Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-30, 15:03
  #8509
Medlem
etkanoukias avatar
Tackar.

Då söker vi en roman:

1.
2.
3.
Citera
2017-07-01, 14:32
  #8510
Medlem
etkanoukias avatar
4.

5.
6.
7.
Citera
2017-07-02, 12:44
  #8511
Medlem
Zwerchstands avatar
Med Duc de Duck, Riddar Eulers cykel, schack och sist Calvino må det gälla Livet en bruksanvisning. 1—2, 5 har jag ingen aning om och på 6 räcker ju brädet nog utan gubbe.
Citera
2017-07-02, 14:41
  #8512
Medlem
Cohibas avatar
1:an torde väl vara Melville för det fall det hulpe någon.
Citera
2017-07-02, 14:51
  #8513
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Med Duc de Duck, Riddar Eulers cykel, schack och sist Calvino må det gälla Livet en bruksanvisning. 1—2, 5 har jag ingen aning om och på 6 räcker ju brädet nog utan gubbe.

Imponerande! Visst har du prickat rätt. George Perecs La Vie mode d'emploi eftersöktes.

Romanen handlar om den ofattbart förmögne engelsmannen Bartlebooth (samt övriga hyresgäster i ett hus på den fiktiva gatan 11 Rue Simon-Crubellier i Paris).

1. Herman Melville, vars Bartleby i kombination med
2. Valery Larbauds Barnabooth, gav namn åt miljardären
3. En annan förmögen karaktär
4. The Knight's tour, vars princip var den metod Perec använde sig av för att förflytta sig genom hyreshuset och dela in kapitlen.
5-7. Prominenta medlemmar i Oulipo, Ouvroir de littérature potentielle:
Noël Arnaud, Claude Berge och Italo Calvino.

Zwerchstand fortsätter leken.
Citera
2017-07-02, 15:27
  #8514
Medlem
Zwerchstands avatar
Tack. Så var det ja, med namnen. Jag mindes att det var en sammansättning, men inte vilken; tänkte snarare på likheten i fåfiskafänge som fixidé i huvudverk. Nå, kastas nätet ut igen, obrytt om ett par revor förra firrens:

1. a 3 soggetti, + 1
2. Unikum
3. Gaglady Ba-Ba
4. vis|dom
Citera
2017-07-04, 13:17
  #8515
Medlem
Zwerchstands avatar
Även denna bok gäller en omåttligt rik huvudfigurs lösning på problemet Egenmening, en annan än Bartlebooths. Utgavs några år före Perecs, och, tycker vissa, några år för tidigt. Författaren kunde p.g.a. sjukdom inte lägga den sista hand vid sitt råmanus, som då antogs bli hans sista; så hustrun gjorde sitt bästa och boken utgavs, varpå han tillfrisknade med en bok ute som nu inte räknas som hans bästa. Detta ligger kittlande nära handlingens huvuddrag, så kittlande att vissa andra just därför tycker den utgavs i rättan tid.

Ett till bibelord då, ett

5. väl valt motto att bryta mot

i samhällelig, religiös & sexuell satir.
Citera
2017-07-05, 20:43
  #8516
Medlem
Zwerchstands avatar
Denna behöver avverkas, så: Av ledtrådarna hittills ger 1—4. främst namn på huvudfigurer, men även stråk ur handlingen; 5. ger titeln samt en dess tydbara signifikans för berättelsen.

6. Vilken genre kan lämpligen förmedla sagd satir?
Citera
2017-07-06, 18:55
  #8517
Medlem
Zwerchstands avatar
7. Can you whistle, Jo-Anne?
8. “–
– jag? Jag? Vi.”
Citera
2017-07-08, 16:45
  #8518
Medlem
Zwerchstands avatar
Lördag eftermiddag och denna, långt enklare än man kan tro, har puttrat länge nog. Utan att rakt av nacka fät:

5. ger titeln, men inte på svenska för hit har boken mig veterligen aldrig översatts.
9. Författaren är en av sin genres absolut största, anagramne med Trevor Linnihee.
Citera
2017-07-09, 20:31
  #8519
Medlem
Zwerchstands avatar
7 dagar och inte 1 gissning. Då får saken sota i sin bokhinneinflammation, oläst tyvärr olöst att beklagas särskilt i fråga om en berättelse med dennas typhandling …
Facit:
… och Contrapunctus XIV når, verkligen, sitt abrupta slut i takt 239 med trådänden otvinnad i luften.

Fritt fram för nästa fråga.
Citera
2017-07-13, 14:34
  #8520
Medlem
etkanoukias avatar
Vi får väl ändå tack för en välkomponerad gåta. Klurig, för att inte säga förbålt svår. Om ingen annan tar vid kanske jag kan bjuda på en liten anspråkslös pausunderhållning. Återkommer gärna och eventuellt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback