Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Jag kan säga exakt vad det avslöjar om mig, enligt mig själv, dvs du behöver inte gissa/spekulera:
Jag tycker att flertalet här är väldigt snabba med att kritisera och döma MN, Riksåklagaren, kvinnorna och deras advokater.
Snabba? Det har gått fyra år!
Här får du lite kritik, skrivet av den eminente trenterx, från 2013:
Här är några punkter som kanske kan ge sammanhang. Med fokus på rättsprocessen som spårar ur redan från början.
1) Den polis (Linda Wassgren) som tog emot Sofia och Anna började med att låta dem sitta tillsammans och berätta sina historier, innan hon skiljde dem åt. Under det gemensamma samtalet berättade Anna att hon varit med om samma sak som Sofia. Det framgår av vittnesförhören i HäPM att detta ögonblick var avgörande för att alla skulle bli överens om att det handlade om våldtäkt. Det var givetvis fel att låta Sofia och Anna sitta tillsammans och utveckla en gemensam historia.
2) Linda Wassgrens förhör med Anna och Sofia finns inte bandinspelade och de finns inte ens nertecknade som konceptförhör. Ändå är dessa förhör HELT AVGÖRANDE för jouråklagarens beslut att anhålla Assange i hans frånvaro. Detta är ju rättsvidrigt!
3) Beslutet att anhålla Assange togs kl 1700 fredagen den 21 augusti. Då hade ett formellt förhör med Sofia nätt och jämt påbörjats. Förhörsledaren Irmeli Krans förhindrades enligt egen uppgift att kommunicera direkt med jouråklagaren. Hon hade inget inflytande över beslutet att anhålla Assange och inget inflytande över brottsrubriceringen. Tvärtom fick hon reda på att det redan var bestämt att det skulle bedömas som våldtäkt. Vad var då syftet med förhöret?
4) Det formella förhöret med Anna genomfördes först dagen efter anhållan. Trots att ett ofredande mot Anna var en del av de skäl som angavs för anhållan.
5) Inte ens de två formella förhören bandades. Varken med ljudband eller videoband. Ett av förhören (Annas) genomfördes i stället per telefon. De enda ljudinspelningar som görs är av de förhör där man ställer frågor om Wikileaks verksamhet (Assange, Johannes Wahlström, Donald Boström).
6) Polisen Irmeli Krans var jävig genom att hon var bekant med Anna. Hon var alltså fel person att genomföra förhöret med Sofia. Irmeli avfördes av detta skäl, enligt polisens uppgifter, från fallet måndagen den 23 augusti, men i själva verket jobbade hon fortfarande den 26 augusti med att föra in ”behövliga ändringar” i förhörsprotokollet.
7) Jouråklagaren Maria Häljebo Kjellstrand, berättade genast för Expressen att hon anhållit Julian Assange i hans frånvaro. Hon bekräftade för Expressen att det gällde våldtäkt och att det handlade om två kvinnor. Det var tjänstefel, men rättssystemet har aldrig prickat henne för detta.
8) Samma dag som Anna förhördes var polisen hemma hos Anna och inhämtade en trasig kondom. Beslaget skulle bevisa att Assange sliter sönder kondomer. Rapporten från Statens krimninaltekniska laboratorium två månader senare klargör att kondomen kan ha slitits sönder men också att det inte finns något cell-kärne DNA på kondomen, varken från man eller kvinna. Den har alltså aldrig använts för samlag. Det ser därför ut som ett manipulerat bevis.
9) Polisen har också beslagtagit en trasig kondom från Sofia. Den har DNA från två personer och har använts. I det nerskrivna konceptförhöret av Sofia finns dock ingenting om att en kondom skulle gått sönder, mycket mindre slitits sönder med avsikt. I stället handlar den föregivna våldtäkten om kondomlöst sex när Sofia halsov på morgonkvisten.
10) Marianne Nys återuppväckandet av förundersökning om våldtäkt bygger på ”ny teknisk bevisning”. Där ingår en falsk och en äkta kondom, båda sönderslitna, men av vem?
11) Marianne Ny har alltid vägrat att använda Mutual Legal Assistance för att förhöra Assange i London, trots att det är därför denna konvention finns inom EU. Åklagarmyndigheten har hävdat att det är olagligt eftersom det finns ett krav om utlämnande. Utrikesministern har uttalat samma sak. En medveten osanning, som Åklagaren så småningom fått backa på.
12) Marianne Ny hölls ovetande om att Ecuadors ambassadör i Stockholm personligen överlämnat en not från Ecuadors regering till Utrikesdepartementet där man erbjöd sig att medverka till att Assange kunde förhöras i London.
13) Till nackdel för både kvinnorna och Assange står hela förundersökningen still sedan länge. Det måste innebära ett brott mot plikten att skyndsamt utreda anklagelser om brott.
14) Storpolitiska påtryckningar omger fallet från dag 1. Sveriges regering står under tryck. Reinfeldt, Bildt och Göran Hägglund har alla uttalat sig om det konkreta fallet. Även EU-kommissionär Cecilia Malmström. Det är onormalt och emot rådande praxis.
Slutligen bara två observationer när det gäller de två anklagande kvinnornas historier:
15) Anna har twittrat om att ”det var inte våldtäkt”. Sofia har sänt SMS till kompisar om ”att hon inte vill anklaga Julian för någonting” och ”att polisen ville få fast honom”. Vem är det egentligen som driver frågan om att sätta dit Assange?
16) Sofia har två olika stories. Hon gör rape-kit undersökning på SöS mottagning för våldtagna kvinnor och anmäler Assange för våldtäkt (enligt hennes nya advokat). Men sprider ut att hon egentligen bara ville tvinga Assange till HIV-test. Var hon pressad att anmäla?
Slutsats: rättsprocessen är långt ifrån normal. Den är urspårad och det liknar rättsröta.
Citat:
Det insinueras om sinnessjukdom hit och dit, diverse konspirationsteorier osv.
Du har fel. Beviset är ovan.
Citat:
Givet att mycket talar för att det som sker är (eller i alla fall kan) vara helt legitimt och i sin ordning, kanske baserat på information som inte är allmänt tillgänglig, då tycker jag faktiskt inte att det är OK att svartmåla dessa personer, offer samt yrkesarbetande jurister i en mycket svår och utsatt situation.
Läs ovan. Du kallar fakta för svartmålning. Låt mig gissa - du tror Quick är skylig va?
Citat:
Jag kan nog säga att detta är huvudanledningen till varför jag ändå fortsatt att skriva här och kanske gör det lite till i anslutning till morgondagens beslut i alla fall. Assange verkar vara korkad nog att straffa sig själv, låt honom göra det då, men ert beteende mot de här personerna är inte OK enligt min mening.
Hörrö Kvasi-Lambertz. Nu får du väl ta och skärpa dig va?
Citat:
Vissa är väldigt tydliga med att påpeka oskulden hos Assange, med tillhörande konspirationsteorier, men när det kommer till offren och deras försvarare, ja då bara regnar det anklagelser och insinuationer, påstådd sinnessjukdom, misstankar om brott, ja så långt i från oskuldspresumtionen man kan komma. Jag upplever detta beteende som extremt irrationellt. Kanske kan min kritik mot detta åtminstone ta ner det något snäpp.
Jag har redan visat att de flesta som skriver fula saker om målsägarna är deras försvarare när de försöker etablera just det du skriver ovan. Så du har fel. Igen.
Citat:
Utöver min kritik mot beteendet här så vill jag liksom ni andra bara förstå vad som sker, vad Assange har gjort, om det är ett brott osv. Och givetvis att rättvisan ska segra.
Du vill förstå vad som sker men du problematiserar inte det enkla FAKTUM att Anna Ardin har lämnat in en oanvänd kondom som bevis?
Du är skrattretande. Snart slutar du skriva här.
Och förresten så tror jag inte häktningen hävs imorgon. Jag har efter Kapten Klänning, Quick osv helt förlorat förtroendet för svenskt rättsväsende gällande känsliga (eller för media lockande/hotande) utredningar.