
Creaturs avatar
DNA-topsningen Ny vill göra på JA har diskuterats mycket. I Ansökan om rättslig hjälp i brottsmål (punkt 7b), "Motivering för de begärda åtgärderna" skriver ÅM att man beslöt den 27 september 2010 att DNA-prov skulle tas från den misstänkte. Men efter det finns en överstruken mening i dokumentet. Under punkt 9 lite längre fram förklaras att de begärda åtgärderna under punkt 7 är sekretessbelagda med hänsyn till risken att utredningsarbetet försvåras eller skadas.

Är det någon som har någon gissning om vad den överstrukna meningen kan handla om? Att man vill ta DNA är inte hemligt. Är det någon ytterligare åtgärd avseende DNA som avses? Eller är det något annat än DNA-prov och förhör, vilket också nämns i 7d? Vad skulle det i så fall röra sig om för åtgärd?

http://fr.scribd.com/doc/274523564/ASSANGE-Justitiedepartementet-Undermattan-2015-1
Citera
2016-02-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Jag har inte skrivit om fallet Droma. Jag har inte heller skrivit om fallet Ijaz. Trots det försöker du använda fallen Droma och Ijaz som bevis på att det jag påstår gällande fallet Kandola inte är sant. Döööhh. Sen tillägger du att jag, genom att ha bifogat en länk till domen, ”bluffar med förhoppning om att ingen skall ta sig tid att läsa igenom texten”. För att avsluta det hela kommer du med påståendet ”Du har flera gånger postat vilseledande information i denna tråd men detta tar ändå priset!”

Att du är intellektuellt ohederlig är uppenbart. Men jag tror inte att det stannar där. Jag tror att du dessutom är korkad. Du verkar inbilla dig att jag inte skulle se hur tomma dina argument är och vilken ynklig människa du är. Om du har svårt att hitta en bostad är jag säger på att det finns plats även för dig på Hans Crescent 3.

Jag förväntar mig att den rationelle läsaren inser att den ökade intensiteten i dina personangrepp är en indikation på att du saknar faktiska argument. High Courts beslut finns här att läsa: http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/Admin/2015/619.html
  • Du påstod att High Court bedömde att utlämningen av Droma var proportionell. Det förhåller sig precis tvärtom. High Court nekade utlämning av Droma med hänvisning till att den ej var proportionell. Dessutom nekade de utlämning på grund av att åtalsbeslut ej fattats.
  • Du påstod att fallet Assange är mycket likt fallet Kandola. Men att Kandolas utevaro är enda anledningen till att åtalsbeslut saknas beror på en teknikalitet i Tysk lagstiftning som omöjligen kan vara applicerbar vid utlämning till Sverige.
  • I själva verket är fallet Assange mycket likt fallet Ijaz. High Court nekade utlämning av Ijaz eftersom åtalsbeslut saknas och det i Italien, precis som i Sverige, går att driva förundersökningen till åtal i den misstänktes utevaro.
  • Du påstår att JA ljuger när han påstår att EAWn inte skulle beviljats idag. Men High Courts beslut som du själv hänvisar till talar med kraft för att JAs påstående stämmer.
  • Du påstår att UNWGAD baserat sina slutsatser på JAs påståenden. Men de hänvisar till den faktiska lagtexten och High Courts beslut i fallet Ijaz talar för att de tolkat lagen helt korrekt.

Tillägg: Jag gissar att du slarvläste beslutet och uppfattade "the extradition is allowed" istället för "the appeal is allowed". Du hade aldrig tagit upp detta mål om du uppfattat innebörden rätt. Nu har du inget val annat än att erkänna att du har fel.
Senast redigerad av bengtlisa 2016-02-17 kl. 23:42.
Citera
2016-02-17, 23:45
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
DNA-topsningen Ny vill göra på JA har diskuterats mycket. I Ansökan om rättslig hjälp i brottsmål (punkt 7b), "Motivering för de begärda åtgärderna" skriver ÅM att man beslöt den 27 september 2010 att DNA-prov skulle tas från den misstänkte. Men efter det finns en överstruken mening i dokumentet. Under punkt 9 lite längre fram förklaras att de begärda åtgärderna under punkt 7 är sekretessbelagda med hänsyn till risken att utredningsarbetet försvåras eller skadas.

Är det någon som har någon gissning om vad den överstrukna meningen kan handla om? Att man vill ta DNA är inte hemligt. Är det någon ytterligare åtgärd avseende DNA som avses? Eller är det något annat än DNA-prov och förhör, vilket också nämns i 7d? Vad skulle det i så fall röra sig om för åtgärd?

http://fr.scribd.com/doc/274523564/ASSANGE-Justitiedepartementet-Undermattan-2015-1

Det som hände det datumet var att JA lämnade Sverige och att han blev anhållen i sin frånvaro, om man skall tro ÅKM.
En sak som MN "glömde" ange under rubriken "omständigheter i ärendet" angivet som punkt 6 .

Kanske kan strykningen ha med det att göra.
Citera
2016-02-17, 23:45
Medlem
Som vi redan har konstaterat tidigare så framgår det glasklart i Europadomstolens utlåtande i fallet Peraldi vs France att

(1) Europadomstolen anser att UNWGAD är "en instans för internationell undersökning eller avgörande"
Citat:
"a procedure of international investigation or settlement"

(2) Europadomstolen anser att UNWGAD:s rekommendationer har kapacitet att "avgöra staters ansvarsskyldighet"
Citat:
"to determine State liability"

(3) och även auktoriteten att se till så "att de kritiserade förhållandena upphör"
Citat:
"to put an end to the impugned situations."

Detta innebär att man inte kan tjata om vilken auktoritet Europadomstolens utlåtanden har i var och vartannat inlägg samtidigt som man ställer sig helt frågande till varför Sverige skulle ha någon anledning att följa UNWGAD:s utlåtanden.
Senast redigerad av Gugge-B 2016-02-17 kl. 23:57.
Citera
2016-02-17, 23:56
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det som hände det datumet var att JA lämnade Sverige och att han blev anhållen i sin frånvaro, om man skall tro ÅKM.
En sak som MN "glömde" ange under rubriken "omständigheter i ärendet" angivet som punkt 6 .

Kanske kan strykningen ha med det att göra.

Ja, det hände mycket det datumet, om man får tro dateringen. Punkt 7 ska dock handla om åtgärder som ska vidtas om åklagaren får tillträde till JA på ambassaden. Förhör, delgivning, DNA-topsning. Svårt att se att det strukna skulle kunna handla om att JA blev anhållen i sin frånvaro den 27 september, det är ju inte någon åtgärd att utföra i London. Såvida inte det berör något annat som hände vid den tiden - kanske ska man delge JA en annan hittills hemlig misstanke, rörande innehållet i de datorer som försvann på flygplatsen? Kanske inte jättesannolikt, men vad kan det vara som strukits egentligen?
Citera
2016-02-18, 00:03
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
När har jag försvarat det? Länk tack.

Jag tycker man ska respektera domstolens slutsats och jag tycker att han skulle ha åkt till Sverige från början.
Jag tycker även att Sverige skall respektera FN och att Sverige inte skall böja sig för USA och kringgå juridiken som i exemplet med Egypten-utlämningen.

Med tanke på hur Sverige har agerat tidigare och hur rättsfallet har skötts från Sverige så har jag förståelse för att JA:s agerande. Jag tror inte att du själv hade varit lika kaxig om ledande amerikaner talade öppet om att lönnmörda dig fast du inte ens formellt är misstänkt för något (i USA).

Till skillnad mot dig håller jag alltså en rak linje, även när jag tycker att besluten är fel skall de respekteras.

Det går alltid att argumentera mot domslut och tolkningar.
Om Sverige vägrar att följa beslutet får man acceptera att andra gör samma sak. Det vore mycket illa.
Jag tror att vi har samsyn i de flesta frågor i de här fallet. Håller med dig om att avvisningen av de två egyptierna var rättsvidrig. Det fallet har dock ingen som helst bäring på fallet Assange.

Assange kom till Sverige den 13 augusti 2010. Den 18:e ansökte han om uppehållstillstånd. Efter trassel med två kvinnor så beskrevs Sverige några veckor senare som USA’s lydhund. Om det nu skulle varit så att Sverige är USA’s lydhund, varför sökte han då uppehållstillstånd här? Det var väl inte kvinnorna som gjorde Sverige till USA’s lydhund?

Jag köper inte argumentet att Assange inte kommer till Sverige pga av han är rädd för att vidareutlämnas till USA. Den risken är obefintlig. Sverige lämnar inte ut personer till USA som är anklagade för spioneri, politiska och militära brott. Det är bara att titta på historien. Vi har inte på de senaste 60 åren utlämnat en enda person till USA för politiska eller militära brott. Assanges skäl är bara ett påhitt.

Jag är mest förvånad över den brist på omdöme och civilkurage som Assange har visat prov på. USA’s ledare har genom ”tough-talk” skrämt skiten ur honom. Man har lyckats väcka hans paranoida tendenser vilket fått till resultat att han låst in sig på ambassaden. Om jag varit USA-ledare hade jag varit nöjd. Jag hade förstått att "tough talk scares the shit out of some people" och jag hade fortsatt med samma stil för att förhindra liknande läckor i framtiden. Rädsla styr människor. Och rädslan är alltid större än den verkliga faran. Försäkringsbolag lever gott på det.

Om han verkligen inbillar sig att hans liv är i fara bör han stanna på Ecuadors ambassad för evigt. Risken att han skulle utlämnas är och har alltid varit väsentligt större från UK än den någonsin har varit från Sverige. Bara titta på historien. UK är en också en närmare allierad än Sverige.

Om det skulle vara så att Assange, precis som andra journalister, bara har mottagit information från en källa (Chelsea Manning) och sedan publicerat den har han inget att frukta. Han borde rimligen begripa att han är ensam på ambassaden. Chefredaktörerna från NY Times, Guardian, Le Monde och der Spiegel har inte flytt till någon ambassad. Assanges flykt är ett tecken på att han är mer inblandad i något fuffens än vad de andra publicisterna är. Även om det skulle vara så att Assange skulle varit Chelsea Manning behjälplig med att få ut informationerna ur USA’s datorer så kommer han inte bli utlämnad från Sverige.
Citera
2016-02-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Du behöver inte bevisa för mig att du inte har en aning om svensk lagstiftning. Jag har redan förstått det.

Att du inte fattar att Assange blev formellt delgiven misstanke om brottet ofredande den 30 augusti 2010 har jag också förstått. Att du också inbillar dig att en misstänkt har rätt till allt förundersökningsmaterial när han/hon blir formellt misstänkt för brott ligger givetvis i linje med din allmänna okunskap.

Bara ett råd. Sluta skriv om saker du inte begriper. Läs på. Det är inte svårt. Det mesta är på svenska.
Det brott som han blev delgiven misstanke om, och som blivit avskriven pga. preskription ingår inte i häktningsframställan.

Jag har inte påstått att en misstänkt har rätt till allt förundersökningsmaterial när han/hon blir formellt misstänkt. Angående det jag faktiskt skrev, läs 24 kap. 9a § i Rättegångsbalken. Att uppmana dig att läsa på är dock att kasta pärlor för svin.

Sedan är hela detta numera irrelevant pga. UN WGADs utlåtande, men uppenbarligen har inte den polletten ramlat ner. Trots ditt uppenbart överlägsna intellekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in