2020-09-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Har precis sett färdigt dokumentären och jag kan tveklöst konstatera att informationen är avgörande för att äntligen få till en ny granskning av förlisningen.

Det som nu blir extremt viktigt är att inte låta Sverige ånyo begrava allt i juridisk, politisk och etisk byråkrati. Nu är det action som gäller - vi behöver genast få till nya dykningar på vraket som i detalj och med hög precision dokumenterar alla som tidigare hemlighållits. Vi får inte landa i en situation där vi återigen tillsätter en rad olika experter som på egen hand tillåts förhala processen och därefter får mandat på att återge 'sanningen'. Jag säger det igen - nu är det tamejfan action som gäller!

Det finns fortfarande en gigantisk mängd frågetecken som behöver besvaras och det som nu har lyfts fram är helt enkelt för stort för att någonsin kunna förklaras bort. Sveriges regeringen har ett enormt ansvar i detta och de kommer inte att komma undan lika enkelt denna gången. Domen kommer att vara skoningslös närhelst den faller. Men den kommer, var så säkra på det!
Det skulle vara utomordentligt förvånande om Sverige visade handling i denna fråga. Det är helt upp till esterna och i mindre utsträckning finnarna huruvida saken ska undersökas ordentligt, och deras förmåga att utöva påtryckningar. En svensk tiger, öppenhet kräver ett grannland.
Citera
2020-09-30, 00:13
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Om någon är intresserad av den nya serien om Estonia så finns torrentfilen här.

https://bit.ly/2G8wyHe

Varsågoda.
Citera
2020-09-30, 00:42
Medlem
H24s avatar
Kan någon kunnig inom militär sjöfart svara på hur vanligt det egentligen är med ramning för ubåtar? Att använda det offensivt d.v.s. Jag förstår att det inte är en etablerad teknik men är det förekommande? Tänkbart? Eller helt uteslutet?
Citera
2020-09-30, 00:50
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Då kan vi nog snart lägga den här "olyckan" i facket "konspirationsteorier som visat sig vara sanna".
Citera
2020-09-30, 01:32
Medlem
Här är flera bra länkar

https://www.fokus.se/2007/09/sveket/

http://www.heiwaco.com/punkt318.htm

Intressant läsning
Citera
2020-09-30, 01:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Finns en "vittnes-tidslinje" beskriven någonstans?

Du och tråden kan läsa denna högst intressanta intervju med en överlevande från katastrofen.

https://mitti.se/nyheter/han-var-med-nar-estonia-forliste/?omrade=danderyd&view=app

"Det kom mycket plötsligt" 🤔
Citera
2020-09-30, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kan någon kunnig inom militär sjöfart svara på hur vanligt det egentligen är med ramning för ubåtar? Att använda det offensivt d.v.s. Jag förstår att det inte är en etablerad teknik men är det förekommande? Tänkbart? Eller helt uteslutet?
Om du vill riskera ubåten och besättningen? Ramma på och se vad som händer.
Inte något jag skulle rekommendera.
Citera
2020-09-30, 02:38
Medlem
Såg precis klart den nya dokumentären. Rätt bra, men det nya var ju egentligen bara 10 min av allt.

Varför är det så svårt, to.m för många av de överlevande att förstå att man vill täcka över det dock? Jag tycker det är rätt enkelspårigt att bara tänka att det har med att dölja något att göra. Menar dom på allvar att de skulle vara okej med att ha sina anhöriga ligga där helt öppet för vrakplundrare och dokumentärfilmare? När argumentet är "det finns ju ingen anledning" så tycker jag det blir löjligt och det märks att dom har en agenda och bara är inne på ett spår.

Även om det kanske är det rätta spåret så gör det att de tappar väldigt mycket trovärdighet, för man förstår hur enkelspårigt de argumenterar och att det man säger är väldigt färgat av denna enkelspårighet där man VILL att det ska vara enda förklaringen. Då är det även lätt att bända på sanningen lite, det fattar man ju.
Senast redigerad av Scribble 2020-09-30 kl. 02:42.
Citera
2020-09-30, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Såg precis klart den nya dokumentären. Rätt bra, men det nya var ju egentligen bara 10 min av allt.

Varför är det så svårt, to.m för många av de överlevande att förstå att man vill täcka över det dock? Jag tycker det är rätt enkelspårigt att bara tänka att det har med att dölja något att göra. Menar dom på allvar att de skulle vara okej med att ha sina anhöriga ligga där helt öppet för vrakplundrare och dokumentärfilmare? När argumentet är "det finns ju ingen anledning" så tycker jag det blir löjligt och det märks att dom har en agenda och bara är inne på ett spår.

Även om det kanske är det rätta spåret så gör det att de tappar väldigt mycket trovärdighet, för man förstår hur enkelspårigt de argumenterar och att det man säger är väldigt färgat av denna enkelspårighet där man VILL att det ska vara enda förklaringen. Då är det även lätt att bända på sanningen lite, det fattar man ju.
Jag kan tänka mig att det är på grund av att de anhöriga inte ville att det skulle täckas över, då det skulle omöjliggöra vidare utredning, men att regeringen trots detta var beredd att köra över dem. I samma veva står man från regeringens sida med arrogant framtoning och menar att de anhöriga minnsan ska ha respekt för regeringens beslut. Nu blev det ingen övertäckning, även om det hela påbörjades, men det var enbart på grund av tekniska svårigheter som det hela avbröts. Jag har utifrån denna synvinkel inte speciellt svårt att förstå varför en del anhöriga tror att regeringen försöker dölja något
Citera
2020-09-30, 07:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Ubåtar har två skrov. Tryckskrov och formskrov. Tryckskrovet tål massor, formskrovet lite mindre.

Men att ramma med ubåt, eller något annat örlogsfartyg för den delen, är inget man gör om det går att undvika.
Citera
2020-09-30, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Min teori

Troligtvis kommer bucklan i bogvisiret från bulben i fören då bogvisiret föll av.

Hålet i sidan på skrovet kommer troligtvis från bogvisiret efter det att det har lossnat och ramlat ner i vattnet och därefter har flutit ut en sträcka för att sedan med några kraftiga vågor har kommit tillbaka och slagit i skrovet och därmed har ett ganska stort hål uppstått.

Sedan sjönk troligtvis bogvisiret sakta till botten.

Ett vittne trodde det var en ubåt, men det har troligtvis varit det vita bogvisiret.

Här är en mycket intressant länk om Estonias förlisning

http://www.tippetonline.se/estonia.htm

Det låter mycket rimligt och hade jag inte sett dokumentären skulle jag hålla med. I dokumentären är det en expert som utesluter att hålet gjorts av bogvisiret pga för låg vikt.
Citera
2020-09-30, 09:06
Medlem
barkeepers avatar
Kan hålet i skrovet ha tillkommit då fartyget la sig på sidan på botten? Om stabilisatorn revs loss då? Eller sitter stabilisatorn kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in