2016-01-02, 05:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Aha, men jag har gott om burkar där det går. Men vilka storlekar ska dom vara i. Kan du mig minsta och största mått?

Jag tror att det här kommer att bli väldigt lärorikt. Den enda tidigare erfarenheten jag har av att odla något är en chiliplanta när jag var typ 8 år.
Planerar att börja odla mycket framöver. Framförallt för prydnad men en del sånt här med. ^^

Man får ju med en instruktionsbok med elefantens kit med. Så det ska nog gå bra. Jag tänkte bara på det här med hygienen. Räcker det om man ser till att allt är rent och att det som ska innehålla vatten/svamp är kokat?

Eller ska jag jag köra på den mer extrema varianten med destillerat vatten från apoteket. Handskar, munskydd och förkläde. Skrubba ytor som ska användas med 95% etylalkohol osv?
Som sagt så ska burkarna rymma cirka 250ml. Vet inte något maxmått, men burkarna får inte vara för små för då är det för lite näring för att kunna få ut så mycket som möjligt av skörden. De får heller inte vara för stora för att då tar det för lång tid för mycelet att växa och kakan kan bli kontaminerad innan du birthar.

Vad gäller vatten och liknande så kan du koka eller köpa destillerat. Det spelar ingen större roll. Det är billigare att koka vattnet dock, men du spar lite tid på att köpa destillerat för då slipper du vänta på att vattnet svalnat .

Köp en sprayflaska och blanda en matsked klorin med 0,5-1l vatten. Etylalkohol ska du använda till att sterilisera dina handskar. Munskydd är bra att ha. Förkläde är inget krav, se bara till att ha rena och fina kläder på dig
Citera
2016-01-03, 15:21
Medlem
Funderar på köpa en growbox med cubensis undrar om någon vet vilken sida som är "bäst" att använda, elefanten eller zamnesia? Tänker om någon av dem är större chans att komma fram?
Tolkar det som zamnesia har sina leveranser utkörde till sitt hem och inte till ombud någon som vet hur det funkar på elefanten? Att få det hemkört funkar verkligen av olika anledningar..

Tack
Senast redigerad av crille9696 2016-01-03 kl. 15:46.
Citera
2016-01-09, 16:56
Medlem
Samtliga oroliga postorder beställare!

Jag beställde till närmaste postombud, alltså skrev ombudets adress och inte min egen. Var noga med att kolla upp ombudets adress och att det går att göra så. Mindre orter definitivt. Har läst nånstans att Poste Restante kan höja ögonen vid import så helst bara adressen utan PR.

Även namnet på beställaren skrev jag lite fel, har ett utländsk efternamn så väldigt lätt att trycka dit några bokstäver för mycket eller på fel plats.

Det menas nu med att ifall det fastnar, finns det ingen tull, familj, medboende som kan höja ögonen om att det är till just DIG.

När du hämtar paketet måste man visa leg som scannas, men då har det trots allt kommit fram och borde vara ok.
Trots, om eventuella misstankar riktas mot dig och du är registrerad som uthämtare, är det bara att du väntade dig ett annat paket o de "skräpet" du fick med ditt namn felstavat inte var till dig.

Haha, detta till alla väldigt nervösa eller som har föräldrar som agerar som knarkhundar.....
Citera
2016-01-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couchsurfaren
Samtliga oroliga postorder beställare!

Jag beställde till närmaste postombud, alltså skrev ombudets adress och inte min egen. Var noga med att kolla upp ombudets adress och att det går att göra så. Mindre orter definitivt. Har läst nånstans att Poste Restante kan höja ögonen vid import så helst bara adressen utan PR.

Även namnet på beställaren skrev jag lite fel, har ett utländsk efternamn så väldigt lätt att trycka dit några bokstäver för mycket eller på fel plats.

Det menas nu med att ifall det fastnar, finns det ingen tull, familj, medboende som kan höja ögonen om att det är till just DIG.

När du hämtar paketet måste man visa leg som scannas, men då har det trots allt kommit fram och borde vara ok.
Trots, om eventuella misstankar riktas mot dig och du är registrerad som uthämtare, är det bara att du väntade dig ett annat paket o de "skräpet" du fick med ditt namn felstavat inte var till dig.

Haha, detta till alla väldigt nervösa eller som har föräldrar som agerar som knarkhundar.....

Låter nice, Fick du avisering via sms då eller? Eller gick du bara dit och visade spårnings id?
Citera
2016-01-13, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille9696
Låter nice, Fick du avisering via sms då eller? Eller gick du bara dit och visade spårnings id?

Den nätbutiken tror jag inte driver med avisering.
Ganska liten postmottagning så räcker med att säga att det kommit ett brev/paket i denna storleken och namn.
Dom höjde inte ens på brynen för att namnet var felstavat.
Citera
2016-01-20, 08:28
Medlem
Någon som vet vart man får tag på sporer?

Azarius skickar varken sporer eller sporavtryck till Sverige
Citera
2016-01-20, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Någon som vet vart man får tag på sporer?

Azarius skickar varken sporer eller sporavtryck till Sverige
Elefanten
Citera
2016-01-22, 11:21
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Ett tips för er som kör från scratch och vill variera mellan olika strains. http://fsre.nl/
De har ett ganska tomt lager just nu, men det bygger på att man skickar in sporer och bygger upp banken, så in och bidra om ni har möjlighet. Man kan även köpa sporer för fraktkostnaden (2 Euro). Glöm inte att gengälda genom att skicka in nya sporavtryck sedan bara.
Är det någon som har koll på något liknande?
Senast redigerad av Chemicalimbalance 2016-01-22 kl. 11:23.
Citera
2016-01-22, 21:40
Medlem
Ska det verkligen se ut så här efter 7 dagar? helt dött på ena sidan medans andra sidan har svampar på ca 7cm..
kan det ha göra med att jag hade i för lite vatten när jag startade den?

http://anony.ws/image/JtxW
Citera
2016-01-25, 16:18
Medlem
PF-Tek???

När man kör PF-Tek och ska birtha kakan, måste man ha kakan hel och fin eller kan man krossa innehållet och lägga ut allt som ett lager över hela lådan??

Varför ja frågar:
Har införskaffat massa perlit o vermikulit men har inga förbannade glasburkar med bra lock.
Citera
2016-01-25, 21:01
Avslutad
Citat:
PF-Tek???

När man kör PF-Tek och ska birtha kakan, måste man ha kakan hel och fin eller kan man krossa innehållet och lägga ut allt som ett lager över hela lådan??

Varför ja frågar:
Har införskaffat massa perlit o vermikulit men har inga förbannade glasburkar med bra lock.
Den ska vara hel och fin. Annars förstörs mycelnätverket, och kommer hinna mögla innan det byggs upp igen.

Det behöver inte vara glasburkar, utan fungerar lika bra i plastburkar.

Eventuellt att denna skulle funka bra: http://www.forvara.se/se/art/burk-med-lock-stapelbar-240ml.php
Citera
2016-01-26, 21:35
Medlem
Chemicalimbalances avatar
Citat:
PF-Tek???

Varför ja frågar:

Det går alldeles utmärkt att krossa kakan och föra över det till en annan behållare, förslagsvis plastlåda/matlåda modell mindre och gärna med ett par hål täckta med sårtejp i locket. Jag skulle grunda med lite perlit i botten av lådan, sedan det krossade myceliet och sist ett lager fuktig vermeculit som skydd mot kontamination. Myceliet kommer dock behöva tid att återhämta sig innan du kan dunka den nya behållaren. Se till att sterilisera arbetsmiljö och händer noga (som alltid).
Att utgå från en lämplig behållare från början är dock att föredra så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in