2014-09-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Hade han uppträtt påverkad under Zelmanovits-rättegången så hade det självklart rapporterats av det stora pressuppbåd som var närvarande. Det finns inga sådana rapporter bland dom referat som jag sett, i stort sett alla stora tidningar var där.

Han fick extramedicinering inför rättegången i Piteå för att kunna hantera ångesten enligt journalerna.

"visar plågsamt väl vilket fabulerande den nedknarkade patienten Quick tilläts ägna sig åt."

Menar du att man skulle förbjuda honom att erkänna morden? På vilket sätt var han "nerknarkad" ?

Vid vallningarna fick han extramedicinering på grund av hög ångest, som t ex vid vallningen i Sundsvall 13 Mars 1993: I journalen står det hur han medicinerades. Från journalen:

13 mars (under "vallningen") "några attacker av stark oro", "en stark ångestattack", "tilltagande mycket stark ångest och tappar titt som tätt verklighetskontakten" (får bäras under armarna av dr. Fransson och dr. Persson) får därefter "mycket stark ångest och hyperventilerar" (får andas i plastpåse, och får 5 mg Stesolid) får hjälp av dr. Persson att "tolka känslorna" och därefter får han "en mycket kraftig ångestanfall med svåra bröstsmärtor/.../stark huvudvärk/.../hyperventilerar" (får andas i plastpåse och får mer Stesolid och 2 st. Citodon, efter en stund "svår ångest", "lyckas sova på hemvägen men plågas vid något tillfälle uppenbarligen av mardrömmar"

13 mars 1993: "Under den hemliga "vallningen" 13 mars får han 5 mg Stesolid + 1 st. extra Stesolid + 2 st. Citodon."

Min tro är inte att TQ virrade runt i rättssalen under rättegångarna och fick ångestattacker (jag får utgå från att domstolen i så fall hade reagerat). Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar. Knepigt att på plats ljuga ihop detaljer om brott man inte begått, t o m för en kreativ påhittare. När berättelsen sen är "framvärkt" (under terapi, förhör eller vallningar) är det värsta gjort. När patienten fått sin bekräftelse av skaran runt omkring honom ("-Bra gjort Sture, nu förstår vi, nu hänger det ihop!") är det sen bara att hålla fast vid den sista versionen som man fått bekräftat stämmer. Då behöver man bara jämn underhållsmedicinering för att klara vardagen och leverera slutstoryn t ex i domstol. Och denna underhållsmedicinering lär ju inte "synas utåt", den har ju till syfte att få patienten lugn och stabil och som sådan tedde han sig med all sannolikhet då han uppträdde i domstol. Då var han i kontroll, visste att hans story inte skulle bli ifrågasatt, den var ju redan godkänd av Seppo och Kvasten m fl.
Citera
2014-09-03, 10:55
Medlem
ezkash99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Game-Set-Match
Den som vet lite om matematik och sannolikhet undrar saklart hur Goran Lambertz raknat ut att Bergvall ar till 80% skyldig.

Kan vi fa se lite matematiska kalkyler fran GL?

Bergvall som tidigare var 98% skyldig (enligt Lambertz). En i valdigt precis angivelse

Vore kul hur GL (matematiskt) kom fram till den siffran. For han tog val inte siffrorna ur tomma intet!?

Tror inte vi far se nagra kalkyler utan GL skjuter fran hoften, som vanligt, frestas man att tillagga.

Vore kul om han falls for fortal.

Hans kalkyl är väl enkel... från 98% till 90% (Veckans brott special 21:00 in i klippet)
Så mkt anser han SBs erkännade vara värt. Övriga bedömare anser väl att det gick från 1% till 0%...
Citera
2014-09-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Nej, men jag räknar med möjligheten att han i nyktert tillstånd berättade en historia som var tillräckligt klar och sammanhängande för att tingsrätten skulle köpa den. Många i tråden anser ju att gubben inte har någon skuld i det hela utan att ansvaret ligger uteslutande på myndigheterna, bl.a. domstolarna. Pratet om medicinering och pajasliknande vallningar kommer från folk i tråden som definitivt inte var på plats. Och protokollet från en huvudförhandling tar ö.h.t. inte upp vad som sägs i förhör. Det står bara att förhör hålls med NN och att det finns på band mellan nr xxx och yyy på bandräknaren. Så jag menar verkligen att banden innehåller något som inte finns protokollfört.
Tack Bohlwinkel nu förstår jag din position bättre. Men jag håller med Clodius att Quicks personliga skuld inte är så jätteintressant. Den intressanta frågan är ju hur myndigheterna hanterat galningen och då inte i första hand utifrån ett ansvar för Quick utan för de anhöriga och för samhällintresset. Jag anser att det är en viktig distinktion då jag hört flera apologetiska jurister, jag menar inte dig nu, som slugt försökt göra detta till en fråga om ansvarsfördelning mellan Quick och myndigheterna. Tro det eller ej jag har t.o.m. hört någon jurist som talat om det som en tvist, alltså använt detta ord.

Sedan om man vill frita domstolen från ansvar, för att ha köpt dårens historier, vilket mycket väl låter sig göras, så måste det läggas någon annanstans.

Det du skrev om protkollet förvånar mig oerhört faktiskt. det är alltså så att man inte längre tar ett diskussionprotokoll ellerbifogar en transkription av det som sagts. har nämnden ingen text att läsa igenom när de belutar utan lyssnar de på band. Jag ifrågasätter inte det du säger jag undrar bara hur det fungerar.
Citera
2014-09-03, 13:09
Medlem
Stina-Linas avatar
Lika anmärkningsvärt är det väl att 15 pärmar (eller var det 14) gömdes undan på polishuset i Sundsvall (Seppo Ps rum) och inte kom fram förrän HR letade upp dem.De skulle också ha funnits med i rättegångarna väl???? Vad jag förstår emotsade de vd Ks åsikter och blev därför exkluderade?
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-09-03 kl. 13:59.
Citera
2014-09-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McEnzino
Bäste trådkollega! Om du ska slänga dig med fina termer bör du kanske sätta dig in i vad de innebär. Omedelbarhetsprincipen innebär inte att enbart förhör under rättegången vägs in som bevisning, utan också t ex videoupptagning avseende rekonstruktion av brottet/vallning på brottsplats (om den spelas upp under rättegången, vilket jag förstått det som att den gjorde - dock i kraftigt redigerad/vinklad version) utgör bevisning.

Men du missar min poäng; vi vet numer det vi vet om rättsskandalen Quick. Tror du att det varit korrekt att bevilja resningar samt upphäva TQ-domarna, eller tror du att det var fel (och att detta skulle kunna styrkas om det fanns fullständiga ljudband från förhören)?
(min fetning)

Ännu en gång visar du att dina juridiska kunskaper är under all kritik!

Vad som i dagligt tal kallas för rättegång är detsamma som huvudförhandling på juridiskt språk!

Förtydligande av OMEDELBARHETSPRINCIPEN
Citat:
uttrycker att endast vad som upptagits vid huvudförhandlingen utgör processmaterial, dvs de fakta som får beaktas vid avgörandet.

grundas på en allmän processprincip, som - i kombination med koncentrations- och muntlighetsprinciperna - infördes med nya RB och, för brottmålens del, framgår av RB 30:2.

innebär i praktiken bl.a. att förundersökningsmaterial (som huvudregel - för undantag se RB 36:16 st 2) inte är bevismaterial. Vad rätten får beakta är endast vad som framkommer vid huvudförhandlingen. Ett av motiven för denna regel är att bevisvärderingen befrämjas av att rätten med egna sinnen får ta del av bevisningen, t.ex. förhör, i omedelbar, oförmedlad form (principen om bevisomedelbarhet).
http://www.juridicum.su.se/process/bevis/principertabell/omedelbarhetsprincipen.htm
(min fetning)

RB 30:2
Citat:
2 § Om huvudförhandling har hållits, skall domen grundas på vad som förekommit vid förhandlingen. I domen får delta endast domare som varit med om hela huvudförhandlingen. Om ny huvudförhandling har hållits, skall domen grundas på vad som förekommit vid den. I fall som avses i 46 kap. 17 § andra meningen får domen grundas även på vad som har inhämtats efter huvudförhandlingen.
När ett mål avgörs utan huvudförhandling, skall domen grundas på vad handlingarna innehåller och vad som i övrigt förekommit i målet. Lag (1987:747)
https://lagen.nu/1942:740#K30P2S1
(min fetning)

RB 36:16 st 2, gäller inte, då det handlar om lag 2005:683

Utan dessa band vet vi vet inte exakt vad TQ berättade inför sittande rätt, eftersom att han haft tillgång till samtliga åtal, ca två veckor innan varje huvudförhandling började. I vilket syfte begärde han samtliga åtal i förväg?
Citera
2014-09-03, 15:58
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Lika anmärkningsvärt är det väl att 15 pärmar (eller var det 14) gömdes undan på polishuset i Sundsvall (Seppo Ps rum) och inte kom fram förrän HR letade upp dem.De skulle också ha funnits med i rättegångarna väl???? Vad jag förstår emotsade de vd Ks åsikter och blev därför exkluderade?

Det var väl hos Rikskriminalpolisen som pärmarna "glömdes bort" va? Och hittades när advokatnissarna Olsson och hans kollega Martin nosade upp allt. Med tanke på att du har ljugit och spridit så mycket dynga här i tråden så hoppas jag du förstår att vi inte bara kan lita på det du skriver.
Citera
2014-09-03, 16:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ja men jag kan väl inte svara för vad PS gör och inte gör!

Har någon här sagt att du ska ta ansvar för vad Pelle Svensson gör eller inte gör?
Citera
2014-09-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)

Ännu en gång visar du att dina juridiska kunskaper är under all kritik!

Vad som i dagligt tal kallas för rättegång är detsamma som huvudförhandling på juridiskt språk!

Förtydligande av OMEDELBARHETSPRINCIPEN
(min fetning)

RB 30:2
(min fetning)

RB 36:16 st 2, gäller inte, då det handlar om lag 2005:683

Utan dessa band vet vi vet inte exakt vad TQ berättade inför sittande rätt, eftersom att han haft tillgång till samtliga åtal, ca två veckor innan varje huvudförhandling började. I vilket syfte begärde han samtliga åtal i förväg?

Det verkar som att vi missförstår varandra, åtminstone jag förstår inte alls vart du vill komma med ditt resonemang. I brottmål förekommer endast huvudförhandling (vilken i och för sig i stora mål är uppdelad på flera rättegångsdagar). Så de vittnesförhör/ uppspelning av video över t ex vallning jag talar om har självfallet ägt rum på HUVUDFÖRHANDLINGSDAG I DOMSTOL.

I övrigt förstår jag inte varför du synes mena att det är något konstigt med att han fått åtalen i förväg. Det får ju alltid den tilltalade. Ett åtal är en ganska kort sammanställning över åklagarens gärningsbeskrivning samt vilken bevisning som åberopas av åklagaren. I en rättsstat får den tilltalade givetvis i förväg veta åklagarens gärningsbeskrivning och vad man ska försvara sig emot. Även hela förundersökningen, i vilken ska ingå allt för rättegången relevant material, får den tilltalade ALLTID del av. Den ska försvararen gå igenom med klienten i god tid inför huvudförhandlingen, samt ställning ska tas till om försvaret anser att förundersökningen behöver kompletteras i någon del, t e x med kompletterande förhör av någon. Så vad är det konstiga i detta fall?
Citera
2014-09-03, 16:38
Medlem
Citat:
(min fetning)

Kan du förklara varför pärmarna skulle ha funnits med i rättegångarna?
Åklagaren skulle, eventuellt, ha beaktat/tagit med vissa uppgifter i åtalen, men det är en annan sak
Citera
2014-09-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
(min fetning)

Kan du förklara varför pärmarna skulle ha funnits med i rättegångarna?
Åklagaren skulle, eventuellt, ha beaktat/tagit med vissa uppgifter i åtalen, men det är en annan sak
Det är alltså den saken som avses. Vilket de flesta begriper. Vi begriper även att när någon säger att de gömts undan så menar man att åklagaren ignorerad materialet i dem. Inte att de legat nergrävda i skogen. Sedan borde du nog skippa ordet eventuellt ovan.
Senast redigerad av severus 2014-09-03 kl. 17:06.
Citera
2014-09-03, 21:03
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Att Quick skulle vara utan individuell skuld tror jag ingen sansad bedömmare menar. (Skulle vara intressant med en länk till ett inlägg där denna tes drivs föresten.) Fast det är viktigt att understryka en sak: att mentalt instabila personer erkänner brott de inte begått är faktiskt inte så unikt som man kan få intrycket att en del tror - i själva verket är det inte så väldigt ovanligt om jag fattat saken rätt - exempelvis finns det en handfull erkännanden av Palmemordet som visat sig vara "falska".

Så att skuldbelägga Quick är möjligen intressant ur ett moralfilosofiskt perspektiv, men om vi skall de det politiskt/rättsligt så är han faktiskt mindre intressant - galningar som erkänner brott de inte begått kommer att dyka upp då och då - frågan är hur vård och rättsinstanser handskas med honom, och i detta fall gick det ju som bekant mycket illa. Där har det riktats kritik mot övermedicinering och dåligt genomförda svallningar - jag var inte där - visst - men efter vad jag läst och hört finns det tyngd i kritiken.

Så hur skall skulden fördelas? Vården, förundersökningsledaren, åklagaren - helt visst - de hade inte ett kritiskt synsätt på om TQ verkligen kunde ha begått morden, men även försvarsadvokaten har fått klä skott - något som i någon mån är orättvist eftersom han agerade efter sin klients önskemål. (Däremot är Borgströms agerade i fallet på senare år fullständigt oförsvarligt!) Själv har jag ju riktat kritik även mot domare och nämnd, då de inte tillräckligt ifrågasatte om Quick verkligen var skyldig.
Men det här har vi ju tragglat till leda. Den kriminelle pedofilens roll i sammanhanget är högst intressant i ett rättsligt perspektiv, inte minst nu när det börjar dra ihop sig till skadeståndsprocesser. Nog om det, jag orkar inte motivera detta en gång ytterligare.

Vad beträffar de inlägg du efterlyser hänvisar jag till S-L, Vresrosen, the Saint, Enzenn etc. etc. Men du anser kanske inte att dessa är sansade. I så fall är du och jag faktiskt överens för en gångs skull.
Citera
2014-09-03, 21:10
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Tack Bohlwinkel nu förstår jag din position bättre. Men jag håller med Clodius att Quicks personliga skuld inte är så jätteintressant. Den intressanta frågan är ju hur myndigheterna hanterat galningen och då inte i första hand utifrån ett ansvar för Quick utan för de anhöriga och för samhällintresset. Jag anser att det är en viktig distinktion då jag hört flera apologetiska jurister, jag menar inte dig nu, som slugt försökt göra detta till en fråga om ansvarsfördelning mellan Quick och myndigheterna. Tro det eller ej jag har t.o.m. hört någon jurist som talat om det som en tvist, alltså använt detta ord.

Sedan om man vill frita domstolen från ansvar, för att ha köpt dårens historier, vilket mycket väl låter sig göras, så måste det läggas någon annanstans.

Det du skrev om protkollet förvånar mig oerhört faktiskt. det är alltså så att man inte längre tar ett diskussionprotokoll ellerbifogar en transkription av det som sagts. har nämnden ingen text att läsa igenom när de belutar utan lyssnar de på band. Jag ifrågasätter inte det du säger jag undrar bara hur det fungerar.
Protokollet innehåller ingenting av det som sägs. Däremot förs minnesanteckningar av framförallt protokollföraren. Ett hästjobb och ofta svårtytt kludd. Idag spelas betydligt mer in av förhören än tidigare (90-talet t.ex.) då egentligen bara vittnesförhören bandades men inte t.ex. den tilltalades eller målsägandens berättelser.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2014-09-03 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in