Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Han antyder inte något om Riksåklagaren, det förklaras i början på intervjun att han syftar på att det är ett tungt ansvar som vilar på Riksåklagaren. Min tolkning av detta är att ett aktuellt beslut från tingsrätten lyfter ansvar från Riksåklagaren oavsett vilket beslutet blir. Blir han en fri man så är den tunga ansvarsperioden över för Riksåklagaren, blir han fortsatt häktad så ges häktningen förnyad och aktuell legitimitet.

Nu handlar häktningsförhandlingen tydligen om handläggningen av ärendet, Assanges försvarsadvokater verkar enbart ta upp denna aspekt. Om detta skulle misslyckas har man nästa omgång med begäran om prövning av föreliggande bevisning. RÅ har på förfrågan om Marianne Ny's sätt att sköta ärendet svarat att han inte ser anledning att ingripa. Om häktningen hävs faller i så fall domen lika hårt över RÅ som över Marianne Ny. "It ain't over until the fat lady sings" (Freudian slip?)
Citera
2014-07-15, 21:13
Medlem
Hemligheterna som CBo håller på just nu, det är väl kanske hans spion- pigroman om 2 försmådda kvinnor som kärat ihop sig i samme spion som han skriver
på just nu ?

Daniel Domscheit Berg skrev ju en bok och förmodligen tjänade en slant på den, det kanske är dags
för CBo att släppa det där och snart har han kanske bok-släpp till hösten ?

Och sen blir det en serie deckare efter det tro ?

Media cirkus alltihopa tror jag....
Citera
2014-07-15, 22:06
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Om häktningen hävs faller i så fall domen lika hårt över RÅ som över Marianne Ny. "It ain't over until the fat lady sings" (Freudian slip?)

Om häktningen faller så faller domen över häktningsbeslutet, inte över RÅ eller MN, i alla fall inte per automatik. Tidsaspekten kan ha gjort att beslutet blir ett annat idag, utan att för den sakens skull fälla någon kritik över MN:s och RÅ:s tidigare agerande. Även omvändningen gäller, gäller häktningen även i fortsättningen så fäller detta ingen (positiv) dom över RÅ eller MN:s tidigare agerande, utan visar bara att situationen även fortsatt kräver häktningsbeslut.
Citera
2014-07-15, 22:16
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Funderade på det där att AA ska ha försökt byta advokat. Det har tyckts mig lite egendomligt att SW själv skulle ha initierat sitt byte, hon verkar ju inte så framåt så.

Det kan ju vara så att det var AA som inledde bytet av advokat för dem båda men att sen EMF av ren självbevarelsedrift bara tog emot $W.

Det verkar som AA fungerar som ett slags enzym - hon får saker att hända, för andra, utan att själv förbrukas och sen är hon redo att "hjälpa" nästa "offer".

Mailade min gode vän och frågade om hon verkligen hade på fötterna för sitt påstående.

Hon svarade att det hade hon absolut. Hon tillade dessutom att EMF aldrig varit aktuell,

för AA, därför att då skulle "caset" blivit för uppenbart!!!
Citera
2014-07-15, 22:22
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Om häktningen faller så faller domen över häktningsbeslutet, inte över RÅ eller MN, i alla fall inte per automatik. Tidsaspekten kan ha gjort att beslutet blir ett annat idag, utan att för den sakens skull fälla någon kritik över MN:s och RÅ:s tidigare agerande. Även omvändningen gäller, gäller häktningen även i fortsättningen så fäller detta ingen (positiv) dom över RÅ eller MN:s tidigare agerande, utan visar bara att situationen även fortsatt kräver häktningsbeslut.

Ursäkta Anonymare, men ditt försvar av MN o RÅ avslöjar allt om dig.
Citera
2014-07-15, 22:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om häktningen faller får vi då någonsin veta vad det är för hemligt avgjörande bevis som åklagaran sitter på?

Och om det faller skulle de inblandade äntligen kunna gå ut och ge sin egen sida av denna soppa utan att riskera något juridiskt, så att vi äntligen kan få några svar, och inte bara frågor?
Citera
2014-07-15, 22:38
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Om häktningen faller får vi då någonsin veta vad det är för hemligt avgjörande bevis som åklagaran sitter på?

Och om det faller skulle de inblandade äntligen kunna gå ut och ge sin egen sida av denna soppa utan att riskera något juridiskt, så att vi äntligen kan få några svar, och inte bara frågor?

Nej. Om häktningen faller kommer inte JA eller någon annan person få vetskap om vad

häktningen eller EAW:n grundar sig på. Sådan är lagen,som skyddar åkl till fullo!!!
Citera
2014-07-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts

1. Givetvis har den anmälde alltid rätt att få reda på allt som denne har anklagats för, tillvitats, polisanmälts för eller andra sådana omständigheter - även om dessa saker skulle vara "hemlisar" - däremot finns ju ett element av förundersökningssekretess.

2. Det finns ju lite olika scenarior:
2a. Häktningen faller, åklagaren startar ny vända. -> Julle får mellan tiden på att göra upp med England om borgen och ifall denne hinner, kanske hinner fly till Ecuador.
2b. Häktningen faller, åklagaren startar inte ny vända, Julle blir fri men måste prata med England om borgen mm. Då kanske Julle vill skramla ihop till både borgen och 40msek till sina försvunna väskor och övrig egennytta som tex. "hämnd".
2c. Häktningen fortgår, status quo, beroende på tolkning av det hela.
2d. Häktningen fortgår, skälen är dock inte helt EAW kompatibla varför den processen måste tas om i England.
osv. osv.
Citera
2014-07-15, 23:04
Medlem
Citat:

Om tidsaspekten gör att beslutet blir ett annat så borde åklagaren insett detta och ändrat sitt arbetssätt och eftersom RÅ hållit åklagaren om ryggen så faller domen i så fall tung över båda.
Citera
2014-07-15, 23:15
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.s.a.
Om tidsaspekten gör att beslutet blir ett annat så borde åklagaren insett detta och ändrat sitt arbetssätt och eftersom RÅ hållit åklagaren om ryggen så faller domen i så fall tung över båda.

Kanske. Men som vanligt är det alltid lätt att vara efterklok.
Citera
2014-07-15, 23:29
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
[/b]

Ursäkta Anonymare, men ditt försvar av MN o RÅ avslöjar allt om dig.

Jag kan säga exakt vad det avslöjar om mig, enligt mig själv, dvs du behöver inte gissa/spekulera:

Jag tycker att flertalet här är väldigt snabba med att kritisera och döma MN, Riksåklagaren, kvinnorna och deras advokater. Det insinueras om sinnessjukdom hit och dit, diverse konspirationsteorier osv. Givet att mycket talar för att det som sker är (eller i alla fall kan) vara helt legitimt och i sin ordning, kanske baserat på information som inte är allmänt tillgänglig, då tycker jag faktiskt inte att det är OK att svartmåla dessa personer, offer samt yrkesarbetande jurister i en mycket svår och utsatt situation. Jag kan nog säga att detta är huvudanledningen till varför jag ändå fortsatt att skriva här och kanske gör det lite till i anslutning till morgondagens beslut i alla fall. Assange verkar vara korkad nog att straffa sig själv, låt honom göra det då, men ert beteende mot de här personerna är inte OK enligt min mening.

Vissa är väldigt tydliga med att påpeka oskulden hos Assange, med tillhörande konspirationsteorier, men när det kommer till offren och deras försvarare, ja då bara regnar det anklagelser och insinuationer, påstådd sinnessjukdom, misstankar om brott, ja så långt i från oskuldspresumtionen man kan komma. Jag upplever detta beteende som extremt irrationellt. Kanske kan min kritik mot detta åtminstone ta ner det något snäpp.

Utöver min kritik mot beteendet här så vill jag liksom ni andra bara förstå vad som sker, vad Assange har gjort, om det är ett brott osv. Och givetvis att rättvisan ska segra.
Citera
2014-07-15, 23:58
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Jag kan säga exakt vad det avslöjar om mig, enligt mig själv, dvs du behöver inte gissa/spekulera:

Jag tycker att flertalet här är väldigt snabba med att kritisera och döma MN, Riksåklagaren, kvinnorna och deras advokater. Det insinueras om sinnessjukdom hit och dit, diverse konspirationsteorier osv. Givet att mycket talar för att det som sker är (eller i alla fall kan) vara helt legitimt och i sin ordning, kanske baserat på information som inte är allmänt tillgänglig, då tycker jag faktiskt inte att det är OK att svartmåla dessa personer, offer samt yrkesarbetande jurister i en mycket svår och utsatt situation. Jag kan nog säga att detta är huvudanledningen till varför jag ändå fortsatt att skriva här och kanske gör det lite till i anslutning till morgondagens beslut i alla fall. Assange verkar vara korkad nog att straffa sig själv, låt honom göra det då, men ert beteende mot de här personerna är inte OK enligt min mening.

Vissa är väldigt tydliga med att påpeka oskulden hos Assange, med tillhörande konspirationsteorier, men när det kommer till offren och deras försvarare, ja då bara regnar det anklagelser och insinuationer, påstådd sinnessjukdom, misstankar om brott, ja så långt i från oskuldspresumtionen man kan komma. Jag upplever detta beteende som extremt irrationellt. Kanske kan min kritik mot detta åtminstone ta ner det något snäpp.

Utöver min kritik mot beteendet här så vill jag liksom ni andra bara förstå vad som sker, vad Assange har gjort, om det är ett brott osv. Och givetvis att rättvisan ska segra.

Men herregud människa,kan du inte tänka fritt? För mig framstår du som en person som agerar

på andras bevåg. Skit i vad andra tycker o framförallt vad myndigheter tycker. Har du ingen

egen uppfattning av vad som är rätt eller fel? Min mor lärde mig att man inte ska ljuga,vara

falsk o behandla andra människor som man själv vill bli behandlad. Av dina inlägg kan jag bara

konstatera att du litar alldeles för mkt på överheten istället för att bilda dig en egen upfattning.

Jag är inget JAfan, jag är vänster, men jag har ett stort rättspatos. Det skiljer dig o mig o
.
dina efterapningar av vad våra myndigheter tycker. Jag är en fri männska,du en maroniett.

Min uppmaning till dig är att bli en MEDMÄNNISKA. MVH PlanBoksBok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in