2008-08-20, 16:14
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
Nu har det börjat komma små svampar men också grönt/blått plus brunt på 2 kanter. Kan det vara mögel? Har hela tiden försökt hålla en hög luftfuktighet.

Sen undrar jag om det är mögel, kan man bara ta en kniv o skära bort det??
Har inte sett nåt av det grönblåa på svamparna + att det är väl ändå inte farligt att äta sån typ av mögel om det nu är det?

Snabba svar den här gången tack!!

Sen en gång för alla. Har läst olika varianter så vet inte vilken som stämmer. Ska man frysa in svampen färsk eller ska man torka den sen frysa in den?
Och torkningen, är det bara att torka den på papper eller ska man ha nån annan metod?

Hmm, vettefan om det är mögel. Dålig på det.. Kolla runt på lite bilder och jämför. Jo, det är farligt att äta mögel.. Väldigt farligt.

En gång för alla, fryser du in färsk svamp så blir det en härlig gegga när du tinar upp den. Således, torka den kruttorr och frys in! Du kan inte ta en bild på det du tror är mögel förresten?
Citera
2008-08-20, 16:16
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactzor
Själv har man lyckats pajja 10 growboxar i princip. jäj.. för hög luftfuktighet, jag är sämst.

Låt bli att spruta med blomspruta då? Vattnet som man slår i under de 12 första timmarna(som man sen slår ut) ska räcka.
Citera
2008-08-20, 16:37
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Hmm, vettefan om det är mögel. Dålig på det.. Kolla runt på lite bilder och jämför. Jo, det är farligt att äta mögel.. Väldigt farligt.

En gång för alla, fryser du in färsk svamp så blir det en härlig gegga när du tinar upp den. Således, torka den kruttorr och frys in! Du kan inte ta en bild på det du tror är mögel förresten?

http://tinypic.com/view.php?pic=2r2ce3a&s=4

Så där ser det ut nu. Om det är mögel kan jag skära bort det då och fortsätta som vanligt? Borde ju gå eller?
Citera
2008-08-20, 16:45
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:

Så där ser det ut nu. Om det är mögel kan jag skära bort det då och fortsätta som vanligt? Borde ju gå eller?

När det gäller mögel så säger då alla tips jag läst att det är säkrast att kasta skiten då möglet ofta spritt sig. Det är typ som med bröd, bara för att man skär bort det som syns så kan man ändå inte äta brödet (utan att må fördjävla dåligt)

Vad ahde du för temperatur p åvattnet du slog i?
Citera
2008-08-20, 16:57
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isolation
Vad jag vet så ska 22-23 grader funka alldeles utmärkt, och dina små älsklingar dyker snart upp ska du se

Hoppas verkligen det! Är inte hemam nu så kan inte kolla kitet förän imorrn... håll tummarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell Edison
Har du inte för lite vatten då?

Vatten?
Citera
2008-08-20, 17:06
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
När det gäller mögel så säger då alla tips jag läst att det är säkrast att kasta skiten då möglet ofta spritt sig. Det är typ som med bröd, bara för att man skär bort det som syns så kan man ändå inte äta brödet (utan att må fördjävla dåligt)

Vad ahde du för temperatur p åvattnet du slog i?

Okej så det är alltså mögel? Jag använde en vattenspruta, och vet inte vad det var för temp. Helvete alltså!
Citera
2008-08-20, 17:31
Medlem
RoomMushs avatar
Citat:

Det där ser tyvärr ut som mögel min vän…
Vet inte om det funkar att skära bort det, har du bara detta ”kitet” så kan det kanske vara värt ett försök annars skulle jag nog kasta den…

EDIT: Eller kasta den skulle jag nog säga. Dumt att riskera en förgiftning…
Senast redigerad av RoomMush 2008-08-20 kl. 17:35.
Citera
2008-08-20, 17:38
Medlem
Maxwell Edisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profet
Vatten?

Det måste vara hög luftfuktighet om det ska bli några svampar att tala om. Är det någon imma alls på locket och väggarna eller vad du har?
Citera
2008-08-20, 18:29
Medlem
Profets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell Edison
Det måste vara hög luftfuktighet om det ska bli några svampar att tala om. Är det någon imma alls på locket och väggarna eller vad du har?

Nerå luftfuktigtheten är det inga fel på
Citera
2008-08-20, 18:33
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoomMush
Det där ser tyvärr ut som mögel min vän…
Vet inte om det funkar att skära bort det, har du bara detta ”kitet” så kan det kanske vara värt ett försök annars skulle jag nog kasta den…

EDIT: Eller kasta den skulle jag nog säga. Dumt att riskera en förgiftning…

Jaha okej som jag trodde. Fan var inte min dag idag överhuvudtaget ändå så det kom fan inte som en överraskning det här heller...

Så även om jag skär bort det så kan det ha spridit sig till svamparna?

Har också en fråga ang. påsen. Följde inte med nånting som man kan stänga den med som boxen ska va i alltså. Är det meningen att påsen ska vara öppen eller stängd? För jag stängde den med en grej. Kan det va det som har gjort att det har blivit mögel?
Senast redigerad av Illuzionz 2008-08-20 kl. 18:45.
Citera
2008-08-20, 19:07
Medlem
RoomMushs avatar
Citat:

Ja, svampen suger näring ifrån hela mycelet.

Citat:
Har också en fråga ang. påsen. Följde inte med nånting som man kan stänga den med som boxen ska va i alltså. Är det meningen att påsen ska vara öppen eller stängd? För jag stängde den med en grej. Kan det va det som har gjort att det har blivit mögel?

Påsen ska vara stängd, men man ska vädra ur den ett par gånger om dagen så att svamparna får syre.
Citera
2008-08-20, 19:08
Medlem
TopC4Ts avatar
Citat:
Jaha okej som jag trodde. Fan var inte min dag idag överhuvudtaget ändå så det kom fan inte som en överraskning det här heller...

Påsen ska väl typ, vikas ihop bara? sen sätter man fast med ngt gem typ. Ett vik, och på med gemen.

Tja, alltså den kan ju ha kontaminerats när som helst. Såg du till att hälla ut allt vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in