2007-06-18, 01:25
Medlem
Vecnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippen
ja med dränkt så menade jag att svampen fick för mycket vatten förlänge vilket i sin tur leder till att svampen dör i värsta fall.
dessutom ska du inte dränka svampen i 12 h du ska blötlägga den i 12 h.

men det 2500 menade var att du skulle ha postat tråden i drogodling och frågat där,då den delen av forumet är avsedd för just odling och folk med det intresset.

Varför jag funderade lite var för att i manualen stod det "Make sure that the substrate is completely under water. Now close the lid and let it stand for 12 hours". Var ju liksom därför jag "dränkte" den

Aja känns lite bättre efter lite feedback, med tålamodet är det lugnt. Brukar ju som sagt alltid ge en liten extra belöning.

Har jag kommit över större mängder har det varit ziplock och in i frysen så jag tänkte testa plastlåda men finns det egentligen något "bästa sätt" att förvara på eller bara en smaksak då båda är lika bra?
Citera
2007-06-18, 13:25
Medlem
LIPSILLs avatar
growbox...

Hällde ut vattnet efter 12 timmar satte den i påsen och den får litta ljus osv.. och det har gått ca 6 dagar och det ända ja får upp är lite vitt som sticker upp (mycel antar jag), vissa är knoppar som är vita typ som sticker upp lite men mer händer det inte och det står att om ca 7-10 dagar ska dom nästan vara mogna men jag har inte en ändaste svamp =/ vad kan va felet? tar gärna bilder o lägger upp om de behövs
Citera
2007-06-18, 13:32
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suki
Har ett lite problem, har köpt en growbox och fått en del svampar som blev ganska stora. Dock så hände det igår att jag råka tappa en grej på hela boxen när jag skulel flytta på den så en del svampar rycktes ur rötterna.
Tänkte plocka ur dom stora som har ryckts loss. Kan man lämna dom mindre som ryckts ut eller kommer dom bara börja mögla?

Vet faktiskt inte svaret på din fråga, men mitt tips är helt enkelt att bara plocka allting och invänta en ny flush
Citera
2007-06-18, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drucerus
Jag tror inte det är ngn större fara att dom stog i 24h, men det får d ju se sen hehe

Detdär vita lagret är bra, det är bara mycelet, inget du ska oroa dig för med anda ord.

ALLT ska sparas. Hatten och stjälken

Torka den först, sen ska den förvaras TORRT, MÖRKT och SVALT.. men frysen går bra, skit i hålen i lådan, bara det är mörkt torrt o svalt

Om 24h var dåligt för din låda visar sig, ha bara tålamod, och kom ihåg, det kan ta ett tag innan din svamp dyker upp (tog 2v för mig)

Hoppas det hjälpte

Instämmer helt här!!!
Svampen ska torkas istället, inget frysande av färsk svamp
Torka dom o förvara i zip locks i mörkt utrymme, håller många år!
Och som sagt hela svampen ska givetvis sparas, stammen inehåller lika mycket o ibland mer psilocybin än hatten, ofta blåfläckiga stammar!!

MVH Johan Hemo
Citera
2007-06-18, 19:51
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Instämmer helt här!!!
Svampen ska torkas istället, inget frysande av färsk svamp
Torka dom o förvara i zip locks i mörkt utrymme, håller många år!
Och som sagt hela svampen ska givetvis sparas, stammen inehåller lika mycket o ibland mer psilocybin än hatten, ofta blåfläckiga stammar!!

MVH Johan Hemo

du har inte tänkt på att när du torkar svampen så försvinner psilocinet i svampen och endast psylocybinet kvarstår typ. men om du vill bevara alla aktiva ämnen så går det utmärkt att frysa svampen, faktiskt ett av dom bästa sätten att förvara svamp på. och det är ingen fara med att svampen blir geggig när du tar ut den ur frysen .
Citera
2007-06-20, 02:27
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecna
Tänkte kolla om det finns någon med lite erfarenhet utav detta eftersom manuallen inte innehöll alla frågor jag har.

Till att börja med vet jag inte om jag gjorde bort mig från första början, den ska ju vara dränkt i 12 timmar men min stod i 24 timmar första gången. Är det helt okej eller kan det vara totalt kört? Ser ut att vara mestadels täckt av ett vitt lager utom längst upp och lite på vissa ställen men inte mycket.

Vad ska egentligen sparas, hatten och hela stjälken eller bara en bit av stjälken?

Är förvaringen bäst i en plastlåda med några hål i som man stoppar i frysen? Lite osäker själv eller om vissa sorter skall torkas först? Den ska väl vara mer potent när det är färsk? Men jag har ingen kunskap om det gäller för alla sorter...

Det är nog alla funderingar jag har för tillfället, dock mest orolig över att det stod 24 timmar i vatten

Skickar ditt inlagg till den klistrade traden om svampodling tillsammans med svaren.

/Mod
Citera
2007-06-23, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LIPSILL
Hällde ut vattnet efter 12 timmar satte den i påsen och den får litta ljus osv.. och det har gått ca 6 dagar och det ända ja får upp är lite vitt som sticker upp (mycel antar jag), vissa är knoppar som är vita typ som sticker upp lite men mer händer det inte och det står att om ca 7-10 dagar ska dom nästan vara mogna men jag har inte en ändaste svamp =/ vad kan va felet? tar gärna bilder o lägger upp om de behövs

Låt det stå ett tag till, dedär som är små knoppar kommer det bli svamp av, det tar alltid lång tid när man ska kicka igång sin låda.
Ha tålamod det kommer, tog lång tid för mig med.

Vad du än gör, pilla inte på något låt det vara..
Händer det inget på 2-3 veckor så var du nog inte tillräckligt steril med boxen och det har möglat. men det är rätt svårt att misslyckas med en growbox, jag var inte sådär jätteseril och jag fick ett utmärkt resultat

Hoppas nått händer i din box
Citera
2007-06-23, 23:34
Medlem
herr_mögels avatar
klor och väteperoxid

nån som vet var man kan (och till ett överkomligt pris) köpa väteperoxid och klor??
Citera
2007-06-24, 00:07
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr_mögel
nån som vet var man kan (och till ett överkomligt pris) köpa väteperoxid och klor??

väteperoxid köper man på apoteket, bara fråga i kassan så plockar dom fram de=)
Citera
2007-06-24, 15:03
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
väteperoxid köper man på apoteket, bara fråga i kassan så plockar dom fram de=)

Det brukar inte heller vara något problem att köpa ut 30%-ig väteperoxid..
Citera
2007-06-24, 21:44
Medlem
2500s avatar
Jag har en box, nu är 2 st svampar mögliga men resten ser fina ut?

Ska jag plocka de fina och slänga lådan?`Tror ni det kan vara farligt? Möglet ser ut som vanligt grönmögel.

fan vad tääääärt Jävla skit att jag slappade med steriliteten, Som med flickvänner, man passar upp dom mindre och mindre och tillslut får man skit för det Ajja har har fått mig en läxa iaf, synd att jag fick läxa över sommarlovet bara
Citera
2007-06-25, 01:00
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Jag har en box, nu är 2 st svampar mögliga men resten ser fina ut?

Ska jag plocka de fina och slänga lådan?`Tror ni det kan vara farligt? Möglet ser ut som vanligt grönmögel.

fan vad tääääärt Jävla skit att jag slappade med steriliteten, Som med flickvänner, man passar upp dom mindre och mindre och tillslut får man skit för det Ajja har har fått mig en läxa iaf, synd att jag fick läxa över sommarlovet bara

Sterilisera en kniv och försök skära bort det mögliga fast plocka dem svampar du har fått upp. Det kanske chockar mycelet, jag vet inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in