Citat:
JO var ett expertvittne och som sådant svarade han enbart på frågor - och säger att han hade förväntat sig att TQ:s försvarare skulle ha balanserat upp det hela genom att ställa frågor på materialet. (min fetning)
Du kritiserar speciell Appojaure-målet, dock har du inga synpunkter över kriminalkommissarie Jan Olssons(trots att han framförde svidande kritik 2003?) vittnesmål (s 16)
Du kritiserar speciell Appojaure-målet, dock har du inga synpunkter över kriminalkommissarie Jan Olssons(trots att han framförde svidande kritik 2003?) vittnesmål (s 16)
Citat:
Jan Olsson har i sitt vittnesmål inledningsvis berättat att han, som är placerad vid Rikskriminalpolisen, sedan hösten 1993 sysslat med ifrågavarande ärende beträffande sådant, som haft anknytning till platsundersökningen samt att han deltagit vad avser den tekniska delen vid slutförandet av förundersökningen efter att dessförinnan ha varit närvarande vid rekonstruktionen den 10 juli 1995.
Olsson har därefter i sitt vittnesmål kommenterat vissa av de tidigare omnämnda filmsekvenserna från videoupptagningen och i anslutning därtill som jämförelsematerial hänfört sig till ett antal i samband med brottsplatsundersökningen tagna fotografier (intagna i tingsrättens aktbilaga 38) avseende fyndplats och tältbilder, sovsäckar och kläder med förekomst av huggmärken, kokkärl m.m. i anslutning till tältet, tältets skador vid nocken, de döda makarnas läge och kroppsställning i tältet samt översiktsbilder av blodflöde
Han har vidare beträffande Quicks agerande vid rekonstruktionen anmärkt att Quicks uppgift om det läge i vilket kvinna hade sin arm inte överensstämmer med vad som framkom vid brottsplatsundersökningen men att detta kan ha sin förklaring i att Quick gjort sina iakttagelser av armens läge innan han enligt vad han själv uppgivit, drog kvinna mot sig. En annan bristande överensstämmelse var att Quick vid rekonstruktionen ville placera kvinna högre upp vid sidan om mannen i motsats till det läge, som kvinna låg i vid brottsplatsundersökningen.
I övrigt föreligger enligt Olsson, i allt väsentligt överensstämmelse mellan Quicks agerande och dennes uppgifter vid rekonstruktionen och å andra sida de faktiska förhållanden som brottsplatsundersökningen utvisade.
Olsson har i sitt vittnesmål avslutningsvis anmärkt såsom förvånansvärt att Quick visat sig kunna minnas så många detaljer kring ifrågavarande händelser
Olsson har därefter i sitt vittnesmål kommenterat vissa av de tidigare omnämnda filmsekvenserna från videoupptagningen och i anslutning därtill som jämförelsematerial hänfört sig till ett antal i samband med brottsplatsundersökningen tagna fotografier (intagna i tingsrättens aktbilaga 38) avseende fyndplats och tältbilder, sovsäckar och kläder med förekomst av huggmärken, kokkärl m.m. i anslutning till tältet, tältets skador vid nocken, de döda makarnas läge och kroppsställning i tältet samt översiktsbilder av blodflöde
Han har vidare beträffande Quicks agerande vid rekonstruktionen anmärkt att Quicks uppgift om det läge i vilket kvinna hade sin arm inte överensstämmer med vad som framkom vid brottsplatsundersökningen men att detta kan ha sin förklaring i att Quick gjort sina iakttagelser av armens läge innan han enligt vad han själv uppgivit, drog kvinna mot sig. En annan bristande överensstämmelse var att Quick vid rekonstruktionen ville placera kvinna högre upp vid sidan om mannen i motsats till det läge, som kvinna låg i vid brottsplatsundersökningen.
I övrigt föreligger enligt Olsson, i allt väsentligt överensstämmelse mellan Quicks agerande och dennes uppgifter vid rekonstruktionen och å andra sida de faktiska förhållanden som brottsplatsundersökningen utvisade.
Olsson har i sitt vittnesmål avslutningsvis anmärkt såsom förvånansvärt att Quick visat sig kunna minnas så många detaljer kring ifrågavarande händelser
JO hade varit åsyna vittne till att rekonstruktionen fått göras om; hur TQ först efter ett timslångt samtal med fhl SP kunnat agera mer i enlighet med vad man kommit fram till under utredningen; dessförinnan hade TQ gjort allt uppåt väggarna, bl.a. hade han inte vetat om att flera knivhugg träffat enbart den inre tältduken. - JO menar nu efteråt att utredarna efter den första domen varit fastlåsta och därefter inte kunnat ifrågasätta TQ. Vidare fäste han HR-stams uppmärksamhet på att TQ inte hade lämnat en enda uppgift som polisen inte redan känt till. Betr. den ”detaljkännedom” som domstolen skriver om tycks den inte ha dragit några mer uppseendeväckande slutsatser av denna uppgift från JO. Möjligen tog man det till intäkt på att TQ måste ha befunnit sig på platsen. – 1997 skrev JO i ett brev till Kvasten att han var djupt chockad över att åtal skulle väckas mot TQ för mordet på YL och att den verklige mördaren därigenom skulle gå fri.
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta?file=files/content/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig/DN-debatt%20Jan%20Olsson.pdf
Han var inget litet oskyldigt offer som "matades med narkotika" som vissa påstår.
Var har du fått det ifrån? Det jag skrev var: "Alltså, det var den kriminella pedofilen som krävde att bli extramedicinerad under vallningarna. Han var inget litet oskyldigt offer som "matades med narkotika" som vissa påstår.". Jag har inte skrivit ett ord om att ansvaret vilar på patienten, jag skrev bara att han inte var ett oskyldigt litet offer. Du är lika sinnessjuk som den kriminella pedofilen....