2009-03-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
2dagar i rad ska nog inte vara nå problem, ingen märkbar toleransskillnad. Sist jag körde svamp 2dar i rad så gick det alldeles utmärkt, blev faktist lite för intensivt andra dagen.

Happy trippin

fan vilken trip! kollade på UFC o trippa samtidigt, wonderbar
Citera
2009-03-09, 00:14
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Är det nån som vet vilken cubensis det är som kommer upp om man köper growboxen som är färdig och man bara behöver fylla med vatten?
och ni som har provat den, är den mkt visuell osv?
Från elefanten då..:P

Peace - Stungen

Det verksamma ämnet är detsamma. Möjligen någon skillnad i styrka. Anledningen till att de olika sorterna beskrivs med olika attribut är för att ge en "måste köpa alla"-känsla.
Citera
2009-03-09, 11:34
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Är det nån som vet vilken cubensis det är som kommer upp om man köper growboxen som är färdig och man bara behöver fylla med vatten?
och ni som har provat den, är den mkt visuell osv?
Från elefanten då..:P

Peace - Stungen

Det ska vara mexicana svampisar från elefantens grow box, är dock inte helt säker.

Någon som kan bekräfta ?
Citera
2009-03-09, 15:01
Medlem
HasHBricKs avatar
Growboxhjälp för nybörjare!

Jag ska få hem min svamplåda från Elefanten vilken dag som helst nu och jag undrar helt enkelt följande:

Hur får man lättast fram temperaturen 20-25 grader för svampen? Vilka platser i lägenheten tror ni lämpar sig bäst till det? Är det viktigt att temperaturen uppnår 20-25 grader, eller klarar man sig på mindre? Och hur viktigt är det med belysning?
Citera
2009-03-09, 15:10
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasHBricK
Jag ska få hem min svamplåda från Elefanten vilken dag som helst nu och jag undrar helt enkelt följande:

Hur får man lättast fram temperaturen 20-25 grader för svampen? Vilka platser i lägenheten tror ni lämpar sig bäst till det? Är det viktigt att temperaturen uppnår 20-25 grader, eller klarar man sig på mindre? Och hur viktigt är det med belysning?

Att dra igång elementen lite varmare brukar ju underlätta när man vill få upp temperaturen. Osäker faktist hur viktigt det är, de växer ju mest optimalt runt 25grader men växer också vid runt 20, dock lite saktare. Har ingen aning om temperaturen påverkar potensen.
Ljus är inte alls viktigt, de behöver endast ljus för att växa åt rätt håll. Själv kör jag en liten vardagslampa 1meter ovanför grow boxen runt 5-8timmar per dag.
Citera
2009-03-09, 15:11
Medlem
Citat:

svårt o säga hur varmt du har det i olika platser i din lägenhet...

men badrum är väl oftast lite varmare, du bör iaf ha 20 och över det nånstans i din lägenhet tycker man... går att ställa boxarna i vanlig rumstemp, men då tar det bara lite längre tid för dom att växa
Citera
2009-03-09, 23:24
Medlem
HasHBricKs avatar
Hmm. Jag funderade på en grej. Om man har det rätt begränsat med värme i lägenheten, hur kan man på ett enkelt sätt fixa till värmen så den blir 25 grader? Hade tänkt att odla inne i en garderob med en taklampa. Tänkte alltså stapla massa grejer på varandra och ställa lådan längst upp, ungefär en meter ifrån taklampan. Tror ni att temperaturen kan bli bra om jag låter lampan stå på dygnet runt?
Citera
2009-03-10, 09:46
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Hmm. Jag funderade på en grej. Om man har det rätt begränsat med värme i lägenheten, hur kan man på ett enkelt sätt fixa till värmen så den blir 25 grader? Hade tänkt att odla inne i en garderob med en taklampa. Tänkte alltså stapla massa grejer på varandra och ställa lådan längst upp, ungefär en meter ifrån taklampan. Tror ni att temperaturen kan bli bra om jag låter lampan stå på dygnet runt?

Du ska inte ge dom mer än 8timmar ljus per dag. Som jag sa innan, de behöver endast ljus för att växa åt rätt hål...
Oroa dig inte för tempen, de växer oavsett :P

Du ska inte heller ha någon värmekälla i närheten av svamparna, alltså ska du inte placera lådan nära något element eller liknande.
Citera
2009-03-10, 09:57
Medlem
HasHBricKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Du ska inte ge dom mer än 8timmar ljus per dag. Som jag sa innan, de behöver endast ljus för att växa åt rätt hål...
Oroa dig inte för tempen, de växer oavsett :P

Du ska inte heller ha någon värmekälla i närheten av svamparna, alltså ska du inte placera lådan nära något element eller liknande.

Tack för hjälpen, nu går jag och hämtar lådorna och kör igång!
Citera
2009-03-12, 13:34
Medlem
r_i_z_l_a_s avatar
Hej.

Jag köpte en mushbag rye från elefanten + Equ Cubensis syringe.
Jag inokulerade påsen för 5 dagar sedan och kan inte påstå att jag ser någon förändring förutom att påsen svällt något.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av dessa "bags" och kan komma med tips om hur man går tillväga efter substratet är koloniserat?

Ska jag följa guiden och helt enkelt lägga på ett lager verminkulit och låta det växa, eller måste jag tänka på att tillföra fukt etc?

Jag har märkt tt det finns väldigt lite information om dessa "bags" förutom den guide som följer med...

Jag hoppas inte jag är allt för pinsam med mina frågor.

MvH
Citera
2009-03-12, 15:38
Medlem
r_i_z_l_a_s avatar
Fanns en "Den stora tråden" om påsarna (hur fan missa jag det..)
Citera
2009-03-12, 16:20
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_i_z_l_a_
Hej.

Jag köpte en mushbag rye från elefanten + Equ Cubensis syringe.
Jag inokulerade påsen för 5 dagar sedan och kan inte påstå att jag ser någon förändring förutom att påsen svällt något.

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av dessa "bags" och kan komma med tips om hur man går tillväga efter substratet är koloniserat?

Ska jag följa guiden och helt enkelt lägga på ett lager verminkulit och låta det växa, eller måste jag tänka på att tillföra fukt etc?

Jag har märkt tt det finns väldigt lite information om dessa "bags" förutom den guide som följer med...

Jag hoppas inte jag är allt för pinsam med mina frågor.

MvH
rent generellt så kan man säga att: mer fukt=större svampar. med detta menas givetvis inte substratets fuktighet utan luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in