Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
När har jag försvarat det? Länk tack.
Jag tycker man ska respektera domstolens slutsats och jag tycker att han skulle ha åkt till Sverige från början.
Jag tycker även att Sverige skall respektera FN och att Sverige inte skall böja sig för USA och kringgå juridiken som i exemplet med Egypten-utlämningen.
Med tanke på hur Sverige har agerat tidigare och hur rättsfallet har skötts från Sverige så har jag förståelse för att JA:s agerande. Jag tror inte att du själv hade varit lika kaxig om ledande amerikaner talade öppet om att lönnmörda dig fast du inte ens formellt är misstänkt för något (i USA).
Till skillnad mot dig håller jag alltså en rak linje, även när jag tycker att besluten är fel skall de respekteras.
Det går alltid att argumentera mot domslut och tolkningar.
Om Sverige vägrar att följa beslutet får man acceptera att andra gör samma sak. Det vore mycket illa.
Jag tror att vi har samsyn i de flesta frågor i de här fallet. Håller med dig om att avvisningen av de två egyptierna var rättsvidrig. Det fallet har dock ingen som helst bäring på fallet Assange.
Assange kom till Sverige den 13 augusti 2010. Den 18:e ansökte han om uppehållstillstånd. Efter trassel med två kvinnor så beskrevs Sverige några veckor senare som USA’s lydhund. Om det nu skulle varit så att Sverige är USA’s lydhund, varför sökte han då uppehållstillstånd här? Det var väl inte kvinnorna som gjorde Sverige till USA’s lydhund?
Jag köper inte argumentet att Assange inte kommer till Sverige pga av han är rädd för att vidareutlämnas till USA. Den risken är obefintlig. Sverige lämnar inte ut personer till USA som är anklagade för spioneri, politiska och militära brott. Det är bara att titta på historien. Vi har inte på de senaste 60 åren utlämnat en enda person till USA för politiska eller militära brott. Assanges skäl är bara ett påhitt.
Jag är mest förvånad över den brist på omdöme och civilkurage som Assange har visat prov på. USA’s ledare har genom ”tough-talk” skrämt skiten ur honom. Man har lyckats väcka hans paranoida tendenser vilket fått till resultat att han låst in sig på ambassaden. Om jag varit USA-ledare hade jag varit nöjd. Jag hade förstått att "tough talk scares the shit out of some people" och jag hade fortsatt med samma stil för att förhindra liknande läckor i framtiden. Rädsla styr människor. Och rädslan är alltid större än den verkliga faran. Försäkringsbolag lever gott på det.
Om han verkligen inbillar sig att hans liv är i fara bör han stanna på Ecuadors ambassad för evigt. Risken att han skulle utlämnas är och har alltid varit väsentligt större från UK än den någonsin har varit från Sverige. Bara titta på historien. UK är en också en närmare allierad än Sverige.
Om det skulle vara så att Assange, precis som andra journalister, bara har mottagit information från en källa (Chelsea Manning) och sedan publicerat den har han inget att frukta. Han borde rimligen begripa att han är ensam på ambassaden. Chefredaktörerna från NY Times, Guardian, Le Monde och der Spiegel har inte flytt till någon ambassad. Assanges flykt är ett tecken på att han är mer inblandad i något fuffens än vad de andra publicisterna är. Även om det skulle vara så att Assange skulle varit Chelsea Manning behjälplig med att få ut informationerna ur USA’s datorer så kommer han inte bli utlämnad från Sverige.