2017-02-11, 15:15
Medlem
Nä men är dom mindre potenta nu?
Skulle man trippa på dom nu?
Senast redigerad av Shamanerna 2017-02-11 kl. 15:48.
Citera
2017-02-12, 12:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamanerna
Nä men är dom mindre potenta nu?
Skulle man trippa på dom nu?

Nä inte mindre potenta, men en större svamp ger ju starkare rus för den innehåller mera, typ som att dricka en snaps vs en kvarta, same same fast diffrent. Trippa går men hur kraftfull tripp vill du ha? En bra våg är nödvändigt vid svampodlande. om du väger upp 2g med små svampar eller en enda svamp som väger 2g så ger det generellt liknande rus yes.

Varför vill du inte vänta? Jag brukar tom plocka ur dom svamparna som växt klart & låta resten växa till sig, har man otur så släpper den färdiga svampen ifrån sig sporer & då blir det skitigt i boxen, det gör nödvändigtvis inget men hört att dom tappar viss potens om den hinner släppa sporerna. Men är man inne & gräver i boxen innan så måste man vara extremt försiktigt med hygienen, jag tvättar alltid med stark handrengörings sprit innan petande i boxen & såklart vamrt vatten & tvål innan spritning av händer.
Citera
2017-02-12, 17:53
Medlem
NotReally...s avatar
Håller på att skaffa fram allt jag behöver för att börja odla svamp nu, sporavtryck är påväg i posten (köpte ett par Cubensis Ecuador från elephantos). Vermikulit, brf, spruta, hemmafixat terrarium osv är allt också inhandlat men jag har svårigheter med att hitta glasburkar som passar för en vanlig PF-tek. Runt 3 dl och utan avsmalnande topp med metall-lock hittar jag inte i någon affär runt mig, om någon här har ett tips på var man kan hitta detta i Malmötrakten så skriv gärna.
Har ett par andra alternativ om jag inte hittar sådana någonstans. Har hittat dessa: https://www.granit.com/product.html/glasburk-svart-lock-05l?category_id=169 men de ligger ju då på en halvliter och har plastlock. Har läst en del och sett att man kan använda större burkar även för en kakodling men att det inte är rekommenderat då mycelet tar längre tid på sig att kolonisera hela burken och att risken för kontamination då blir större. Rent spontant tänker jag då på folk som koloniserar hela literburkar för att sedan blanda ihop det koloniserade spannmålet med annat substrat och odla i lådor. Då bör ju kontaminationsrisken vara ännu större? Är det så att det helt enkelt inte är rekommenderat för nybörjare att använda burkar större än 2,5-3dl men när man lärt sig konsten lite så är det ok?
Sedan plastlocket, jag antar att det inte borde gör någon skillnad om det är plast eller metallock så länge man kan göra hål i det och sårtejpen fäster på plasten, jag kan ha fel och rätta mig gärna isånafall.
Mitt sista alternativ är ju då att köpa från nätet men undviker gärna detta då det blir struligt med mängden burkar jag tänker köpa. Fast har ni något tips på en bra hemsida som säljer något liknande burkarna jag letar efter så skriv, (helst inrikes).
Tack för svar osvosv
Citera
2017-02-18, 16:18
Medlem
Någon som vet vad en "mellanstor" färsk cubensis väger? Alltså "otorkad".
Citera
2017-02-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotReally...
Håller på att skaffa fram allt jag behöver för att börja odla svamp nu, sporavtryck är påväg i posten (köpte ett par Cubensis Ecuador från elephantos). Vermikulit, brf, spruta, hemmafixat terrarium osv är allt också inhandlat men jag har svårigheter med att hitta glasburkar som passar för en vanlig PF-tek. Runt 3 dl och utan avsmalnande topp med metall-lock hittar jag inte i någon affär runt mig, om någon här har ett tips på var man kan hitta detta i Malmötrakten så skriv gärna.
Har ett par andra alternativ om jag inte hittar sådana någonstans. Har hittat dessa: https://www.granit.com/product.html/glasburk-svart-lock-05l?category_id=169 men de ligger ju då på en halvliter och har plastlock. Har läst en del och sett att man kan använda större burkar även för en kakodling men att det inte är rekommenderat då mycelet tar längre tid på sig att kolonisera hela burken och att risken för kontamination då blir större. Rent spontant tänker jag då på folk som koloniserar hela literburkar för att sedan blanda ihop det koloniserade spannmålet med annat substrat och odla i lådor. Då bör ju kontaminationsrisken vara ännu större? Är det så att det helt enkelt inte är rekommenderat för nybörjare att använda burkar större än 2,5-3dl men när man lärt sig konsten lite så är det ok?
Sedan plastlocket, jag antar att det inte borde gör någon skillnad om det är plast eller metallock så länge man kan göra hål i det och sårtejpen fäster på plasten, jag kan ha fel och rätta mig gärna isånafall.
Mitt sista alternativ är ju då att köpa från nätet men undviker gärna detta då det blir struligt med mängden burkar jag tänker köpa. Fast har ni något tips på en bra hemsida som säljer något liknande burkarna jag letar efter så skriv, (helst inrikes).
Tack för svar osvosv
Pf tek passar bäst med 250ml burkar eftersom den blir lagom snabb och hela hinner koloniseras. Ju större burkar desto längre tid vilket ökar kontaminationsrisken. Större burkar med brf hinner oftast inte koloniseras helt utan det växer svamp i burken istället. Anledningen är vermikuliten som tvingar snabbare frukting. Bästa du kan göra är att använda vanliga dricksglas som burkar. Du behöver ingen sårtejp eftersom vermikuliten fungerar som ett skyddande lager mot kontaminationer, endast folie på toppen räcker. Det mesta du kan få ut av kakor är ungefär 4-5g totalt. Men eftersom du arbetar med multiapore är det svårt att veta.
Citera
2017-03-03, 15:09
Medlem
Dimethyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotReally...
Tack för svar osvosv
Ett bud är att kolla i affären när du handlar... det är stor chans för att dem har passata, inlagd gurka, rödbetor osv. i en passande glasburk
Citera
2017-03-06, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimethyl
Ett bud är att kolla i affären när du handlar... det är stor chans för att dem har passata, inlagd gurka, rödbetor osv. i en passande glasburk

Jag behöver hjälp med mitt growkit..
när fasen ska jag plocka första flushen? Första gången jag gör detta.. tycker svamparna är stora nu och jag läste någonstans att jag ska plocka dem precis innan den svarta hinnan släpper mellan hatten och stammen?

Growkitet har stått i påsen sedan 24/2..
och när jag plockat dem, är det bara göra om proceduren igen med att hälla i vatten till kanten och sätta på locket - låta stå i 10-12 timmar å sen börja om helt enkelt?

Ska man plocka alla direkt - även de små?

Hjääälp en förvirrad tjej här 😬
Citera
2017-03-06, 22:32
Medlem
Dimethyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niktiacourse
Jag behöver hjälp med mitt growkit..
när fasen ska jag plocka första flushen? Första gången jag gör detta.. tycker svamparna är stora nu och jag läste någonstans att jag ska plocka dem precis innan den svarta hinnan släpper mellan hatten och stammen?

Growkitet har stått i påsen sedan 24/2..
och när jag plockat dem, är det bara göra om proceduren igen med att hälla i vatten till kanten och sätta på locket - låta stå i 10-12 timmar å sen börja om helt enkelt?

Ska man plocka alla direkt - även de små?

Hjääälp en förvirrad tjej här 😬

Du läste rätt... ta dem precis före/efter hinnan släppt. Bara du gör det innan dem släpper sporerna är det ok =) Sen som sagt, blötlägga det i 10-12tim och börja om. Inte svårare än så Men kom ALLTID ihåg hygienen! Ta bara dem som är klara och låt dem andra växa färdigt, om du kan.

Lägg gärna upp en bild så vi får se
Citera
2017-03-24, 20:22
Medlem
OK, är nu inne på dag 4 sen jag startade min growbox från SupaGro och det har inte hänt ett skit. Ser Absolut ingen skillnad från dag 1 och jag undrar om det ska vara så här. Har hört att de ska ta en vecka ungefär innan pins börjar visa sig så det är ju ett antal dagar kvar.

Boxen står på golvet i ett rum som är 23 grader varmt, och får indirekt solljus på sig hela dagen då solen är uppe och sedan lite ljus från lampor på kvällen. Jag sprayar den med 3 sprays två gånger om dagen och luftfuktigheten är så hög den kan vara utan att all kondens rinner ner från sidorna. Gör jag något fel eller borde pinsen börja visa sig snart?

Kan vara värt att tillägga att detta är mitt första försök till att odla svamp någonsin så ursäkta om jag låter efterbliven.
Citera
2017-03-27, 17:36
Medlem
Dimethyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasnikov
OK, är nu inne på dag 4 sen jag startade min growbox från SupaGro och det har inte hänt ett skit. Ser Absolut ingen skillnad från dag 1 och jag undrar om det ska vara så här. Har hört att de ska ta en vecka ungefär innan pins börjar visa sig så det är ju ett antal dagar kvar.

Boxen står på golvet i ett rum som är 23 grader varmt, och får indirekt solljus på sig hela dagen då solen är uppe och sedan lite ljus från lampor på kvällen. Jag sprayar den med 3 sprays två gånger om dagen och luftfuktigheten är så hög den kan vara utan att all kondens rinner ner från sidorna. Gör jag något fel eller borde pinsen börja visa sig snart?

Kan vara värt att tillägga att detta är mitt första försök till att odla svamp någonsin så ursäkta om jag låter efterbliven.
Nej du kan vara lugn. Brukar ta 1-2 veckor innan det händer något var själv rätt fundersam på om jag hade gjort fel första gången... men när dem kom så gick det på bara några dagar
Citera
2017-04-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimethyl
Nej du kan vara lugn. Brukar ta 1-2 veckor innan det händer något var själv rätt fundersam på om jag hade gjort fel första gången... men när dem kom så gick det på bara några dagar

Började få pins den 6:e dagen och är nu inne på dag 11. Min största svamp är typ 5-6 cm lång och nästan dubbelt så stor som de andra och vissa har precis börjat bli små knottror. Är det normalt?
Dessutom har typ halva hatten släppt på den stora och så har det varit sen den var liten. Är det en defekt eller kan det bli så bara? Mitt största problem är dock att bara halva kakan har svampar på sig, vafan?
Citera
2017-04-12, 23:42
Medlem
Jag vill inte använda mitt kort för att bettala för sporer i sketchy online shoppar finns det något annat sätt att få tag på sporer eller att betala med annat än kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in