2007-09-05, 00:05
Medlem
psilocybinkubens avatar
Tjena allesammans har precis införskaffat mig min första growbox från 'fanten , har tömt vattnet efter 12h och ställt den under ett datorskrivbord bredvid en extern hårddisk som ger värme (Vet inte exakt vilken temperatur det är) Den har stått där i kanske 15h och det immar redan inuti plasten, några ansamlade vattendroppar syns även...

Till frågan med risk för att detta redan tagits upp...är detta normalt eller är det för hög luftfuktighet?
Citera
2007-09-05, 00:22
Medlem
piratkaptens avatar
Jag har själv aldrig kört i färdigköpt growbox, men för mig låter det helt normalt att det är imma.

För övrigt tycker jag att du borde skaffa en termometer (20 spänn på ica) och kolla så att temperaturen är någorlunda rätt.
Citera
2007-09-05, 07:25
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilocybinkuben
Till frågan med risk för att detta redan tagits upp...är detta normalt eller är det för hög luftfuktighet?
Låter normalt. Har aldrig hört om för hög luftfuktighet.
Citera
2007-09-05, 09:11
Bannlyst
Citat:

Det är förmodligen normalt, men bara tiden eller en hygrometer kan ge dig ett säkert svar. Om du inte skaffar en hygrometer men får cobweb, då kan du anta att luftfuktigheten var för hög. Vill du vara dösäker så är en hygrometer lösningen, köp den på Clas Olsson eller Jula eller nåt...

Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Låter normalt. Har aldrig hört om för hög luftfuktighet.

Det vore verkligen jättebra om du enbart postade när du har reell kunskap i frågan. Världsmästartiteln i svampodling på internet är alltid tillgänglig för dig, men grabben i fråga odlar säkert sin svamp IRL.
Citera
2007-09-05, 20:14
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Det vore verkligen jättebra om du enbart postade när du har reell kunskap i frågan. Världsmästartiteln i svampodling på internet är alltid tillgänglig för dig, men grabben i fråga odlar säkert sin svamp IRL.
Skrev låter och hört. De framgår tydligt att de var en gissning och inget annat. Om du läst mina tidigare inlägg så ser du att jag flertalet gånger sagt att jag inte vet något om svampodling. Jag odlar inte svamp. Att de är hög luftfuktighet i growboxarna och att de brukar "imma" står i den här tråden.
Citera
2007-09-05, 23:13
Medlem
joensas avatar
Citat:
Tjena allesammans har precis införskaffat mig min första growbox från 'fanten , har tömt vattnet efter 12h och ställt den under ett datorskrivbord bredvid en extern hårddisk som ger värme (Vet inte exakt vilken temperatur det är) Den har stått där i kanske 15h och det immar redan inuti plasten, några ansamlade vattendroppar syns även...

klart det ska imma. skiten bor i låda..
Citera
2007-09-08, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Skrev låter och hört. De framgår tydligt att de var en gissning och inget annat. Om du läst mina tidigare inlägg så ser du att jag flertalet gånger sagt att jag inte vet något om svampodling. Jag odlar inte svamp. Att de är hög luftfuktighet i growboxarna och att de brukar "imma" står i den här tråden.

Jag har läst dina tidigare inlägg, därav mitt engagemang när det gäller att tillrättavisa dig. Men, jag ska förtydliga vad jag menade:

Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Det vore verkligen jättebra om du enbart postade när du har reell kunskap i frågan.

Det vill säga, håll dig till ditt faktiska kunskapsområde samt lämna gissningarna hemma. Så enkelt. Du behöver inte fråga just mig varför, vem som helst i odlingsforat kan säkert stå till tjänst med det...
Citera
2007-09-09, 01:05
Bannlyst
har pratat med en som odlade svamp för ett par årsedan han berättade att om man skulle ha en bra odling, och det bässta att odla i var tryck kokat hästgödsel och då undrar jag om ngn har provat eller hört detsamma?
Citera
2007-09-09, 01:59
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundartugg
har pratat med en som odlade svamp för ett par årsedan han berättade att om man skulle ha en bra odling, och det bässta att odla i var tryck kokat hästgödsel och då undrar jag om ngn har provat eller hört detsamma?
Hästgödsel? Menar du hästbajs? I så fall så finns de dem som håller med.
Tryckkokat har jag också läst om.
Citera
2007-09-10, 08:59
Bannlyst
kanske blir att köra med det då för det e ju inte svårt att få tag på, har en kompis som har ett gäng hästar
Citera
2007-09-10, 14:39
Medlem
psilocybinkubens avatar
Boxen från fanten' har stått i 6 dagar nu och är i princip helt fylld av svampar (storleken 1-3mm )
Kommer nog gå undan härifrån och framåt...ska se om jag kan fixa en kamera vore kul att ladda upp lite bilder dag för dag.
Citera
2007-09-11, 21:56
Medlem
piratkaptens avatar
För sex dagar sedan krafsade jag ut mitt fina koloniserade substrat i en låda och täckte med jord/vermikulit-blandning.

Jag ser fortfarande inte ett smack av antydan till liv på jordytan.
Hur fort brukar ni se liv på jordytan efter det att ni inlett caseingfasen?

Edit:
Bör man vid denna tidpunkt låta odlingen stå i den rekomenderade temperaturen för fruktfas eller i den angivna kolonisationsfas-temperaturen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in