Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GummoGunnmo
Gissar att han skickar någon och hämtar det i så fall... han sätter nog inte sin fot i det här minfältet till land nåt mer oavsett vad vi lockar med.
Fredspriset delas ut i Norge, ej Sverige.
Citera
2010-12-09, 17:40
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Bra, drar hem till din brud, drogar och sätter på henne. Hon kommer inte att minnas något pga minnesförlust. Alltså ingen våldtäkt. Vill du se på?

Du är fan helt väck. Blev de här tjejerna drogade eller? Snacka om att jämföra äpplen o päron.
Citera
2010-12-09, 17:43
Medlem
flashyourightbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vet inte om du syftar på att de är kvinnor, kanske därför det är svårt att hitta en logik då.

Oavsett så har jag svårare att förstå varför Assange inte kan vara man nog att reda ut sina problem. Kanske han inte är en man vilket gör det lättare att förstå avsaknaden av logiken kring hans agerande.

Det finns tillräckligt med material för att visa på att kvinnorna icke är trovärdiga. Det är bara för Assange att ta tag i detta och visa att han står över dessa anklagelser. Istället försöker han påvisa att han står över rättvisan, det ser inte bra ut. Hans agerande skulle i alla andra fall tyda på skuld.

Trist att gå till historien som våldtäktsman enbart på grund av att han inte klarar av att hantera två lösaktiga kvinnor.

Det där har jag också funderat på. Hade Assange agerat förekommande på åklagarens alla knäppa turer hade han ju tagit luften ur detta löjliga mål för länge sedan och målet hade bokförts till historie böckerna. En tanke som slagit mig är att det gigantiska media uppbåd spelar JA och Wikileaks i händerna. När JA väl märkte att det blev en världsnyhet kring den mesigaste våldtäktsanklagelsen någonsin i världshistorien då tänkte JA till en gång till och rider nu på vågen som en "kristus figur" som de onda försöker offra. Kan det vara så kallt beräknat att JA räknar med att bli friad hur som i slutänden så att han själv drar ut på det hela för att det skall storma i varenda tidningskolumn i hela världen. DET är vad jag tror JA egentligen pysslar med just nu .... vad tror ni?
Citera
2010-12-09, 17:43
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratta
Han har fått hela världens digitala infödingar att agera Bjästasupporters åt honom, fått status som tillräckligt farlig att bli utsatt för en CIA-komplott, fått Anonops att attackera den svenska åklagarmyndigheten och upphöjts till en allmän Neo/Jesus/Gandhi/offerlamm-figur.

Som jag skrev innan är detta givetvis osannolikt, men precis lika osannolikt som att utan ordentliga källor hävda CIA övertygat en kristen sossefeminist att agera honeytrap för att få tyst på honom. I Sverige kan han blogga från fängelset, så det hade det väl varit enklare att bara skjuta honom.

Att hänvisa till bjästa i en diskussion angående Assange borde genast resultera i att man förlorat diskussionen enligt en reviderad Godwin's law.
Citera
2010-12-09, 18:05
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Vet inte om du syftar på att de är kvinnor, kanske därför det är svårt att hitta en logik då.

Oavsett så har jag svårare att förstå varför Assange inte kan vara man nog att reda ut sina problem. Kanske han inte är en man vilket gör det lättare att förstå avsaknaden av logiken kring hans agerande.

Det finns tillräckligt med material för att visa på att kvinnorna icke är trovärdiga. Det är bara för Assange att ta tag i detta och visa att han står över dessa anklagelser. Istället försöker han påvisa att han står över rättvisan, det ser inte bra ut. Hans agerande skulle i alla andra fall tyda på skuld.

Trist att gå till historien som våldtäktsman enbart på grund av att han inte klarar av att hantera två lösaktiga kvinnor.

Du tjatar hela tiden om att Assange inte har tagit tag i det och velat klara upp det. Hur fan kan du få det till de? Han tjata ju för fan på åklagaren hur länge som helst att han skulle bli förhörd och få det ur världen. Men hon vägra ju för fan. Till sist kunde han inte stanna längre.

Att Assange motsäger sig utlämning i detta läget är absolut inget konstigt och jag skulle gjort samma sak efter vad som framkommit om USAs kontakter med Sverige. Kan man kasta in 2 st som fått asyl i Sverige i ett omärkt plan på USAs order och flyga dom till Egypten för att bli torterade så kan man nog fan skicka Assange till USA med.

Och för den delen om Assange INTE hade velat klara upp det här varför stanna han då i Sverige så länge som han gjorde efter anmälan? Hade han velat stå över rättvisan som du säger hade han väl för fan tatt första planet möjligt till en land utan utlämningsavtal.

Nä dina åsikter håller inte alls när man tittar på fakta och jag fattar inte varför du håller så stenhårt på dom. Jag undrar för den delen vad du tycker han skulle gjort, kanske gått ner med en pistol och satt den i huvudet på M Ny och ropat "Nu jävlar håller du förhör med mej."?
Citera
2010-12-09, 18:05
Medlem
FruGondols avatar
Bäste Lalajlaj! Jag senterar uppriktigt dina skärande analyser, men undrar om
inte Assange har tuffare antagonister att hantera, än två lösaktiga flickors
lösaktiga påståenden.
Citera
2010-12-09, 18:06
Medlem
Pumphagels avatar
Nvm, kom på det.
Senast redigerad av Pumphagel 2010-12-09 kl. 18:09.
Citera
2010-12-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ooranienburg
Sverige hade kunnat begära förhör av Assange i England istället för ett överlämnande. Åklagarmyndighetens handbok "Internationell rättslig hjälp i brottmål" påpekar att lagen inte innehåller några särskilda regler om förhör utomlands under förundersökningenI

~ Catrin Rudström , Internationella åklagarkammaren

Vet inte ifall denna fråga behandlats här på tråden , men det låter märklig att MN valde säga att detta var omöjligt

Citerade texten verkar återfinnas här http://www.aklagare.se/PageFiles/3457/Handbok%20Internationell%20r%C3%A4ttslig%20hj%C3%A 4lp%20februari%202008.pdf (länkad från http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Handbocker/) och avsnitt 3.3.1 tycks bekräfta att det inte finns något som hindrar MN från att ha förhör på ambasad eller liknande. Var har vi källan där MN ljuger?

Den HD dom som tidigare tagits upp av BH, där en person utomlands inte blev häktad, verkar vara NJA 2007 s. 337. (Se tex https://www.flashback.org/sp26951559 inte ursprungskälla men intresserad kan säkert söka vidare därifrån)

Citat:
Men tanke på att C.B sa att hans klienter inte var jurister och därför inte kunde förstå att detta var ett brott bör man rimligtvis även kunna utgå ifrån att Assange inte heller är juridisk kunnig inom svensk straffrätt och därför inte heller kunde förstå att detta var ett brott.

Vad var källan till att Borgström sagt detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
fast om om assange gjort sig skyldig till ett brott enligt svensk brottsbalk så är hans okunskap ingen förmildrande omständighet enligt den grundprincip vi har i sverige.

Nja, men det visar väl att uppsåtsbegreppet är ganska konstigt och åsidosatt.
Citera
2010-12-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumphagel
Nvm, kom på det.
Googla lite!
Här bla. http://corruptio.blog.com/2010/12/08/claes-borgstrom-thomas-bodstrom-anna-ardin-sofia-wilen-lars-wetter-julian-assange-wikileaks/
Citera
2010-12-09, 18:13
Medlem
Bra genomgång av fallet samt varför Interpol accepterat Nys hysteriska arresteringsorder:

Why did Interpol accept it? There isn’t even an arrest warrant against Assange in Sweden. Apparently because Sweden’s director of public prosecutions, Marianne Ny claimed that Julian Assange had ‘fled’ to avoid answering questions. However the facts that have not been disputed by the Swedish prosecutor or her staff is that Julian Assange has made statements to both the police and the prosecutors after staying in Sweden to do so, was given permission to leave the country by the prosecutors, and has offered to answer questions in Britian including at the Swedish embassy.

http://thestandard.org.nz/marianne-ny-making-an-arse-of-swedish-law/

Hon blåljög att JA inte ville låta sig förhöras trots 40 dagar i Sverige och upprepade egna påstötningar.

Dessutom:

Of even more concern is the conditions attached to the red notice. When it was issued on November 18th it requested that Assange would be

…held incommunicado without access to lawyers, visitors or other prisoners..

Quite simply this looks like a politically motivated legal move to grab Julian Assange on a legal pretext, to shut him up, and to get moved to a country with a sympathetic prosecutor for extradition. I’d be extremely interested in finding out what communication has been going on between the conservative government in Sweden before and after the election on September 19th with the government in the US.

Fick kärringen igenom restriktionerna i alla fall i Interpols arresteringsorder? JA:s advokater får nämligen inte tillgång till JA förrän på måndag den 13:e, 1 dag innan nästa domstolsförhandling
Senast redigerad av flashback979 2010-12-09 kl. 18:21.
Citera
2010-12-09, 18:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Det finns tillräckligt med material för att visa att kvinnorna inte är trovärdiga. Det håller jag helt med dig om. Materialet finns vare sig han är här eller inte. Om inte åklagaren vill ta hänsyn till materialet när han inte är här varför skulle han förvänta sig att hon bryr som om han är här.

Han försökte vara till lags och stannade flera veckor extra och ville bli förhörd men reste ut ur landet när han insåg att han aldrig skulle bli förhörd så länge han befann sig i Sverige. MN tycker att en internationell arresteringsorder är mycket intressantare. Jag förstår honom helt.
Citera
2010-12-09, 18:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Det där har jag också funderat på. Hade Assange agerat förekommande på åklagarens alla knäppa turer hade han ju tagit luften ur detta löjliga mål för länge sedan och målet hade bokförts till historie böckerna. En tanke som slagit mig är att det gigantiska media uppbåd spelar JA och Wikileaks i händerna. När JA väl märkte att det blev en världsnyhet kring den mesigaste våldtäktsanklagelsen någonsin i världshistorien då tänkte JA till en gång till och rider nu på vågen som en "kristus figur" som de onda försöker offra. Kan det vara så kallt beräknat att JA räknar med att bli friad hur som i slutänden så att han själv drar ut på det hela för att det skall storma i varenda tidningskolumn i hela världen. DET är vad jag tror JA egentligen pysslar med just nu .... vad tror ni?
Han agerade förekommande, stannade flera veckor extra i Sverige och bad om att bli förhörd.
Varför ville inte MN förhöra honom?
Bara det är en orsak för honom att bli misstänksam.

Finns verkligen de två vittnen som MN hänvisar till som orsak till förseningen?
Den frågan har jag ställt flera gånger men inte fått något svar på.
Vilka var vittnena som MN ville förhöra och varför tog det sådan tid?
Eller ljuger MN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in