2006-07-04, 20:27
Medlem
chemeleons avatar
Kort fråga: Ungefär hur lång tid tar processen förberedelse till torkning / sporprint, i runda svängar? 2 månader?
Citera
2006-07-05, 21:53
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemeleon
Kort fråga: Ungefär hur lång tid tar processen förberedelse till torkning / sporprint, i runda svängar? 2 månader?

Säg en månads myceltillväxt vid bra förhållanden, sedan kanske två veckor innan du kan skörda första flushen.
Sedan är det bara att fortsätta låta fler flushar komma.

/chris
Citera
2006-07-06, 19:26
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Säg en månads myceltillväxt vid bra förhållanden, sedan kanske två veckor innan du kan skörda första flushen.
Sedan är det bara att fortsätta låta fler flushar komma.

/chris
Alltså minst två månader innan allt är klart? Ja, då måste jag vänta till efter flytten med andra ord :x
Citera
2006-07-09, 06:44
Medlem
REQ: Glasburkar till svampodling

Hej.

Jag skall nu följa den här manualen: http://knark.phreak.se/Drugs%20Archive/Psilocybin/Odling/Att%20odla%20Psilocybe%20Cubensis.htm , för att få lite flummums.

Nu undrar jag var man får tag på glasburkar till myceliefasen. Jag läste någonstans att man kan köpa små burkar med äpplemos billigt på närmsta lågpris-livs. Problemet är dock att de flesta syltburkar och dyl. är konstruerade så att glaset smalnar av uppe vid locket. Detta gör att det blir bökigare att göra kakmetoden. Även när man inte använder kakmetoden är vanliga syltburkar ofta sämre då man kan bli tvungen att krafsa ut myceliemassan med ett redskap och därmed öka risken kontemination (marginellt, men ändå).

Jag vill alltså ha tips på vart man kan finna smått kilförmade glasburkar med tätslutande lock som rymmer ca 3dl. Tar gärna tips på inköpsställen i Gbg.
Citera
2006-07-09, 09:57
Medlem
Men en casing ger mycket högre skörd än kakmetoden. Jag har aldrig sett glasburkar som inte smalnar av i Sverige, men vill du verkligen köra den metoden så kan man använda stora dricksglas med plast/alufolie över (spänn fast med gummiband).
Citera
2006-07-09, 15:43
Medlem
Kuyichis avatar
Infogat en tråd här / mod
Citera
2006-07-09, 19:50
Medlem
Jag är väl medveten om att kakmetoden inte ger samma avkastning. Anledningen till att jag vill göra den just nu är för att jag inte skall ha så mycket och för att jag vill slippa lukten av ugnsbakad blomjord. Dricksglas var en inte helt dum idé. Men jag skulle nog helst vilja ha riktigt lock till mina behållare.
Citera
2006-07-15, 14:33
Medlem
ManWithD_s avatar
Fråga:

Placeringen av growboxen, ska det vara helt mörkt eller ska stället vara ljust 24/7 samt, luktar färdigväxt svamp mycket?
Väldigt tacksam för svar

//ManWithD_
Citera
2006-07-15, 15:47
Medlem
semafors avatar
Growboxen ska stå så att den får lite indirekt solljus, enligt vanlig dygnsrytm då några lampor behövs inte.

Om du ska odla tryfflar (förmodligen inte) ska dessa stå i totalt mörker.
Citera
2006-07-17, 04:41
Bannlyst
Har 2 st grow boxes som jag köpte nånstans på nätet. Det är snart dags att skörda 4:e flushen så jag antar att dom sjunger på sista versen. Tänkte förstås försöka hålla lådorna vid liv så jag har varit smart nog att ta några spor-printar. Nu undrar jag: går det bra att använda samma kakor eller är det bättre att göra nya? Och isf hur gör man casings? Tacksam för svar!!

mvh//IsgrimnuR

*EDIT*

Nevermind. Jag ska kolla lite noggrannare på http://knark.phreak.se/Drugs%20Archive/Psilocybin/Odling/Att%20odla%20Psilocybe%20Cubensis.htm som nykvist postade. :P
Citera
2006-07-20, 00:36
Medlem
shockwaves avatar
Kan man inte använda ethanol som disinfektionsmedel för allting istället för att ha klorvatten och väteperoxid? Har läst dock att svampar tål väteperoxid medan möggel gör inte det, därimot lär ju ethanol döda sporerna ifall det kommer i kontakt med dem.. eller?

EDIT:
Hur är det med azarius nuförtiden? Läste ett inlägg från 2002 av en kille som fick jävla massa problem med tullen när han beställde nåra prints och en spruta därifrån. Det gick till tingsrätten. Men sen stog det också att deras packning av paket var inte särskillt diskret. Hur är det nu? Har någon haft problem? PM'a mig gärna...
Citera
2006-07-20, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shockwave
Kan man inte använda ethanol som disinfektionsmedel för allting istället för att ha klorvatten och väteperoxid? Har läst dock att svampar tål väteperoxid medan möggel gör inte det, därimot lär ju ethanol döda sporerna ifall det kommer i kontakt med dem.. eller?

Varför inte använda väteperoxid-lösning (sårtvätt 3%)? Kostar några tior på Apoteket. En flarra klorin är väl inte så himla mycket dyrare?

Håll dig till väl beprövade metoder som fungerar och lägg ner tankarna på ethanol Drick skiten istället vettja haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in