Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Är det inte så i Sverige att mannens rättskydd i dessa sammanhang är minimala. Man går alltid på offrens linje? En kvinna kan ju alltid hävda tvång ofredande våldtäkt i efterhand, även om handligen varit frivillig.
Javisst, att bevisbördan ofta hamnar på mannen är vanligt förekommande.
Allt beror på omständigheter. Kan det vara så enkelt att våldtäkten är ett samlag som påbörjades frivilligt, Wilen somnar men Assange fortsätter och därefter anser Wilen att det kändes inte okej.
Vi vet inte omständigheterna, det kan även vara tvärtom, men det finns absolut skäl att utreda detta.
Troligtvis har Assange en lite skev kvinnobild, vilket uttalats dels av de två offer men även av någon som känner honom i en artikel. Jag har haft många sådana vänner också, med lite skev kvinnosyn. Detta innebär fortfarande inte att han kan fällas för dessa brott eller ens att det är ett brott.
Ser också att flashback979 skrev att USA är på gång med åtal för spioneri. Eftersom flashback979 har satt mig på ignore, därför att jag bad om källa vid ett tillfälle, så skriver jag dock i detta inlägg att jag tror Assange sitter sämre till i England än han skulle göra i Sverige, just nu.