2014-06-28, 21:47
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, alla parter i målet måste naturligtvis höras - men många verkar lika tysta som SB själv efter sin avgiftning - så de får väl höras genom allt skit de satt på pränt.

Det är inte alls säkert att Norells/Ståhles manuskript är skit rakt igenom. Eller att det inte säger något om Bergwall. Hur som helst så är det såpass omtalat nu att man hoppas att det blir publicerat eller läggs ut på nätet.
Citera
2014-06-28, 21:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du kan inte bevisa att kramperna inte ingick i Stures teaterföreställning. Han fick inte mer eller mindre än den mängd psykofarmaka som behovet krävde.
Konstigt att hans skådespelartalang överensstämde så väl med alla biverkningar; hur förklarar du det? - Menar du att han lurade GK att avgifta honom också - och sedan låg och fejkade i nio månader..?
Citera
2014-06-28, 21:49
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ja, det utlovade han 1 maj 2011:

https://web.archive.org/web/20110504082251/http://sturebergwall.wordpress.com/

Det är bra, och det borde han ha rätt att göra också.
Citera
2014-06-28, 21:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst men vi lever ju i mellanmjölkens land och alla som är något känner ju alla andra så att utredningen som Ask beställde ska ge något är helt uteslutet.

Dessutom var väl direktiven att några syndabockar skulle absolut inte pekas ut så att det kommer att bli en intet sägandes smörja dolt i vackra ord är helt klart, i alla fall enligt min erfarenhet av dylika ting.
Ja, att förvänta sig något annat än smörja är nog att hoppas för mycket. Det enda man kommer att kunna konstatera är att alla gjort så gott de kunnat, och om de gjort något annat så har de alla handlat i god tro.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Möjligen kommer de som avslöjat idiotierna vara på hugget men kommer de att få utrymme för att lägga fram sin sak?
Ja, annars tror jag att de skaffar sig det utrymmet på ett eller annat sätt.
Citera
2014-06-28, 21:56
Medlem
Kimbo7s avatar
Apropå diskussionen om ramar tidigare - de brukar inbegripa att man har en viss distans till patienten. Kärleksrelationer betraktas förstås som helt oetiska, men tät vänskap är inte heller så bra. Ur ett brev som SB publicerar i sin blogg (ska vara skrivet av en av terapeuterna på Säter, och det får man väl anta att det inte är förfalskat):

"Jag vet att du har dödat sex pojkar men det förändrar inte mina känslor för dig. Jag tycker lika mycket om nu som tidigare och det vill jag att du skall veta. Jag finns fortfarande kvar som din vän och du kan lita på mig till över 100%. Min förståelse för dig sviktar aldrig."

Det här är inte ok, det har gått över gränsen, terapeuten har lämnat sin roll och pratar om sina känslor för patienten. (Det finns något som heter överföring och motöverföring som en psykoanalytiker eller terapeut måste se upp med, och hen får aldrig betrakta patienten som sin förtrogna, berätta om egna erfarenheter tex. Streng verboten).
Citera
2014-06-28, 22:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Apropå diskussionen om ramar tidigare - de brukar inbegripa att man har en viss distans till patienten. Kärleksrelationer betraktas förstås som helt oetiska, men tät vänskap är inte heller så bra. Ur ett brev som SB publicerar i sin blogg (ska vara skrivet av en av terapeuterna på Säter, och det får man väl anta att det inte är förfalskat):

"Jag vet att du har dödat sex pojkar men det förändrar inte mina känslor för dig. Jag tycker lika mycket om nu som tidigare och det vill jag att du skall veta. Jag finns fortfarande kvar som din vän och du kan lita på mig till över 100%. Min förståelse för dig sviktar aldrig."

Det här är inte ok, det har gått över gränsen, terapeuten har lämnat sin roll och pratar om sina känslor för patienten. (Det finns något som heter överföring och motöverföring som en psykoanalytiker eller terapeut måste se upp med, och hen får aldrig betrakta patienten som sin förtrogna, berätta om egna erfarenheter tex. Streng verboten).

Det var ju så över hela linjen när det gäller de terapeuter som "behandlade" SB, Det är väl den anonymiserade terapeuten i Josefsson,s bok som har skrivit brevet?
Citera
2014-06-28, 22:04
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Det stämmer.Det var en vikarie som själv gick i terapi och inte hade färdig utbildning. Hon avslöjade att hon nu mindes övergrepp hon själv varit utsatt för (men om det var så vet inte jag) och blev mycket personlig i sina brev till SB. <<hon använde också honom för att bearbeta sina inre tankar och plågor verkliga eller påhittade låter jag vara osagt. Sånt får bara inte förekomma
Citera
2014-06-28, 22:05
Medlem
Citat:

Dödat sex pojkar? Förvirrande men syftar det på erkännanden som aldrig ledde till åtal kanske
Citera
2014-06-28, 22:09
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Dödat sex pojkar? Förvirrande men syftar det på erkännanden som aldrig ledde till åtal kanske

Ja det var det sannolikt det var väl bara drogsnack som hon liksom andra tog fasta på.De brevväxlade ju och det var väldigt personligt,hon hade inga gränser alls.Inte hon heller verkade det som.

Jag kan ju fundera över om hennes berättande förmerade hans? Det får vi aldrig veta
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-28 kl. 22:29.
Citera
2014-06-28, 22:12
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Tror du att han höll sig med vita dagar..? – Prof. AD har studerat hans journaler och bl.a. dragit slutsatsen att hans dissociativa beteende såsom depersonalisering och schizofrenliknande upplevelser berott på biverkningar av de läkemedel som han ordinerats under tiden för morderkännandena. – Han hade fri tillgång till benso och var konstant påverkad, dygnet om.
Så avd. drogtillförsel behöver nog inte stötas och blötas ytterligare: SB vanvårdades non-stop fram till en avgiftning som tog 9-10 månader i anspråk och bl.a. medförde att han minskade 30 kg i vikt.

Dagsdos enligt journalerna (och härutöver fick han tabletter ”efter behov”*):
6 st Stesolid, 5 mg/styck
4 st Xanor, 1 mg/styck (biverkningar i form av bl.a. ett självstympande beteende; SB har försökt skära sig själv)
1 prefill Stesolid, 10 mg/styck (ger bl.a. hallucinationer och har i stora doser tillförts SB intravenöst)
2 st Halcion, 0,75 mg/styck
2 st Rohypnol
6 st Treo comp
6 st Panacod

*Avgiftaren GK skrev i en journalanteckning 010425: Det har inte bara varit fråga om vanvård; att proppa i en tvångsintagen patient så mycket knark parallellt med en enfaldig tokterapi borde kunna rubriceras också som grov misshandel, våldtäkt och dråpförsök.

Du kanske skulle ta och läsa på lite vad grov misshandel, våldtäkt och försök till dråp egentligen är?
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2014-06-28 kl. 22:17.
Citera
2014-06-28, 22:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja den bilden tror ju inte jag på, bla tror jag journalisterna matade trollet Quick mer än vad tant Norell gjorde, men vi får enas om att inte vara ense.

Vad menar du med smörja, om utredarnas rapport?

Vad jag minns var det bara de norska morden han fick journalisters hjälp med. Undra just vad de har för uppklarade mord i Finland och Danmark man kan tänkas att han annars kunde ha erkänt.

Dessutom var dessa fall just ouppklarade, så det mesta var sekretessbelagt. Det betyder att journalisterna inte kunde ge SB mycket mer än uppslag till dessa brott. Det gjorde som vi vet inte så mycket, eftersom Penttinen mer än gärna bidrog till att fylla i luckorna. Minns de berömda "Tretton fel på tipset" SB åstadkom när han skulle beskriva mordet på Therese. Det som, när han insåg hur fel han hade, så fyndigt ändrade till en framkallningsprocess av ett negativ. Ska man skratta eller gråta?
Citera
2014-06-28, 22:20
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det stämmer.Det var en vikarie som själv gick i terapi och inte hade färdig utbildning. Hon avslöjade att hon nu mindes övergrepp hon själv varit utsatt för (men om det var så vet inte jag) och blev mycket personlig i sina brev till SB. <<hon använde också honom för att bearbeta sina inre tankar och plågor verkliga eller påhittade låter jag vara osagt. Sånt får bara inte förekomma
Nej, inte bara för patientens skull utan även för vikariens. Väldigt viktigt att upprätthålla de gränserna. Hoppas ändock att SB inte "hänger ut" flickebarnet. Allt det här handlar ju om människor. SB kan inte heller veta något om hennes berättelse stämmer eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in