2007-06-10, 14:15
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grandman
nej de ä i boxen efter att ha fylt den med vatten o sen tömt den så som man ska så tycker jag de har blivit lite fläckar som ser oroande ut.. men jag av vaktar o ser va som händer.

om man får mögel växer de svampar ändå? o kan man äta dom isåfal om man torkar dom o typ gör te på dom eller nå sånt?
Är inte mögliga svampar!!!
Citera
2007-06-10, 14:32
Medlem
Ajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500

Man måste äta många mögliga svampar för att ta någon skada, även om det inte är något att rekomendera så är det inte direkt någon livsfara
Citera
2007-06-10, 22:11
Medlem
LIPSILLs avatar
hej ska beställa en låda snart och ja undrar om de finns några tips på förberedning inför små olyckor osv. typ om man ska skaffa väteperoxid för att förhindra mögel eller nått.
Citera
2007-06-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500

nä va inte mögel=) de blev 4st stora jävla svampar av andra flushen den största va 30 cm o vägde 50g totalt va flushen på 150g vilket jag ser som bra.. hoppas nästa skörd blir lika fin eller bättre=) har allfall beställt två låder till==) så man har så man klarar sig under hela sommaren

happy tripping foks
Citera
2007-06-13, 17:48
Medlem
Har ett lite problem, har köpt en growbox och fått en del svampar som blev ganska stora. Dock så hände det igår att jag råka tappa en grej på hela boxen när jag skulel flytta på den så en del svampar rycktes ur rötterna.
Tänkte plocka ur dom stora som har ryckts loss. Kan man lämna dom mindre som ryckts ut eller kommer dom bara börja mögla?
Citera
2007-06-17, 14:21
Medlem
Vecnas avatar
Growbox Cubensis

Tänkte kolla om det finns någon med lite erfarenhet utav detta eftersom manuallen inte innehöll alla frågor jag har.

Till att börja med vet jag inte om jag gjorde bort mig från första början, den ska ju vara dränkt i 12 timmar men min stod i 24 timmar första gången. Är det helt okej eller kan det vara totalt kört? Ser ut att vara mestadels täckt av ett vitt lager utom längst upp och lite på vissa ställen men inte mycket.

Vad ska egentligen sparas, hatten och hela stjälken eller bara en bit av stjälken?

Är förvaringen bäst i en plastlåda med några hål i som man stoppar i frysen? Lite osäker själv eller om vissa sorter skall torkas först? Den ska väl vara mer potent när det är färsk? Men jag har ingen kunskap om det gäller för alla sorter...

Det är nog alla funderingar jag har för tillfället, dock mest orolig över att det stod 24 timmar i vatten
Citera
2007-06-17, 15:19
Medlem
2500s avatar
Gå in i drog odling
Citera
2007-06-17, 15:34
Medlem
trippens avatar
läs på innan du köper svamp box. du har upenbarligen ingen erfarenhet av svamp eller svamp odling och du verkar inte ha tagigt reda på tillräkligt med info. det enda jag kan råda dig till är att läsa på lite, istället för att förvänta dig att få allt serverat på ett silverfat.

men för att svara på din fåga så har du troligen dränkt boxen, eller så kan du ha pillat med fingrarna i boxen och därmed förstört boxen med bakterier. och om det nu har klarat sig så kan det ta lite tid innan dom första svamparna kommer upp men efter dom har komigt upp så brukar det gå rätt snabbt
och se till att svamparna har en behalig tem typ 25-28c (brukar jag ha) .

torka hela svampen
tokad svamp förvaras bäst i ett mörkt svalt utrymme eller i frys i plast låda eller redlinepåse.
du äter hela svampen
Citera
2007-06-17, 16:06
Medlem
Vecnas avatar
Hittat lite olika men har nog kommit fram till att plastlåda med några hål och stoppa in i frysen ska vara bäst.

Var bara mest orolig över att den stod i 24 timmar första gången då jag missade tiden helt.

Trippen - Den ska ju vara dränkt i vatten i 12 timmar. När du säger att den troligen är dränk menar du då att den har fått "för" mycket vatten?

2500 - Inte hittat någon info gällande om den står längre än 12 timmar i vatten under drogodling, därför jag frågade. Tänkte om nån gjort samma sak och att det kanske skulle vara helt okej ändå eller om lite mer värme nån dag skulle motverka det hela eller vad som hellst egentligen, feedback från personlig erfarenhet var lite det jag var ute efter.
Citera
2007-06-17, 20:37
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecna
Hittat lite olika men har nog kommit fram till att plastlåda med några hål och stoppa in i frysen ska vara bäst.

Var bara mest orolig över att den stod i 24 timmar första gången då jag missade tiden helt.

Trippen - Den ska ju vara dränkt i vatten i 12 timmar. När du säger att den troligen är dränk menar du då att den har fått "för" mycket vatten?

2500 - Inte hittat någon info gällande om den står längre än 12 timmar i vatten under drogodling, därför jag frågade. Tänkte om nån gjort samma sak och att det kanske skulle vara helt okej ändå eller om lite mer värme nån dag skulle motverka det hela eller vad som hellst egentligen, feedback från personlig erfarenhet var lite det jag var ute efter.

ja med dränkt så menade jag att svampen fick för mycket vatten förlänge vilket i sin tur leder till att svampen dör i värsta fall.
dessutom ska du inte dränka svampen i 12 h du ska blötlägga den i 12 h.

men det 2500 menade var att du skulle ha postat tråden i drogodling och frågat där,då den delen av forumet är avsedd för just odling och folk med det intresset.
Citera
2007-06-17, 20:42
Medlem
bIZongs avatar
Skickar över tråden till drogodling /mod
Citera
2007-06-17, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vecna
Tänkte kolla om det finns någon med lite erfarenhet utav detta eftersom manuallen inte innehöll alla frågor jag har.

Till att börja med vet jag inte om jag gjorde bort mig från första början, den ska ju vara dränkt i 12 timmar men min stod i 24 timmar första gången. Är det helt okej eller kan det vara totalt kört? Ser ut att vara mestadels täckt av ett vitt lager utom längst upp och lite på vissa ställen men inte mycket.

Vad ska egentligen sparas, hatten och hela stjälken eller bara en bit av stjälken?

Är förvaringen bäst i en plastlåda med några hål i som man stoppar i frysen? Lite osäker själv eller om vissa sorter skall torkas först? Den ska väl vara mer potent när det är färsk? Men jag har ingen kunskap om det gäller för alla sorter...

Det är nog alla funderingar jag har för tillfället, dock mest orolig över att det stod 24 timmar i vatten

Jag tror inte det är ngn större fara att dom stog i 24h, men det får d ju se sen hehe

Detdär vita lagret är bra, det är bara mycelet, inget du ska oroa dig för med anda ord.

ALLT ska sparas. Hatten och stjälken

Torka den först, sen ska den förvaras TORRT, MÖRKT och SVALT.. men frysen går bra, skit i hålen i lådan, bara det är mörkt torrt o svalt

Om 24h var dåligt för din låda visar sig, ha bara tålamod, och kom ihåg, det kan ta ett tag innan din svamp dyker upp (tog 2v för mig)

Hoppas det hjälpte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in