2017-07-17, 22:52
Medlem
526s avatar
Kan inte någon kunnig svara på den här inlägget:

(FB) Evolutionsteorin - Baserat på antydningar?
2017-07-18, 10:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. den kambriska explosionen, arterna dyker plötsligt upp, utan den förment långa evolutionen.

Aaaah, så den kambriska explosionen pågick i Eden, där bibelns skapelses-narrativ utspelar sig?
Senast redigerad av Bogomil 2017-07-18 kl. 10:18.
2017-07-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaaah, så den kambriska explosionen pågick i Eden, där bibelns skapelses-narrativ skedde?

Nej, Eden var en plats, en trädgård på jorden där Gud hade ordnat till det för Adam och Eva, allt vad dom behövde, tillräckligt med mat och en plats att bo på.

Innan dess hade Gud skapat växtligheten, djuren i havet, djuren på land, och detta kan ha pågått så lång tid som vetenskapsmän påstår, i flera hundra miljoner år.
2017-07-18, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken art var de två första människorna, Adam och Eva, enligt bibeln?
Homo sapiens? Homo erectus? Neandertalare?

Adam och Eva var människor, det står inget i bibeln om Homo sapiens, Homo erectus eller Neandertalare.

Om människor kunde få avkomma med Neandertalare, så var dom människor, annars var dom djur/apor. Kunde Neandertalare få avkomma med människor? Vad finns det för bevis på det?
2017-07-18, 11:11
Medlem
Citat:
Adam och Eva var människor, det står inget i bibeln om Homo sapiens, Homo erectus eller Neandertalare.

Om människor kunde få avkomma med Neandertalare, så var dom människor, annars var dom djur/apor. Kunde Neandertalare få avkomma med människor? Vad finns det för bevis på det?
När skapade Gud de andra människoarterna?
2017-07-18, 11:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, du påstod indirekt att nya arter uppstår hela tiden, inte bara ibland, när du sade:
Det jag menade var att arter är "under uppståndelse hela tiden". Individerna förändras för varje generation, de bryr sig inte om vilka gränser, i form av "arter", som godtyckligt dras vid en given tidpunkt.

Citat:
Om en population isoleras från en annan population, så menar evolutionsteorin att det tar en viss tid innan dom blir två olika arter, att det med tiden bildas nya arter, så som jag sade.:
Se ovan, det beror på när man gör indelinginen av "arter" och vilken definition som används. Därför brukar biologer hellre dela upp "arterna" med Taxonomi.

Citat:
Suck, jag pratade inte om "missförstånd bland biologer", utan om missförstånd mellan kreationister och evolutionister.:
Det är inget missförstånd där heller.
Biologer (det finns inga "evolutionester", evolutionsteorin står på egna ben) vet att kreationisterna klamrar sig fast vid "mikro-evolution" eftersom evolution går emot deras tro. För biologer finns evolution, inte någon mikro/makro.

Citat:
Förklara tydligare vad du pratar om.
Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare. Påvisa en mekanism som gör att genetisk skillnad mellan generationerna inte kan bli så stor att nys arter bildas.

Citat:
Hur vet man detta? Är man helt insatt i hur DNA fungerar så att man kan bevisa att det inte finns någon spärr?
Ingen spärr är hittills upptäckt.
Då finns det ingen rationell anledning att tro att en sådan finns.

Citat:
Och det handlar inte om en spärr, som om det berodde på en enda gen. Att en hund och katt inte kan få avkomma, är på grund av dom är inkompatibla i grundet.
Ja, helt enligt evolutionsteorin, de har en gemensam anfader. Om en hund och katt får en avkomma, då faller hela teorin.

Citat:
Om man ska bygga en bil, så går det inte att använda båtdelar, dom är konstruerade på två olika sätt, detsamma när det gäller katt och hund, det är två olika konstruktioner, två olika arter, även om dom liknar varandra till vissa delar, att dom har fyra ben t.ex.
Precis, helt enligt evolutionsteorin.
Om det funnits ett fordon vars egenskaper är gemensamma med både båtar och bilar då skulle delar av den kunna bilda både bilar och båtar. Helt enligt evolutionsteorin, om vi bortser från den falska analogin, att bilar/båtar inte självreproducerar.

Citat:
Och hur fungerar evolutionsteorin när det t.ex. gäller omvandling från mjuk nos till en hård näbb?
Hur lång tid tog det? Hur ser kranen ut mellan denna långa period av evolution?
Det svarade jag på i förra inlägget.

Citat:
Det vore bättre om du förklarar själv.
Så klart att det är bättre för dig att diskutera med en lekman istället för en expert i ämnet.

Citat:
Hur lever/överlever en individ som inte har en mjuk nos eller en hård näbb? Hur ser den individen ut?
Genom att det finns sätt att överleva som inte kräver mjuk nos eller hård näbb.

Citat:
HDom får gärna komma hit och besvara om inte du klarar av det.
Det gör de förmodligen inte, då de inte vill blanda in tro i diskussionen. Jag börjar misstänka att du inte vill ge dig in i en rent vetenskaplig diskussion.
2017-07-18, 11:36
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En vinge som inte har flygkraft är ett icke-färdigutvecklat organ.
Ur individens synvinkel räcker det med att vingen är användbar. Om den "outvecklade vingen" ger en enda fördel, så att individens chans till fortlplantning ökar, då är vingen ett användbart organ.

Citat:
EHur gick det där till? När det inte var ett annat organ som tex en arm men heller ingen vinge med fjädrar?
Vad för slags djur var skapa så?
Hur menar du? Djur bryr väl sig inte om vilket slags djur det är?

Citat:
Eller poppade vingen ut en vacker dag på ett enstaka exemplar, och sen blev det exemplaret pappa till alla fåglar?
Eller skedde det samtidigt på många individer?
Nej, det finns inget som tyder på att en så stor förändring skett över en generation. Enligt eviäolutiondterin skedde det långsamt på många individer.
2017-07-18, 11:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ur individens synvinkel räcker det med att vingen är användbar. Om den "outvecklade vingen" ger en enda fördel, så att individens chans till fortlplantning ökar, då är vingen ett användbart organ.
Ok, så vingen växte ut bit för bit och djuret använde stumpen till något annat under tiden?
Hur kan ett sånt djur tänkas se ut?
Hade den armar också? Eller bara stumpar? Gick den på två eller fyra ben?
2017-07-18, 11:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok, så vingen växte ut bit för bit och djuret använde stumpen till något annat under tiden?
Hur kan ett sånt djur tänkas se ut?
Hade den armar också? Eller bara stumpar? Gick den på två eller fyra ben?
Ställ specifika frågor i biologiforumet.
Jag är inte biolog med fågelvingars utveckling som specialitet.

Våra armar skulle också vara "stumpar" om framtida människor utvecklade mer komplexa armar/vingar.
2017-07-18, 11:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ställ specifika frågor i biologiforumet.
Jag är inte biolog med fågelvingars utveckling som specialitet.
Du duckar. (notera ordvitsen)

Citat:
Våra armar skulle också vara "stumpar" om framtida människor utvecklade mer komplexa armar/vingar.
Men fågeln hade väl inte användbara armar och ben innan de blev vingar?
Det jag vill veta är mellantinget mellan stumpen och vingen. Började det av en slump växa en fjäder, sen fler och fler?
Och hur utvecklades armar och ben på människan/apan? Växte de ut bit för bit också?

Jag tror inte på det. Jag tror att sådana djur inte skulle överleva. Det skulle vara negativt att vara en tvåbent sak med två stumpar.
Antingen har något flygkraft eller inte alls. Finns inte nästan flygkraft.

Det jag menar är att det här är just sånt här som är den ofalcifierbara retoriken som jag pratade om tidigare. Det går att efterkonstruera och mecka ihop ad-hocs i all oändlighet runt detta.
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 11:59.
2017-07-18, 11:52
Medlem
Citat:
Du duckar.
Det vanliga religiösa svaret när man skriver "jag vet inte" är att man duckar. Det värsta en religiös vet, är att inte ha något svar.
Ursäkta sidospåret!
2017-07-18, 11:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du duckar.
Ja, om att erkänna att jag inte har tillräckliga kunskaper i en specifik fråga är att "ducka".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in