Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-10, 12:25
Medlem
MoLoKs avatar
http://www.cbsnews.com/8301-503543_162-20025270-503543.html

Varför inte kommentera lite. Snubben verkar gilla att gräva lite
Citera
2010-12-10, 13:01
Medlem
Anemons avatar
Någon i en annan tråd länkade detta om Ardins CIA kopplingar:

http://www.rawstory.com/rs/2010/12/assange-rape-accuser-cia-ties/

"One accuser, Anna Ardin, may have "ties to the US-financed anti-Castro and anti-communist groups," according to Israel Shamir and Paul Bennett, writing for CounterPunch.

While in Cuba, Ardin worked with the Las damas de blanco (the Ladies in White), a feminist anti-Castro group.

Professor Michael Seltzer pointed out that the group is led by Carlos Alberto Montaner who is reportedly connected to the CIA.

Shamir and Bennett also describe Ardin as a "leftist" who "published her anti-Castro diatribes (see here and here) in the Swedish-language publication Revista de Asignaturas Cubanas put out by Misceláneas de Cuba."

Shamir and Bennett noted that Las damas de blanco is partially funded by the US government and also counts Luis Posada Carriles as a supporter."

Fortsättning i länken.
Senast redigerad av Anemon 2010-12-10 kl. 13:03.
Citera
2010-12-10, 13:16
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Anna Ardins bluff synad och avslöjad.

AA har som sagt skrivit att hon skulle ner till Yanoun i sin blogg, nu har CBS synat bluffen och samtidigt som Broderskapsrörelsens koordinator avslöjat ATT HON ALDRIG ÅKTE, passade AA på att komplettera sin blogg och dessutom skriva lite skit i Dagens Media om sin plågoande Bernt Hermele (notera att det inte kan bevisas att det verkligen är AA som bloggar eller ger kommentarer):

AA:s blogg:
http://annaardin.wordpress.com/

CBS avslöjande:
http://www.cbsnews.com/8301-503543_162-20025270-503543.html

Dagens media- se komm-fältet:
http://www.dagensmedia.se/karriar/article3036773.ece

Tack för länken till CBS!

Jo, jag tyckte ju att det var lite väl ivrigt att dra slutsatsen att Anna Ardin verkligen var i Palestina - bara för att Anna Ardin skrivit i sin blogg att hon skulle till Palestina.

Vill också bara påpeka - när jag ändå är igång med mitt nitiska "finn-fem-fel-tänk" - att jag inte tolkar det som att Pauline Nunu är koordinator inom just Broderskapsrörelsen utan någon annan Kristen organisation (som kanske iofs har visst samröre med Sveriges Kristna Socialdemokraters Förbund/Broderskapsrörelsen, men ändå ...)

Citat:
The coordinator of a Christian outreach group in the West Bank denied reports Friday that one of two women accusing WikiLeaks founder Julian Assange of rape had left Sweden and traveled to a town in the Palestinian territory.

Australian news website "Crikey" reported on Thursday that Anna Ardin had traveled to the town of Yanoun, in the West Bank, with the Ecumenical Accompaniment Programme in Jerusalem and Israel (EAPPI) earlier this week.

Ardin, however, "cancelled her participation because we anticipated this," program coordinator Pauline Nunu told CBSNews.com Friday morning in a telephone interview. "She's still in Sweden and she's not coming to Palestine."

Israeli news website JPOst, the online portal for the widely read broadsheet "Jerusalem Post," also reported on Friday that Ardin was in the West Bank. The report seemed to be based on a blog post attributed to the Swedish woman which referred to Yanoun. It's unclear whether the blog is actually published by Ardin.

Crikey also claimed, according to unidentified sources in Sweden, that Ardin may no longer be "actively cooperating" with the investigation into the sex allegations against Assange. While nothing has been revealed about the supposed case against Assange by Swedish prosecutor Marriane Ny, there have been no other reports indicating that either of the two complainants have withdrawn their claims, or that they've halted cooperation.

Crikey kanske lider av samma trötthet som lillalinnea... för de misstänkte ju att Ardin inte längre samarbetade.
Lätt att dra den slutsatsen om en av tjejerna sticker utomlands just när det hettar till och Assange grips .
Citera
2010-12-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceful
Exactamente! Kunde inte låta bli att tänka att det är undertexten när reportrar utan gränser tiger som muren...eller talar emot wikileaks! Precis som Edison som inte tålde Tesla, och alla små aspiring wikileaksledare som inte kunde tåla Assange..?

Reportrar utan gränser har faktiskt gjort ett uttalande till stöd för Assange och yttrandefriheten. Minns tyvärr inte var jag såg det, ev. DN.
Citera
2010-12-10, 14:17
Medlem
cylobines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Har funderat en hel del på hur man skulle kunna trigga allt detta om det var en psyop. Grundregeln för en framgångsrik psyop är 100% deniability. Så varken AA eller SW kan vara CIA direkt.

AA är en bomb som bara ska fås att explodera.
SW är detonatorn.
Men SW kan inte vara CIA utan måste vara helt omedveten om sin roll, så hon prepareras psykologiskt att fungera som detonator av någon som står henne nära och som är CIA. Troligaste kandidaten är hennes expojkvän SB. SB borde man gräva mer på. Frågan är om SW är psykologiskt preparerbar?

En operation behöver inte nödvändigtvis utföras av en organisation utan kan sättas ihop med assets från många håll på en need to know basis så länge de koordineras av en kompetent ledningsgrupp. De behöver inte nödvändigvis ens känna till att de ingår i en operation bara de kan fås att utföra sina uppgifter. Händelseförloppet kan improviseras fram utifrån den bild som framkommer genom konstant övervakning. SB kan vara SWs och MA AAs handler, uppgiften att bjuda in Assange och bli hans pressekreterare kan ha kommit från någon i Broderskapsrörelsen. Det finns uppgifter om att SW vid den videofilmade presskonferensen presenterade sig som statligt anställd.
https://www.flashback.org/sp25216298
Citera
2010-12-10, 14:45
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cylobine
Det finns uppgifter om att SW vid den videofilmade presskonferensen presenterade sig som statligt anställd.
https://www.flashback.org/sp25216298

Min snok säger mig att Sofia Wilen antagligen jobbade inom vården. Jag gissar som timanställd. Kom ihåg att hon tog ledigt en lördag... för att kunna vara i Sthlm...

Allt gissningar såklart.
Citera
2010-12-10, 14:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Han blev kallad till förhör i Sverige och han ville inte åka. Då begärdes han häktad i sin UTEVARO. Att han häktades på sannolika skäl är ett krav för en internationell efterlysning och skälet till att han häktade berodde på hans frånvaro till det kallade förhören. Obegripligt att inte en sådan här kunskap ens finns i en krimtråd.
Men du gör en felaktig slutledning här. Skälen blir inte på något magiskt sätt sannolika bara för att JA lämnat landet.
Lägg till detta att han hela tiden varit villig till förhör...
Citera
2010-12-10, 15:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Inte bara för 'questioning', ja.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Arrest_Warrant
"An EAW can only be issued for the purposes of conducting a criminal prosecution (not merely an investigation), or enforcing a custodial sentence"

Prosecution-biten uppfylldes dock, vad jag förstår, via de fyra punkterna med varsitt maxstraff.

Här tror jag nu att JA's advokater kommer att sätta in stöten den 14 december, när det är förhandlingar igen. De kommer att hävda att ingen av punkterna duger, eftersom de inte i något fall finns ett åtal. Det den svenska åklagaren sysslar med, handlar om misstankar och eventuellt åtal, och det är sålunda 'an investigation'. MN har väl till och med explicit sagt att hon inte beslutat sig om det ens finns grund för ett åtal, och att syftet med förhören är att utröna om så finns.

Här blir det väldigt intressant: svenska åklagare frihetsberövar människor under lång tid för att se OM de kan åtalas för något. Det torde vara mot mänskliga rättigheter med mycket mera.
Citera
2010-12-10, 15:09
Medlem
MoLoKs avatar
http://www.vimeo.com/sofiaw/likes

Ibland får man ledtrådar genom att luska ut på vad en person säger sig gilla, speciellt de senaste 3 månaderna.
Citera
2010-12-10, 15:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
http://www.vimeo.com/sofiaw/likes

Ibland får man ledtrådar genom att luska ut på vad en person säger sig gilla, speciellt de senaste 3 månaderna.

Hm. Hon gillar Bikini Kill. Det gör jag med. Riot Grrl är bra på alla sätt och vis. Men det är gammal hederlig feminism från förra årtusendet. Och bra musik.

Vad i övrigt kan man sluta sig till?
Citera
2010-12-10, 15:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Här tror jag nu att JA's advokater kommer att sätta in stöten den 14 december, när det är förhandlingar igen. De kommer att hävda att ingen av punkterna duger, eftersom de inte i något fall finns ett åtal. Det den svenska åklagaren sysslar med, handlar om misstankar och eventuellt åtal, och det är sålunda 'an investigation'. MN har väl till och med explicit sagt att hon inte beslutat sig om det ens finns grund för ett åtal, och att syftet med förhören är att utröna om så finns.

Här blir det väldigt intressant: svenska åklagare frihetsberövar människor under lång tid för att se OM de kan åtalas för något. Det torde vara mot mänskliga rättigheter med mycket mera.
Det tror jag också men frågan är varför de inte gjorde det redan när han blev arresterad.
Citera
2010-12-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det var en vuxen och saklig argumentation du förde, men ungefär vad man kunde förvänta sig. Men du har rätt, jag lämnar tråden och kommer tillbaka när Assange är förd till Sverige och ska ställas inför rätta, precis som jag tidigare hävdat. Då blir det fokus på brottet och tills dess kan ni jaga CIA, media, spöken och försöka hitta på 100 olika anledningar till varför Assange står över lagen och varför han inte är skyldig.

Eftersom tråden i dagsläget inte är en krimtråd utan en konspirationstråd driven av en fanatisk beundrarklubb så är både behållningen och det faktamässiga nivån på tråden snäppet under än de värsta skvallertrådarna.

Jag tycker du har bidragit med ett mycket värdefullt perspektiv. Fortsätt helst.

Sen finns det olika fokus kring konspirationer. Personligen vill jag få fram fakta som leder till att konspirationsteorierna kan avfärdas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in