2020-09-29, 16:50
Medlem
Ekstrasending fra norske NRK 28. sept. 1994
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/199409/FAKN22007194/avspiller
Citera
2020-09-29, 19:29
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Finns en "vittnes-tidslinje" beskriven någonstans?

12 minuter in i avsnitt tre av "Estonia: Fyndet som förändrar allt" har du den tidslinjen beskriven från fyra eller fler överlevande.
Citera
2020-09-29, 19:38
Medlem
Regeringen vägrar ju göra något eller berätta sanningen. Vad ska vi göra för att få fram vad som egentligen skedde för 26 år sedan?.
Citera
2020-09-29, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Om någon är intresserad av den nya serien om Estonia så finns torrentfilen här.

https://bit.ly/2G8wyHe

Supert!
Citera
2020-09-29, 19:54
Bannlyst
Detaljer om Löfvens möte om Estonia hålls hemliga;
https://www.dn.se/sverige/detaljer-om-lofvens-mote-om-estonia-halls-hemliga/
Citera
2020-09-29, 21:32
Medlem
Min teori

Troligtvis kommer bucklan i bogvisiret från bulben i fören då bogvisiret föll av.

Hålet i sidan på skrovet kommer troligtvis från bogvisiret efter det att det har lossnat och ramlat ner i vattnet och därefter har flutit ut en sträcka för att sedan med några kraftiga vågor har kommit tillbaka och slagit i skrovet och därmed har ett ganska stort hål uppstått.

Sedan sjönk troligtvis bogvisiret sakta till botten.

Ett vittne trodde det var en ubåt, men det har troligtvis varit det vita bogvisiret.

Här är en mycket intressant länk om Estonias förlisning

http://www.tippetonline.se/estonia.htm
Citera
2020-09-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Min teori

Troligtvis kommer bucklan i bogvisiret från bulben i fören då bogvisiret föll av.

Hålet i sidan på skrovet kommer troligtvis från bogvisiret efter det att det har lossnat och ramlat ner i vattnet och därefter har flutit ut en sträcka för att sedan med några kraftiga vågor har kommit tillbaka och slagit i skrovet och därmed har ett ganska stort hål uppstått.

Ett vittne trodde det var en ubåt, men det har troligtvis varit det vita bogvisiret.

Bogvisiret vägde ca 55 ton, enligt uträkningarna som dessutom var lågt räknade krävdes ca 500 tons kraft för att göra skadan i sidan. Ett bogvisir på 55 ton ska komma upp i en jäkla fart för att få en kraft på 500 ton.
Citera
2020-09-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meta-marit
Bogvisiret vägde ca 55 ton, enligt uträkningarna som dessutom var lågt räknade krävdes ca 500 tons kraft för att göra skadan i sidan. Ett bogvisir på 55 ton ska komma upp i en jäkla fart för att få en kraft på 500 ton.

Men det blåste storm den natten ca 25m/s.

Har du åkt färja i storm?

Jag har åkt färja i 20m/s och man hörde verkligen hur endast vågorna slog i fartyget.
.
Citera
2020-09-29, 22:07
Medlem
Har precis sett färdigt dokumentären och jag kan tveklöst konstatera att informationen är avgörande för att äntligen få till en ny granskning av förlisningen.

Det som nu blir extremt viktigt är att inte låta Sverige ånyo begrava allt i juridisk, politisk och etisk byråkrati. Nu är det action som gäller - vi behöver genast få till nya dykningar på vraket som i detalj och med hög precision dokumenterar alla som tidigare hemlighållits. Vi får inte landa i en situation där vi återigen tillsätter en rad olika experter som på egen hand tillåts förhala processen och därefter får mandat på att återge 'sanningen'. Jag säger det igen - nu är det tamejfan action som gäller!

Det finns fortfarande en gigantisk mängd frågetecken som behöver besvaras och det som nu har lyfts fram är helt enkelt för stort för att någonsin kunna förklaras bort. Sveriges regeringen har ett enormt ansvar i detta och de kommer inte att komma undan lika enkelt denna gången. Domen kommer att vara skoningslös närhelst den faller. Men den kommer, var så säkra på det!
Citera
2020-09-29, 22:10
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Min teori

Samma här... Tror det är ungefär så
Citera
2020-09-29, 22:15
Medlem
Citat:

Jag har åkt färja i 20m/s och man hörde verkligen hur endast vågorna slog i fartyget.
.

Det är högst troligen räknat på vindhastighet den natten, att vinden ska orka bära bogvisiret, att det ska kunna röra sig i en bred kurva från fören akterut på styrbord sida för att sedan träffa sidan av fartyget OCH hinna komma upp i sådan fart på den korta biten det ska färdas.

Jajamen, jag åkte med Viking grace 2017 där det pga stormen körde in i kajen i Mariehamn, tror det blåste 20-22 sekundmeter den natten.
Citera
2020-09-29, 22:15
Medlem
mb20guys avatar
Citat:

.

Vädret under olycksnatten var hårt, med en medelvind på 12–20 m/s (6-8 Bf, frisk till hård kuling) och en högsta medelvind under tio minuter på 15–21 m/s (7-9 Bf, styv kuling till halv storm) på omgivande kuststationer före och under olyckan och upp till 25 m/s (10 Bf, storm) senare under natten. Vinden vid olycksplatsen klockan ett uppskattas till 18–20 m/s (8 Bf, hård kuling), vinden i byarna kraftigare. Den signifikanta våghöjden på olycksplatsen har utgående från uppskattade vindar uppskattats till 4,0-5,4 m av olika meteorologiska institut. Förhållandena uppfattades inte som exceptionella på passagerarfärjorna mellan Finland och Sverige.[19]

Källa: Wikipedia. Vet inte hur tillförlitligt det är men antar att den som skrivit det kollat upp det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in