2016-01-31, 22:30
Medlem
Nu har jag tejpat ihop en liten kartonglåda med öppningsbart lock.
Klämt fast lådan mellan en stående garderob och väggen så att den ligger i luften ovanför ett varmt element.
Insidan har jag klätt i aluminium(tror dock det ej är nödvändigt).
Jag kan lätt justera tempen i lådan genom att sänka och höja den.
En termometer i, med digital mätare utanför så jag lätt kan ha överblick på att allt är som det ska.

Känns bra! Imorn ska ja inokulera o sen är det bara att vänta....

O tack för svar ni två ovanstående!
Citera
2016-01-31, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av couchsurfaren
Nu har jag tejpat ihop en liten kartonglåda med öppningsbart lock.
Klämt fast lådan mellan en stående garderob och väggen så att den ligger i luften ovanför ett varmt element.
Insidan har jag klätt i aluminium(tror dock det ej är nödvändigt).
Jag kan lätt justera tempen i lådan genom att sänka och höja den.
En termometer i, med digital mätare utanför så jag lätt kan ha överblick på att allt är som det ska.

Känns bra! Imorn ska ja inokulera o sen är det bara att vänta....

O tack för svar ni två ovanstående!
Kartonglåda? Jag misstänker att det kommer att sugas upp fukt i kartongen och lådan kommer att förstöras. Alternativt så kommer mögel att söka sig till fukten och lyckas kontaminera kakan. Håll oss gärna uppdaterade, för din lösning var onekligen intressant .
Notera att ovanstående enbart är spekulationer från min sida.
Citera
2016-02-01, 08:24
Medlem
TimmySmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille9696
Ska det verkligen se ut så här efter 7 dagar? helt dött på ena sidan medans andra sidan har svampar på ca 7cm..
kan det ha göra med att jag hade i för lite vatten när jag startade den?

http://anony.ws/image/JtxW

Jag vill också veta detta då det sett likadant ut för mig under båda flusharna. Första flushen gav 200 gram och den andra endast 40! Den andra flushen fick bättre ljus, ändå gick det som det gick.
Citera
2016-02-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Kartonglåda? Jag misstänker att det kommer att sugas upp fukt i kartongen och lådan kommer att förstöras. Alternativt så kommer mögel att söka sig till fukten och lyckas kontaminera kakan. Håll oss gärna uppdaterade, för din lösning var onekligen intressant .
Notera att ovanstående enbart är spekulationer från min sida.

Whaaaat?!?!?! Haha!!!!

Asså.... har nån annan använt kartong/papp vid liknande ändamål? Känns ju väldigt snopet ifall de misslyckas i slutändan.

Tack!
Citera
2016-02-01, 11:23
Avslutad
Jag hittar inget om att någon ska ha odlat i kartong. Däremot så kan det användas för andra ändamål. Som sagt så suger kartong upp vatten, och du kan ju nästan räkna ut själv att lådan efter ett tag kommer att bli helt sunkig och slutligen falla sönder.

https://www.shroomery.org/forums/dosearch.php?terms=cardboard
Senast redigerad av fluffhaj 2016-02-01 kl. 11:29.
Citera
2016-02-02, 23:47
Medlem
Tror vi båda fätt det runt ett par bakfötter....

Alltså, kartonglådan är en kammare jag har lagt burkarna i gör att gro fram mycel. Så är egentligen inte så fuktigt utanför burkarna haha...

Två dagar in nu och kan inte se de minsta tecken på aktivitet. Men ja veeet.... bara två dagar ännu men kom igen va spännande det är!!!!
Citera
2016-02-03, 08:08
Avslutad
Citat:
Tror vi båda fätt det runt ett par bakfötter....

Alltså, kartonglådan är en kammare jag har lagt burkarna i gör att gro fram mycel. Så är egentligen inte så fuktigt utanför burkarna haha...

Två dagar in nu och kan inte se de minsta tecken på aktivitet. Men ja veeet.... bara två dagar ännu men kom igen va spännande det är!!!!
Haha, ber om ursäkt för missförståndet! Men nu hänger jag med. Lådan är alltså en inkubationskammare. Vill minnas att det tar upp till en vecka innan det börjar synas.

Tänk på att alltid ligga 2 grader under maxtemperaturen eftersom det alltid är något varmare i burken/behållaren. För de allra flesta cubensis-sorter så är det 29-30 grader celcius som är högsta tillåtna temperatur under kolonisation.
Citera
2016-02-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Haha, ber om ursäkt för missförståndet! Men nu hänger jag med. Lådan är alltså en inkubationskammare. Vill minnas att det tar upp till en vecka innan det börjar synas.

Tänk på att alltid ligga 2 grader under maxtemperaturen eftersom det alltid är något varmare i burken/behållaren. För de allra flesta cubensis-sorter så är det 29-30 grader celcius som är högsta tillåtna temperatur under kolonisation.

Ja tack för tipset! Känner till allt det där, har lusläst som en galning.
Lite svårt att hålla samma temp hela tiden, ibland är fönstret öppet osv. Men ligger alltid mellan 22-26 grader typ. Fick panik en gång när det var uppe i 29 så de gör ja inte om, hellre lite under än steka dom.

Blir nog att köpa en termostat som är nersänkningsbar.

Durå fluffhaj, har du nåt på kommande?
Citera
2016-02-03, 22:36
Medlem
DirtyNorths avatar
Antar att det inte gör något om boxen är frusen då man får hem den?
Öppnad nyss min som jag såg jag fick i brevlådan och när jag skulle fylla upp den med vatten så var det fruset så det inte suger åt sig något.

Ställt den bredvid elementet så den ska tina och jag kan fylla den helt med vatten.

Är en sån här box jag har: http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/cubensis-mushroom-growkit.html
Citera
2016-02-05, 02:17
Medlem
Assä ingen aning, men tror ändå mer på att det är lugnt än kört.

Mina har börjat få pyttepytte mycel nu, knappt att man ser de men ändå är det där. 4 dagar nu.
Citera
2016-02-05, 04:28
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Assä ingen aning, men tror ändå mer på att det är lugnt än kört.

Mina har börjat få pyttepytte mycel nu, knappt att man ser de men ändå är det där. 4 dagar nu.
Du fick i brevlådan? Har du den utomhus å isf var det fruset?
Citera
2016-02-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Du fick i brevlådan? Har du den utomhus å isf var det fruset?

Asså, njaa... ville mest bara ge en uppdatering på hur de går för mina burkar.

Ja körde från prints, o fixade allt själv här hemma.
Var lätt värt det, inte alls så krångligt, läste väl bara alla guider 43 gånger men. Egentligen var det som att sätta ihop ett ikea skåp, tog en del tid me att göra allt sterilt.

Om det skiter sig med din box, beställ sportryck eller så kan jag skicka ett senare först om nån månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in