2010-08-24, 07:45
Medlem
lol hoppas kontamineringen är stoppad då jag hittade 2x katthår i boxen
Citera
2010-08-24, 11:40
Medlem
MannyCalaveras avatar
Jag har fortfarande inte riktigt kommer över min förvåning över hur pass sterilt det måste vara för att de små godbitarna ska växa. Får mig till att fundera över om det är värt att försöka odla det själv.
Citera
2010-08-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kepsys
så här ser growkitet ut föresten, har fått gräva rätt rejält i mitten

http://img192.imageshack.us/f/p1010897n.jpg/

nåt fel måste du ju ha gjort endå när du fick boxen.
tömde du verkligen ut ALLT vatten efter 12timmar med fyllt vatten i boxen?

jag stod kanske 5minuter och hällde o hällde, det fortsatte komma endel vatten hela tiden, inte mycket, men lite hela tiden tills det inte kom ut något mer.

här kanske felet ligger? annars är det ju itne så farliga pengar att inhandla en ny box
Citera
2010-08-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus004
nåt fel måste du ju ha gjort endå när du fick boxen.
tömde du verkligen ut ALLT vatten efter 12timmar med fyllt vatten i boxen?

jag stod kanske 5minuter och hällde o hällde, det fortsatte komma endel vatten hela tiden, inte mycket, men lite hela tiden tills det inte kom ut något mer.

här kanske felet ligger? annars är det ju itne så farliga pengar att inhandla en ny box

där ligger felet, eller på sätt å vis. flickvännen fick sköta de då jag inte var vaken den tidpunkten..då jag hade varit vaken i 2 dygn när jag soakade kitet utan att tänka mig för

stod och skannade hela jävla boxen med ficklampa inatt och grävde ur allt mögel jag kunde hitta. har inte dykt upp nåt sen dess iallafall. kommer väl garanterat mer ikväll.

det är mitt andra kit på raken som failar och jag orkar nog fan inte köpa ett till kit isf

också en annan tanke är att jag inte soakade kitet förens 2 dagar efter det anlänt till lägenheten, det låg i kartongen under tiden, kanske blev för varmt i kartongen i lägenheten ?

en grej jag stör mig på nåt så förbannat, nånstans har jag fått för mig att det ska växa typ 30 svampar samtidigt i en growkit, men de gör inte de va ?
Citera
2010-08-24, 17:48
Medlem
innervisionss avatar
kepsys- det kan har varit att du inte tömde/eller din flickvän som du skriver ur vattnet ordentligt...
det är för mig det viktigaste momentet att få ur precis ALLT vatten, har fått 3 kit förstörda pga vattnet i botten, mina första kit så det var nybörjarfel men ändå.

till saken, nästa gång du köper ett kit så tycker jag du kan göra som jag brukar göra
1. soaka direkt när du får hem kitet, har nog ingen betydelse egentligen men jag gör alltid det direkt.
2. när du tömmer ur vattnet så sätt steriliserad folie över lådan, gör små små hål och vänd boxen uppochner och låt rinna ur, är man rädd för kontaminering kan man lägga den på ett grillgaller över vasken och låta det rinna av en halvtimme, egentligen overkill men rinner det av en halvtimme uppochner garanterar man att det inte finns en enda droppe kvar(om man gjort rätt) så man kan aldrig vara nog försiktig.

3, använd plasthandskar men detta visste nog redan.
jag är ingen expert på svampodling så döm mig inte, men jag skulle tro att vattnet förstörde din box

/innervisions
Citera
2010-08-25, 00:56
Medlem
Citat:
där ligger felet, eller på sätt å vis. flickvännen fick sköta de då jag inte var vaken den tidpunkten..då jag hade varit vaken i 2 dygn när jag soakade kitet utan att tänka mig för

stod och skannade hela jävla boxen med ficklampa inatt och grävde ur allt mögel jag kunde hitta. har inte dykt upp nåt sen dess iallafall. kommer väl garanterat mer ikväll.

det är mitt andra kit på raken som failar och jag orkar nog fan inte köpa ett till kit isf

också en annan tanke är att jag inte soakade kitet förens 2 dagar efter det anlänt till lägenheten, det låg i kartongen under tiden, kanske blev för varmt i kartongen i lägenheten ?

en grej jag stör mig på nåt så förbannat, nånstans har jag fått för mig att det ska växa typ 30 svampar samtidigt i en growkit, men de gör inte de va ?

mjo ok, segt det där! jag håller på med min första growbox just nu, och det började med att 2 svampar tittade upp, sen dagen efter kom det ungefär ~15st till små svampar, och nu 4 dagar senare sedan första 2 svamparna tittade upp, så är det ~52svampar i min box.

Men jag tror det är olika detdär hur snabbt osv det växer från box till box.

En fråga! Det är såhär att jag jobbar långa pass, ~11timmar, och jag undrar följande:
Svamp växer ju riktigt jävla fort, och därför undrar jag om jag tex kollar till boxen innan jag åker till jobbet, och dom ser ganska klara ut, men att "locken" fortfarande inte har släppts från toppen

Borde jag då plocka svamparna, eller kan jag lugnt åka och jobba mitt pass utan att oroa mig för att svamparna blir kassa (övermogna) tills jag kommer hem?

Tips tack! Vad hade ni gjort?

EDIT: bra att nämna kanske, använder mig av denna box: http://azarius.net/smartshop/shrooms/grow_boxes/myceliumbox_bplus/
Senast redigerad av markus004 2010-08-25 kl. 01:01.
Citera
2010-08-25, 10:48
Medlem
en till fråga
Jag vet inte om mina svampar hinner bli helt klara tills på fredag, men jag tror det iaf.. i vilket fall som helst kommer jag inte hinna torka dom helt.
Så hur många g o-torkat bör man äta för att uppnå det "bästa" ruset?

Har försökt att söka, men hittar bara hur mycket torkat man bör äta..
(min growbox och min andra fråga hittar ni ovan, tacksam för svar!)

mvh
Citera
2010-08-25, 13:36
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
en till fråga
Jag vet inte om mina svampar hinner bli helt klara tills på fredag, men jag tror det iaf.. i vilket fall som helst kommer jag inte hinna torka dom helt.
Så hur många g o-torkat bör man äta för att uppnå det "bästa" ruset?

Har försökt att söka, men hittar bara hur mycket torkat man bör äta..
(min growbox och min andra fråga hittar ni ovan, tacksam för svar!)

mvh

Man brukar räkna med att det blir c:a en tiondel av blöta vikten efter tork. Så om du t.ex äter 2gram torkat så kan du käka 20gram otorkat. Men se förfasiken till att dom är helt färska då och inte legat en stund, inte roligt med för stark dos.
Citera
2010-08-25, 13:55
Medlem
Stungens avatar
Citat:
jag kan väl inte låta möglet växa fritt heller ?

Hade jag fått mögel så hade jag tyvärr slängt den direkt och beställt en ny lika fort

Citat:
En fråga! Det är såhär att jag jobbar långa pass, ~11timmar, och jag undrar följande:
Svamp växer ju riktigt jävla fort, och därför undrar jag om jag tex kollar till boxen innan jag åker till jobbet, och dom ser ganska klara ut, men att "locken" fortfarande inte har släppts från toppen

Du kan fara och jobba och känna dig lugn! Även om du kanske redan är på jobbet nu och mitt svar kan kanske vara för sent. Men hur som helst så ska du inte plocka svampen innan hinnan har släppt.

De går inte från att inte ha släppt skinnet till att släppa sporer på 11h. Det tar någon dag.
Senast redigerad av Stungen 2010-08-25 kl. 14:02.
Citera
2010-08-25, 18:18
Medlem
burbaas avatar
Har precis fått hem ett cubensis growkit, undrar hur mycket ljus man ska se till att den får och vad för ljus? Kan man ställa growkitet i t.ex i en garderob eller i tv-bänken?
Citera
2010-08-25, 19:23
Medlem
innervisionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burbaa
Har precis fått hem ett cubensis growkit, undrar hur mycket ljus man ska se till att den får och vad för ljus? Kan man ställa growkitet i t.ex i en garderob eller i tv-bänken?

ställ boxen i indirekt solljus, exempelvis på tv bänken ja
behövs bara dagsljus som lyser in på den inget annat, temperaturen är isåfall viktigare,
men growboxar är rätt tåliga somsagt, krävs ofta mycket slarv för att den ska faila
/innervisions
Citera
2010-08-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowerCase
Man brukar räkna med att det blir c:a en tiondel av blöta vikten efter tork. Så om du t.ex äter 2gram torkat så kan du käka 20gram otorkat. Men se förfasiken till att dom är helt färska då och inte legat en stund, inte roligt med för stark dos.

ja okej, ska ses till tack för svar

Citat:
Ursprungligen postat av Stungen
Du kan fara och jobba och känna dig lugn! Även om du kanske redan är på jobbet nu och mitt svar kan kanske vara för sent. Men hur som helst så ska du inte plocka svampen innan hinnan har släppt.

De går inte från att inte ha släppt skinnet till att släppa sporer på 11h. Det tar någon dag.

Vet att jag skrev väldigt slarvigt, men mina svampar ser dock inte redo ut ännu, men menade mer ifall dem skulle se ganska redo ut innan jag åker till jobbet någon dag. men i vilket fall som helst!

Det är meningen att jag och en till ska käka svampen på fredag, och OM inte den hinnan har släppts till dess, då ger det väl samma rus i vilket fall? eller hur funkar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in