Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Wright
Jag förstår inte vad du menar. Jag har noterat att du argumenterar mot bättre vetande när du påstår att man i Italien såväl i Sverige kan åtala någon utan att denne är förhörd. Jag vet att det inte går i Sverige vilket är tillräckligt för att skjuta ditt argument i sank. I Tyskland kan man inte heller åtala någon utan att vederbörande är förhörd. Därav följer att likheterna mellan fallet Kandola och Assange är extremt stora.
Jag tror du har fel för jag har sett mer förtroendeingivande personer än du hävda motsatsen.
Vad menas med "förhörd"? En person kan kanske tvingas till förhör, men kan välja att sitta tyst under förhöret och vägra svara på frågor. På vilket sätt skulle ett sådant förhör kunna leda till ett åtal? Enligt ditt undermåliga sätt att argumentera skulle ju en misstänkt kunna undgå åtal genom att helt enkelt knipa ihop läpparna och vägra säga ett knyst under förhöret. Är en sådan person "förhörd" menar du? Till och med om det finns en överväldigande mängd bevis, kanske till och med videofilmer som utan tvekan fastslår att den misstänkte är skyldig, kan denne alltså undgå att bli åtalad genom att vägra svara på frågor.
Är det inte snarare så att förhör före åtal är en regel med undantag? Och att förhöret i stor utsträckning är till för den misstänkte.
Citat:
In a press conference delivered on 16 July 2014, and in response to the question why Mr. Assange had not been charged, the prosecutor replied:
“The Swedish Code of Procedure places obstacles. The Procedural Code requires that we give the suspect a chance to give his version. The Procedural Code requires that the specific accusations are shared with the defendant at an interrogation. The Procedural Code further requires that we give the suspect access to the entire case file before we are able to lay charges. The suspect should have the ability to ask for additional investigative measures. Once all these steps have been taken, it is possible to indict. ”
None of the prospective steps detailed by the prosecutor have been taken.
https://justice4assange.com/IMG/pdf/assange-wgad.pdf
Ser du vad det står? Kan du läsa? Förstår du engelska?
"The Procedural Code requires that we give the suspect a chance to give his version." Det står bara att den misstänkte ska
ges en chans att ge sin version. Detta har Assange försökt göra genom att be om att få sända åklagaren en skriftlig redogörelse med hans version. Åklagaren har nekat honom att på det sättet ge sin version. Istället har hon helt odiplomatiskt ställt väldigt underliga krav för att få genomföra ett förhör på ett annat lands ambassad. Trots att förhöret är till för den misstänkte, inte för henne själv. Hon har förvägrat honom mänskliga rättigheter efter att ha gjort honom misstänkt. Hon utövar med andra ord politisk förföljelse genom att år efter år förvägra den misstänkte att ge sin version.
Varför tog åklagaren inte tillfället i akt den 16 juli 2014 att förklara för världen att han måste förhöras? Hon säger faktiskt aldrig det rätt ut. Det är det bara du som dillar om.
Det är hennes förbannade skyldighet att ordna ett skyndsamt förhör. Det är inte hans skyldighet att svara på frågor. Det handlar om hans rättighet att ge sin version, bland annat så att fallet inte i onödan tas till domstol. Marianne undanhåller honom den rättigheten.
Om en misstänkt väljer att vägra svara på frågor under ett förhör, hur länge kan polisen tvinga denne kvar i förhörssituationen bara för att plåga den misstänkte? Hur mycket obehag får polisen utsätta den misstänkte för, för att pressa denne att svara på frågor? Var går gränsen till tortyr eller andra olagliga påtryckningar? Och hur länge får en åklagare vägra att förhöra för att hålla den misstänkte kvar i en alltmer pressad situation? Gör sig Marianne skyldig till misshandel av den misstänkte? Det behöver man nog inte vara jurist för att förstå.
Min käre Astronaut fullständigt ute i det blå,
Nämn en person som du har förtroende för som påstår att man i Sverige kan åtala en person utan att personen i fråga har förhörts. En enda räcker. Och jag vill då att personen ska hänvisa till vilken paragraf i Rättsbalken han/hon stödjer sig på. Borde vara en enkel uppgift för dig.
Vad betyder förhörd? En misstänkt kan givetvis givetvis sitta tyst på ett förhör. Vad det innebär är att åklagaren får då gå på det målsägare, vittnen, polis, sakkunniga och andra har sagt i förhör. Och så givetvis all teknisk bevisning. Om den misstänkte är tyst kommer givetvis han/hon inte heller kräva ytterligare utredningsåtgärder. Den misstänkte behöver inte säga något men den misstänkte måste beredas möjlighet att säga något. Och om han vill säga något så måste åklagaren få ställa frågor om det som sägs. Men den misstänkte behöver inte svara på de frågorna heller. Det betyder med självklarhet inte att en person som inte säger något undgår åtal. Det borde du förstå.
Så till din fråga;
"Är det inte snarare så att förhör före åtal är en regel med undantag? Och att förhöret i stor utsträckning är till för den misstänkte."
Nej. Regeln om förhör före åtal är ingen regel med undantag. Vårt rättssystem är inte godtyckligt även om en FN panel inbillar sig det. Förhöret är till för att åklagaren ska kunna tillvara ta medborgarnas intresse av att lag och ordning upprätthålls. Förhöret är inte till för den misstänkte. Förhöret är till för att se till att den misstänktes rättigheter inte kränks. Regeln som gäller är Rättegångsbalken 23 kap 18§. Ett utdrag ur den nedan:
Citat:
18 § När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte, då han eller hon hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans eller hennes försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning som de anser är önskvärd och i övrigt anföra det som de anser är nödvändigt. Underrättelse om detta ska lämnas eller sändas till den misstänkte och hans eller hennes försvarare, varvid de ska ges skäligt rådrum. Åtal får inte beslutas innan detta har skett.
På begäran av den misstänkte eller hans eller hennes försvarare ska förhör eller annan utredning äga rum, om detta kan antas vara av betydelse för undersökningen. Om en sådan begäran avslås, ska skälen för detta anges.
Innan åklagaren beslutar i fråga om åtal, får han eller hon hålla ett särskilt sammanträde med den misstänkte eller hans eller hennes försvarare, om detta kan antas vara till fördel för åtalsbeslutet eller för sakens fortsatta handläggning i övrigt.
I fråga om rätten för den som anhålls eller häktas att ta del av det som har förekommit vid förundersökningen gäller även 24 kap. 9 a §. Lag (2014:257).
Presskonferensen du hänvisar var på svenska. Tror att det vore bra om du lyssnar på den i helhet,
Länken är här. Vad du kommer att höra är när Rättegångsbalkens 23:e kapitel 18§ förklaras.
Du skriver lite lätt speedad
"Ser du vad det står? Kan du läsa? Förstår du engelska? "The Procedural Code requires that we give the suspect a chance to give his version." Det står bara att den misstänkte ska ges en chans att ge sin version."
Jag kan läsa och förstå engelska. Du syftar på ett stycke med sex meningar varav du endast läst en. Och sen ylar du loss. Om du skulle läsa de sex meningarna skulle du kanske hitta ett ord "interrogation". Ta reda på vad det betyder och återkom.
Det är förstås enklare att lyssna på intervjun som är på svenska och läsa Rättegångsbalkens 23:e kapitel 18§. Om du efter lyssnat på intervjun och läst stycket i Rättegångsbalken svarar jag på fler frågor.
När jag läser resten av blir jag lite undrande
Citat:
"Istället har hon helt odiplomatiskt ställt väldigt underliga krav för att få genomföra ett förhör på ett annat lands ambassad. Trots att förhöret är till för den misstänkte, inte för henne själv. Hon har förvägrat honom mänskliga rättigheter efter att ha gjort honom misstänkt. Hon utövar med andra ord politisk förföljelse genom att år efter år förvägra den misstänkte att ge sin version."
Assange har genom sina handlingar under över 5 års tid undvikit förhör. Det är inte åklagarens fel. Om Assange hade önskat bli förhörd hade han blivit det den 23 september 2010. Det datum han var kallad till förhör första gången.