Citat:
Ursprungligen postat av snicker
Ja jag har den i plastpåsen som följer med, men ska det behöva luftas? jag har ju det där andningshålet på påsen, räcker det åt luftning?
om ja dunkar den igen. hur gör jag med svamparna som växt på sidan av burken, kan jag lämna dem där? ska jag ställa boxen i kylen under den tiden som jag har vatten i den?
Det måste nog varit så att din odling inte fick nog med luft, och då kan man dra slutsatsen att din setup inte fungerade. Kanske andningshålet var övertäcks, eller kartongen var för lufttätt. Men du måste nog lufta någon gång i framtiden, kanske 1-2 ggr per dag.
Om du tror att din odling behöver mer fukt så ska du dunka den. Jag rekommenderar att du plockar all svamp och konsumerar eller konserverar dem. Det är inte så står förlust att de aldrig blev fullvuxna eftersom de ändå inte konsumerade så mycket näring. När du dunkar så kan du ha lådan i rumstemperatur. Du dunkade väl burken när du fick hem den?
Det här med svamp mellan burkens insida och substratets sida kan vara svårt att avgöra. Plocka dom du når, men undvik att gräva allt för mycket i mycelet då det stör. Jag rekommenderar att du använder engångshandskar när du gräver runt, om du har sådana. Det kanske är överkurs men det är också säkrast. Lycka till