Håller på att skaffa fram allt jag behöver för att börja odla svamp nu, sporavtryck är påväg i posten (köpte ett par Cubensis Ecuador från elephantos). Vermikulit, brf, spruta, hemmafixat terrarium osv är allt också inhandlat men jag har svårigheter med att hitta glasburkar som passar för en vanlig PF-tek. Runt 3 dl och utan avsmalnande topp med metall-lock hittar jag inte i någon affär runt mig, om någon här har ett tips på var man kan hitta detta i Malmötrakten så skriv gärna.
Har ett par andra alternativ om jag inte hittar sådana någonstans. Har hittat dessa:
https://www.granit.com/product.html/glasburk-svart-lock-05l?category_id=169 men de ligger ju då på en halvliter och har plastlock. Har läst en del och sett att man kan använda större burkar även för en kakodling men att det inte är rekommenderat då mycelet tar längre tid på sig att kolonisera hela burken och att risken för kontamination då blir större. Rent spontant tänker jag då på folk som koloniserar hela literburkar för att sedan blanda ihop det koloniserade spannmålet med annat substrat och odla i lådor. Då bör ju kontaminationsrisken vara ännu större? Är det så att det helt enkelt inte är rekommenderat för nybörjare att använda burkar större än 2,5-3dl men när man lärt sig konsten lite så är det ok?
Sedan plastlocket, jag antar att det inte borde gör någon skillnad om det är plast eller metallock så länge man kan göra hål i det och sårtejpen fäster på plasten, jag kan ha fel och rätta mig gärna isånafall.
Mitt sista alternativ är ju då att köpa från nätet men undviker gärna detta då det blir struligt med mängden burkar jag tänker köpa. Fast har ni något tips på en bra hemsida som säljer något liknande burkarna jag letar efter så skriv, (helst inrikes).
Tack för svar osvosv