Citat:
Ursprungligen postat av balesflens
När jag fick mitt paket så satt det ett fint litet klistermärke ifrån tullen att har sökt igenom lådan. Paketet beställdes hem till min kompis, så ifall polisen skulle hälsa på hemma hos han så lär de inte finna någonting.
Ja, jag har en våg. När jag torkade toppisar i höstas så la jag dem i en låda under sängen utan lock.
Tänker förvara svamparna i en glasburk.
Men vet du något bättre sätt att torka dem på?
Ja, jag har en våg. När jag torkade toppisar i höstas så la jag dem i en låda under sängen utan lock.
Tänker förvara svamparna i en glasburk.
Men vet du något bättre sätt att torka dem på?
Ville bara se till att du var redo
Det är ganska lätt att torka dem. Jag skulle rekommendera att du delar de stora svamparna genom att riva dem i delar, från stjälken och uppåt. Då torkar de snabbare. Sedan är hushållspapper bra. Försök att ha det så mörkt som möjligt medan de torkar för att ljus bryter ner de aktiva ämnena. Det finns dock ingen större anledning att snabbtorka svamparna, då förlusterna av potens är försumbara på 1 eller 2 dagar, så att lägga dem i en låda utan lock med lite papper fungerar ypperligt.
Om du ska förvara dem i en burk i rumstemperatur så finns det saker du måste veta: Du måste torka dem väl innan du lägger dem i burken så att svamparna inte möglar. Dessutom tappar svampar potens i värme. Potensen kan halveras på ett år i rumstemperatur, så om du ska förvara dem längre kan det vara fördelaktigt att lägga dem i frysen. Du ska också fösöka få allt så lufttätt som möjligt vid långtidsförvaring då luft också bryter ner de aktiva ämnena.
Två andra tips:
1. Det första tipset är att du väger allt, och delar in det i den dos du vill ha direkt, för att sedan torka svamparna uppdelat i ett antal doser, istället för att ha allt på samma hög. Det medför att du vet hur mycket svamp varje påse, eller glasburk i ditt fall, innehåller, och doseringen går smidigare när du väl ska förtära svampen. Det är lätt att inte tänka på det när man skördar. Jag har gjort det misstaget, och det var inte kul.
2. Om du vill dölja vad du håller på med så ska du försöka skörda när du är ensam, och ingen kommer komma in på ditt rum/lägenhet på ett tag. Detta gör du så att ingen ska se dig såklart, men också för att det kan lukta ganska mycket när man plockar, väger och river upp svamparna. Om du dock plockar svamparna precis innan du går och lägger det så kommer lukten vara så gott som borta på morgonen efter. Annars kan du också öppna fönstret nu när det börjar bli varmt. Det skulle vara konstigt om du hade fönstret uppe mitt i vintern
Håll oss uppdaterade! Jag gissar på 450 gram på första skörden (alla tre inräknat).