Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Nej, men jag räknar med möjligheten att han i nyktert tillstånd berättade en historia som var tillräckligt klar och sammanhängande för att tingsrätten skulle köpa den. Många i tråden anser ju att gubben inte har någon skuld i det hela utan att ansvaret ligger uteslutande på myndigheterna, bl.a. domstolarna. Pratet om medicinering och pajasliknande vallningar kommer från folk i tråden som definitivt inte var på plats. Och protokollet från en huvudförhandling tar ö.h.t. inte upp vad som sägs i förhör. Det står bara att förhör hålls med NN och att det finns på band mellan nr xxx och yyy på bandräknaren. Så jag menar verkligen att banden innehåller något som inte finns protokollfört.
Att Quick skulle vara
utan individuell skuld tror jag ingen sansad bedömmare menar. (Skulle vara intressant med en länk till ett inlägg där denna tes drivs föresten.) Fast det är viktigt att understryka en sak: att mentalt instabila personer erkänner brott de inte begått är faktiskt inte så unikt som man kan få intrycket att en del tror - i själva verket är det inte så väldigt ovanligt om jag fattat saken rätt - exempelvis finns det en handfull erkännanden av Palmemordet som visat sig vara "falska".
Så att skuldbelägga Quick är möjligen intressant ur ett
moralfilosofiskt perspektiv, men om vi skall de det
politiskt/rättsligt så är han faktiskt mindre intressant - galningar som erkänner brott de inte begått kommer att dyka upp då och då - frågan är hur vård och rättsinstanser handskas med honom, och i detta fall gick det ju som bekant mycket illa. Där har det riktats kritik mot övermedicinering och dåligt genomförda svallningar - jag var inte där - visst - men efter vad jag läst och hört finns det tyngd i kritiken.
Så hur skall skulden fördelas? Vården, förundersökningsledaren, åklagaren - helt visst - de hade inte ett kritiskt synsätt på om TQ verkligen kunde ha begått morden, men även försvarsadvokaten har fått klä skott - något som i någon mån är orättvist eftersom han agerade efter sin klients önskemål. (Däremot är Borgströms agerade i fallet på senare år fullständigt oförsvarligt!) Själv har jag ju riktat kritik även mot domare och nämnd, då de inte tillräckligt ifrågasatte om Quick verkligen var skyldig.