Citat:
Ursprungligen postat av
Kimbo7
Tack, ja jag uttryckte mig lite slarvigt - jag menade främst att ingetdera kallas "sinnessjukdomar".
Sedan kan jag tycka att det är märkligt att "sadism" i utredningen
förväxlas med "uppsåt att döda".
Sadism är inte någon särskilt klart avgränsad diagnos, men i regel brukar det snarare användas för dem som finner njutning i att tillfoga lidande, att förnedra, kontrollera, det har inte nödvändigtvis med uppsåt att döda att göra. Rättspsykologi är överhuvudtaget ett ganska vagt område, det har inte minst det här fallet visat
SB:s beteende vid slutet av sextitalet betecknas inte längre som sadistiskt, men diagnosen pedofili kvarstår.
Det här är lite märkligt - nu verkar en del tyda på att SB fortfarande uppfyller kriterierna för pedofil läggning, men på det här stycket låter det som om en diagnos ställd såpass tidigt gäller för alltid (eller syftar "det ursprungliga underlaget" på patienten, så att det hålls öppet för en förändring?):
"När dessa kriterier en gång uppfylls är det strikt sett inte möjligt att avskriva diagnosen,
med mindre än att det ursprungliga underlaget förändras. Har man en gång uppfyllt kriterierna är det således så att diagnosen alltid gäller."
Nej, det finns ingen förväxling i YH:s granskning, möjligen var jag otydligt, då syftet varit förtydliga pedofilidiagnosen.
Citat:
Överläkare Yngve Holmstedt granskade utlåtandet å Socialstyrelsens vägnar, och delade inte Brundins uppfattning på vissa punkter. Holmstedt ansåg inte sannolikt att uppsåt att döda pojken förelegat, och ansåg inte att den sadomasochistiska komponenten hos Bergwall var större än hos ”andra sexuellt perverterade”. Holmstedt konstaterade att Bergwalls liv ”ända sedan prepuberteten präglats av svår sexuell problematik”, och att Bergwalls ångest delvis stammade ur den ”tvångsmässiga lusten att sexuellt vara samman med feminina pojkar i tidig pubertet”. Holmstedt bedömde inte huruvida pedofil var en korrekt diagnos, utan endast att Bergwall led av en ”psykisk abnormitet av så djupgående natur att den måste anses jämställd med sinnessjukdom”, varför Bergwall var ”i oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård”
(min fetning)
Sten Levander,
SB:s egen sakkunnig i förvaltningsrätten oktober 2013, bekräftade pedofilidiagnosen.
Citat:
Även psykiatriprofessor Sten Levander, som kallats av försvaret som expertvittne, menade att det sexuella intresse som Sture Bergwall under 25 år riktat mot barn mellan 12 och 14 år gamla
borde diagnosticeras som pedofili. Och att det finns ett sadistiskt inslag.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/rattspsykiatrisk-rora/
(min fetning)