Citat:
Ursprungligen postat av Vecna
Tänkte kolla om det finns någon med lite erfarenhet utav detta eftersom manuallen inte innehöll alla frågor jag har.
Till att börja med vet jag inte om jag gjorde bort mig från första början, den ska ju vara dränkt i 12 timmar men min stod i 24 timmar första gången. Är det helt okej eller kan det vara totalt kört? Ser ut att vara mestadels täckt av ett vitt lager utom längst upp och lite på vissa ställen men inte mycket.
Vad ska egentligen sparas, hatten och hela stjälken eller bara en bit av stjälken?
Är förvaringen bäst i en plastlåda med några hål i som man stoppar i frysen? Lite osäker själv eller om vissa sorter skall torkas först? Den ska väl vara mer potent när det är färsk? Men jag har ingen kunskap om det gäller för alla sorter...
Det är nog alla funderingar jag har för tillfället, dock mest orolig över att det stod 24 timmar i vatten

Jag tror inte det är ngn större fara att dom stog i 24h, men det får d ju se sen hehe
Detdär vita lagret är bra, det är bara mycelet, inget du ska oroa dig för med anda ord.
ALLT ska sparas. Hatten och stjälken
Torka den först, sen ska den förvaras TORRT, MÖRKT och SVALT.. men frysen går bra, skit i hålen i lådan, bara det är mörkt torrt o svalt
Om 24h var dåligt för din låda visar sig, ha bara tålamod, och kom ihåg, det kan ta ett tag innan din svamp dyker upp (tog 2v för mig)
Hoppas det hjälpte