2014-08-30, 13:33
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Varför skulle man inte kunna det? Sadistpedofilen och hans advokat hänvisar ju till att äcklet har åsamkats skada enligt den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna. Det finns flera olika ställen inom EU man kunde vänt sig till, som t ex Europeiska ombudsmannen, Europeiska kommissionen eller Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, men det kanske blir nästa steg för paret?
Kan vi sluta göra detta till en popularitetstävling?
Citera
2014-08-30, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
dvs GL borde ha hållit tyst

Sluta svamla!
Du har fortfarande inte besvarat min fråga, på vilka grunder anser du att "GL borde ha hållit tyst", inte haft rätt till den grundlagsskyddade yttrandefriheten. Det handlar inte om rätt eller fel, utan till ditt tydliga uttalande att GL, överhuvudtaget, inte haft rätt att uttala sig.

Yttrandefriheten gäller alla, oavsett tjänstetitel..

GL är "expert" på både yttrandefrihet och förtal.
Citera
2014-08-30, 14:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Sluta svamla!
Du har fortfarande inte besvarat min fråga, på vilka grunder anser du att "GL borde ha hållit tyst", inte haft rätt till den grundlagsskyddade yttrandefriheten. Det handlar inte om rätt eller fel, utan till ditt tydliga uttalande att GL, överhuvudtaget, inte haft rätt att uttala sig.

Yttrandefriheten gäller alla, oavsett tjänstetitel..

GL är "expert" på både yttrandefrihet och förtal.

Du borde veta att det är skillnad på ordet "borde" och "har inte rätt till". Jag hänvisar i övrigt till att det är inte jag eller du som beslutar utan anmälan prövas och vad resultatet blir uttalar jag mej inte om.
Citera
2014-08-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag vill tillägga att han faktiskt varit inblandad i rättsärendet och slarvat igenom det 2006. Så det är inte vemsomhelst som uttalat sej utan en person som suttit och utrett rättsfallet ett av dem i vart fall (Johan) skulle det visa sej på ett bristfälligt vis. Annars hade väl knappast resningar och frianden blivit av.

Det handlade om samtliga ärende. Men vilken myndighet skulle förfoga över så mycket personalresurser att möjliggöra en granskning av över 20 000 sidor handlingar plus ett stort antal videoband? Vad skulle JK gjort, hängt en skilt på dörren att det var stängt på obestämd tid (kanske 3-4 månader) pga ett omfattande granskningsärende?

Oavsett vad man anmäler och till vilken myndighet, man blir alltid uppmanad att göra en kortfattad beskrivning av händelsen. Att PS, som advokat, inte tänkt på detta är anmärkningsvärt!
Citera
2014-08-30, 16:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Det handlade om samtliga ärende. Men vilken myndighet skulle förfoga över så mycket personalresurser att möjliggöra en granskning av över 20 000 sidor handlingar plus ett stort antal videoband? Vad skulle JK gjort, hängt en skilt på dörren att det var stängt på obestämd tid (kanske 3-4 månader) pga ett omfattande granskningsärende?

Oavsett vad man anmäler och till vilken myndighet, man blir alltid uppmanad att göra en kortfattad beskrivning av händelsen. Att PS, som advokat, inte tänkt på detta är anmärkningsvärt!

Ja men jag kan väl inte svara för vad PS gör och inte gör!
Citera
2014-08-30, 18:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
zy45N skrev

Citat:
Ansökan måste väl bygga på någon avancerad tolkning av Europakonventionen, antar jag. För hur man ska kunna få skadestånd av staten för "kränkning" enligt skadeståndslagen för uttalanden som ett justitieråd har valt att göra i grundlagsskyddade medier är i alla fall för mig obegripligt.

Eftersom de senaste 10-15 åren JK (GL) stämt en enda gång, fallet Persbrandt/Expressen, är SB:s chanser obefintliga.

Det är även intressant i sammanhanget, att veta vem som kommer att betala advokatens kostnader för dessa insatser, då staten/allmänna inte står för kostnader för en civilrättsprocess

Det hela är ytterst märkligt. Thomas Olsson borde ju vara tillräckligt juridiskt kunnig för att förstå att stämningen är ett dödfött företag.

Handlar det om att den kriminella pedofilen är frustrerad över hur livet har blivit efter han släpptes ut? Att han mer eller mindre tvingat sin advokat att agera på något sätt? SB kanske trodde att media skulle stå i kö för att intervjua honom, att han skulle få sitta i diverse TV-soffor och gråta ut om sin tid på Säter och över alla kränkningar han tycker sig fått utstå.
Citera
2014-08-31, 11:28
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det hela är ytterst märkligt. Thomas Olsson borde ju vara tillräckligt juridiskt kunnig för att förstå att stämningen är ett dödfött företag.

Handlar det om att den kriminella pedofilen är frustrerad över hur livet har blivit efter han släpptes ut? Att han mer eller mindre tvingat sin advokat att agera på något sätt? SB kanske trodde att media skulle stå i kö för att intervjua honom, att han skulle få sitta i diverse TV-soffor och gråta ut om sin tid på Säter och över alla kränkningar han tycker sig fått utstå.
Jag tror att det mest handlar om att hämnas på GL. Visserligen kan det inte uteslutas att gubben vinner en förtalsprocess mot GL men oavsett utgången så måste GL genomlida en väldigt jobbig process där han de facto kommer att sitta svarslös eller göra bort sig genom svammel i stora avsnitt. GL har slagit in på en väg som han inte kan komma ifrån nu och det kommer inte att bli så svårt att dra honom rejält i smutsen när det verkligen kommer till ett skarpt läge i en domstol.
Citera
2014-08-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag tror att det mest handlar om att hämnas på GL. Visserligen kan det inte uteslutas att gubben vinner en förtalsprocess mot GL men oavsett utgången så måste GL genomlida en väldigt jobbig process där han de facto kommer att sitta svarslös eller göra bort sig genom svammel i stora avsnitt. GL har slagit in på en väg som han inte kan komma ifrån nu och det kommer inte att bli så svårt att dra honom rejält i smutsen när det verkligen kommer till ett skarpt läge i en domstol.

Det är orimligt att tala om hämnd i denna sak som rör viktiga juridiska begrepp, och det faktum att vi har ett gäng otäckingar som själva beskriver sig som ett gäng och kallar sig för Qvicksekten.

Hade Sverige varit en seriös rättsstat så hade vi haft lag som tagit ut ansvar för brott begångna på jobbet!

Med en sådan lagstiftning hade det funnits ett avskräckande moment där gänget hade haft vett att skämmas och hållit käft. För i en rättsstat hade konsekvensen för deras agerande, och särskilt Lambertz härjande gett långa fängelsestraff. Och dessutom allvarliga privatekonomiska konsekvenser där de skador de orsakar: hade de fått betala ur egen ficka, dessa äckel.

Man blir så trött på att självklara juridiska principer inte är självklara, när dessa personer som åtnjuter ett skydd av kollegor skyddas!

Det finns inga bortförklaringar som du kallar för hämnd, när en person som har farit illa driver en självklar och legitim sak i domstol.

Jag beundrar Sture Bergwalls tålamod, och advokatens mod och ihärdighet i denna sak. Det är verkligen ett gott exempel på att det finns en strimma rättskänsla inom advokatkåren!

Är inte kollegornas flathet på HD märkligt?

Vi har konstiga justitieråd, och det visar på hur det är ställt i rättsstaten, mer än något annat. För de borde ha rutit till för länge sedan. Och sett till att få bort Lambertz från HD och gett oss rättspraxis på hur vi ska hantera kollegor ur rättsväsendet som begår brott på jobbet och kränker enskilda medborgares grundläggande rättigheter. I stället för att som nu ständigt vägra prövningstillstånd i dessa frågor och låtsas som att alla kollegor sköter sig!
Citera
2014-08-31, 11:59
Medlem
Citat:

PS som advokat är inte den skarpaste kniven i lådan, men det betyder inte att det är rätt att driva process där en oskyldig döms för 8 mord han inte begått.

Men det är historia eller hur?

Nu blev det nya resurser och ny advokat!

För att få till resningar krävs en arbetsinsats som få ens är i närheten av då det är för otacksamt ekonomiskt.

Oavsett detta så var JK skyldig på sin månadslön att granska det han fick, och inte avfärda mängden dokument som rättshaveristiska!

En inställning som visar på en lättjefull och fördomsfull karaktär med oförtjänt flyt i karriären.
Citera
2014-09-01, 09:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Bohlwinkel skrev

Visst. Från: "BEGÄRAN OM ERSÄTTNING FÖR KRÄNKNING AV ART 6-2 EUROPAKONVENTION"

"Sammanfattningsvis menar Sture Bergwall att det framgår med all önskvärd tydlighet av
mailkorrespondensen att Göran Lambertz syfte är att så tvivel om resningsprocessernas
riktighet och att det ytterst grundar sig på hans ställningstagande i skuldfrågan, att
Göran Lambertz solidariserats sig med de som kan hållas ansvariga för de ursprungliga
utredningar som ledde fram till att Sture Bergwall dömdes för åtta mord,
att det är från
personer med en klar uppfattning om Sture Bergwalls skuld som Göran Lambertz
inhämtar de uppgifter han sedan publicerar och att Göran Lambertz medvetet använder
sig av insinuationer och halvsanningar för att uppnå sitt mål."

Den sinnessjuka pedofilen tycks glömma att det var han som erkände morden, att han skrev en bok där han ville framstå som Sveriges värsta seriemördare, att han gav intervjuer där han ville framstå som seriemördare till personer som skrev böcker och artiklar om det. Om äcklet nu stör sig över att någon tror att han kan vara skyldig till något av morden så får han ju skylla sig själv.

Det vore oerhört störande om sadistpedofilen fick en krona i ersättning. Anser jag i alla fall.
Citera
2014-09-01, 12:03
Medlem
Citat:
Visst. Från: "BEGÄRAN OM ERSÄTTNING FÖR KRÄNKNING AV ART 6-2 EUROPAKONVENTION"

"Sammanfattningsvis menar Sture Bergwall att det framgår med all önskvärd tydlighet av
mailkorrespondensen att Göran Lambertz syfte är att så tvivel om resningsprocessernas
riktighet och att det ytterst grundar sig på hans ställningstagande i skuldfrågan, att
Göran Lambertz solidariserats sig med de som kan hållas ansvariga för de ursprungliga
utredningar som ledde fram till att Sture Bergwall dömdes för åtta mord,
att det är från
personer med en klar uppfattning om Sture Bergwalls skuld som Göran Lambertz
inhämtar de uppgifter han sedan publicerar och att Göran Lambertz medvetet använder
sig av insinuationer och halvsanningar för att uppnå sitt mål."

Den sinnessjuka pedofilen tycks glömma att det var han som erkände morden, att han skrev en bok där han ville framstå som Sveriges värsta seriemördare, att han gav intervjuer där han ville framstå som seriemördare till personer som skrev böcker och artiklar om det. Om äcklet nu stör sig över att någon tror att han kan vara skyldig till något av morden så får han ju skylla sig själv.

Det vore oerhört störande om sadistpedofilen fick en krona i ersättning. Anser jag i alla fall.

Och DU tycks glömmmma, att en sådan sjuk Säterfånge skall man lyssna ytterst lite på , när "vården " pågår.

OM man gjort just så, hade det förmodligen aldrig blivit någon Kulig Qvick-såpa - Där en lång rad svenska oduglingar fick sina brallor nerdragna av........just denne " sinnessjuka pedofil" ....tänkvärt?
Citera
2014-09-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det kunde ha drabbat en mindre förtjänt person. Jag skulle faktiskt njuta av ett sådant skådespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in