2012-05-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snicker
Ja jag bor hemma så måste gömma den.

hur ofta ska jag lufta den då? kan jag göra något hål i påsen istället om den ändå bara står i skåpet eller finns det risk för kontamination då?
hur ofta ska jag vattna och hur mycket?

om jag börjar vattna och ordnar med luften, hur lång tid borde det då ta innan svamparna börjar växa igen?

Jag förstår inte riktigt hur du har det. Har du growboxen i medföljade påse, och alltihop ligger i en papplåda i ett skåp? Det är inte så noga hur ofta du luftar, bara du gör det; 1-3 gånger per dag beroende på vad du har för "setup". Förövrigt brukar jag lufta typ 2 ggr per dag när "pinningen" börjar, och det har gått bra. Tvätta bara händerna innan du håller på att fingra med odlingen.

Du har en growbox, så du behöver nog inte vattna. Det är svårt för mig och avgöra om din odlingen har nog med vatten. Du kan ju som sagt dunka den igen.

Om allt går som det ska tar det 1-2 veckor innan du börjar se "pins". Den goda nyheten är att mycelet såg friskt ut på bilden som du bifogade, så än finns det hopp!
Citera
2012-05-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Det svaren kan du lätt ta reda på tidigare i tråden, eller på vilken svampsida som helst. Men jag kan svara på dom nu...Inte för att låta som en pretentiös jävel, men de flesta av frågorna på denna tråd kan snabbt besvaras på shroomery eller Magiska Molekyler.

Svamparna ska plockas innan sporerna släpps. Hattarna kommer släppas från stammen, och slöjan som sitter mellan hattens ytterkant och stammen kommer gå sönder och kommer hänga löst på stammen. Hatten kommer veckla ut sig, och när hatten är helt horisontell kommer sporerna släppas.

Du ska helst plocka alla dina svampar på en gång, och du plockar dem ungefär samma tid som slöjan brister på den största svampen. Det är bara slöseri på näring att låta svamparna växa så stora som möjligt då de inte blir mycket mer potenta efter hatten släppts från stjälken.

Angående luftningen, så tror jag definitivt det kan vara bra att lufta då och då. Jag fattade inte riktigt din setup. Har du lagt burken i påsen som följer med, som du sedan lagt i chassit? eller har du bara chassit?

Tackar för de svaren!

Jo, men jag är en lat jävel och helt invalid så förväntar mig att svaren ska levereras på silverfat.

Angående mitt setup så har jag lagt burken i påsen som följer med, i chassit. Det är diskret och bra.
Kan ta en bild imorgon om så önskas.
Citera
2012-05-04, 18:55
Medlem
ok balesflens. Du ska ju inte behöva fläkta ut luften ur påsen, se bara till att du inte blockerar filterbiten som sitter på påsen. Du får väl se till att tillväxten inte stannar helt. Om det skulle hända kan du väl öppna påsen och fläkta ut koldioxiden.
Citera
2012-05-04, 20:14
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du har det. Har du growboxen i medföljade påse, och alltihop ligger i en papplåda i ett skåp? Det är inte så noga hur ofta du luftar, bara du gör det; 1-3 gånger per dag beroende på vad du har för "setup". Förövrigt brukar jag lufta typ 2 ggr per dag när "pinningen" börjar, och det har gått bra. Tvätta bara händerna innan du håller på att fingra med odlingen.

Du har en growbox, så du behöver nog inte vattna. Det är svårt för mig och avgöra om din odlingen har nog med vatten. Du kan ju som sagt dunka den igen.

Om allt går som det ska tar det 1-2 veckor innan du börjar se "pins". Den goda nyheten är att mycelet såg friskt ut på bilden som du bifogade, så än finns det hopp!

Ja jag har den i plastpåsen som följer med, men ska det behöva luftas? jag har ju det där andningshålet på påsen, räcker det åt luftning?

om ja dunkar den igen. hur gör jag med svamparna som växt på sidan av burken, kan jag lämna dem där? ska jag ställa boxen i kylen under den tiden som jag har vatten i den?
Citera
2012-05-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snicker
Ja jag har den i plastpåsen som följer med, men ska det behöva luftas? jag har ju det där andningshålet på påsen, räcker det åt luftning?

om ja dunkar den igen. hur gör jag med svamparna som växt på sidan av burken, kan jag lämna dem där? ska jag ställa boxen i kylen under den tiden som jag har vatten i den?

Det måste nog varit så att din odling inte fick nog med luft, och då kan man dra slutsatsen att din setup inte fungerade. Kanske andningshålet var övertäcks, eller kartongen var för lufttätt. Men du måste nog lufta någon gång i framtiden, kanske 1-2 ggr per dag.

Om du tror att din odling behöver mer fukt så ska du dunka den. Jag rekommenderar att du plockar all svamp och konsumerar eller konserverar dem. Det är inte så står förlust att de aldrig blev fullvuxna eftersom de ändå inte konsumerade så mycket näring. När du dunkar så kan du ha lådan i rumstemperatur. Du dunkade väl burken när du fick hem den?

Det här med svamp mellan burkens insida och substratets sida kan vara svårt att avgöra. Plocka dom du når, men undvik att gräva allt för mycket i mycelet då det stör. Jag rekommenderar att du använder engångshandskar när du gräver runt, om du har sådana. Det kanske är överkurs men det är också säkrast. Lycka till
Citera
2012-05-04, 21:56
Medlem
Citat:
Det måste nog varit så att din odling inte fick nog med luft, och då kan man dra slutsatsen att din setup inte fungerade. Kanske andningshålet var övertäcks, eller kartongen var för lufttätt. Men du måste nog lufta någon gång i framtiden, kanske 1-2 ggr per dag.

Om du tror att din odling behöver mer fukt så ska du dunka den. Jag rekommenderar att du plockar all svamp och konsumerar eller konserverar dem. Det är inte så står förlust att de aldrig blev fullvuxna eftersom de ändå inte konsumerade så mycket näring. När du dunkar så kan du ha lådan i rumstemperatur. Du dunkade väl burken när du fick hem den?

Det här med svamp mellan burkens insida och substratets sida kan vara svårt att avgöra. Plocka dom du når, men undvik att gräva allt för mycket i mycelet då det stör. Jag rekommenderar att du använder engångshandskar när du gräver runt, om du har sådana. Det kanske är överkurs men det är också säkrast. Lycka till

Jag tar ditt råd och dunkar om den.

Tack så jättemycket för dina svar
Citera
2012-05-05, 23:58
Medlem
Här är då bilder på GB'n.

http://i.imgur.com/qQTpV.jpg

http://i.imgur.com/33hc9.jpg

http://i.imgur.com/hPoNw.jpg

Har temperatur-styrda fläktar och en fan controller inkopplad så jag kan höja/sänka temperaturen, som ligger på omkring +28 grader med.
Senast redigerad av balesflens 2012-05-06 kl. 00:39.
Citera
2012-05-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balesflens
Här är då bilder på GB'n.

http://i.imgur.com/qQTpV.jpg

http://i.imgur.com/33hc9.jpg

http://i.imgur.com/hPoNw.jpg

Har temperatur-styrda fläktar och en fan controller inkopplad så jag kan höja/sänka temperaturen, som ligger på omkring +28 grader med.

Snyggt!

När svampen ska vara i fruktfasen ska den ha 20-25 grader varmt. Det är när man vill att mycelet ska växa så mycket som möjligt som svampen ska 28 grader.

Fortsätt att hålla oss uppdaterade! Alltid roligt att se andras odlingar, speciellt sådär snygga
Citera
2012-05-06, 10:36
Medlem
Beställde ett grow kit från azarius i onsdags och tänkte nu kolla hur långt de hade kommit men hittar inte vart jag skriver in mitt tracking number?
Citera
2012-05-06, 10:56
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes
Beställde ett grow kit från azarius i onsdags och tänkte nu kolla hur långt de hade kommit men hittar inte vart jag skriver in mitt tracking number?
Jag vet inte om man kan följa paketen från dom holländska sidorna. Men det brukar ta ca 1 arbetsvecka från att paketen blivit skickade till att det kommer fram.
Citera
2012-05-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes

De skickar paketet med TNTpost.
Under "track and trace " kan du skriva in ditt nummer. parcels-se.tntpost.com/
Citera
2012-05-07, 15:17
Medlem
Startade denna flush för ganska exakt två veckor sen och nu har några svampar snart öppnat hatten.
Dags att skörda allt eller ska jag försöka att bara plocka de som mognat ordentligt?
Första flushen på detta growkit (cambodian) från elephantos btw.

http://imgur.com/rfpeI
http://imgur.com/FFjoU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in