2017-07-16, 12:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är du som har en tes om att påverkan på gener inte har en betydelse för livets utveckling.

Den vetenskapliga utgångspunkten är att alla biologiska faktorer påverkar.
Det låter mer som du har en åsikt och tycker något om vad epigenetik.

Tack jag vet hur det fungerar.
Det enda som påverkar mutationer är slumpen, enligt evolutionsteorin. Urvalet avgör vad som lever vidare. Men det är själva förändringarna det här handlar om.

Och det är exakt det som jag skriver och som är poängen med epigenetik. Att det INTE bara är slumpen som påverkar, utan den miljö och det som individen utsätts för som direkt påverkar generas uttryck.

Och generas uttryck påverkar det naturliga urvalet. Det är hela grejen i EVT. Om du har en annan tes får du bevisa den.

Fatta en gång för alla. Det är 7:e gången jag skriver det.

Hänvisa till var jag har sagt det. I dare you.

Vad jag säger att är att EPIGENETIK inte har den påverkan du påstår. Inget annat!

Uppenbarligen förstår du inte alls hur det fungerar för då hade du inte skrivit något av dina inlägg!
Du uttrycker dig enormt snurrigt och blandar vilt olika begrepp och min enda slutsats är fortfarande att du inte har en susning om vad du pratar om.

Poängen med epigenetik är INTE alls att det inte är bara slumpen som påverkar!! Det är urvalet som är den poängen!
Du förstår ju fortfarande inte alls vad du säger!

Evolutionsteorin stipulerar fortfarande (läs noga nu) att det är slump (mutationer) + URVAL (inte slump - utan yttre faktorer t.ex miljön som påverkar vilka gener som favoriseras).
Detta är inget nytt under solen! Hela Darwins teori bygger på urvalet! Alltså INTE slump.

Varför förstår du inte?!

Du använder ordet epigenetik på ett HELT felaktigt sätt.
Vi vet inte hur epigenetiska förändringar kan yttra sig.
Vi vet inte heller OM dessa yttringar kan yttra sig i kommande generationer.
Vi är alltså agnostiska till vidare hur epigenetiska förändringar har haft någon påverkan på evolutionen. Detta kan självklart ändras imorgon, men idag har du fel.

Så länge du envisas med att tro att du är originell med åsikten "evolution är inte bara slump" påvisar du enbart att du inte förstår en teori som existerat sedan 1800 tal.
Senast redigerad av Rust-Lee 2017-07-16 kl. 12:40.
2017-07-16, 12:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Diskussionen "evolutionsteori VS tro/religion/teism" är numera obsolet, och är bara en kneejerks-reflex hos pådyvlande teister, som på något sätt har undvikit att få kunskap om dom senaste 50 årens (akademiska) vetenskap och filosofi.

(Möjligen p.g.a. undermålig undervisning i den sämre typen av religiösa friskolor eller p.g.a. personlig mental dysfunktionalitet).

1. Den biologiska evolutionsteori motbevisar inte 'gud' per se (men KAN vara i konflikt med vissa urkunders kosmogoni/kosmologi, vilket förmodentligen är där skon klämmar).

2. Den "vetenskap" (och i enstaka fall "filosofi") som fundamentalister, hardcore-teister o.dyl. för sin del användar i sitt evolutionsteori-vs-teism-väderkvarskrig är (från perspektivet av akademisk vetenskap) pseudo-vetenskap.

3. Det kan finnas legitima epistemiska implikationer i diskussionen "evolutionsteori VS tro/religion/teism", men tills vidare har jag ännu inte sett nån teist /etc) på FBs religionsforum, som har presenterat kompetenta kommentarer om detta.

And I agree.

Av alla mina år på Flashback finns det 2 (förenklat) typer som fortfarande envisas med att propagera för att något är "fel" med evolutionsteorin.

1. Typen som uppenbarligen sov på biologilektionerna. Denna typ envisas med att prata om slumpen och blundar totalt för urvalet. Istället tycker den typen att det saknas något för göra modellen komplett. Ofta är det en extern kraft (gud, aliens) som är den sista pusselbiten.

2. Typen som stoppar huvudet i sanden. Den typen är påläst och förstår mekanismerna bakom evolutionen, men har någon form av mental-blockad och kan bara inte acceptera att teorin på ett elegant sätt förklarar livets utveckling. Denna typ vill också gärna glömma urvalet och hänvisar istället till sannolikhetslära kring mutationer för att påvisa att evolutionen inte är möjlig utan en hjälpande hand.

Typ nummer 2 är mer sällsynt. Och just nu har vi bara typ 1 i denna tråd.
2017-07-16, 12:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är du som har en tes om att påverkan på gener inte har en betydelse för livets utveckling.

Den vetenskapliga utgångspunkten är att alla biologiska faktorer påverkar.
Det låter mer som du har en åsikt och tycker något om vad epigenetik.

Hänvisa till var jag har sagt det. I dare you.

Vad jag säger att är att EPIGENETIK inte har den påverkan du påstår. Inget annat!

Tack jag vet hur det fungerar.
Det enda som påverkar mutationer är slumpen, enligt evolutionsteorin. Urvalet avgör vad som lever vidare. Men det är själva förändringarna det här handlar om.

Och det är exakt det som jag skriver och som är poängen med epigenetik. Att det INTE bara är slumpen som påverkar, utan den miljö och det som individen utsätts för som direkt påverkar generas uttryck.

Och generas uttryck påverkar det naturliga urvalet. Det är hela grejen i EVT. Om du har en annan tes får du bevisa den.

Fatta en gång för alla. Det är 7:e gången jag skriver det.

Uppenbarligen förstår du inte alls hur det fungerar för då hade du inte skrivit något av dina inlägg!
Du uttrycker dig enormt snurrigt och blandar vilt olika begrepp och min enda slutsats är fortfarande att du inte har en susning om vad du pratar om.

Poängen med epigenetik är INTE alls att det inte är bara slumpen som påverkar!! Det är urvalet som är den poängen!
Du förstår ju fortfarande inte alls vad du säger!

Evolutionsteorin stipulerar fortfarande (läs noga nu) att det är slump (mutationer) + URVAL (inte slump - utan yttre faktorer t.ex miljön som påverkar vilka gener som favoriseras).
Detta är inget nytt under solen! Hela Darwins teori bygger på urvalet! Alltså INTE slump.

Varför förstår du inte?!

Du använder ordet epigenetik på ett HELT felaktigt sätt.
Vi vet inte hur epigenetiska förändringar kan yttra sig.
Vi vet inte heller OM dessa yttringar kan yttra sig i kommande generationer.
Vi är alltså agnostiska till vidare hur epigenetiska förändringar har haft någon påverkan på evolutionen. Detta kan självklart ändras imorgon, men idag har du fel.

Så länge du envisas med att tro att du är originell med åsikten "evolution är inte bara slump" påvisar du enbart att du inte förstår en teori som existerat sedan 1800 tal.

Lär dig använda citatfunktionen. Markera ett textstycke och omslut med QUOTE taggar.

Vi tar det en gång till:
EVT säger att det är 2 st komponenter som styr evolutionen.
1 - DNA muteras genom slump. Dvs det blir förändringar från ingenstans, helt random.
2 - Det naturliga urvalet avgör vilka som går vidare
Dessa två samspelar. Det är vi överens om.

Läs detta noga:
Det jag säger är att det går att påverka genernas uttryck yttre påverkan. Dvs det är inte bara slump som påverkar genernas uttryck. OBS Att jag pratar inte om att det för vidare per automatik. Det är inte det jag säger.

Och hur gener uttrycks påverkar det naturliga urvalet. Dvs den enskilda individen/generationens gener blir påverkade. Detta är en faktor. Och faktorer påverkar

Att miljön som de befinner sig i påverkar urvalet motsäger inte detta.
I vilken utsträckning säger jag inget om. Det vet man lite om

Men det är säkert att funktionen finns i naturen. Och det är en ny kunskap.
Senast redigerad av 526 2017-07-16 kl. 12:57.
2017-07-16, 12:53
Medlem
Meningslöst men nödvändigt att diskutera evolutions teorin.
Jag tror tom att forumet är en följd av fysik. Nästa kommentar
är rent fysiskt ostoppbar. vi är bara en fysisk rörelse.

Oändliga kombinationer är rätt stora möjligheter.
Det kan bildas en Gud över människor. det kan ramla ner en
robot från himmelen. Men att vi kommer uppleva det är också
oändligt liten chans. största chansen är att vi ser löv falla från träden
på hösten

Det är så svårt för en männisika att tro att en dator tillverkats av fysik genom stuttsande
molekyler, det tar bort
hela vår existens att tänka så. En fluga fattar inte varför han flyger, människan vet inte
heller varför han gör det han gör. Man har inget val. Hur skulle cellerna i din kropp ha någon
aning om vad du gör? alla lever i sin bubbla.
Senast redigerad av troligengud 2017-07-16 kl. 12:57.
2017-07-16, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Meningslöst men nödvändigt att diskutera evolutions teorin.

Bara för pådyvlande teister som inte har en susning om vad nutidig (akademisk) vetenskap och/eller filosofi är.
2017-07-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bara för pådyvlande teister som inte har en susning om vad nutidig (akademisk) vetenskap och/eller filosofi är.
Jag är inget ord. varken ateis teism kristen islamist , eller något annat . Jag är bara här
Observatorn
2017-07-16, 13:09
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Lär dig använda citatfunktionen. Markera ett textstycke och omslut med QUOTE taggar.

Vi tar det en gång till:
EVT säger att det är 2 st komponenter som styr evolutionen.
1 - DNA muteras genom slump. Dvs det blir förändringar från ingenstans, helt random.
2 - Det naturliga urvalet avgör vilka som går vidare
Dessa två samspelar. Det är vi överens om.

Läs detta noga:
Det jag säger är att det går att påverka genernas uttryck genom individens och/eller yttre påverkan. Dvs det är inte bara slump som påverkar genernas uttryck. OBS Att jag pratar inte om att det för vidare per automatik. Det är inte det jag säger.

Och hur gener uttrycks påverkar det naturliga urvalet. Dvs den enskilda individen/generationens gener blir påverkade. Detta är en faktor. Och faktorer påverkar

Att miljön som de befinner sig i påverkar urvalet motsäger inte detta.
I vilken utsträckning säger jag inget om. Det vet man lite om

Men det är säkert att funktionen finns i naturen. Och det är en ny kunskap.

Den nya kunskapen är fortfarande att vissa förändringar på fenotypen utanför DNA kan ske under extrema situationer (ofta rör det sannolikheten för att utveckla en viss typ av tumör). Då det är utanför DNA är det tveksamt vilken påverkan detta kommer att få för kommande generationer.
Vi pratar alltså om avläsning av befintligt intakt DNA.
Vilka gener som är "på / av".
Yttre faktorer under graviditet som t.ex droger, svält, kemikalier kan skada / förändra hur gener på fostret kommer att läsas. T.ex KAN en utvecklingsstörning ses som en epigentisk förändring.
Fostret är skadat på grund av yttre faktorer men behåller ett intakt DNA och skulle troligtvis få ett "friskt" barn.

Detta bör ej blandas ihop med slumpmässiga förändringar av arvsmassa. Dessa förändringar ärvs vidare av kommande generationer. Vad vi vet idag kan man enbart påverka arvsmassa genom design (avel) eller strålning.

Jag motsäger inte mig till epigenetikens existens - jag motsäger mig hur DU vill använda dig av ordet.
INGEN evolutionsbiolog håller med dig idag. You're on your own. Och du borde inte bli så ledsen och upprörd när andra inte håller med dig när du har en åsikt som inte korrelerar med erkänd vetenskap.

Det går inte att göra ditt påstående och samtidigt påstå att man lutar sig mot erkänd vetenskap.
Det finns fortfarande inte (oberoende av hur mycket du än vill) tillräckligt med evidens för att säga att epigenetik är en faktor som har påverkat livets utveckling.
2017-07-16, 13:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Den nya kunskapen är fortfarande att vissa förändringar på fenotypen utanför DNA kan ske under extrema situationer (ofta rör det sannolikheten för att utveckla en viss typ av tumör). Då det är utanför DNA är det tveksamt vilken påverkan detta kommer att få för kommande generationer.
Vi pratar alltså om avläsning av befintligt intakt DNA.
Vilka gener som är "på / av".
Yttre faktorer under graviditet som t.ex droger, svält, kemikalier kan skada / förändra hur gener på fostret kommer att läsas. T.ex KAN en utvecklingsstörning ses som en epigentisk förändring.
Fostret är skadat på grund av yttre faktorer men behåller ett intakt DNA och skulle troligtvis få ett "friskt" barn.

Detta bör ej blandas ihop med slumpmässiga förändringar av arvsmassa. Dessa förändringar ärvs vidare av kommande generationer. Vad vi vet idag kan man enbart påverka arvsmassa genom design (avel) eller strålning.
Ja så är det och det är inget annat jag påstår.
Som sagt jag säger inget om omfattningen.
Vad man kan spekulera i är huruvida det är en funktion som är specifik just för det som du nämner, dvs skador och extrema negativa saker.
jag tror och påstår att det är för att det är sånt som är lättast att upptäcka vetenskapligt i ett tidigt skede av forskningen.
Det brukar vara så att det är något extremt och negativt som gör att man upptäcker fenomen naturen.

Logiskt tror jag att om principen finns där att det går att påverka. Så gäller den alla gener och inte bara vissa.
Det vore oerhört intressant at följa forskningen och se vad de kommer fram till. Tex hur det påverkar olika gener och i vilken grad det gör det.

Citat:
Jag motsäger inte mig till epigenetikens existens - jag motsäger mig hur DU vill använda dig av ordet.
INGEN evolutionsbiolog håller med dig idag. You're on your own. Och du borde inte bli så ledsen och upprörd när andra inte håller med dig när du har en åsikt som inte korrelerar med erkänd vetenskap.
Ja det är just det att du tar det personligt. Det kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till.

Citat:
Det går inte att göra ditt påstående och samtidigt påstå att man lutar sig mot erkänd vetenskap.
Det finns fortfarande inte (oberoende av hur mycket du än vill) tillräckligt med evidens för att säga att epigenetik är en faktor som har påverkat livets utveckling.

Ja kanske är det så. Jag hävdar bestämt att det påverkar livets utveckling.

Vetenskapligt är detta stött på så sätt att man utgår från att alla faktorer påverkar (gäller i allt, inte bara biologi). Om man tror att en faktor inte påverkar så är det ett undantag från en regel och då måste de finnas belägg för att det just denna faktor av någon anledningen inte påverkar.

Sen är det annan sak hur mycket det påverkar. Och jag säger att man inte vet.
Återigen vill jag poäng att den principiella grundläggande funktionen finns där. Det är det viktiga. Man har spräckt nollan. Det går att påverka gener utifrån.
Det återstår att se vad det innebär i praktiken.
Senast redigerad av 526 2017-07-16 kl. 13:38.
2017-07-16, 13:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja det är just det att du tar det personligt. Det kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till.

Ja kanske är det så. Jag hävdar bestämt att det påverkar livets utveckling.

Vetenskapligt är detta stött på så sätt att man utgår från att alla faktorer påverkar (gäller i allt, inte bara biologi). Om man tror att en faktor inte påverkar så är det ett undantag från en regel och då måste de finnas belägg för att det just denna faktor av någon anledningen inte påverkar.

Sen är det annan sak hur mycket det påverkar. Och jag säger att man inte vet.
Återigen vill jag poäng att den principiella grundläggande funktionen finns där. Det är det viktiga. Man har spräckt nollan. Det går att påverka gener utifrån.
Det återstår att se vad det innebär i praktiken.

Jag är fullt medveten om vad du hävdar Och jag motsäger mig starkt till det då det inte går att backa upp med evidens.

Så här uttrycker du dig:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet går det att påverka. Med modern genteknik kan man göra mycket precisa ändringar i arvsmassan. Men vi avstår från att göra det på människor av etiska skäl.

Och med epigenetik.

Detta står alltså i direkt kontrast med modern vetenskap.

Men hey!!
Det är ett fritt land och vi befinner oss på ett debatt-forum.
Hävda, påstå och stipulera precis vad du vill!

Men lägg ner tramset kring att det ska vara vetenskapligt för det stämmer helt enkelt inte.
2017-07-16, 13:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag är fullt medveten om vad du hävdar Och jag motsäger mig starkt till det då det inte går att backa upp med evidens.

Så här uttrycker du dig:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet går det att påverka. Med modern genteknik kan man göra mycket precisa ändringar i arvsmassan. Men vi avstår från att göra det på människor av etiska skäl.

Och med epigenetik.

Detta står alltså i direkt kontrast med modern vetenskap.

Men hey!!
Det är ett fritt land och vi befinner oss på ett debatt-forum.
Hävda, påstå och stipulera precis vad du vill!

Men lägg ner tramset kring att det ska vara vetenskapligt för det stämmer helt enkelt inte.

Ja med epigenetik går det att påverka generna. Inte på samma sätt som med DNA modifieringar, vilket jag heller inte sagt. Det kanske blev syftningsfel grammatiskt, eller så missförstod du.
2017-07-16, 14:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja med epigenetik går det att påverka generna. Inte på samma sätt som med DNA modifieringar, vilket jag heller inte sagt. Det kanske blev syftningsfel grammatiskt, eller så missförstod du.

Vet du vad.

Vi lägger ner detta nu.

Du får hävda vad du vill, men nej, med epigenetik kan man inte påverka generna - inte som du påstår. Jag har förklarat mekanismerna flera gånger nu och du vill uppenbarligen inte förstå.
Det finns ingen evidens till det du påstår. Ingen alls. Ingen annan anser att nollan spräckt eller att vi måste "skriva om" skolböckerna. Du använder ordet på ett ytterst felaktigt sätt.

Regulus pratar UPPENBARLIGEN om förändringar av arvsmassan (DNA). Detta kan en chimpans förstå. Att du väljer att svara med epigenetik tyder enbart på oärlighet eller ignorans. Take your pick.
Och under alla inlägg är det DETTA jag har invänt mot. Ditt användande av ordet. Inte existensen av fenomenet.

Ha en bra söndag.
2017-07-16, 14:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Vet du vad.

Vi lägger ner detta nu.

Du får hävda vad du vill, men nej, med epigenetik kan man inte påverka generna - inte som du påstår. Jag har förklarat mekanismerna flera gånger nu och du vill uppenbarligen inte förstå.
Det finns ingen evidens till det du påstår. Ingen alls. Ingen annan anser att nollan spräckt eller att vi måste "skriva om" skolböckerna. Du använder ordet på ett ytterst felaktigt sätt.

Regulus pratar UPPENBARLIGEN om förändringar av arvsmassan (DNA). Detta kan en chimpans förstå. Att du väljer att svara med epigenetik tyder enbart på oärlighet eller ignorans. Take your pick.
Och under alla inlägg är det DETTA jag har invänt mot. Ditt användande av ordet. Inte existensen av fenomenet.

Ha en bra söndag.
Peace.
Senast redigerad av 526 2017-07-16 kl. 14:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in