2012-05-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balesflens
När jag fick mitt paket så satt det ett fint litet klistermärke ifrån tullen att har sökt igenom lådan. Paketet beställdes hem till min kompis, så ifall polisen skulle hälsa på hemma hos han så lär de inte finna någonting.

Ja, jag har en våg. När jag torkade toppisar i höstas så la jag dem i en låda under sängen utan lock.
Tänker förvara svamparna i en glasburk.

Men vet du något bättre sätt att torka dem på?

Ville bara se till att du var redo

Det är ganska lätt att torka dem. Jag skulle rekommendera att du delar de stora svamparna genom att riva dem i delar, från stjälken och uppåt. Då torkar de snabbare. Sedan är hushållspapper bra. Försök att ha det så mörkt som möjligt medan de torkar för att ljus bryter ner de aktiva ämnena. Det finns dock ingen större anledning att snabbtorka svamparna, då förlusterna av potens är försumbara på 1 eller 2 dagar, så att lägga dem i en låda utan lock med lite papper fungerar ypperligt.

Om du ska förvara dem i en burk i rumstemperatur så finns det saker du måste veta: Du måste torka dem väl innan du lägger dem i burken så att svamparna inte möglar. Dessutom tappar svampar potens i värme. Potensen kan halveras på ett år i rumstemperatur, så om du ska förvara dem längre kan det vara fördelaktigt att lägga dem i frysen. Du ska också fösöka få allt så lufttätt som möjligt vid långtidsförvaring då luft också bryter ner de aktiva ämnena.

Två andra tips:
1. Det första tipset är att du väger allt, och delar in det i den dos du vill ha direkt, för att sedan torka svamparna uppdelat i ett antal doser, istället för att ha allt på samma hög. Det medför att du vet hur mycket svamp varje påse, eller glasburk i ditt fall, innehåller, och doseringen går smidigare när du väl ska förtära svampen. Det är lätt att inte tänka på det när man skördar. Jag har gjort det misstaget, och det var inte kul.
2. Om du vill dölja vad du håller på med så ska du försöka skörda när du är ensam, och ingen kommer komma in på ditt rum/lägenhet på ett tag. Detta gör du så att ingen ska se dig såklart, men också för att det kan lukta ganska mycket när man plockar, väger och river upp svamparna. Om du dock plockar svamparna precis innan du går och lägger det så kommer lukten vara så gott som borta på morgonen efter. Annars kan du också öppna fönstret nu när det börjar bli varmt. Det skulle vara konstigt om du hade fönstret uppe mitt i vintern

Håll oss uppdaterade! Jag gissar på 450 gram på första skörden (alla tre inräknat).
Citera
2012-05-17, 19:24
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow

Det är ganska lätt att torka dem. Jag skulle rekommendera att du delar de stora svamparna genom att riva dem i delar, från stjälken och uppåt. Då torkar de snabbare. Sedan är hushållspapper bra. Försök att ha det så mörkt som möjligt medan de torkar för att ljus bryter ner de aktiva ämnena. Det finns dock ingen större anledning att snabbtorka svamparna, då förlusterna av potens är försumbara på 1 eller 2 dagar, så att lägga dem i en låda utan lock med lite papper fungerar ypperligt.

Om du ska förvara dem i en burk i rumstemperatur så finns det saker du måste veta: Du måste torka dem väl innan du lägger dem i burken så att svamparna inte möglar. Dessutom tappar svampar potens i värme. Potensen kan halveras på ett år i rumstemperatur, så om du ska förvara dem längre kan det vara fördelaktigt att lägga dem i frysen. Du ska också fösöka få allt så lufttätt som möjligt vid långtidsförvaring då luft också bryter ner de aktiva ämnena.

Två andra tips:
1. Det första tipset är att du väger allt, och delar in det i den dos du vill ha direkt, för att sedan torka svamparna uppdelat i ett antal doser, istället för att ha allt på samma hög. Det medför att du vet hur mycket svamp varje påse, eller glasburk i ditt fall, innehåller, och doseringen går smidigare när du väl ska förtära svampen. Det är lätt att inte tänka på det när man skördar. Jag har gjort det misstaget, och det var inte kul.
2. Om du vill dölja vad du håller på med så ska du försöka skörda när du är ensam, och ingen kommer komma in på ditt rum/lägenhet på ett tag. Detta gör du så att ingen ska se dig såklart, men också för att det kan lukta ganska mycket när man plockar, väger och river upp svamparna. Om du dock plockar svamparna precis innan du går och lägger det så kommer lukten vara så gott som borta på morgonen efter. Annars kan du också öppna fönstret nu när det börjar bli varmt. Det skulle vara konstigt om du hade fönstret uppe mitt i vintern

Håll oss uppdaterade! Jag gissar på 450 gram på första skörden (alla tre inräknat).

Kan ju passa på med en fråga:

Om du delar in det i doser innan torkning, hur vet du då vikten efter torkning?
Citera
2012-05-17, 19:38
Medlem
Citat:

Två andra tips:

Tack för tipsen!
Det är en stor förmån att ha dig i denna tråd.

Ska självklart uppdatera när det börja närma sig för skörd
Citera
2012-05-17, 20:33
Medlem
Till Herr Pennypacker.

Det vet jag inte. Men jag vet att svampar innehåller kring 90 % vatten, så torkade motsvarar en tiondel. Så om jag plockar och väger upp 40 gram färska svampar, så kommer detta motsvara 4 gram färska. Det är så många arbetar. Det är egentligen bara ett antagande, men det är lika osäkert att väga upp dem torkade då man inte vet hur torkade de är. Dessutom äger jag inte en våg som har så stor känslighet att jag vill väga dem torkade. Det har fungerat väldigt bra dock, och mitt system har inte svikit mig än.

balesflens tack för dina snälla ord.

Det skulle vara trevligt om vi gjorde denna tråd lite mer respektabel.
Senast redigerad av Dr.Stringfellow 2012-05-17 kl. 20:36.
Citera
2012-05-17, 20:42
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Till Herr Pennypacker.

Det vet jag inte. Men jag vet att svampar innehåller kring 90 % vatten, så torkade motsvarar en tiondel. Så om jag plockar och väger upp 40 gram färska svampar, så kommer detta motsvara 4 gram färska. Det är så många arbetar. Det är egentligen bara ett antagande, men det är lika osäkert att väga upp dem torkade då man inte vet hur torkade de är. Dessutom äger jag inte en våg som har så stor känslighet att jag vill väga dem torkade. Det har fungerat väldigt bra dock, och mitt system har inte svikit mig än.

balesflens tack för dina snälla ord.

Det skulle vara trevligt om vi gjorde denna tråd lite mer respektabel.

Då förstår jag!
Citera
2012-05-19, 20:38
Medlem
Citat:
Growboxar är olagliga i Svea rike oavsett om svamp har börjat växa eller inte. Så det spelar ingen roll. Om du är redo att ta risken med att beställa en growbox så kan du ta samma risk nu, men för ett bättre pris.

I den här trådens första inlägg står det:

"De growboxar jag kommit i kontakt med har varit helt lagliga, där börjar inte mycelieväxten förrän man aktiverat den och det betyder att det är sporer som frisläpps då man aktiverar den och då är det inget olagligt.
I teorin skulle man kunna bli fälld för "förberedelse till narkotikabrott" men detta har jag bara hört hänt då det handlat om massimport och vidareförsäljning."

Har lagarna ändrats på senaste? (Det var ett tag sen inlägget skrevs)
Citera
2012-05-19, 21:11
Medlem
Mystiqes avatar
OT fråga...någon annan som har handlat från den här hemsidan, om den är grönat? Stor sortiment.

mvh M

Citat:
Ursprungligen postat av Sejer
http://www.shayanashop.com/SALE/Sale/pd-2603-1055-pm36/Returned_Magic_Mushroom_Grow_Boxes.aspx

Länken kommer ta dig till growboxar som kostar € 10. Enda haken är att de har skickats tillbaka till försäljaren och ur förklaringen framgår det nästan att svamparna redan har börjat växa i lådan: "The growkit may contain any variety of magic mushrooms or magic truffles. You will know as soon as you open your package." Står det.

Min slutsats är att priset är löjligt lågt och att jag inte kunde bry mig mindre om jag blev "lurad" på € 10. Däremot vill jag att allting ska vara lagligt. Jag vill inte ha några kanyler, svampar som redan börjat växa eller liknande.

Har någon annan provat att köpa denna growboxen eller har någon en åsikt?

Väldigt spännande tråd, förresten.

/Sejer
Senast redigerad av Mystiqe 2012-05-19 kl. 21:14.
Citera
2012-05-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
OT fråga...någon annan som har handlat från den här hemsidan, om den är grönat? Stor sortiment.

mvh M

Det undrar jag också. Om du orkar vänta någon månad är det möjligt att jag kan fixa en utvärdering och kanske till och med lite bilder.

Jag tittar på lite utvärderingar nu också. Omöjligt att veta om de är partiska eller inte men de allra flesta verkar tycka att shayanashop.com är en bra hemsida. Vissa gråter över att de inte fått det de beställt men hemsidan har ändå haft över 10 år i branschen utan att byta namn eller gå under. För mig duger det som argument, men rätta mig om jag har fel!

/Sejer
Citera
2012-05-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejer
I den här trådens första inlägg står det:

"De growboxar jag kommit i kontakt med har varit helt lagliga, där börjar inte mycelieväxten förrän man aktiverat den och det betyder att det är sporer som frisläpps då man aktiverar den och då är det inget olagligt.
I teorin skulle man kunna bli fälld för "förberedelse till narkotikabrott" men detta har jag bara hört hänt då det handlat om massimport och vidareförsäljning."

Har lagarna ändrats på senaste? (Det var ett tag sen inlägget skrevs)

Jag vet inte om det är growboxars innehåll, eller lagen som har ändrats. Men en growbox innehåller koloniserat substrat. I och med att substratet är koloniserat så finns det mycelium. Mycelium innehåller de aktiva ämnena psilocin och psilocybin (de ämnen som också gör dig hög), vilket också gör growboxen olaglig.

Som sagt vet jag inte om lagen eller growboxens innehåll har ändrats sedan inlägget skrevs. Jag skulle tro att inläggets författare var lite fel ute.

Men som det skrevs tidigare så är det inte någon speciell risk att man åker fast för att beställt en growbox. Risken finns dock att de beslagtar de man beställt, och man förlorar pengar. Men för den överväldigande majoriteten så går det bra.
Citera
2012-05-20, 14:17
Medlem
Midnights avatar
Snabb fråga.
Väteperoxid 3 % i blomspruta. Hur mycket vatten?

På flaskan står det 10/90 eller 20/80. Ska jag använda samma rekommendationer till detta?
Citera
2012-05-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Snabb fråga.
Väteperoxid 3 % i blomspruta. Hur mycket vatten?

På flaskan står det 10/90 eller 20/80. Ska jag använda samma rekommendationer till detta?

Nej. Det blir för starkt, och det kommer hämma myceliet. Med väteperoxid med den koncentration du har så kan man blanda ca en tesked till en liter vatten. En tumregel är att det ska vara 0,1-0,5 promille ren väteperoxid.

Men det är verkligen inte så noga. Du kan ha fem teskedar till en liter utan att det orsakar någon nämnvärd försvagning av svampen. Se bara till att du inte sprutar direkt på fruktkropparna.
Citera
2012-05-20, 16:06
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Nej. Det blir för starkt, och det kommer hämma myceliet. Med väteperoxid med den koncentration du har så kan man blanda ca en tesked till en liter vatten. En tumregel är att det ska vara 0,1-0,5 promille ren väteperoxid.

Men det är verkligen inte så noga. Du kan ha fem teskedar till en liter utan att det orsakar någon nämnvärd försvagning av svampen. Se bara till att du inte sprutar direkt på fruktkropparna.

Jaha.
Jag gjorde tvärtom. Använde 20% vatten i lösningen
Men just nu använder jag det till att göra rent ytor och spraya i luften så det gör inget bortsett från att det är slöseri.

Kastrullen står och puttrar för fullt.

Brukar du spruta väteperoxid i själva substratet? Detta är min andra odling och jag gjorde nog inte det såvitt jag minns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in