2007-10-17, 10:47
Medlem
Salmons avatar
sammanfogar cannabinols tråd Vad är fel? med denna. då jag anser att det inte behöver en egen tråd.
pga. dateringen av postsen hamnade dom lite i oordning, ha överseende
Citera
2007-10-17, 15:45
Medlem
Zebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funf
Torkad svamp ligger på ~10% av originalvikten?
Hur torkar man bäst svamp och hur lång tid tar det?

Ofta är det så att den torkade svamp man köper, fårn elefanten eller liknande, ofta ligger på ca 10% av färska vikten, men det är för att de ofta har bättre torkmöjligheter än hemmaodlaren.
När jag torkar mina cubensis blir de snarare 20% av färska vikten...

Men dock undrar jag också hur bästa sättet för en vanlig "hederlig" (oh the irony...) hemmaodlare att torka? Mina försök med tidningspapper, toapapper och liknande har inte fungerat alltför bra, tagit lite för många dagar för min smak... >_<
Citera
2007-10-17, 15:48
Medlem
Zebastians avatar
Bruna "fibrer"?!

Nu har min första flush på min andra cubensis-box vuxit i 10 dagar, det är inte dags att skörda än dock.
Men jag har märkt att några av de mindre svamparna har fått en brunaktig färg på "fibrerna" precis under hatten. De ser friska ut i övrigt, så jag undrar om detta är något som är normalt eller om något gått fel? Har inte sett det på mina tidigare flushar...
De har vuxit under ca 23-24 graders värme...
Citera
2007-10-18, 12:37
Medlem
Jag har inte taperade burkar till mitt substrat, och det visade sig att råris är välldigt klibbigt..Kommer det bli stora problem att få ut det när burkarna är färdig koloniserade? Det är så klibbigt att det inte ens går att skaka om utan det är som en homogen massa.

Jag undra också ifall myceliet växer "inne" i burken eller bara längst kanterna?
Citera
2007-10-18, 14:47
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isse08
Jag har inte taperade burkar till mitt substrat, och det visade sig att råris är välldigt klibbigt..Kommer det bli stora problem att få ut det när burkarna är färdig koloniserade? Det är så klibbigt att det inte ens går att skaka om utan det är som en homogen massa.

Jag undra också ifall myceliet växer "inne" i burken eller bara längst kanterna?

Det gör inget, du får köra på caseingmetoden istället..
Då är det bara att gräva ut det med en steril sked.

Mycelet växer inte bara längs kanterna, utan igenom hela substratet.
Givetvis är det dock inte lika "puffsigt" inuti kakan,
Citera
2007-10-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drucerus
Den lär väll ruttna ganska så bra med tanke på den fuktiga miljön?

Hittade en metod, där man dissekerar ut en pytteliten bit, som man odlar i brunt-rismjöl, med H2O2 i..
Fast nu lyckas jag inte hitta den igen (j-vla internet..
Citera
2007-10-18, 15:50
Medlem
Edit: Varför man nu skulle göra det öht[/quote]

Dels om man hittat en mutant, som man vill klona,
har en odling blivit kontaminerat, kan man ta ut en bit av mycelet och börja om..
Slippa göra spor-prints,spor-spruta..
Citera
2007-10-20, 22:34
Medlem
Denoms avatar
Vart hittar jag hur jag torkar svampen?
Citera
2007-10-20, 22:38
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vart hittar jag hur jag torkar svampen?

Det finns en tråd om det nånstans.
För att sammanfatta den tråden lite snabbt:
Du lägger svamparna på en tidning i ett torrt och luftigt utrymme i ett par dagar.
När de är helt torra lägger du dem i en tät förpackning och stoppar in i frysen. (gärna tillsammans med en torrboll)
Citera
2007-10-22, 15:13
Medlem
Zebastians avatar
Dagens skörd, 81.5 gram, 15 dagar efter att första svampen visade sig...

http://imajr.com/Original.aspx?Id=1_364467
http://imajr.com/Original.aspx?Id=2_364468

De allra minsta lämnade jag kvar att växa till sig lite mer.

Men... jag är rätt missnöjd med mängden svampar. Förhållanden för dessa bebisar har varit ca 23-24 graders värme, ljus en stund nästan varje dag, så god syretillgång jag kunnat ha...
Hur kan jag förbättra det ännu mer, tips någon?
Citera
2007-10-22, 15:43
Medlem
piratkaptens avatar
Ja, det var fina svampar, men mängden var kanske inte den största.

Det kommer ju vanligtvis flushar tills dess att näringen i substratet är slut. Så troligen gör den lilla mängden svampar på första flushen att det fortfarande finns mycket näring kvar i substatet.
Detta resulterar antagligen i att nästa flush blir lite extra stor.
Citera
2007-10-22, 19:41
Medlem
Zebastians avatar
Fast min förra growbox motsvarade inte just den grejen, att det blir större flushar sen, den gav ganska få men ändå stora svampar livslängden igenom...

Men jag får väl hoppas ändå, försöker ju tjäna in så mycket jag kan på boxarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in