2009-05-14, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Ska följa denna guiden: http://www.azarius.net/media/manuals/starters_growkit_uk.pdf

Varför gör du det istället för en growbox? är lite intresserad utav fördelarna, hur stor skillnad i pris blir det?

Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
tycker dom här killarna ser coola ut =)

http://sv.tinypic.com/r/33w5loi/5

Den högra set lite grann ut som en liten kuk.
Citera
2009-05-14, 17:43
Medlem
Sandozs avatar
Jag omplacerar denna fråga eftersom chansen att få ett snabbt svar troligen är större här.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Den absolut enklaste box som finns på marknaden måste väl vara den sclerotiabox (philosophers stone) som finns på bl a azarius? Om jag förstått saken rätt behöver man inte ens tillsätta vatten, och tryffeln kan därför ha börjat växa redan vid mottagandet (vilket kanske inte är så bra ur ett juridiskt perspektiv, innebär det att de troligtvis hunnit bli olagliga när de anländer?) Eller kan man helt enkelt beställa en burk som är daterad några månader framåt i tiden?.
Citera
2009-05-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Jag omplacerar denna fråga eftersom chansen att få ett snabbt svar troligen är större här.

Är du så lat att du inte ens pallar hälla i lite vatten? XD

eller undrar du om man kan bli tagen för att det hunnit växa innan man fått den?
Citera
2009-05-14, 18:14
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Är du så lat att du inte ens pallar hälla i lite vatten? XD

eller undrar du om man kan bli tagen för att det hunnit växa innan man fått den?

Nja, det vattnas en del här hemma i alla fall om jag säger så.

Det finns flera anledningar till att jag är sugen på just sclerotiaburken, naturligtvis bl a för att den verkar så oerhört lättskött men också för att jag aldrig har testat färska knarktryfflar, bara torkade, men jag har förstått att de är riktigt delikata i den formen, även torkade har ju en trevlig nötaktig karaktär. Att de är väldigt svaga ser jag inte heller som något problem eftersom jag ändå inte primärt tänker använda de till att trippa på.

Men den huvudsakliga frågan handlade egentligen om huruvida det stämmer att man behöver tillsätta vatten eller inte för att de ska börja växa, om inte kan det ju bli knas i tullen.
Citera
2009-05-14, 21:00
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
jag gör hål med spik, har aldrig haft nå sprickor.
Håll dig till receptet så vet du att det blir rätt mängd

Klarade att göra hål tillslut, men fy fan vad irriterande det var. Ska verkligen försöka fixa en riktig spruta så man slipper göra så stora hål. De krympte efter steriliseringen i ångan så jag fick trycka i sprutan och det kändes som att jag inte kunde vara steril nog.

Jo, det borde jag ha gjort. Först blev det lite för blött tror jag, sen blandade jag i mer vermikulit och jag tror det blev lite för torrt. Blir det inget av det jag gjorde igår får jag väl göra om, och göra rätt... Eh, det är när man gör fel som man verkligen lär sig.

Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Ta en väldigt vass kniv och snurra den mot locket så kommer ett hål att uppstå.

Och substratet ska vara fuktigt, om man pressar ihop det ska det högst droppa någon vattendroppe. Det ska inte rinna vatten från det.

Och jag har en halv kökshandduk med flera halvstora hål i på botten av min kastrull.

Har inga vassa knivar hemma :/. Fick använda någon konstig skruvmejsel.
Så det får droppa vatten?

Tar några bilder när jag får tillfälle, jag känner på mig att jag phailade rätt grovt inatt...

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Varför gör du det istället för en growbox? är lite intresserad utav fördelarna, hur stor skillnad i pris blir det?

Jag läste bara första sidan på denna tråden och där sades det att det oftast gav bättre resultat. Och priset är väl ungefär 1/3 eller nåt har jag för mig. Men så här i efterhand kan jag nog säga att jag borde valt en growbox ändå. Tog hela jävla natten att göra från scratch, och jag är långt ifrån säker på att det gick bra.
Senast redigerad av t0rsk 2009-05-14 kl. 21:03.
Citera
2009-05-15, 03:07
Medlem
t0rsks avatar
Hur vanligt är det att en odling förstörs pga kontaminationer?
Jag försökte vara renlig av mig, men jag är ändå lite orolig över att jag var för klantig :S.

- Dåligt skött substrat
- Halvbra sterilitet

Kan det gå ändå?

Här sitter jag och för en monolog märker jag. Bara idioter jag som är uppe vid denna tiden och odlar svamp
Senast redigerad av t0rsk 2009-05-15 kl. 03:30.
Citera
2009-05-15, 09:36
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Hur vanligt är det att en odling förstörs pga kontaminationer?
Jag försökte vara renlig av mig, men jag är ändå lite orolig över att jag var för klantig :S.

- Dåligt skött substrat
- Halvbra sterilitet

Kan det gå ändå?

Här sitter jag och för en monolog märker jag. Bara idioter jag som är uppe vid denna tiden och odlar svamp

Förstår inte vad dåligt skött substrat innebär... men svaret är ändå givet, det märks.

Glovebox rekommenderas om du nu inte redan gjort dej en, genomskinlig plastback med hål för händerna duger gott.

Lycka till! (nästa gång ).
Citera
2009-05-15, 09:45
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Förstår inte vad dåligt skött substrat innebär... men svaret är ändå givet, det märks.

Glovebox rekommenderas om du nu inte redan gjort dej en, genomskinlig plastback med hål för händerna duger gott.

Lycka till! (nästa gång ).

Glovebox känns lite väl seriöst för mig just nu hehe.

Lät substratet ligga blött en natt och fortsatte dagen efter. Vet iofs inte om det spelar någon roll.

Jag har testat 2 gånger nu och första försöker blev allt för torrt tror jag, och andra så blev allt för blött. Kan man rädda det eller är det kört? Isåfall köper jag en growbox och slutar leka pro.
Citera
2009-05-15, 09:57
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Glovebox känns lite väl seriöst för mig just nu hehe.

Lät substratet ligga blött en natt och fortsatte dagen efter. Vet iofs inte om det spelar någon roll.

Jag har testat 2 gånger nu och första försöker blev allt för torrt tror jag, och andra så blev allt för blött. Kan man rädda det eller är det kört? Isåfall köper jag en growbox och slutar leka pro.

För seriöst? Det är ju ingen anordning med utsug och hepa-filter, utan en vanlig plastback, du kanske t.o.m har en hemma redan utan att tänka på det.

Jag vet inte vad det är för substrat du försöker dej på, BRF-kakor är ingen dum idé att börja med, klarar du sen att koka vatten, följa ett recept och göra hål i en plastback så har jag stora svårigheter att begripa hur du ens ska bära dej åt för att misslyckas. Alla kan odla svamp.
Citera
2009-05-15, 10:37
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
För seriöst? Det är ju ingen anordning med utsug och hepa-filter, utan en vanlig plastback, du kanske t.o.m har en hemma redan utan att tänka på det.

Jag vet inte vad det är för substrat du försöker dej på, BRF-kakor är ingen dum idé att börja med, klarar du sen att koka vatten, följa ett recept och göra hål i en plastback så har jag stora svårigheter att begripa hur du ens ska bära dej åt för att misslyckas. Alla kan odla svamp.

Mja, seriöst kanske var fel ordval. Kan tyvärr inte vara så odiskret hemma. Kan göra det när jag flyttat hemifrån, men nu blir det svårt. Men vad för typ av plastback menar du? Kan inte visualisera utan svamp O_o.

Vermiculite and rice flour substrate.

Kan man hälla i lite steriliserat vatten i lådorna om de är för torra? Eller ska man låta dem vara och hoppas att det tar sig ändå?
Citera
2009-05-15, 11:49
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Mja, seriöst kanske var fel ordval. Kan tyvärr inte vara så odiskret hemma. Kan göra det när jag flyttat hemifrån, men nu blir det svårt. Men vad för typ av plastback menar du? Kan inte visualisera utan svamp O_o.

Vermiculite and rice flour substrate.

Kan man hälla i lite steriliserat vatten i lådorna om de är för torra? Eller ska man låta dem vara och hoppas att det tar sig ändå?
Det han syftar på är att du ska operera i en plastback så att det inte kommer in damm, bakterier, du andas direkt på substratet eller råkar komma åt det. Det fungerar som ett skyddsnät om du skulle vara klumpig.

Och jag hade inte hällt in något vatten på dem, det ökar risken för mögel och cobweb. Låt dem vara och se vad som händer, är mitt tips.
Citera
2009-05-15, 11:57
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det han syftar på är att du ska operera i en plastback så att det inte kommer in damm, bakterier, du andas direkt på substratet eller råkar komma åt det. Det fungerar som ett skyddsnät om du skulle vara klumpig.

Och jag hade inte hällt in något vatten på dem, det ökar risken för mögel och cobweb. Låt dem vara och se vad som händer, är mitt tips.

Munskydd har jag faktiskt, fast jag glömde av att använda den när jag gjorde min sporspruta . Mja, ska fundera på att göra det nästa gång, men jag ska nog bara vara en aning mer försiktig så ska det nog inte behövas.

Okej, får se om det dyker upp inom ett par dagar då. Kan det ta längre tid att få fint mycelium om substratet är lite för torrt? Om det inte blir något av det, kan man använda substratet igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in