2007-04-10, 02:40
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Varför då?
All näring svamparna behöver kommer från substratblandningen. Jordlagret är enbart för att skydda mot mögel

http://img355.imageshack.us/img355/7020/1330um2.jpg

Smaskens

Edit: Missupfattade, eller så har du gjort det "som substrat i casingen" stämmer inte så bra.

Nee det stämmer bra det, jag som skrev det lite virigt =P
vet inte vad jag menade men tror nog att jag menade att jorden skulle vara substratet

Vilken strain är det du odlar förresten?
Citera
2007-04-10, 13:15
Medlem
Ajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Nee det stämmer bra det, jag som skrev det lite virigt =P
vet inte vad jag menade men tror nog att jag menade att jorden skulle vara substratet

Vilken strain är det du odlar förresten?

Jo jag förstog det men duvet man vil ge myceliumet så mycket näring som möjligt för att få många och jämna flushar. Jord är inte särkillt näringsrikt tyvärr

Golden Teacher odlar jag och dom funkar bra tog mig till lvl2 nästan 3 på 15 svampar eller ~20g färskt.
Det första jag köper få jag får deg är en våg, det är nått som är säkert iallafall
Citera
2007-04-10, 14:32
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Jo jag förstog det men duvet man vil ge myceliumet så mycket näring som möjligt för att få många och jämna flushar. Jord är inte särkillt näringsrikt tyvärr

Golden Teacher odlar jag och dom funkar bra tog mig till lvl2 nästan 3 på 15 svampar eller ~20g färskt.
Det första jag köper få jag får deg är en våg, det är nått som är säkert iallafall

Haha vilken vrickad opioddröm jag hade imorse!
Drömde att jag skörde min plastback med likadana svampar som dina
Vaknade av att jag var fett hungrig på svamp
Fick bli lite arlas röda mjölk istället
Citera
2007-04-11, 12:31
Medlem
2500s avatar
Vissa av mina små cubensis har fått skrynkliga huvuden och ser ut att inte alls må någe bra ='(

Alltså det ser ut som att vissa håller på att dö, Medans andra är stora och friska
Visst dom växer olika fort men några värkar ha stannat i växten och får nästan svarta huvuden som är skrynkliga.

Ska jag plocka dom tycker ni? Så att de som ser friska ut kan växa vidare eller ska jag lämna rubb och stubb?
Citera
2007-04-11, 12:45
Medlem
Ajss avatar
Lämna allt, eller ta allt. Det tog 4 dagar från jag såg pins tills jag va tvungen att plocka dom.
Citera
2007-04-11, 14:37
Medlem
2500s avatar
Citat:
Lämna allt, eller ta allt. Det tog 4 dagar från jag såg pins tills jag va tvungen att plocka dom.
hmm men vissa säger att man ska skörda eftersom om vissa är allt för snabba.

Känns tärt att skörda när 3st har öppnat sig och 20 st bara är halvvuxna.

Men det blir väll totalt skörd nudå. Det växer en rackare under jorden alldeles vid kanten, ska jag fiffla upp honom eller? Annars är det risk för mögel
Citera
2007-04-14, 15:23
Medlem
Jaaaas avatar
Hej villken growbox tycker ni funkar bäst ? alltså snabbast med bäst skörd funderar på den från azurius hur lång tid tar den innan de första svamparna blir klara ?

Hur som hellst har ni hafft några problem med att få sakerna ifrån dem ( tull och liknande) är de saker de kan skicka till sverige helt lagliga ? ...
Citera
2007-04-15, 21:35
Medlem
Ajss avatar
Andra flushen på väg upp och delvis plockad!

Det är något konstigt grönt i en av burkarna som är mjukt och fuktigt, förmodligen beror det nog på att jag inte tog bort rötterna på svamparna riktigt innan jag dunkade dom
Det är inte mögel iallafall för det expanderar inte utan det ser bara ut som död/dålig svamp. Svamparna verkar dock inte lida men den lådan ligger en dag eller två efter den jag skördade idag.

Den första bilden tog ijag dag runt 13:00 och den andra är från ca kl 19

http://img58.imageshack.us/img58/9599/dsc00102ox0.jpg

http://img258.imageshack.us/img258/4141/dsc00106vw0.jpg
-Skördat och klart! Den som ligger uppochner utan hatt håller jag att ta ett print på.
inte värdens största skörd men det är ju mer svamp i den andra lådan

Edit:
Första bilden var så kass så jag tog om den här ser ni det gröna lite bättre.
http://img250.imageshack.us/img250/751/dsc00108dl4.jpg
Skörd imorgon på den eller på tisdag morgon om allt går som planerat.
Citera
2007-04-15, 22:59
Bannlyst
Nu är det så att en growbox från azarius med mexicana cubensis dimper ner i min brevlåda vilken dag som helst, jag är total nobb vad gäller svampodling. Det jag undrar är vad jag ska tvätta mig med innan jag rör boxen, måste jag koka vattnet som jag ska hälla i boxen innan eller kan jag ta direkt från kranen?, kan boxen stå på diskbänken tills det är dags att skörda?, ska jag tvätta rent diskbänken där den står flera gånger per dag?

Tacksamm för svar!

Fridens!
Citera
2007-04-16, 08:47
Medlem
Ajss avatar
Jag brukar iallfall tvätta händerna med alkohol och skölja av dom med h2o2 innan jag rör något som har med svamparna att göra.
Jag brukar även spraya runt med clorlösning eller h2o2 lösning med jämna mellanrum för att hålla möglet borta.

Det borde följa med instruktioner, men jag rekomenderar att du kokar upp vattnet och låta det svalna (För varmt vatten = död låda)

Även om du får mögel i lådan är svamparna inte farliga att äta sålänge inte själva svampen är angripen av mögel.
Dessutom måste man äta stora mängder mögel för att riskera att få cancer av det
Citera
2007-04-16, 11:08
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Jag brukar iallfall tvätta händerna med alkohol och skölja av dom med h2o2 innan jag rör något som har med svamparna att göra.
Jag brukar även spraya runt med clorlösning eller h2o2 lösning med jämna mellanrum för att hålla möglet borta.

Det borde följa med instruktioner, men jag rekomenderar att du kokar upp vattnet och låta det svalna (För varmt vatten = död låda)

Även om du får mögel i lådan är svamparna inte farliga att äta sålänge inte själva svampen är angripen av mögel.
Dessutom måste man äta stora mängder mögel för att riskera att få cancer av det

Vad är H202, väteperoxid eller?
Citera
2007-04-16, 13:38
Bannlyst
Google http://www.dentalfind.com/glossary/hydrogen_peroxide_h202.html

Edit: Tack för svaret! har dock ingen clorlösning att spraya med. får ta och torka rent med alkohol då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in