2014-06-28, 22:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jaså, narkomanen ”blåste” Ståhle och hela rättsväsendet för att få tillgång till mer droger – och för att han gillade att bli behandlad som en kunglighet i klass med Säter-drottningen; handledarnas handledare MN:
https://sturebergwall.wordpress.com/2013/10/30/parentes-margit-norell-pa-besok/

Är det hela sanningen? - Drogerna bidrog till lögnerna och lögnerna gav honom mer droger. SB gav Säter vad Säter ville ha: en seriemördare. Seriemördaren var narkoman och fortsatte erkänna mord. Slutade han erkänna skulle han inte längre få obegränsad tillgång till droger; droger som också gjorde honom allt mer förvirrad och verklighetsfrånvänd. Narkomanen hamnade snart i ett inferno och såg ingen utväg; inte ens en nödutgång.

(Bla bla)

Se det så här. Ståhle blev blåst, oavsett av vem. Sen är det klart att SB satt och ljög och sålde ut sina påtända fantasier för mer droger och lite uppmärksamhet. Och som jag skrev förut fanns ingen annan möjlighet för honom annat än att fortsätta sin narkomani, när även all ansvarig vårdpersonal stod bakom det här missbruket. Men några inplanterade minnen klarade han ifrån. Antagligen just för att han så medvetet ljög.

Naturligtvis är det du skriver inte hela sanningen. Hela den här historien är väldigt invecklad, och vi har inte sett slutet på den.
Citera
2014-06-28, 22:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Det är inte alls säkert att Norells/Ståhles manuskript är skit rakt igenom. Eller att det inte säger något om Bergwall. Hur som helst så är det såpass omtalat nu att man hoppas att det blir publicerat eller läggs ut på nätet.

Jodå, det är helt säkert ren och skär smörja.

Vem äger detta manuskript. Finns det möjlighet att framtvinga något offentliggörande genom någon sorts rättsprocess eller dylikt. Vore oerhört intressant att ta del av det.
Citera
2014-06-28, 22:26
Medlem
Citat:
Tack, ja jag uttryckte mig lite slarvigt - jag menade främst att ingetdera kallas "sinnessjukdomar".
Sedan kan jag tycka att det är märkligt att "sadism" i utredningen förväxlas med "uppsåt att döda".
Sadism är inte någon särskilt klart avgränsad diagnos, men i regel brukar det snarare användas för dem som finner njutning i att tillfoga lidande, att förnedra, kontrollera, det har inte nödvändigtvis med uppsåt att döda att göra. Rättspsykologi är överhuvudtaget ett ganska vagt område, det har inte minst det här fallet visat
SB:s beteende vid slutet av sextitalet betecknas inte längre som sadistiskt, men diagnosen pedofili kvarstår.
Det här är lite märkligt - nu verkar en del tyda på att SB fortfarande uppfyller kriterierna för pedofil läggning, men på det här stycket låter det som om en diagnos ställd såpass tidigt gäller för alltid (eller syftar "det ursprungliga underlaget" på patienten, så att det hålls öppet för en förändring?):

"När dessa kriterier en gång uppfylls är det strikt sett inte möjligt att avskriva diagnosen, med mindre än att det ursprungliga underlaget förändras. Har man en gång uppfyllt kriterierna är det således så att diagnosen alltid gäller."

Nej, det finns ingen förväxling i YH:s granskning, möjligen var jag otydligt, då syftet varit förtydliga pedofilidiagnosen.

Citat:
Överläkare Yngve Holmstedt granskade utlåtandet å Socialstyrelsens vägnar, och delade inte Brundins uppfattning på vissa punkter. Holmstedt ansåg inte sannolikt att uppsåt att döda pojken förelegat, och ansåg inte att den sadomasochistiska komponenten hos Bergwall var större än hos ”andra sexuellt perverterade”. Holmstedt konstaterade att Bergwalls liv ”ända sedan prepuberteten präglats av svår sexuell problematik”, och att Bergwalls ångest delvis stammade ur den ”tvångsmässiga lusten att sexuellt vara samman med feminina pojkar i tidig pubertet”. Holmstedt bedömde inte huruvida pedofil var en korrekt diagnos, utan endast att Bergwall led av en ”psykisk abnormitet av så djupgående natur att den måste anses jämställd med sinnessjukdom”, varför Bergwall var ”i oundgängligt behov av sluten psykiatrisk vård”
(min fetning)

Sten Levander, SB:s egen sakkunnig i förvaltningsrätten oktober 2013, bekräftade pedofilidiagnosen.
Citat:
Även psykiatriprofessor Sten Levander, som kallats av försvaret som expertvittne, menade att det sexuella intresse som Sture Bergwall under 25 år riktat mot barn mellan 12 och 14 år gamla borde diagnosticeras som pedofili. Och att det finns ett sadistiskt inslag.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/rattspsykiatrisk-rora/
(min fetning)
Citera
2014-06-28, 22:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Wow, våldtäkt också!

Jag är väl bland dem som är lite skeptisk till uppgifterna om droger, Dåderman känns spontant som för "köpt" av försvarsadvokaten och Bergwall, och SB:s ingående fantasier även i skrift, affärssinnet, m.m, ger inte intrycket av ett nerdrogat vrak. Men det här är bara vaga misstankar om att historieskrivningen (hönan och ägget osv) inte stämmer, att den blivit friserad.
Jag ser fram emot den där rapporten, även om jag gissar att utredarna har ett helt omöjligt jobb.
Så småningom skulle det vara väldigt intressant att läsa en redogörelse av Ståhle: Quickaffären i backspegeln. Så uppriktig som möjligt, förstås. Oavsett om hon är en ondskefull korkskalle eller om hon har några andra kvaliteter. Bergwall har man ju redan hört en hel del från.

Hon är köpt. Köpt på riktigt alltså. Såsom sakkunnig av försvaret. Om hon nu inte jobbade gratis som Thomas Olsson. Nu har det inte någon betydelse då hon är skyldig att agera neutral i det här sammanhanget. Att hon skulle sälja ut sin auktoritet på området för några slantar, (vems slantar och varifrån, undrar man då), är tämligen uteslutet. Viktigast av allt är dock att ingen haft någon motsatt åsikt, eller haft någon invändning all. (Om vi bortser från anononyma skribenter på FB då.)
Citera
2014-06-28, 22:35
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nej, inte bara för patientens skull utan även för vikariens. Väldigt viktigt att upprätthålla de gränserna. Hoppas ändock att SB inte "hänger ut" flickebarnet. Allt det här handlar ju om människor. SB kan inte heller veta något om hennes berättelse stämmer eller inte.

Nu finns det ett allmänintresse av att veta vem det är. Var det inte så att hon är ett typexempel på inplanterade minnen av övergrepp enligt den norellska terapin?
Citera
2014-06-28, 22:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Nej, det finns ingen förväxling i YH:s granskning, möjligen var jag otydligt, då syftet varit förtydliga pedofilidiagnosen.

(min fetning)

Sten Levander, SB:s egen sakkunnig i förvaltningsrätten oktober 2013, bekräftade pedofilidiagnosen.
(min fetning)

Nej det var överhuvudtaget jag som yrade där: jag trodde för det första att begreppet sinnessjukdom var helt skrotat, men här står att hans mentala störning är såpass stor att den bör liknas vid sinnessjukdom. (En motvillig ursäkt till Bohlwinkel). Det andra kom jag på själv, efter att jag postat inlägget - d.v.s att sadism inte förväxlas med uppsåt att döda, i utredningen.
Citera
2014-06-28, 22:39
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu finns det ett allmänintresse av att veta vem det är. Var det inte så att hon är ett typexempel på inplanterade minnen av övergrepp enligt den norellska terapin?
Ingen aning.
Citera
2014-06-28, 22:41
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

(min fetning)

(min fetning)

Kl 15.54
Levander tillägger "Största risken för återfall anser Levander är Bergwalls sexuella läggning [B]i samband med missbruk."[/b] Han nämner inte vad jag kan se diagnosen

http://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/vard-eller-inte-dd-rapporterar-fran-forvaltningsratten
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-06-28 kl. 22:59.
Citera
2014-06-28, 22:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ingen aning.

Jag har för mig att det står någonstans i Josefssons bok, om någon har mer energi eller är mer intresserad änmig för tillfället.
Citera
2014-06-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Kl 15.54
'Men han tillägger "Största risken för återfall anser Levander är Bergwalls sexuella läggning i samband med missbruk."

http://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/vard-eller-inte-dd-rapporterar-fran-forvaltningsratten

Ja, då kan vi väl vara ense om att det är pedofil han är, till sin läggning. Det kan man vara och lägga band på sig, alla pedofiler kan inte vara inlåsta. Men det är ändå bedrägligt att Råstam tonar ner den biten så mycket.
Citera
2014-06-28, 22:51
Medlem
Citat:

(min fetning)

(min fetning)

Och den diagnosen fick han väl efter avgiftning?
Josefsson brukar säga att SB:s enda problem är Säter...
Citera
2014-06-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sa den grisdrogade sanningssägaren, vad har du för nivå på dina doser ikväll då?

När jag läser dina inlägg så tolkar jag det som att verkligheten är en sällsynt gäst hos dig, men om nu Göran Källberg reagerade på de nivåer som Bergwall hade vem fan hjälper dig?
Tagit 60mg stesolid, 2mg xanor i morse, ytterligare 2mg xanor under eftermiddagen, och är vid mina sinnens fulla bruk. Källberg kanske ansåg att det fanns andra nya vägar att gå i behandlingen, och medicineringen hade nog inte fungerat som det var tänkt från början. Jag behöver ingen hjälp, mina fyra läkare är väldigt duktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in