Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Fast nu är ju inte påven antikristen.
Hur vet du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Dessutom är det han som har makten, så vilken annan makt han skulle falla undan för förstår jag inte.
Kungen/kejsaren/politiska makten, men även människohavet:
"
Och en av de sju änglarna som hade de sju skålarna kom och talade till mig och sade: ”Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten. Henne har kungarna på jorden horat med, och jordens invånare har berusat sig med hennes otukts vin.”... Och han sade till mig: ”Vattnen som du såg, där skökan bor, de är länder och människomassor och folk och språk. "(Upp 17:1-2,15 )
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Fast ingen vet vad sanningen/verkligheten är i detta avseende. Det handlar om sannolikheter.
Är det sannolikt att livet uppstått som en enkel organism och sedan utvecklats vidare i olika former beroende på omständigheterna? Det finns massor, MASSOR av indicier och tecken som pekar på det.
Är det sannolikt att alla djurarter poppade fram helt plötsligt fix och färdiga? Det finns ingenting som pekar på det, ingenting utom bibeln.
Nej, det är inte sannolikt att livet poppat upp som en enkel organism utan intelligent inblandning, som sedan utvecklats vidare.
Det finns ingen förklaring på hur den enklaste organism långsamt "utvecklats" från livlös materia till liv. Paleontologiska bevis visar att livet verkligen har "poppat fram helt plötsligt fix och färdiga", och sedan olika djurarter "poppat upp", inte utvecklats långsamt.
t.ex. den "kambriska explosionen" som forskarna själva kallar det, där massor med djurarter verkar ha "poppat fram helt plötsligt fix och färdiga", man ser inga spår på en långsam utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Alla djuren kom till den femte "dagen".
Nej, djuren kom i olika stadier, i olika dagar.
Först kom växtligheten den tredje dagen, sedan vattenlevande djuren den femte dagen, sedan landdjuren och människan den sjätte dagen. Detta är exakt enligt dom paleontologiska bevisen.
Folk på den tiden hade kunnat säga att alla djuren kom plötsligt, utan indelning av perioder. Hur visste författaren till Moseboken att skapelsen kom i olika perioder?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det står "dag" i bibeln, att religiösa sedan försöker förklara bort det är bara patetiskt. Ofta hör man förklaringen "men för gud är tusen år som en dag och en dag som tusen år". Jaha, men djurriket uppstod inte på tusen år heller. Peka gärna på ett ställe i bibeln där det står att det tog miljarder år.
Det står inte att skapelsedagarna är tusen år heller, det står ingen längd på dagarna, men den dagen kan inte vara detsamma som dagarna på jorden, alltså 24 timmars dagar, för dom dagarna började inte gälla förrän den fjärde dagen.
”På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten
och utmärka högtider,
dagar och år."(1 Mose 1:14 Bibel2000)
Det Gud kallade för dag "Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt", är inte detsamma som det människor kallar för dag.
Hur lång en skapelsedag är för Gud, står det inget om i bibeln, det kan vara 24 timmar, eller 24 miljoner år eller 185 miljoner år som vetenskapsmän påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Som sagt, visa på ett bibelställe som anger en adekvat tidsrymd. Och varför öht använda uttrycket dagar om det inte alls har med dagar att göra? Varför inte ange den verkliga tiden? Nej, för att när folk hittade på bibeln ville de göra den begriplig för populasen. Bibeln är nämligen bara ett medel för crowd control.
Ja självklart skrevs bibeln för att vanligt folk skulle förstå. Berättelsen är en kort berättelse, inte en lång vetenskaplig redovisning om atomer, molekyler, DNA, kvantmekanik o.s.v. för att tillfredsställa dig på den här tiden.
Bibeln är dessutom skriven så att stolta, näsvisa människor, ofta människor med hög utbildning och makt, inte kommer att förstå:
"
I samma stund kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: "Vem är störst i himmelriket?" Då kallade han till sig ett barn och ställde det mitt ibland dem och sade:
"Jag säger er sanningen: Om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig som det här barnet, han är den störste i himmelriket. "(Matteus 18:1-4 Folkbibeln)
"
Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har.
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat.
De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig."(Matteus 13:10-15 Bibel2000)
"
I samma stund fylldes han med jublande glädje genom den heliga anden och sade: ”Jag prisar dig, fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn. Ja, fader, så har du bestämt."(Lukas 10:21 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Finns det något som säger att arterna utvecklas? Nej, det gör det inte.
Det kanske finns någonstans i bibeln, men det var uppenbart för dom som hållit på med avel av djur.