Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-15, 22:01
  #20725
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
I betraktelse nr 10 jämför han med kejsarens nya kläder, bara att han fått rollbesättningen helt om bakfoten
Inför morgondagens söndagsbetraktelse kanske en lördagsbetraktelse skulle kunna få GL att bli mer på det klara med just rollbesättningen:

Sagan om mördarens nya benpipor 1 (2)
...forts. 2(2)
Citera
2015-08-15, 22:08
  #20726
Medlem
letsdoits avatar
Sagan om mördarens nya benpipor 2 (2)
Citera
2015-08-18, 16:13
  #20727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Svaret är lika enkelt som skrämmande: justitieråd i HD kan inte avsättas, inte ens av regeringen. Han blev justitieråd innan någon hunnit inse att han är spritt språngande galen.
Om en HD-ledamot blir oförmögen att fullgöra sitt uppdrag kan han avlägsnas från ämbetet. Jag kan tänka mig en massa sådana skäl: grov alkoholism, narkotikaberoende, grov kriminalitet, psykisk sjukdom, demens o s v.

Vem/vilka är det då som avlägsnar ledamoten? Jag antar att det är Högsta Domstolen självt som gör det. Någon med rejäl kunskap om detta skulle kanske kunna svara på den frågan.

Quick/Olsson har stämt Lambertz för dennes förtal. Har inte sett något om hur det ärendet ligger till just nu. Juridikens vägar är svåra att säga något om. Marianne Lundius i HD ville inte ville yttra sig om den aktuella stämningen, eftersom ärendet möjligen skulle komma på HDs bord så småningom.

Jag tror att Lambertz kommer att bli övertalad att avgå innan han riskerar att bli dömd för förtal. Tänk tanken att han blir fälld redan i tingsrätten och att alla ledamöterna i HD anser att han borde avgå.

Han är ju redan i pensionsåldern ...
Citera
2015-08-25, 11:22
  #20728
Medlem
http://goranlambertz.se/articles/att...et-viktigaste/
Några utdrag ur hans senaste artikel.
Citat:
Jag kan inte gå i god för att polis och åklagare inte har begått fel. De har kanske ibland lett Bergwall framåt i berättelserna på ett alltför aktivt sätt och möjligen inte berättat allt för domstolen. Jag vet inte.
Citat:
Det är bra om en utredning får gå till botten med det som hänt.
Det verkar som om han inte längre är lika säker på att det inte är en rättsskandal.
Men att önska sig ytterligare en utredning när allt är färdigutrett?
Lambertz-skandalen fortsätter ...
Citera
2015-08-25, 12:00
  #20729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brontosaurus
http://goranlambertz.se/articles/att...et-viktigaste/
Några utdrag ur hans senaste artikel.


Det verkar som om han inte längre är lika säker på att det inte är en rättsskandal.
Men att önska sig ytterligare en utredning när allt är färdigutrett?
Lambertz-skandalen fortsätter ...
Artikeln är några år gammal och har publicerats i Aftonbladet. Det är därför inaktuella uppgifter finns med. Oklart varför han la ut den.
Citera
2015-08-25, 18:59
  #20730
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Artikeln är några år gammal och har publicerats i Aftonbladet. Det är därför inaktuella uppgifter finns med. Oklart varför han la ut den.

Citat:
Ursprungligen postat av Lambertz
Jag kan inte gå i god för att polis och åklagare inte har begått fel. De har kanske ibland lett Bergwall framåt i berättelserna på ett alltför aktivt sätt och möjligen inte berättat allt för domstolen. Jag vet inte.
Men att utreda det när det var hans jobb att göra det passade inte. Då valde han hellre att istället ge polis och åklagare beröm.

Citat:
Ursprungligen postat av Lambertz
Men det intryck jag får är att processerna i grund och botten har genomförts på ett skickligt sätt.
Detta intryck fick han av allt att döma genom att prata med sina kompisar istället för att själv undersöka det.

Citat:
Ursprungligen postat av Lambertz
Och dessutom: Det är inte så säkert att de fel som begicks under det skede då Sture Bergwall dömdes var större än de fel som kan ha begåtts när han har frikänts.
Dock borde han förstå att det ena inte ursäktar det andra. Dessutom ser jag inte riktigt problemet med att någon som blivit fälld på felaktiga grunder även skulle råkas frikännas på felaktiga grunder. Huvudsaken är ju att han blir frikänd i det fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lambertz
Mycket behöver granskas och klaras ut. Det är bra om en utredning får gå till botten med det som hänt.
Mycket snack och lite verkstad med tanke på hans egen insats i direkt motsatt syfte.
Citera
2015-08-25, 19:38
  #20731
Medlem
Att Lambertz inte inser att han hade fel då han utredde quick-domarna är ju en sak som är obegriplig.
Men, och detta är ett stort men, som JK kan man inte gräva ned sig såsom Rådström hade tid och energi att göra.
Dylika fall kanske skulle ges åt andra inom domstolsväsendet med JK som huvudman i framtiden?


Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Men att utreda det när det var hans jobb att göra det passade inte. Då valde han hellre att istället ge polis och åklagare beröm.

Detta intryck fick han av allt att döma genom att prata med sina kompisar istället för att själv undersöka det.

Dock borde han förstå att det ena inte ursäktar det andra. Dessutom ser jag inte riktigt problemet med att någon som blivit fälld på felaktiga grunder även skulle råkas frikännas på felaktiga grunder. Huvudsaken är ju att han blir frikänd i det fallet.

Mycket snack och lite verkstad med tanke på hans egen insats i direkt motsatt syfte.
Citera
2015-08-27, 12:42
  #20732
Medlem
Jofs avatar
Evigheter sen jag var inne här, men nu har ju Bergwallkommissionen bröjat smältas här och var. Undrar om nån här har läst den i sin helhet?
Daniel Tarscys som ledde den har ju gott rykte som sansad och f.ö. helt iberoende av alla parter. Ojävig bl a i ergenskap av pensionär.

Får intryck att alla gjorde (lite - mycket) fel. Men just psykolger/psykoterapeuter var han ganska överseende mot. De handlade enligt det som var tidens "beprövade erfarenhet". Där kan bara efterklokheten var visare.
Men utrdare och domstolarna hade en självständig roll gentemot experterna och borde tänkt till lite mer. Så tolkar jag D.T. (I snbbtolkning).

Andra här som är mer inlästa kanske har uppfattat det annorlunda.

Som den erfarne person D T är så avslutar han med: Okritiskt grupptänkande förekommer hela tiden i vårt samhälle och liknande misstag kan mycket väl hända igen.
Något jag helhjärtat instämmer i.
Med tillägget att en orsak till detta är ett djupt rotat psykiskt behov av syndabockar. Judar, IS-medlemmar, muslimer, negrer, hottentotter, SD:are, kommunister, seriemördare, pedofiler, felparkerare etc etc

Känns ändå som EN DEL kan svalka ner sina upprörda känslor och lämna Bergwall, Christiansson, Utredare, Säter, domstolsväsendet m fl för den här gången?
Citera
2015-08-27, 18:53
  #20733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Artikeln är några år gammal och har publicerats i Aftonbladet. Det är därför inaktuella uppgifter finns med. Oklart varför han la ut den.
Tack för den uppgiften, det visste jag inte. Smått intressant att han publicerar gammalt material. Han kanske inte har något nytt att skriva?

Jag har misstänkt att GL har fått en munkavle från HD, som inte vill ha att han fortsätter att älta Quickhistorien i hans egenskap av justitieråd. Han kan ändå inte hålla käften och fortsätter älta Quickhistorien i egenskap av privatperson på sin egen blogg.

Om det finns en sådan munkavle, och han upprepar sådant som han skrivit som justitieråd, så kanske han gör bort sig ordentligt i HDs ögon.
Citera
2015-08-31, 17:36
  #20734
Medlem
https://kristinahultman.wordpress.com/

Det kanske postats tidigare?
Hultman skriver en hel del om Bergwall.
Citera
2015-09-02, 18:09
  #20735
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Seriedomar snarare än seriemördare skriver Svante Thorsell i Dagens juridik:

http://www.dagensjuridik.se/2015/09/...e-seriemordare

Tyvärr inte det mest välskrivna av debattinlägg, men det riktar ny välförtjänt kritik mot att kommissionen inte pekade mer på betydelsen av den felaktiga bevisvärderingen som domarna gjorde i rättegångarna mot Bergwall.
Citera
2015-09-02, 23:10
  #20736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Seriedomar snarare än seriemördare skriver Svante Thorsell i Dagens juridik:

http://www.dagensjuridik.se/2015/09/...e-seriemordare

Tyvärr inte det mest välskrivna av debattinlägg, men det riktar ny välförtjänt kritik mot att kommissionen inte pekade mer på betydelsen av den felaktiga bevisvärderingen som domarna gjorde i rättegångarna mot Bergwall.

Jag skrev om att det rörde sig om "seriedomar" för flera år sedan, där idioter tycker att andra idioters idiotier är prejudicerande!

Och därmed hade dessa rötägg som satt där och dömde i Qvickrättegångarna mage att bortse från seriös bevisprövning och väga rimliga tvivel till förmån för den åtalade.

(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

Det vidriga är att Lambertz inte fått sparken, och att ingen vågar ta debatt om domstolarna. För en dom är det enda som räknas, och domstolarna ska klara av skit från åklagare och advokater.

Denna sak visar att där rättsrötan bitit sig fast finns det inget att göra. De skyldiga skyddas av kollegor. Kommissionen var en intellektuell rapning som rättsväsendet, justitieministern och övriga politiker ignorerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback