2016-02-06, 13:42
Medlem
TimmySmeds avatar
Behöver snabbt svar på en fråga medan elefantens kundservice har helgstängt; ska man helst sätta igång sitt growkit så fort man har möjlighet eller kan man vänta i ett par veckor åtminstone?

Sedan har jag en mindre brådskande fråga; när de skriver "The average yield for our growkits is about 400 gram", så antar jag att de menar totalt och inte per flush?
Citera
2016-02-10, 12:23
Medlem
Helt ny på detta så kanske har några blåsta frågor..
Tänkte beställa denna:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/mushroom-mycelium-box.html
Innehåller den allt man behöver?

Är det okej att beställa med sitt eget visa-kort och bara avvakta leverans till sverige eller finns det stor risk att åka dit då? Eller ska man enbart använda bitcoin?
Citera
2016-02-10, 23:30
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beautilfulLoser
Tänkte beställa denna:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/mushroom-mycelium-box.html

Är det okej att beställa med sitt eget visa-kort och bara avvakta leverans till sverige eller finns det stor risk att åka dit då? Eller ska man enbart använda bitcoin?

Ja den innehåller i stort sett allt som behövs. Det står i texten att man ska komplettera med en blomspruta och jag skulle nog köpa handsprit och väteperoxid också för att hålla en så steril miljö som möjligt när man handskas med kittet.
Som jag fattar det så innehåller kittet levande mycelium vid leverans vilket inte är lagligt och oavsett om du betalar med Visa eller BC så är paketet adresserat till dig. Chansen att åka dit är väldigt liten men vill du safea, så rekommenderar jag dig att köpa sporer och köra från scratch istället. Väldigt kul hobby
Citera
2016-02-11, 00:13
Medlem
Citat:
Tänkte beställa denna:

Sen är det ju olagligt att importera kanyler, så tullen skulle kunna plocka ut det och skicka vidare paketet. Har även hänt att paket inte alls kommer fram med motiveringen "förberedande till brott".
Ännu äckligare är ju att det har hänt att en person fick sitt paket, och efter en stund en påhälsning av snuten som blev tipsade av tullen att titta förbi.
O hemma fanns det en hel del andra substanser så samtliga väntar/väntade rättegång. Finns en tråd om det nånstans....

Ska inte skrämma upp dig, flertal användare får sina boxar dagligen.

Men ärligt, ja beställde sporer, och har nu fint mycel på tillväxt i mina burkar. Kör från sporer så lär du dig direkt hur man gör. O så kan du tillverka egna små growboxes o ge till nära och kära i present.
Köp sporerna, köp kanyler från svensk sida, köp vermikulit o perlit från svensk butik, o burkar jittar du hemma eller på ÖB. I slutändan med fraktkostnader och diverse inköp hamnar du på cirka samma pris för att göra ett dussintals boxar utan risk, istället för en box.

Dom som av nån anledning åkt in på förhör när dom beställt. Har även fått visa kontoutdrag o så.
Läs mitt inlägg på tråden Growbox utan nojja. Bulletproof sätt att få hem grejerna.
Senast redigerad av couchsurfaren 2016-02-11 kl. 00:16.
Citera
2016-02-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couchsurfaren
Sen är det ju olagligt att importera kanyler, så tullen skulle kunna plocka ut det och skicka vidare paketet. Har även hänt att paket inte alls kommer fram med motiveringen "förberedande till brott".
Ännu äckligare är ju att det har hänt att en person fick sitt paket, och efter en stund en påhälsning av snuten som blev tipsade av tullen att titta förbi.
O hemma fanns det en hel del andra substanser så samtliga väntar/väntade rättegång. Finns en tråd om det nånstans....

Ska inte skrämma upp dig, flertal användare får sina boxar dagligen.

Men ärligt, ja beställde sporer, och har nu fint mycel på tillväxt i mina burkar. Kör från sporer så lär du dig direkt hur man gör. O så kan du tillverka egna små growboxes o ge till nära och kära i present.
Köp sporerna, köp kanyler från svensk sida, köp vermikulit o perlit från svensk butik, o burkar jittar du hemma eller på ÖB. I slutändan med fraktkostnader och diverse inköp hamnar du på cirka samma pris för att göra ett dussintals boxar utan risk, istället för en box.

Dom som av nån anledning åkt in på förhör när dom beställt. Har även fått visa kontoutdrag o så.
Läs mitt inlägg på tråden Growbox utan nojja. Bulletproof sätt att få hem grejerna.

Kittet i länken innehåller ingen spruta eftersom myceliet redan har koloniserat boxen. Vilket iofs inte gör någon större skillnad då myceliet också är olagligt. Har man sporer och vill ha en spruta snabbt kan man köpa denhär http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/black-toner/blackpatroner/refill/ink-refill-svart-p25246 När man sen har odlat upp svampen kan man göra egna sporavtryck och liquid culture så är man set for life sen.
Citera
2016-02-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille9696
Ska det verkligen se ut så här efter 7 dagar? helt dött på ena sidan medans andra sidan har svampar på ca 7cm..
kan det ha göra med att jag hade i för lite vatten när jag startade den?

http://anony.ws/image/JtxW

Jag har haft 6 boxar med olika strains och det har aldrig sett ut sådär för mig, verkar ju vara mögel överallt?
Har aldrig haft problemet själv så kan tyvärr inte ge några tips om hur du kan rädda den, har dock läst att vissa har skärt av den mögliga biten & kört på som vanligt efter det.

Jag antar att du redan vet, men man måste vara jävligt försiktig med dessa, räcker att du andas ut nära en öppen påse och det kan förstöra.
Citera
2016-02-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalimbalance
Ja den innehåller i stort sett allt som behövs. Det står i texten att man ska komplettera med en blomspruta och jag skulle nog köpa handsprit och väteperoxid också för att hålla en så steril miljö som möjligt när man handskas med kittet.
Som jag fattar det så innehåller kittet levande mycelium vid leverans vilket inte är lagligt och oavsett om du betalar med Visa eller BC så är paketet adresserat till dig. Chansen att åka dit är väldigt liten men vill du safea, så rekommenderar jag dig att köpa sporer och köra från scratch istället. Väldigt kul hobby

Tack för tipsen!
Är det ett sådant kit du menar då:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/beginners-growkit.html
innehåller det allt och är helt lagligt till skillnad från det ovan nämnda growkit?
Citera
2016-02-16, 15:28
Medlem
TimmySmeds avatar
Ingen som har lust att svara på min fråga ovan?
Citera
2016-02-16, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TimmySmed
Sedan har jag en mindre brådskande fråga; när de skriver "The average yield for our growkits is about 400 gram", så antar jag att de menar totalt och inte per flush?
Ja, det är totalt. Räkna dock med att det är cirka 40g efter att du har torkat det.
Citera
2016-02-16, 18:39
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!
Är det ett sådant kit du menar då:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/beginners-growkit.html
innehåller det allt och är helt lagligt till skillnad från det ovan nämnda growkit?

Det innehåller allt man behöver men huruvida sprutan är laglig eller inte kan jag inte svara på. Det innehåller dock inget levande mycelium och du bryter därför inte mot någon narkotikalag. Jag köpte det kittet innan jag började odla från scratch och det kom fram utan problem.
Citera
2016-02-20, 18:01
Medlem
Injencerade ett gäng påsar innehållande majs substrat idag.

2 med penis envy #6
2 med Treasure Coast
1 Maztapec
1 Atl-130 truffles.

Det här är första gången jag använder majs som substrat. Har någon bra erfarenhet av det och kanske kan ge mig några tips.? Det var 10 år sedan jag odlade svamp sist. Tänkte inte låta dom vara kvar påsarna utan flytta över dom till boxar sen.
Citera
2016-02-20, 18:05
Medlem
Undrar om hur man kan odla kantareller någon som vet? behöver man odlings tält? Hur gör man ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in